Fluitend geluid bij bepaalde snelheden

Inbox4me

MF veteraan
24 sep 2002
3.141
1
Omgeving Heerenveen
M'n GSX-600 f (51.000 km) heeft sinds kort last van een fluittoon bij bepaalde snelheden. Rond de 90 en ook bij de 110. Ik hoor het alleen als ik gas geef, zodra ik het gas loslaat is de toon weg, als ik dan weer gas bij geef dan is ie d'r weer :(

Ik ben al even langs de dealer geweest, maar 't waaide errrg hard toen. Daarom kon hij niet precies lokaliseren waar het vandaan kwam maar volgens hem (en volgens mij ook) komt het niet uit het blok.

Hij had het over dat er mogelijk een wiellager aan gort was :? Iemand ideeën, suggesties, tips of onzinnige nuttige opmerkingen? 't Is nogal irritant namelijk....

:]
 
Hoi,

Trekt de motor nog wel zoals voorheen? Of heb je het idee dat er ook wel wat pk'tjes missen?

Ik zou het inderdaad ergens bij je luchtfilter / luchtinlaat zoeken.
Ik heb geen idee, hoe dat precies bij een GSX600F zit, maar als je inlaat om een of andere reden een beetje afgesloten is krijg je een beetje het TURBO effect.
Veel lucht aanzuiging door een te klein gat. Misschien wel een beetje vervuild luchtfilter.

(Je hebt toch niet perongeluk een dwarsfluit als uitlaat gemonteerd ;) :+ )
 
Dan zou ik hem in principe ook moeten horen zodra ik GEEN gas geef. Het lijkt er op dat het zich voordoet bij belasting (wat mogelijk de theorie van de wiellager ondersteunt)

Ketting kan, als je geen gas geeft/ontkoppeld is de spanning van je ketting!
Had hetzelfde en een bezoek aan de dealer maakte duidelijk dat het de ketting over de kettinggeleider was :z
Klinkt het geluid trouwens harder aan de linker of rechterkant van de motor :?
(kan je proberen om tijden het rijden met je rechter- of linkerbil op het zadel te gaan zitten; ala ready for KD)
 
kijk maar even naar een lekje in je aanzuiggedeelte van je carbs..
waarschijnlijk gewoon ergens een slangetje los of gaatje in je luchtfilterhuis
Zal es checken zodra ik tijd heb

Trekt de motor nog wel zoals voorheen? Of heb je het idee dat er ook wel wat pk'tjes missen?
Ik heb het idee dat ie trekt als altijd :)

Ik zou het inderdaad ergens bij je luchtfilter / luchtinlaat zoeken.
Ik heb geen idee, hoe dat precies bij een GSX600F zit, maar als je inlaat om een of andere reden een beetje afgesloten is krijg je een beetje het TURBO effect.
Veel lucht aanzuiging door een te klein gat. Misschien wel een beetje vervuild luchtfilter.

(Je hebt toch niet perongeluk een dwarsfluit als uitlaat gemonteerd ;) :+ )
Luchtfilter is nog niet zo gek lang geleden vervangen. En ik geloof toch echt niet dat er een dwarsfluit in m'n laser deeptone zit :+

Ketting kan, als je geen gas geeft/ontkoppeld is de spanning van je ketting!
Had hetzelfde en een bezoek aan de dealer maakte duidelijk dat het de ketting over de kettinggeleider was :z
Klinkt het geluid trouwens harder aan de linker of rechterkant van de motor :?
(kan je proberen om tijden het rijden met je rechter- of linkerbil op het zadel te gaan zitten; ala ready for KD)
Ik kan echt niet ontdekken waar het wegkomt helaas :( Links, rechts, voor of achter, geen idee. Komt voornamelijk door de rijwind, want je hoort het fluiten pas bij 80 en hoger. Heb al op alle mogelijke manieren naast m'n motor gehangen, maar ik hou hem verder graag heel :+

Vergeten te melden ( :X ) ik heb laatst een nieuwe kettingset en tandwielen gemonteerd. Ook maar eens checken als ik tijd heb
 
Soms kan er een fluitend geluid onstaan in een uitlaat; heel raar en op gehoor moeilijk vast te stellen waar het precies vandaan komt.

Ook heb ik wel eens meegemaakt dat een héél klein lekje in een voetpakking de oorzaak was.

Verder wel eens een beetje gefluit gehoord als een luchtfilter scheef gemonteerd zat of inwendig beschadigd was en natuurlijk als rubbers aan een carburateur verouderd/ poreus waren of onzuiver gemonteerd (föhn gebruiken).
 
Wat voor "fluitje" is het, lage tonen, hoge tonen, constant of veranderend, mechanisch geluid of "windgeluid"?
Is ´t toerental- of snelheidsafhankelijk?
Kuipdelen vervangen/loszitten? (waardoor de wind ergens langs kan fluiten).
 
M'n GSX-600 f (51.000 km) heeft sinds kort last van een fluittoon bij bepaalde snelheden. Rond de 90 en ook bij de 110. Ik hoor het alleen als ik gas geef, zodra ik het gas loslaat is de toon weg, als ik dan weer gas bij geef dan is ie d'r weer :(

Ik ben al even langs de dealer geweest, maar 't waaide errrg hard toen. Daarom kon hij niet precies lokaliseren waar het vandaan kwam maar volgens hem (en volgens mij ook) komt het niet uit het blok.

Hij had het over dat er mogelijk een wiellager aan gort was :? Iemand ideeën, suggesties, tips of onzinnige nuttige opmerkingen? 't Is nogal irritant namelijk....

:]

Heb je al eens in je spiegel gekeken? Misschien hangt er een fluitende rijwiel-agent achter je ;-)
 
Wat voor "fluitje" is het, lage tonen, hoge tonen, constant of veranderend, mechanisch geluid of "windgeluid"?
Is ´t toerental- of snelheidsafhankelijk?
Kuipdelen vervangen/loszitten? (waardoor de wind ergens langs kan fluiten).
't Is een redelijk hoge toon, die iets in volume toeneemt naarmate ik meer gas geef. Maar het gekke is dat als ik bij 80 gas geef het hoor TOT de 90. Daarna niet meer :?

't Is snelheidsafhankelijk, toerental maakt niks uit (heb ik geprobeerd) en ook alleen als ik aan het gas hang. Zodra ik het gas loslaat is het weg, geef ik weer gas is het er weer. Het probleem is dat ik niet vast kan stellen of het mechanisch of een "windgeluid" is zoals jij dat noemt. Ik kan niet eens vaststellen waar het precies vandaan komt :(
 
Hmmm, begin van een lekkende koppakking?

Die lagers vervangen zou ik zeker doen bij die km stand kost een drol. Wel ff zelf je wielen loshalen. Gelijk ook de keerringen laten vv.

En dan nog eens checken.

Die standaard uitlaten van die gsxf'en zijn trouwens klote ..roesten in de hand en daarna in je mond...Als je er naar kijkt roesten ze al. Toen die pijpen gemaakt werden schreeuwden ze alleen met meer lucht ga ik verder met het staal.

Kijk eens onderaan bij de verdeel pot..wellicht een gaatje in want daar rotten ze als eerste...(ik spreek uit ervaring) Zie je rook omhoog komen onder of vooraan je blok? Bouten aangehaald? Die klemmen aan de onderkant gaan ook losser zitten...

Maar die fluittoon...tja, tijd voor een nieuwe mp3 speler? ;) Ok was niet grappig maar ja wat moeten we hiermee...blijft giswerk

Emperish troubleshooten is nu wel op zijn plaats dacht ik zo.
 
Laatst bewerkt:
Dacht hier al een reactie geplaats te hebben maar zie die niet meer terug??

Kan het niet het geluid van je nieuwe kettingset zijn die anders klinkt dan de oude versleten set?

Heb zelf onlangs nieuwe remblokken aan de voorkant geplaatst, heb hetzelfde als ik de koppeling intrek; een heel iritant geluid vrij hoge toon van de blokken die minimaal aanlopen. Kwam er vrij laat pas achter dat het geluid daar vandaan kwam toen ik de voorkant opgebokt had ;)
 
Beetje late reactie, maar ben nogal druk met andere dingen. Thnx voor de reacties iig :}

Is er laatst wat aan je motor gedaan?
Beurtje of iets afgesteld of weet ik wat.
Of heb je misschien een andere helm sinds kort :? :+
Ik heb een andere kettingset en tandwielen gemonteerd

Hmmm, begin van een lekkende koppakking?

Die lagers vervangen zou ik zeker doen bij die km stand kost een drol. Wel ff zelf je wielen loshalen. Gelijk ook de keerringen laten vv.

Die standaard uitlaten van die gsxf'en zijn trouwens klote ..roesten in de hand en daarna in je mond...Als je er naar kijkt roesten ze al. Toen die pijpen gemaakt werden schreeuwden ze alleen met meer lucht ga ik verder met het staal.

Kijk eens onderaan bij de verdeel pot..wellicht een gaatje in want daar rotten ze als eerste...(ik spreek uit ervaring) Zie je rook omhoog komen onder of vooraan je blok? Bouten aangehaald? Die klemmen aan de onderkant gaan ook losser zitten...
Zal die lagers idd gaan vervangen. Ik heb een 4-1 uitlaat, maar zal bij de verdeelpot eens checken

Dacht hier al een reactie geplaats te hebben maar zie die niet meer terug??

Kan het niet het geluid van je nieuwe kettingset zijn die anders klinkt dan de oude versleten set?

Heb zelf onlangs nieuwe remblokken aan de voorkant geplaatst, heb hetzelfde als ik de koppeling intrek; een heel iritant geluid vrij hoge toon van de blokken die minimaal aanlopen. Kwam er vrij laat pas achter dat het geluid daar vandaan kwam toen ik de voorkant opgebokt had ;)
Het zou idd met mijn kettingset te maken kunnen hebben. Van het weekend maar eens enkele oplossingen nagaan :]
 
je hebt het bij 80-90km/h en het maakt niet uit in welke versnelling.
dat betekent dus dat het te maken heeft met iets wat rechtstreeks contact heeft met het asfalt en wat bewogen wordt door gas te geven.

* wiellagers
* snelheidsmeterkabel
 
je hebt het bij 80-90km/h en het maakt niet uit in welke versnelling.
dat betekent dus dat het te maken heeft met iets wat rechtstreeks contact heeft met het asfalt en wat bewogen wordt door gas te geven.

* wiellagers
* snelheidsmeterkabel
Inmiddels ook bij andere snelheden.... Binnenkort denk ik als eerste maar eens de wiellagers vervangen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan