Foggy Petronas....homologatie?!

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Weet iemand hoe de homologatie van de FP tot stand gekomen is? Zijn die dingen ook voor de openbare weg gebouwd dan of in grotere getalen? Er moeten er toch minimaal 200 van gebouwd worden/zijn wil je een homologatie krijgen?

Kreeg een vraagje wat voor merk die dingen eigenlijk zijn, en ik dacht dat het Triumph :X was, maar dan ben ik dus mooi verkeerd ingelicht :(

Kennelijk zijn het dus gewoon originele FP1 machientjes!! O-) . Maar ben nu wel benieuwd waar ik dan zo'n schatje kan bestellen....maar dan wel eentje met ook vlammen uit de pijp :P
 
Ik vind het ook een vreemd verhaal....

Eerst een GP fiets bouwen, vervolgens denken "toch maar SBK". Ik ben het er ook niet mee eens dat dit ding in de SBK rijdt. Meer merken is altijd beter, dat zeker, maar niet op deze manier... De SBK was ooit bedoeld als klasse voor redelijk standaard motoren, dus productiemotors die voor het racen geprepareerd werden. De laatste paar jaar is het geloof ik een trend om een racer te bouwen, testen, kijken of ie snel genoeg is voor de SBK, en vervolgens net zoveel maken om nét mee te mogen doen... Dus precies de omgekeerde wereld, een racer gaan produceren puur om mee te doen... Volgen jullie het nog? :?

Het verschil raakt zoek tussen de SBK en GP....
 
Ik dacht dat er maar of 100 of 150 gebouwd moest worden?? Weet ik niet 100% zeker maar. Ik vraag me ook af wanneer ze in de showroom komen :? Ik ga even zoeken denk ik....
 
Om te mogen starten in de SBK moeten er volgens mij 150 "productiefiesten" gemaakt worden. Aan het begin van het seizoen moeten er al minimaal 75 stuks geprodceerd zijn. In de loop van het seizoen mag de rest worden geproduceerd.

Ben benieuwd wie de importeur wordt in NL: :+
En wat ze moeten kosten??
 
Hebben ze niet een 'voorschot'gehad zeg maar? Dat de racer al goedgekeurd is voordat de productiemachines klaar zijn/productie begonnen is.

Bij Benelli is het toch ook niet helemaal netjes gegaan? Dacht ik. :?

Het zou trouwens wat zijn als ze niet gehomologeerd zouden zijn, dan was het zeker een leeg veld/Ducati cup.

Er staat best een aardig (aangekocht buitenlands) artikel in de nieuwste moto73. Met mooie plaatjes enzo. Ook van het blokje, dat ziet er best apart uit, met die 'omgekeerde' kop.
 
Ik weet niet meer precies, maar ze mochten er iig minder maken ivm met startend merk ed.
Natuurlijk klopt het niet volgens de regels, echter om SBK in beetje in leven te houden moeten ze wel een beetje soepel met de regels omgaan.
 
Om te mogen starten in de SBK moeten er volgens mij 150 "productiefiesten" gemaakt worden. Aan het begin van het seizoen moeten er al minimaal 75 stuks geprodceerd zijn. In de loop van het seizoen mag de rest worden geproduceerd.

Ben benieuwd wie de importeur wordt in NL: :+
En wat ze moeten kosten??
Zo zit het helemaal in elkaar. Begin dit jaar zijn de 1e 75 motoren van de band gekomen, waardoor de motor is gehomologeerd voor het WSB. De motor is dus te koop, prijs dacht ik ergens in de keurs van $50.000 en voor zover ik weet is er nog geen importeur voor de nederlandse markt.

Op zondag 02 maart 2003 21:36 schreef Gizzmo het volgende:
Ik weet niet meer precies, maar ze mochten er iig minder maken ivm met startend merk ed.
Natuurlijk klopt het niet volgens de regels, echter om SBK in beetje in leven te houden moeten ze wel een beetje soepel met de regels omgaan.
Het klopt dus wel volgens de regels. Er is nl. onderscheid gemaakt tussen grote en kleine fabrieken. Kleine fabrieken (waaronder dus Benelli en Patronas, maar in het verleden o.a. ook Bimota) hoeven maar 150 straatversies te bouwen, waarvan 50% ten tijde van homologatie gereed moeten zijn. Voor grote merken geld een aantal van 500 stuks (dacht ik maar weet ik niet meer 100% zeker)
 
Laatst bewerkt:
In het Duitse blad PS stond er iets over.
Er zijn er 77 gebouwd en ze gaan volgens Foggy himself 40.000 eurootjes kosten.
Daar heb je dan ook iets echt bijzonders voor!
Gezien hoe de vlammen uit de demper sloegen bij de SBK? Wreed! :} :} :}
 
Ik vind het ook een vreemd verhaal....

Eerst een GP fiets bouwen, vervolgens denken "toch maar SBK".
In eerste instantie zou het ook een team worden wat onder de supervisie van Peter Sauber zou komen. Wegens een gebrek aan geld door die bloedzuigers in en rondom de Formule 1 wereld ging dat plan dus van tafel. Fiets was al gepresenteerd en 'gedoopt' door Sauber in Maleisië voor het einde van het MotoGP seizoen, anderhalf jaar geleden.

Fiets moest nog wat veranderingen ondergaan om binnen het nieuwe regelement van MotoGP te passen. Petronas vond het waarschijnlijk een kansloos uitzicht krijgen en zullen de geldkraan wel hebben dichtgedraaid tot een nieuw en haalbaar pad werd uitgestippeld. Dat pad werd niet geheel onverwacht het WSBK.

Overigens had ik ze het liefst in de MotoGP's zien rijden. Het team en de techniek zouden een waardige aanvulling zijn op het startveld. Ben het er dan ook mee eens dat dit meer een prototype racer is dan een aangepast produktiemodel. Maar goed het hele WSBK staat onder druk dus dan is een regelementswijziging snel gemaakt. Misschien kunnen ze nog voorkomen dat het zoiets kansloos wordt als Formule 1, alleen ik heb er een hard hoofd in.
 
In het Duitse blad PS stond er iets over.
Er zijn er 77 gebouwd en ze gaan volgens Foggy himself 40.000 eurootjes kosten.
Daar heb je dan ook iets echt bijzonders voor!

Effe kijke; 40.000 euro, inruil oude ZXR, hmmmmm, blijft er nog 36.000 over, hmmmmm, 6e hypotheek, hmmmmm, die zal wel niet doorgaan......, ok, ramkraakje dus!.....Waar kan ik dat ding bestellen ? :P

Vond de NR750 en R7 al exclusief, maar deze gaat er overheen!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan