Fonteintje remvloeistof reservoir

MotoWerff

MF'er
27 aug 2019
155
23
Ik heb laatst een gloednieuwe rempomp op een oude gsx 750 uit 1980 gezet. Nu probeer ik er druk op te krijgen maar dit lukt niet echt. Blijft vloeistof omhoog spuiten uit reservoir
 
Ik vouw wel eens een stukje voelermaat in vorm, zodat ik die klem kan leggen in het reservoir, en kan knijpen zonder de remvloeistof overal heen te spritzen :)
 
Dat spuiten komt omdat je knijpt en zo druk opbouwt..da's normaal.

Doe het deksel erop, draai de ontluchtingsnippel van de klauw die je ontluchten wilt los, druk op de nippel een slangetje en hang de andere kant in een potje met verse remolie.
Rustig pompen totdat er geen luchtbellen meer komen, nippel dicht...volgende.
 
Dat spuiten komt omdat je knijpt en zo druk opbouwt..da's normaal.

Doe het deksel erop, draai de ontluchtingsnippel van de klauw die je ontluchten wilt los, druk op de nippel een slangetje en hang de andere kant in een potje met verse remolie.
Rustig pompen totdat er geen luchtbellen meer komen, nippel dicht...volgende.
Heb dus al een paar keer geprobeerd maar komt amper druk en beweging in, zuiger beweegt misschien 2-4mm
 
Heb ook nieuwe remleidingen besteld, staalomvlochten gelijk maar.
Met het terug duwen van de remklauw zuigers druk je de lucht ook terug omhoog. Probeer het zo eens een paar keer heen en weer te knijpen/pompen?
Zal dit eens proberen, kan er ook eventueel iets mis zijn met de 3 punt verdeler?(slangen komen vanuit beide remklauwen naar 1 punt en dan met 1 slang naar reservoir
 
Neehoor, niks mis, gewoon lucht.
Lekker doorpompen en regelmatig tikken tegen de leidingen om de lucht belletjes los te krijgen, nachtje met een ty-rip om de hendel heen vast zetten, er zijn vele mogelijkheden.
 
Gewoon de deksel er op doen.
Ja dat werkt wel, maar je weet hoe het gaat: potje is eerder leeg dan dat je onder het dekseltje kijkt, begin dan maar weer heeeleeemaaaaal opnieuw

Maajah, rustig aan met het doppie eraf gaat ook goed.

Nou doe ik het niet zo vaak maar het fonteintje komt toch pas als de remmen op druk beginnen te komen???
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad deksel er gewoon los op zetten en op tijd kijken en bijvullen.
Met nieuwe en dus lege leidingen kan het wel even duren.
De onderste nippel lossen en gewoon een kwartier wachten tot je de olie er uit ziet komen.
Door de zwaartekracht loopt de olie (heel langzaam) naar beneden.
Eens het zo ver is gaat het ontluchten veel sneller.
 
Het hoeft niet perse met een spuit. Ik heb het een keer zien doen met een spa-flesje met een kleiner gaatje dan de slang dik is in de dop geprikt. Slangetje strak erdoor met een ty-rap er achter. Ik zeg niet wie
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik heb ooit iets heel vergelijkbaars gehad. Uit het reservoir spetterde het veel meer dan normaal en het systeem kwam niet op druk. Het probleem is, zoals hierboven al meerdere malen is vermeld, dat er nog lucht in het systeem zit. Als je vanaf onder vult met een spuit, dan los je het inderdaad op, maar het kan ook anders.

De lucht in het systeem zit waarschijnlijk (boven) in de remslang en niet meer in de remklauw. Als je via de remklauw ontlucht, dan gaat die luchtbel waarschijnlijk nooit eruit komen omdat de luchtbel niet omlaag wilt. Bij mij had ik amper tegendruk in de hendel, zelfs na super lang via de klauw ontluchten. Uiteindelijk heb ik eerst een paar keer ontlucht door de banjo bout bij de rempomp open te draaien na het inknijpen van de rem. Nadat ik dat had gedaan kwam er een hoop lucht uit en kwam het systeem direct op druk en kon ik het afmaken door te ontluchten via de klauw. Op sommige rempompen zit er hiervoor trouwens een ontluchtnippel.

Denk ook na over hoe je remslang ligt en hoe de luchtbellen zullen bewegen. Als er bijvoorbeeld een remslang tussen 2 remklauwen in een boogje over het voorwiel loopt, dan blijft de lucht graag in het hoogste punt van het boogje zitten.
 
Ik vouw wel eens een stukje voelermaat in vorm, zodat ik die klem kan leggen in het reservoir, en kan knijpen zonder de remvloeistof overal heen te spritzen :)

Dat was te simpel om zelf uit te vinden, thanks.
De rempompen van een Rebel 250/450 doen dat ook. Voor je het weet spuit je je snuffert vol.
Overigens doen waarschijnlijk heel veel 'mono block' pompen dat fontien dingetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan