Fluitende remmen ( niet tijdens remmen )

Formshift

MF veteraan
16 mei 2012
1.228
442
Sliedrecht
Ik heb sinds gisteren nieuwe remschijven en remblokken, maar tijdens het rijden ( lage snelheden, dus onder de 50 km/u ) maken de remmen een fluitend geluid. Tijdens het remmen zijn ze stil. Is dit doordat alles nieuw is, of heb ik iets verkeerd gedaan bij het in elkaar zetten ?
 
Heb je kopervet op de achterkant vd remblokken gesmeerd (toefje)
Dat kan al aardig helpen, verder afhankelijk van de constructie zitten er pennen of een soort metalen beugeltje in de klauw... als die/ dat mist kan t ook piepen...
Remmen doet t dan wel gewoon..
 
Helaas. Alles zat gewoon op zijn plek en goed vast. De plaatjes die de blokjes vast houden heb ik voor de zekerheid nog even schoon gemaakt en lichtjes ingevet, maar het heeft niet geholpen. Het gekke is dat het pas is begonnen met de nieuwe blokjes volgens mij. De rit naar de dealer om blokjes te halen ( toen mijn net-niet-nieuwe blokjes er nog op zaten ) leek hij niet te piepen. Misschien morgen die eens terug zetten ?

Het gebeurt overigens al bij gewoon lopen met de motor in de hand. En alleen bij vooruit lopen. Niet bij achteruit lopen. Het zijn echter geen schijven speciaal voor links of rechts, dus je zou zeggen dat dat niet uit maakt ?

Ik heb een audio en video opname van het geluid, zowel rijdend ( waar ik puur met de achterrem rem om het goed te laten horen ) als lopend ( naar voor en achter ).

http://www.antisound.nl/Plaatjes/Remmen_piepen_rijdend.m4a

http://www.antisound.nl/Plaatjes/Remmen_piepen_lopend.mp4

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken. :)
 
Kan het zijn dat een remblokje iets sleept over de schijf?

Wellicht de vloeistof bijgevuld met de versleten blokken er op en zit er nu iets te veel remvloeistof in met nieuwe blokken.
 
Kan het zijn dat een remblokje iets sleept over de schijf?

Wellicht de vloeistof bijgevuld met de versleten blokken er op en zit er nu iets te veel remvloeistof in met nieuwe blokken.

Remvloeistof heeft er niks mee te maken , tenzij het compensatie gaatje in de rempomp verstopt zit. Maar dan blokkeert de rem als het spul warm wordt.
Controleren of de remzuigers goed gangbaar zijn en of alle trilplaatjes aanwezig zijn , en iets piepen is trouwens niet erg.
 
Met nieuwe schijven én nieuwe blokken vraag je het meeste
van de terug stel capaciteit van je klauw, die moet dus goed schoon zijn ( de zuigers )

Ik neem aan dat je het hele spul netjes hebt schoongemaakt voor je het monteerde ?

.. Beetje piepen is niet erg ..

Ga eens een stukje rijden, met zo min mogelijk remmen.
En voel ( met water of als je het hebt, een IR thermometer ) of je schijven warm worden.
- dus niet even met de volle hand de schijf vastpakken ;p -

Worden die niet warm, zou ik er niet zo veel achter zoeken.
Als het spul aanloopt, is het vervelender. ( en dat moet je oplossen, niet mee doorrijden )

Als je motor een middenbok heeft, kan je het ook goed voelen door even je voorwiel een paar rondjes
te laten maken.
Dan voel je snel zat of het aanloopt of niet.
 
Wat hierboven eigenlijk al gezegd is, er zit nu meer materiaal tussen waardoor er minder ruimte is. Naar mate remblokken slijten en dus minder dik zijn hoeven de zuigers minder ver in de klauw terug te gaan, daarnaast is je schijf nu ook dikker. Dit kan in totaal zo een paar mm zijn. Omdat je zuigers nooit zover terug hoefden te gaan is dat stuk van de zuiger altijd buiten de klauw geweest en kan vuil zich hierop afzetten. De zuigers schuiven hierdoor moeilijker de klauw in met iets aanlopen van de blokken op de schijven tot gevolg.

Ik denk dat je de zuigers van de remklauwen een keer goed schoon moet maken. Haal de klauw er vanaf en leg er een dun stukje hout tussen wat net iets minder dik is dan je schijf en de remhendel inknijpen tot hij klemt. De zuiger komt dan als het goed is ver genoeg naar buiten om het stuk van de zuiger schoon te kunnen maken wat vies is.

Wil je het helemaal goed doen, de remklauwen uit elkaar halen, alles goed schoonmaken, nieuwe seals erin en alles weer in elkaar. :]
 
Zijn de remzuigers wel goed gangbaar? Door de nieuwe blokken worden ze verder in de klauw gedrukt en als er vuil of roest op zit kunnen ze gaan klemmen.
Ik had de zuigers maximaal uitgedrukt met een stukje hout ertussen zodat ze niet maximaal eruit kwamen. Waar ik bij kon heb ik schoongemaakt zo goed ik kon, en heel dunnetjes een beetje vaseline op de cilinder gedaan. Van de 4 cilinders gingen er 2 met de kracht van mijn duimen terug, eentje moet ik harder duwen, maar de 4e wilde echt niet terug, daar had ik een waterpomptang voor nodig samen met de nodige krachttermen. Maar eenmaal terug reageerde hij wel op het inknijpen van de rem, dus dacht ik dat het wel mee viel...

Het geluid is overigens alleen na een keer hard remmen. Laat ik de motor een minuutje staan is het weer weg, dus de cilinders lijken wel terug te gaan, alleen trager. Ook na normaal / licht remmen piepen ze niet, alleen als ik flink kracht heb gezet.

Ik vrees dat jullie gelijk hebben en de cilinder er helemaal uit moeten en de rubbers vervangen moeten worden... Dat heb ik nog nooit gedaan, dus dat wordt vrees ik een ritje naar de dealer, want dan kom ik ook op ontluchten en zo uit, iets waar ik echt geen verstand van heb.
 
Laatst bewerkt:
Het voordeel van ontluchten is dat als je het niet goed doet, je het heel makkelijk merkt .
Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Knijpen.. kraantje open.. kraantje dicht... knijpen.. kraantje open.. kraantje dicht..
* herhaal tot de luchtbellen er uit zijn en alles weer normaal werkt *

- en hierna zullen nog wel vele mogelijkheden volgen hoe je ook kan ontluchten -
( ik doe het met een vacuum pompje byv )

Rubbertjes steken.. eh.. nee, ook echt lastig is dat ook niet :)

Máár voor je een dure revisie set koopt, die zijn niet gratis..
Loopt ie wel aan, of is het alleen een morrend plaatje wat een beetje kabaal maakt.

( lees, loopt ie nu wel of niet aan )

Je kan ook die hardnekkige cilinder nog eens goed bekijken, en hem een paar keer in&uit laten komen,
en nogmaals goed schoonmaken.
Hopelijk lekt ie niet, en krijg je hem gewoon nog in gareel.

Vaseline is zo weg, gebruik het goeie spul.
 
Ik had de zuigers maximaal uitgedrukt met een stukje hout ertussen zodat ze niet maximaal eruit kwamen. Waar ik bij kon heb ik schoongemaakt zo goed ik kon, en heel dunnetjes een beetje vaseline op de cilinder gedaan. Van de 4 cilinders gingen er 2 met de kracht van mijn duimen terug, eentje moet ik harder duwen, maar de 4e wilde echt niet terug, daar had ik een waterpomptang voor nodig samen met de nodige krachttermen. Maar eenmaal terug reageerde hij wel op het inknijpen van de rem, dus dacht ik dat het wel mee viel...

Het geluid is overigens alleen na een keer hard remmen. Laat ik de motor een minuutje staan is het weer weg, dus de cilinders lijken wel terug te gaan, alleen trager. Ook na normaal / licht remmen piepen ze niet, alleen als ik flink kracht heb gezet.

Ik vrees dat jullie gelijk hebben en de cilinder er helemaal uit moeten en de rubbers vervangen moeten worden... Dat heb ik nog nooit gedaan, dus dat wordt vrees ik een ritje naar de dealer, want dan kom ik ook op ontluchten en zo uit, iets waar ik echt geen verstand van heb.

Heb je nou vaseline op de kant vd zuiger gedaan??
Dan is t niet zo gek dat deze niet lkkr terug komt maar blijft plakken.
Vaseline trekt ook veel vuil aan.
Je kan wel een klein beetje ceramish vet op de glijpennen doen zodat de remblok niet blijft hangen op de glijpen.
Denk echt dat de 4e zuiger die niet terug wil t probleem veroorzaakt.
Eigenlijk zou je die zuiger eruit moeten halen en je stofring goed schoon moeten maken en ook je zuiger.
Maar ik weet niet hoe handig je bent met ontluchten want dat moet dan zeker wel gebeuren. ;)
Maar kijk iig uit met vet op de zuigers en afdichtingen want dan hecht er juist veel vuil op.
 
De zuiger zat al muurvast voor ik een beetje vaseline probeerde... De vaseline was een probeersel om het op te lossen.

Het untluchten is een probleem inderdaad, dat heb ik sowieso nog nooit gedaan en schijnt ook wat ingewikkelder te zijn bij mijn type remklauw met ABS...
 
Laatst bewerkt:
Goed, 5 uur klussen* verder zit alles weer in elkaar. Zuigers schoongemaakt ( waren niet echt vies ), rubbers vervangen ( waren ook nog goed eigenlijk, op een enkele beschadiging op de stofring na ), en de klauw gewassen en alles weer in elkaar. De zuigers gingen dit keer veel soepeler de klauw in, dus dat voelde goed. Remmen doet hij ook nog steeds, maar de piep zelf is helaas niet helemaal weg. Wel een stuk minder.

( * kan ongetwijfeld sneller, maar ik ben een absolute beginner die twijfelt bij iederen handeling )
 
Terug
Bovenaan Onderaan