Fluo vestjes, wie draagt ze ?

Draag je een fluo vestje

  • Ja, veiligheid voor alles

    Stemmen: 55 19,6%
  • Ja, ik voel mezelf er wel sexy in

    Stemmen: 10 3,6%
  • Nee, ik ben geen kerstboom

    Stemmen: 151 53,7%
  • Nee, maar ik denk er wel 1 te kopen

    Stemmen: 35 12,5%
  • Nee, ik val al hard genoeg op met m'n rijkunsten

    Stemmen: 30 10,7%

  • Totaal aantal stemmers
    281
Ja gestemd, maar ik draag hem nog niet, zolang ik bij licht rijden kan.
Zometeen als het donker en wat minder weer wordt, dan gaat ie aan.

Ik heb zo'n geel fluoriserend vest met reflectiebanden gekocht bij de ANWB: EUR 6,95 ofzo.
(In een vorig topic hierover werd naar Xenos verwezen, maar die heeft alleen kindermaten (in Almere tenminste...)

Gamma had ze laatst in de aanbieding.
En bij Halfords betaal je een keer teveel...

Moet nog even zien hoe het precies zit met de "pasvorm".
Als het teveel wappert, dan maak ik er wel een extra sluiting,
klitteband ofzo op.
 
Ik ben ook redelijk sceptisch naar zo'n vestje. Nu rijd ik ook geen woon werk verkeer, want over de a13 zie ik er veel rijden met vestje.

Maar mijn idee is dat je zichtbaarder moet worden in de file.
En zo'n vestje helpt denk ik weinig.
Als een koekblikkert van baan wisselt zonder te spiegelen, kan ik wel een vestje aan hebben....hij ziet me toch niet.


Dat klopt, zolang ze niet kijken, zien ze je niet.
Maar misschien is het net genoeg, die ene keer zeg maar.
 
Tuurlijk ziet een blikker je lamp eerder dan je vest (voorzover ie met autorijden bezig is dan), maar of ie dan het verband ook legt tussen die ene lamp en het feit dat er een motorrijder in zijn buurt zit is altijd maar de vraag. Dat vestje kan wel eens net de doorslag geven.
 
nope, geen vestje, en niet van plan om er 1 aan te trekken ook. Als ze mijn verlichting niet zien zien ze dat vest ook niet.
 
ik heb er wel 1 maar ik gebruik hem nooit, misschien dat ik maar is op mijn pak een paar van die strepen laat naaien , ipv dat geflapper achter je nek
 
Zijn die vestjes in België trouwens verplicht om bij je te hebben als je autopech hebt?
 
Ikke draag ze ook... :+

full
 
Ik twijfel nog.....
Ik rij elke dag in de spits en nu de dagen weer donkerder worden heb ik er ook wel eens aan gedacht.
Ik ben het echter ook eens met de stelling: als ze je licht niet zien zien ze je vestje ook niet. Maar aan de andere kant, better safe than sound???
 
Ik rij standaard mét officieel RWS-goedgekeurd oranje wegwerkersvestje aan. Overdag zal het niet veel schelen (ik ben gewoon te lui om het steeds uit/aan te trekken over mijn pak, dus laat ik het er standaard maar overheen zitten), maar bij schemer en in het donker ben je door de retroreflecterende strepen echt al honderden meters ver zichtbaar in het licht van koekblikkoplampen. Bijkomend voordeel is dat je soms wordt aangezien voor een politieagent ;) en de koekblikkers dan wat meer rekening met je (lijken te) houden. Sluiting is bij mij gewoon met één stuk klitteband, maar dat werkt voldoende.

Tijdens rijles was het voor mij trouwens vanuit de rijschool ook min of meer verplicht, zeker bij het lessen 's avonds en bij slecht weer.
 
Ik draag uitsluitend zwart, de motor is ook zwart. Ik hóóp van harte dat de gemiddelde koekblikker me niet ziet want dan doet hij/zij ook geen gekke dingen om mij te "helpen".

Echt hoor, ik heb lieder dat ze geen rekening met me houden, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben en kan ik mijn rijgedrag dáár op afstemmen in plaats van zwetend op de motor te zitten "oei oei ze hebben me toch wel gezien he?!?!"....

Maar dat vind ik dan he.

Mazzel,

Roland
 
Ik heb wel zo'n oranje vestje, maar draag em nooit (mis die optie in de poll)... :P

De reden dat ik em gekocht heb (€ 5,00), is dat het me makkelijk leek bij een toertochtje met een stel vrienden. Als ik dan als achterste rij, ziet de voorste sneller dat het zooitje compleet is... :X
 
valse veiligheid... als ze je lichten al niet zien helpt zo'n vestje ook niet.

dat zou je zeggen ja, maar het punt is niet zozeer dat mensen je licht niet zien, het is dat ze er niet op focussen, omdat er al zoveel andere lichten zijn en je hersenen een soort van zeggen 'niet interessant'.

als je iets afwijkends neemt, zoals fel geel of fel oranje is de kans groter dat de hersenen die koekblikker zeggen: 'euh, weet niet wat het is, kijk nog eens' en dat wil je. zeker niet succes gegarandeerd, maar het helpt wel

maar goed, ik rij ook niet in zo'n vestje hoor. heb een rode motor (binnenkort met wat retroreflecterend tape er op) en een rode jas, dat moet icm defensief rijden genoeg zijn. tis niet alsof ik nog niet genoeg keldingstukken aan moet trekken voor op de motor.
 
Gele motor in het donker, dat zal lekker opvallen :P
In het donker is het net een bliksemschicht! *FLASSSHHHH* :9

Maareh, zoals GuZ ook al zei, als ze in het donker mijn licht niet zien bewegen (optrekken, schakelen, optrekken, schakelen, optrekken) dan zien ze m'n vestje ook niet
 
tis niet alsof ik nog niet genoeg keldingstukken aan moet trekken voor op de motor.
Dat is dus eigenlijk ook wat mij een beetje tegenhoudt....Mèn ik ben al 10 minuten bezig om alles aan te trekken, juist met donkere en dus koudere, natte dagen. Ik word een beetje moe van het idee, nog meer aan te moeten trekken.......
 
Binnenkort trek ik m weer uit de kast.
Als ik in het donker naar mijn werk moet of het regent heel hard of het is mistig gaat ie aan.
Zelfs dan wordt je wel eens over het hoofd gezien.
Maar over het algemeen wordt je zeker wel vaker en eerder gezien is mijn ervaring.
Heb nou ook nog een rood regenpak gekocht, dus het moet toch lukken :? dat opvallen.
 
Ehmmm nee...

Ik val al genoeg op, namelijk, met al dat felle geel in de motor, kleding en helm. plus de reflectoren die overal in het pak zitten:

mf231.jpg


O-)

Als ik er ook nog eens een neon-geel hesje over aan trek verklaart iedereen me helemaal voor gek. ;)
 
Ik heb ook zo'n goed gekeurd vestje liggen. Vorige winter vaak gedragen, maar dan ook alleen in het donker. Ik zal hem als het echt donker gaat worden waarschijnlijk wel weer pakken.

Over Valse veiligheid gesproken, Als ik me veiliger voel op de motor rij ik ook zekerder.
Aanhoren komen met een bleerpijp valt best tegen btw. Achteropkomers horen het wel degelijk, maar als jezelf achter iemand rijdt is dat effect bijna weg. Dat vestje helpt blikken wel beter kijken van "he wat komt daaraan?? Wat rijdt daar" Vooral om dat je in het donker achter een andere auto bijna niet opvalt!
 
Mja, over het valse gevoel van veiligheid. Dat zit nog altijd in je eigen kop hoor. Ik kijk nog even hard uit m'n doppen als zonder vestje.
Maar het hangt ook af van wat je draagt en van je motor denk ik hoe je zichtbaarheid is. Ik zag die foto van de gele motor en geel pak. Dat help an sich al enorm denk ik.

Maar ik heb een donkergrijze motor, volledig zwart pak. Dan is het wel handig.
 
Toen ik net begon met zelf rijden kwam gelijk me pa aan met zo een vestje. en ik draag hem best vaak. Vooral in schemer en slecht weer. Je merkt gewoon dat je beter gezien wordt, teminste dat id heb ik ;)
 
Ik ga er vanuit dat de meeste je automobilisten je toch niet zien (al heb je een blauw zwaailicht). Daarom nee ik ben geen kerstboom, maar het is eigenlijk meer: "nog een laag aantrekken!"
 
Terug
Bovenaan Onderaan