follow up: 6-takt

Yuri

MF veteraan
25 sep 2001
1.803
1
Op motormaniacs.nl vond ik http://www.motormaniacs.nl/nld/nieuws/dikeraider/zestakt/zestakt.htm (een artikel) over 6-takttechnologie. Misschien wel leuk om te weten enzo. :)
 
De 4-takt techniek, nokkenassen, kleppen, klepveren is al veel verder geevolueerd, ivm roterend gewicht, werkt quadratisch.
De \"trommel\" die hier inzit heeft zoiets als zuigerveren om af te dichten, wat volgens mij meer problemen geeft. Kijk maar eens naar de afdichtingsproblemen dat Norton gehad heeft met zijn Wankel + het mechanische lawaai.
 
Recumbent, wat die 6-takt is, is eigenlijk een ver geevolueerd, standaard (!) 4-taktblok met daarbovenop een ver geevolueerd 2-taktblok, zei het wel iets aangepast, o.a. dat het nu de kop is.

Het enige afdichtingsprobleem is de roterende schijf, maar dat valt wel onder de knie te krijgen, b.v. door niet het schijfoppervlak als afdichting te gebruiken maar de randjes van de schijf (een soort borsteltjes maken zeg maar).

Bovendien heeft hij naar eigen zeggen al een prototype, dus het is wel enigszins levensvatbaar. Tenzij we voor de introductie al overz ijn op waterstof, maar voor motorfietsen zou dat wel eens een probleempje kunnen vormen. Waar laat je dat gevaarlijke spul? Onder de buddy?
 
Dennis Sol... uhm komt hier ook wel eens, redacteur op Motormaniacs... Die Dennis :P

Juist, Dennis \"Liever op één wiel\" Sol :)
Gister of eergister kreeg ik een mailing binnen van \'m :)
En laatst stuurde Sander van MotorXtra nog een mailing rond, met iedereen in de CC ipv de BCC, even een snelle blik in de CC lijst en je ziet enorm veel MF\'ers ertussen staan :}
 
Wie de hel is Dennis?
Yuri...aangenaam, leuk kennis te maken.

En laatst stuurde Sander van MotorXtra nog een mailing rond, met iedereen in de CC ipv de BCC, even een snelle blik in de CC lijst en je ziet enorm veel MF\'ers ertussen staan
jaja, zo werkt dat. Je hebt het helemaal door JK.
Hoe denk je dat jullie allemaal op die lijst terecht komen. :z

Zitten jullie wel op dit soort SPAM te wachten?
Zo niet... lezers-unsubscribe@motormaniacs.nl
Zo wel.... doorsturen naar alle tweewielige vrienden o.v.v. lezers-subscribe@motormaniacs.nl


En dat artikel over 6-takt?? Geen enkel benul van, laat ik aan de echte technici over ;)
Als je meer wilt weten kan je mailen met Theo, de auteur van het artikel: dikeraider@knoware.nl
 
Yuri...aangenaam, leuk kennis te maken.jaja, zo werkt dat. Je hebt het helemaal door JK.
Hoe denk je dat jullie allemaal op die lijst terecht komen. :z

Zitten jullie wel op dit soort SPAM te wachten?
Zo niet... lezers-unsubscribe@motormaniacs.nl
Zo wel.... doorsturen naar alle tweewielige vrienden o.v.v. lezers-subscribe@motormaniacs.nl


En dat artikel over 6-takt?? Geen enkel benul van, laat ik aan de echte technici over ;)
Als je meer wilt weten kan je mailen met Theo, de auteur van het artikel: dikeraider@knoware.nl

Ik vind die mailing prima hoor, gaat over motoren. Tenminste niet van die onzinnige spam hoe je je lul een paar inches langer kan maken.
Dikeraider.. van Motornet! :)
Jammer dat het forum op motornet zo slecht in elkaar zit, echt onhandig en alle reacties staan door elkaar als je ze gaat uitklappen enzo.
Maargoed, daarom zitten we allemaal hier he? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan