Fork scheef.. en toch ook weer niet?

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
2
Dursley, Gloucestershire (UK)
Hallo!
Heb een raar probleem (geloof ik) met mijn voorvork van mijn oude Africa Twin: Ik heb de poten uitgenomen (eigenlijk alleen maar om de balhoofdlagers te vervangen, maar dit terzijde), en zag dat de binnenpoten enigzins scheef in de buitenpoten staan. Om precies te zijn, de onderpoten staan een tikkel onderuit, vooruit (!?) wijzend in de rijrichting. Beide poten vertonen dit in dezelfde mate / manier. Ik heb de vork nog niet helemaal uit elkaar gehaald (alleen de veren liggen er uit), maar ik kan al wel zien dat de poten ZELF niet krom zijn. De vork lekt ook geen olie uit de keerringen. Onder het rijden heb ik nooit wat gemerkt, en de motor rijdt ook keurig rechtuit als je het stuur loslaat.

Tijdens het uitbouwen heb ik niet goed gelet of de poten ook scheef staan als de vork nog in de motor gemonteerd zit, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat niet het geval zou zijn: ik kan geen verbinding bedenken die de vork weer zou "rechttrekken" tijdens montage.

Ik zou het liefst horen dat dit "normaal" is maar dat zal haast wel niet. Zijn het de keerringen die de binnenpoten in de goede hoek moeten houden, of zijn er nog bussen die daarin een rol spelen? Is dat niet al te moeilijk op te lossen of moet ik alvast een 2e hypotheek op mijn huis afsluiten?

Alvast bedankt voor enig commentaar!
 
Ik zou het liefst horen dat dit "normaal" is maar dat zal haast wel niet. Zijn het de keerringen die de binnenpoten in de goede hoek moeten houden, of zijn er nog bussen die daarin een rol spelen? Is dat niet al te moeilijk op te lossen of moet ik alvast een 2e hypotheek op mijn huis afsluiten?
De onderpoten zitten met behulp van bussen én de keerringen op de binnenpoten.
Dus heb je dit "euvel" opgemerkt met of zonder de keerringen? :?
Edit: Het kan trouwens zijn dat die bussen van de vork ook verslijten na verloop van tijd. Wellicht kun je hier slijtlimieten voor vinden, in het werkplaatshandboek (of ergens anders).
 
Bedankt tijger. Ja, de keerringen zitten er nog in, de poten zitten nog in elkaar alleen de bovenste doppen zijn er af en de olie (zag er nogal oud en troebel uit!) en veren zijn er uit maar dat zal verder niet uitmaken denk ik voor wat betreft het scheefstaan. Ik heb inmiddels het beroemde Haynes handboek te pakken gekregen, sleutel tijd dus: wat begon als een onschuldige service beurt is inmiddels een heel project aan het worden met nieuwe koppeling, uitlaat en -bochten, balhoofdlagers en nu dit ook nog. Ik heb de Honda als reserve fiets bij mijn Buell maar ik zou dat haast vergeten :)
 
Hmm, vorkpoten uit elkaar gehaald: Binnenpoten zijn TOCH krom aan de uiteinden (net op het punt waar ze, volledig ingeveerd, op de buitenpoten naar binnen gaan: niet zichtbaar dus totdat je de vork uit elkaar haalt).

De buiging is zichtbaar op het oog, maar niet al te dramatisch. Ook geen enkele oppervlakkige schade, dus ik vraag me af of de vorkpoten zijn recht te buigen? Ik weet dat er bedrijven zijn die dat doen, maar de Haynes werkplaats handleiding zegt dat vorkpoten nooit en te nimmer mogen worden rechtgebogen. Zou Haynes dat alleen zeggen om eventuele juridische aanspraak te voorkomen (er staat b.v ook in dat de bovenste vorkdoppen losmaken uiterst gevaarlijk is vanwege de kracht van de veren en evt. oliedruk, maar in de praktijk stelt dat niets voor)? Of is het inderdaad niet verstandig en moeten er nieuwe binnen-pijpen in?
 
Als er geen rand of knik in zit zou ik ze meenemen naar een richter en ze daar laten beoordelen.............ze zijn gewoon van staal met een laagje chroom dus best te richten mits het goed gedaan wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan