Fluo vestjes, wie draagt ze ?

Draag je een fluo vestje

  • Ja, veiligheid voor alles

    Stemmen: 55 19,6%
  • Ja, ik voel mezelf er wel sexy in

    Stemmen: 10 3,6%
  • Nee, ik ben geen kerstboom

    Stemmen: 151 53,7%
  • Nee, maar ik denk er wel 1 te kopen

    Stemmen: 35 12,5%
  • Nee, ik val al hard genoeg op met m'n rijkunsten

    Stemmen: 30 10,7%

  • Totaal aantal stemmers
    281

DinX

MF veteraan
26 mei 2003
1.320
0
Zolder (Belgie)
Na enkele maanden geleden een typisch "ik had je niet gezien" ongelukje gehad te hebben ben ik eens beginnen nadenken over hoe zichtbaar (of juist hoe onzichtbaar) je eigenlijk bent op de motor.

Je kan wel letten op je plaats op de weg, anticiperen op je mede-weggebruikers, voorzichtig rijden,... maar het kan toch nog wat meer.

Neem nu de kleding, en dan zeker textiel. Broeken zijn in de meeste gevallen zwart met hoogstens een paar stukken in een andere kleur. En als ik zo zie wat de andere motorrijders aanhebben blijkt het ook meestal heel donker te zijn.
Ja, veel jassen en broeken hebben wel zo een 3m biesje erop hieren daar, maar dat heeft eigenlijk alleen maar z'n optimale effect als het echt donker is.

Sinds vorige week heb ik me zo een fluo oranje 3M veiligheids vestje gekocht met een hoop van die refelecterende strepen erop. Werden deze zomer massaal gekocht voor de toeristen die naar spanje en italië gingen (is daar verplicht in de wagen te hebben), en nu blijken ze er vanaf te willen.

En het kan nu wel een gedacht zijn, maar ik heb de indruk dat ze me toch beter zien. Zeker dan als het zwaar bewolkt is of inde regen (dus nog niet donker).
Ik zie soms ook wel andere motorrijders met zo'n vestje, maar qua aantal toch nog niet bepaald veel. Het zijn dan vooral de pendelaars die 's morgens in het donker vertrekken, of 's avonds in het schemer(donker) terug naar huis gaan.

Je bent natuurlijk net een halve kerstboom op een motor, en ze kijken heel soms wel eens raar. Maar ze kijken tenminste !
Ook leuk als je kinderen hoort zeggen (ging het zwembad binnen om training te geven en had het vestje nog aan) "kijk, daar is politie" :+

Hoe zit het hier bij de MF'ers. Zijn er hier nog die zo een vestje dragen, en indien nee ... waarom niet.
 
Misschien als het uur verandert. (wintertijd)

Maar waar vind je er een dat
1. goed reflecteert?
2. redelijk aansluit?
 
Misschien als het uur verandert. (wintertijd)

Maar waar vind je er een dat
1. goed reflecteert?
2. redelijk aansluit?

Mja, ik heb een divi, dus ik heb niet zo enorm veel wind op m'n borst.
Ik heb ook een textiel jas, dus dat is al wat dikker.
Ik heb een vestje een maat te klein gekocht, dus het zit vrij strak rond m'n jas.
Het vestje heeft 2 hele grote velcro stukken, dus je kan het stevig vestmaken
Ik draag meestal een rugzak moet buik en borstriem :) Die rugzak heeft ook een knalgele, fluo regenhoes. Die doe ik ook nog eens altijd over de rugzak in het donker. Kerstboom/disco effect gegarandeerd :P

[me]DinX rijdt de laatste tijd bijna alleen maar 's avonds, dus het is dan wel vrij donker.
[/me]


En het jasje reflecteert vrij goed vind ik. Je ziet het natuurlijk niet echt zelf. Maar als ik het zie hangen en ik heb een lamp achter mij reflecteren die banden enorm. In het schemer is het ook net of het orianje oplicht. Zit wel snor dus.
Kosten waren iets van 8 euro. HEt heeft ook al een stortbui overleefd, dus kwaliteit is vrij goed.
 
Altijd oranje vestje aan in de spits als er tussen de stilstaande blikken gereden moet worden.
Altijd oranje vestje aan in het donker
Altijd oranje vestje aan bij zware regenval of mist.

En weet je wat, het helpt echt!
Ik hoop alleen dat niet iedereen het gaat doen want dan is het zo gewoon dat iedereen je weer van de weg af drukt

Overigens boven de 120 waait het ding open.
Eén veiligheidsspeld doet de truuk !
 
De nieuwe gele fluovestjes zijn m.i. véééél beter zichtbaar dan de oranje. Je hebt er met enkel horizontale strepen en met zowel horizontale als verticale. Deze laatste lijken me altijd beter, maar vooral voor iemand met topcase.
 
Er ligt een volledig geel vestje in mn topkoffer, als ik het niet vergeet (het is nog geen automatisme) doe ik die aan als ik in het donker rij. Leuk als je van een feestje wegrijd, doe ik eerst mn gele oordoppen in, dan mn gele bril en als laatste mn gele vest, opmerkingen genoeg (had ik misschien toch voor sexy moeten kiezen :)
Het is een wegwerkersvest, maar dan in geel ipv oranje, met klittebandsluiting voorop. Werkt iig goed tot 140 op mn GPZ, en het is zichtbaar boven mn topkoffer uit. Voel me zeker snachts er wel wat veiliger in.
 
Ikke :+ :+

full
 
Vestje lijkt me gruwelijk irritant! Ik ben hard opzoek naar andere 'opval' methoden, tot op heden nog niets gevonden. Denk aan reflecterende band ofzo op mn helm.
 
Interessant topic, ik loop er ook al een tijdje over te denken om er eentje te kopen. Waar verkopen ze die dingen eigenlijk? Safe, Halfords en zo?
 
anwb winkel toch ook, las ergens dat het de afgelopen zomervakantie verplicht was in een aantal landen zoals spanje (voor als je pech had met de auto en je eruit moet.. o.a.)
 
Ik heb ook altijd een geel fluo vestje aan als ik :]

Enkel wanneer ik in groep ga rijden heb ik het niet aan. Dit om geen verwarring met de wegkapiteins te krijgen.

Toch heb ik nog heel vaak het gevoel dat ze mij niet gezien hebben. Altijd goed opletten dus.
 
Ik heb pas zo'n oranje hestje gekocht voor iets van 6 EURO bij de Halfords.
Doe ik nu in de "donkere" dagen aan tijdens de spits als ik me tussen de auto's doorwurm. Overdag en in de zomer gewoon zonder dit hestje.

Ad
 
Op woensdag 13 oktober 2004 07:39 schreef PDvD het volgende:[/b][/url]
Ze horen me wel aankomen ;)

dacht ik ook, ze horen me wel, en toch ben ik al enkele keren "bijna" aangereden.
een vriend zei me dat ik 5 minuten na mijn vertrek nog hoorbaar was.
Die koekblikken kijken gewoon niet.

Deze week was er een blik dat vijf centimeter van mijn nummerplaat reed, ik ben beginnen vertragen en achterom te kijken, na enkele minuten was de afstand toch betrekkelijk groter. denk erbij dat ik toen in bebouwde kom reed aan +/-10Km te snel en nog plakten ze in mijn achterste..de eikels.

Enfin ja het vestje dus, nee ik draag het niet, maar als jullie zeggen dat het echt wel helpt, wil ik best de poging doen het te dragen. Die motorkledij is ook altijd zo donker gemaakt he. Ik vind het alleen zo een dom zicht, maar als het mijn leven kan redden heb ik het er voor over.

Grz
 
valse veiligheid... als ze je lichten al niet zien helpt zo'n vestje ook niet.
Meer lichten/reflectie = betere zichtbaarheid ;)
Hardloper met alleen een klein lampje aan zijn arm zie je ook minder goed dan een hardloper met lampje en fluovest.
 
valse veiligheid... als ze je lichten al niet zien helpt zo'n vestje ook niet.

zo dacht ik er ook over, de reden waarom ik het dus niet draag.
ze rijden wel politiewagens, ziekenwagens in de prak met zwaailichten op.
wat gaat dat vestje dan nog opleveren?
 
zo dacht ik er ook over, de reden waarom ik het dus niet draag.
ze rijden wel politiewagens, ziekenwagens in de prak met zwaailichten op.
wat gaat dat vestje dan nog opleveren?

Ik ben van mening dat zoiets wel degelijkt helpt! Maar dan alleen voor achterop komend verkeer. Een kleine achterlamp mis je veel sneller.
 
Kijk maar eens in zo'n etlageruit als je op de motor zit. Ziet er niet uit maar scheelt echt veel wat betreft zichtbaarheid zo'n hestje.
 
Fluo vestje op de motor geeft wel een vals gevoel van veiligheid.
Ja, wat hier bovengenoemd wordt is allemaal wel waar maar je verlichting voor en achterop je motor wordt al veel verder gezien.

Als je even met de mannen gaat praten die als een kerstboom op de motor van de zaak rijden rijden die ook nog eens voorzien is van die fraaie striping, kunnen je het haarfijn uitleggen.

Daarnaast heb ik altijd het gevoel dat motorrijders die met een fluovestje rijden, veiligheid als een drogreden aandragen om politie-agent te lijken.

Maar er zijn altijd uitzonderingen })
 
Ik ben ook redelijk sceptisch naar zo'n vestje. Nu rijd ik ook geen woon werk verkeer, want over de a13 zie ik er veel rijden met vestje.

Maar mijn idee is dat je zichtbaarder moet worden in de file.
En zo'n vestje helpt denk ik weinig.
Als een koekblikkert van baan wisselt zonder te spiegelen, kan ik wel een vestje aan hebben....hij ziet me toch niet.
 
Heb zelf zo'n gele band die diagonaal over je borst (schouder - rug) loopt en je dan rond je middel vastmaakt. Flappert niet en gaat niet los.

Gebruik het alleen in de regen of (als het) donker (begint te worden).
 
Terug
Bovenaan Onderaan