Formaat remvloeistof reservoir

JapieMoto

Die hard MF'er
23 jan 2006
784
427
Creil
Hallo mede MF'ers .

Ik ben een racer aan het opbouwen en heb een radiale rempomp geplaatst.

Dus moet ik ook een reservoir plaatsen .
Nu is mijn vraag .
Hoe groot moet hij minimaal zijn ?
In verband met uitzetten van de vloeistof misschien onder race omstandigheden ?
Heb een aantal reservoirs liggen .
Waarvan 1 wel heel erg grote die ik liever niet gebruik .
En gebruik het liefst 1 met de aansluiting naar onderen .

Motor betreft een cbr600rr .
Zou graag de kleine gebruiken als dit afdoende is .

Zie foto , cigaret ter referentie
16718200884941522214529178124416.jpg
 
Inderdaad,als je de slijtage van je blokken goed opvolgt kan je een kleine nemen.
Dan ga je wel eens remvloeistof moeten bijvullen,en later weer moeten minderen als je nieuwe blokken monteert.
 
Hallo mede MF'ers .

Ik ben een racer aan het opbouwen en heb een radiale rempomp geplaatst.

Dus moet ik ook een reservoir plaatsen .
Nu is mijn vraag .
Hoe groot moet hij minimaal zijn ?
In verband met uitzetten van de vloeistof misschien onder race omstandigheden ?
Heb een aantal reservoirs liggen .
Waarvan 1 wel heel erg grote die ik liever niet gebruik .
En gebruik het liefst 1 met de aansluiting naar onderen .

Motor betreft een cbr600rr .
Zou graag de kleine gebruiken als dit afdoende is .

Zie foto , cigaret ter referentie Bekijk bijlage 1833235
De enige keer dat ik problemen had met het uitzetten van de remvloeistof op het circuit was toen ik alleen een stukje slang van een cm of 6 op het reservoir had zitten, geen potje. Ik rij al een paar jaar met dat kleinste model potje op een radiale rempomp dat is geen probleem mits je het niveau in de gaten houdt!
 
De grootste.

Als de remblokken verslijten trek je zo'n kleiner potje net leeg, denk ik.
Ja dat dus, bij het slijten zakt het niveau van de vloeistof .
Maar kan elke sessie op het circuit het in de gaten houden en desnoods bijvullen .

Dan ga ik gewoon voor het kleinere potje .
Dan houd ik meer ruimte over want die grote blokkeerde mn hele toerenteller .
 
Ik zou gewoon beginnen met het middelste formaat potje. In principe maakt het niet uit mocht het potje leeg zijn bij volledige slijtage van de blokken. Zolang de rem reservoir goed van remolie voorzien blijft zonder lucht te gaan happen. Je zou dan het potje ook nog kunnen voorzien van doorzichtige slang, zie je hoever het komt.
 
Ja dat dus, bij het slijten zakt het niveau van de vloeistof .
Maar kan elke sessie op het circuit het in de gaten houden en desnoods bijvullen .

Dan ga ik gewoon voor het kleinere potje .
Dan houd ik meer ruimte over want die grote blokkeerde mn hele toerenteller .

Dat elke sessie bijhouden en vullen raak je snel zat denk ik..
 
Je kunt het ook uitrekenen .
Diameter rem pots daar de oppervlakte van x maximale uitschuif hoogte x aantal pots is inhoud reservoir
Voorbeeld stel dia pots = 30mm slag = 9 mm inhoud formule = π r² h 3.14×15×15×9 =6358,5 = 6.358 ml x aantal pots bv 8 wordt dus 50.1ml
Als ik het goed heb
 
Dat elke sessie bijhouden en vullen raak je snel zat denk ik..
Ja dat raak je snel zat.
Je kan de kleine monteren en dan alle zuigers van je klauwen indrukken, dan kan je zien tot hoever het niveau stijgt of al dan niet overloopt.
Bij wisselen remblokken loop je bij een klein reservoir ook weer te klungelen op het teveel aan remvloeistof met slangetje/ doekjes.
Zelf heb ik een medium Rizoma potje, dat is te klein, -> ik moet af en toe wat bijvullen. CBR 600 rr pc37 met CC 19mm rempomp.
 
Bij wisselen remblokken loop je bij een klein reservoir ook weer te klungelen op het teveel aan remvloeistof met slangetje/ doekjes.

Oja, dit kan ik beamen.... ik zie mn maatjes klooien met opvangen en weer vullen bij het wisselen van remblokken met zo'n klein reservoir.

Ik gebruik deze: Brembo reservoir 45cc 90 graden bodem uitgang (RCS19)

Formaat is wel oké en ik denk iets kleiner dan die @KawaJapie als grootste in de foto afgebeeld heeft staan.

Montage is wel beetje onwennig vind ik


Zal eens kijken of ik een vergelijkfoto kan schieten van de reservoirs, ik heb zo'n grote uit de foto als reserve mee
 
Ja dat raak je snel zat.
Je kan de kleine monteren en dan alle zuigers van je klauwen indrukken, dan kan je zien tot hoever het niveau stijgt of al dan niet overloopt.
Bij wisselen remblokken loop je bij een klein reservoir ook weer te klungelen op het teveel aan remvloeistof met slangetje/ doekjes.
Zelf heb ik een medium Rizoma potje, dat is te klein, -> ik moet af en toe wat bijvullen. CBR 600 rr pc37 met CC 19mm rempomp.
Bedankt voor de info .
 
Oja, dit kan ik beamen.... ik zie mn maatjes klooien met opvangen en weer vullen bij het wisselen van remblokken met zo'n klein reservoir.

Ik gebruik deze: Brembo reservoir 45cc 90 graden bodem uitgang (RCS19)

Formaat is wel oké en ik denk iets kleiner dan die @KawaJapie als grootste in de foto afgebeeld heeft staan.

Montage is wel beetje onwennig vind ik


Zal eens kijken of ik een vergelijkfoto kan schieten van de reservoirs, ik heb zo'n grote uit de foto als reserve mee

Dat idd een hoop gehannes


Heb op mn andere racer zon zelfde brembo reservoir van 45 cc en die is wel kleiner dan die grote die ik op de foto heb . Maar op die andere racer vind ik hem ook al vrij groot .

Ga es kijken of er 35 cc te vinden is .
Das een mooie tussenmaat denk ik .
 
6ndpbxHZnILB5FWlECtLiS230btyRek1LofGU3OT2boEIuMipfiN1yTc0VAtv6Hmph5h24Y2mL4-WWbM6EBqlzp-Gwj4NBPXSWcb4KQ52g6Z6zYT0b7w104MZWiLmQpq_skcAGv2aT31aMp0NG_4mzhQC8wXmwIGujx45UT_pj7xrFXp18WeOUw1_SfJUyTWNxopHQSUKf5ioCaZnhz_X53TawwORVmpD0qVKZqBcbW4Jd-88_ZQv4Ruu2K1YxP3OcorXpOrv2KG1Wltzx5_O1AaCzmjiWKdU1RkYaF9DQrB9bqjzga3xpUbLt0LX7t9g6ABsfYFzaT6kIzlM23DbaSRTU2N__huS_TsTJEbl72uoLoX4bwSfW9Q4JGMzjNwSavvc6U3SsKTa5hT_y6tvCYRhHwjL9DNfFE-Tkhf4HncQ9q2H4881ddVMjgaq5IjTwDdpV2qx-qtGurDZvDMdJ4kcjglPKq1Rub7G--vvcUB20Xz_dZ21iz7kxWuOLOCce2A3ri2_GSfjxiuBhvD1tkC8LyMXs5AirKme_IH6Iwa-zohrE9KtKN9mDmRtxOWDnnoujv8c-l3Sc2e7NQCROzpWkG-UVI6k44Gyg6VRUaR5Cla60Pz0Zi4FF0pyiL_GsusSkiW1ZUAQ8ySiEk46lzI-nkvRFa0NqIDH_S2QLy-VqzmXiH-tx_lZuvNDL5UM2umJ5SZyW1n9ikmBpIxM2KOHS4ec26NVmwK3fbfxwAn6KzMszP872NRRNSKOawreW76TPGgAgK-BiORGkkjgkcnYsC2rIJBSOT-V8Kk4xbtmtjI0JJd-qoGQoXYk9dF0QcgViKqLHLsYoxH3TwbasDs85mQxjHBd3oB79AY-VaneTl9dfNO9yYTvVtxe0REouTlWYweLednfLHNRguUXMQiBeecTC1g0argpx3b5nIS-PsPCg=w1648-h927-no

vQhj1CV1YpXDwve2S95_3RK3eVjmrt1bqw4Tbaq00Zn3KaCrKKg4m44wb4QHCoFYEDKiNTQ7PT6bKEXel-SuARdwuU53vJyLsgO4vv0NtdYtan5l_M7VsOai0TzqtXRL28FcIKRlbysBzzCbQUINMBEa0mRDPmQx38_Pksysz-c8xaSw786YAdzczjZqZ6JlTyOz5-r_NRSmlJVXQfN_2uIcQFxgPy0kIsrFX1C1EwkcdLlGJC17hw8AFPUWn4JqvWmxLX0L5iCjvTFFqnz-5lmWft7aVaFGlvwV4Dqh0hmuYbBTiPb2f9heyk9h0WPgS20icsMq0wP-8oz16hbZxRYmt2tP1u5cAMxevpRbjFrAAFiFZVS36Ccx7PNO7qTzfI7VZMasQoO1H8V-TDeCay6ApEjpMazcxJKc3mTbJBivBL3FiHTw11XZWj15BSs_1V8jM2SfXriyKwLFiJF1hFXAN2CTAG0-IF4rf4E9uem6BTAr-ry-cNRgB6Stknk4IGBtR03ZkDxv3aApbYaOY9fjAeJ4WMQ8TCSqbUxkzOzY3NnhPcCPffy9V2t2qS9O76oDS8n3bg9m7qCZLG5nCjLujZAhGuFodMQ9Ul4BKS06ANGzUhiRcZcZK-jI8ojstvz1z3EfZMb6MFM21CbzCrTMFE518pgQjq4xvjV4UbVGi0I-yNP1gRkVAP-lxUz3pz1wNOeLzw4ReeDXgdcnGGzTiAWBTCSGHic_-T7tcGGTnXXLr2jrJ0bWqnmtEqcO2zMFgT2TXPwR9yEuWUErFM-RwmTgq319T0FbKR0P_kKfcTCunrHhNUwRtE0_xYPJe94wk8QwhkijBIi32JiAdKBmf8lNO99Q-_d5M5EDyG-ciR1ohmERtmvvbopexmzjTlK9YICA1VcM4rDMc8XuisnIhF2wycw-z7JSzwuaakAkPLEOSA=w1648-h927-no


brembo is net wat compacter, wel makkelijker om lager te monteren omdat het oogje aan de zijkant zit en niet er onder.
Bedankt voor de fotos .
Ik vind ze nog wel vrij lomp .
Heb ook van die preload adjusters en dan nog de gaskabels van het snelgas en dan word het al snel een zootje op dat stuur .
En uiteraard de topkuip die vrij laag is .
Ik ga gewoon experimenteren met verschillende potjes wat werkt .

De originele rempomp had zon geïntegreerd reservoir van metaal en die was ook niet veel cc .

Zal eens gaan zoeken naar een 35 cc potje .

Nogmaals bedankt voor de foto .
 
Ik had even snel gegoogld op jouw motor in circuittrim maar alle fotos geven grote reservoirs in beeld.. Misschien toch ff de indeling opnieuw bedenken. Kan je de gaskabels niet onderlangs laten lopen bijvoorbeeld
 
Ik had even snel gegoogld op jouw motor in circuittrim maar alle fotos geven grote reservoirs in beeld.. Misschien toch ff de indeling opnieuw bedenken. Kan je de gaskabels niet onderlangs laten lopen bijvoorbeeld
s-l1600.jpg


Dit zat origineel op de motor .
In verband met sturen naar links raakt zon groot reservoir mijn kuipruit .
En hij moet uiteraard hoger zitten dan de rempomp

Ga eens kijken wat ik kan doen .
 
En hij moet uiteraard hoger zitten dan de rempomp
Volgens mij hoeft dit niet. Er was eens een project hier dacht ik, waarbij ze zeer laag gemonteerd zaten... @Robinjo weet jij misschien welk project dat was?


Op dit account zie je heel veel voorbeelden van reservoirs die laag gemonteerd zitten.

Edit: ik denk dat het reservoir hoger dan de pomp zat, maar de slang eerst een beetje wegdook uit zicht.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hoeft dit niet. Er was eens een project hier dacht ik, waarbij ze zeer laag gemonteerd zaten... @Robinjo weet jij misschien welk project dat was?


Op dit account zie je heel veel voorbeelden van reservoirs die laag gemonteerd zitten.

Edit: ik denk dat het reservoir hoger dan de pomp zat, maar de slang eerst een beetje wegdook uit zicht.
Ik weet niet precies welke je bedoeld maar ik doe het ook wel eens op projecten, als het systeem eenmaal gevuld is maakt het niet meer uit, het is wel wat meer geklooi als nomaal hoog gemonteerd, maar bijvoorbeeld remvloeistof verversen is geen extra moeite (als je het niet helemaal leeg maakt)
 
Je kunt het ook uitrekenen .
Diameter rem pots daar de oppervlakte van x maximale uitschuif hoogte x aantal pots is inhoud reservoir
Voorbeeld stel dia pots = 30mm slag = 9 mm inhoud formule = π r² h 3.14×15×15×9 =6358,5 = 6.358 ml x aantal pots bv 8 wordt dus 50.1ml
Als ik het goed heb
Hier ga je de fout in met de slag van 9 mm
Er zijn geen remblokken met 9mm voering erop
Ga voor de inhoud berekening maar van 5mm uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan