formule 1 auto tegen de snelste circuitmotor

Is eerder 340 m/s (ong. 1225 km/h), ligt overigens aan wapen, lading, wind, hoogte etc. Maar meeste (sport) wapens zitten ruim boven de snelheid van het geluid op zeeniveau (is dus ong. 1225 km/h, op 6000m is dat nog maar 1050 km/h.), vandaar ook de harde knal. (ja idd, niet het kruit knalt, zoals de meesten denken, ook mijn luchtbuks schiet met een knal, omdat ze de mach-grens passeert.)

Maar goed..ik draaf weer door, sorry, no offence..

Koz


knal is alleen hoorbaar als het in je richting gebeurt, van je af hoor je het niet. De knal is het gevolg van het verzamelde geluid geproduceerd in de tijd dat een object met de snelheid van het geluid vliegt.
 
paar jaar geleden in Autovisie:

VdGoorbergh op rechtopenneer R6. Blikcoureur in hele snelle Mitsubishi (Lancer EVO nogwat). Allebei op Assen. Tot ontsteltenis van het blikvolk maakte VDG gehakt van dat blik. Volgens de datalogger was alleen in langzame bochten (GT, Nationale) de Mits sneller.
 
knal is alleen hoorbaar als het in je richting gebeurt, van je af hoor je het niet. De knal is het gevolg van het verzamelde geluid geproduceerd in de tijd dat een object met de snelheid van het geluid vliegt.

Ik mot m'n buks toch echt dempen, anders word ik er zelf doof van. En geloof me, ik schiet weldegelijk van me af ( :P )

Koz
 
paar jaar geleden in Autovisie:

VdGoorbergh op rechtopenneer R6. Blikcoureur in hele snelle Mitsubishi (Lancer EVO nogwat). Allebei op Assen. Tot ontsteltenis van het blikvolk maakte VDG gehakt van dat blik. Volgens de datalogger was alleen in langzame bochten (GT, Nationale) de Mits sneller.

Dat hebbik gezien op Assen en was idd erg gaaf ;) (Jurgen dan)
 
Dat stukje in Autovisie heb ik hier nog wel ergens liggen geloof ik. Ook een engels blad heb ik hier nog liggen, waarin een motor gehakt maakt van de auto. Ik meen dat dat een Subaru 555 was.

Ook is er een filmpje op internet te vinden waarin een M5 tegen een GSXR1000 raced op de Nuburgring. De motor wint...........
 
Er is natuurlijk een minimale tijd om te acceleren.
Volgens mij scheelt het ook niet veel met acceleratie.

0-100 doet een F1 in +/- 3 seconde.
Ik weet niet wat een GP1 doet.
Maar veel sneller dan dat krijg je welk voorwerp dan ook van niet z'n plaats.

Powerboats gaan onder de 2 seconden van 0-100!! Bochtensnelheden liggen aanzienlijk hoger dan die van welke motor of auto dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Dat stukje in Autovisie heb ik hier nog wel ergens liggen geloof ik. Ook een engels blad heb ik hier nog liggen, waarin een motor gehakt maakt van de auto. Ik meen dat dat een Subaru 555 was.

Ook is er een filmpje op internet te vinden waarin een M5 tegen een GSXR1000 raced op de Nuburgring. De motor wint...........
aanwijzen dat fillempie :} *D
 
Bij Topgear ook eens gezien auto tegen vliegtuig, is ook wel leuk.
1x in de sprint zon jaguar straaljager tegen een Aston Martin. 1e stuk auto sneller en dan BWOOOAAAAPPPP komt die jet langs.
En keer op dat circuitje van ze stuntvliegtuig tegen auto, ook erg leuk om te zien.
 
Geef me een lotus elise en een leuke weg racer en een bochtig circuit..........................

;)
 
Okay ik zal dan maar duidelijkheid brengen over het porsche vs. R1 filmpje.

De porsche in kwestie is dus een Carrera 4, dus een 300 pk porsche met ondersturende 4 wiel aandrijving
 
Auto wint ... heb al zo'n filmpie gezien.
Motor is sneller, maar verliest het in de bochten '(

Maar goed ... irl wint te motor het wel })

Zijn maar weinig mensen die het uiterste uit hun auto kunnen halen.
Heb van de week nog een wedstrijdje gehouden met een Ferrari })

En mooi dat dat ding mij niet voorbij kwam :+

Vraag mij wel af of ik nog een prent hiervan binnen krijg |(
Mocht dat zo zijn, dan hang ik hem levensgroot op en post hem hier :}

Motor zal ik wel in mogen leveren ben ik bang '(
 
Aerodynamisch zijn F1 wagens gewoon beter

Nonsens, een F1 heeft zowat de slechtste aerodynamica van alle voertuigen (een touringcar heeft een betere Cx-waarde)! Dit wordt zo gedaan om die ongelooflijke down-force te bereiken!
Eigenlijk is een F1-wagen één omgekeerde vleugel (bestaande uit 3 wings, de front, de body en de achtervleugel). Een F1 op topsnelheid zou in theorie door de tunnel in Monaco op 't plafond ondersteboven kunnen rijden zonder eraf te vallen :} .

Door die downforce kan een F1 ook centrifugale krachten tot 5G aan, waar een "normale" sportwagen boven de 1G uit de bocht gaat, laat staan een motor... |(

Dat is ook de reden waarom een F1 een relatief lage top heeft tov zijn pk/gewichtsverhouding. Met 800 pk rij je in een aerodynamische auto van 600 kg gemakkelijk over de 400 km/u, een F1 daarentegen zal het bekeken houden bij 350-360 max (én dan nog in ideale omstandigheden) of minder naargelang hoeveel downforce geregeld wordt. Je zou er kunnen van uitgaan dat zo'n ding stopt rond de 310-320 met maximum downforce... :)

In ieder geval, een GP-motor komt er in de verste verte niet aan, niet in top, niet in bochtsnelheid en ook niet in acceleratie.

:)
 
Daarbij helpen die vier kolossale wielen die tegen de rijrichting indraaien ook niet echt (iets met gyroscopische remwerking :? ), laatst ergens gelezen, weet niet meer waar . . .

Stond ook dat F1 auto's op een circuit gemiddeld 30 seconden sneller rond gaan, dus in theorie op Assen 1:30 tegen MotoGP 2:00 geloof ik. De MotoGP Ducati heeft laatst dan wel weer een hogere topsnelheid laten noteren geloof 331 nog wat, tegen 329 nog wat voor de F1 van Schumacher. (toch dat artikeltje eens opzoeken :) )
 
Wat een duscussies.....goeie coureur in goeie auto is altijd sneller als goeie coureur op goeie motor.

kan er lang en breed over praten, maar anders dan dat wordt t niet |(
 
Wat een duscussies.....goeie coureur in goeie auto is altijd sneller als goeie coureur op goeie motor.

kan er lang en breed over praten, maar anders dan dat wordt t niet |(

Klopt.

Al is het met een auto (sportwagen) makkelijker om echt hard te gaan als met de motor. Motor heb je echt veel lef (gestoord) en ervaring nodig. Auto is instappen en denken: hier heb ik tenminste bescherming om me heen en gaaan.

Tenminste dat is bij mij zo.
Eerste week kon ik nog niet hard met de motor, nu ook nog niet (25 kW).
Met een sportwagen is dat wel anders ;)
 
Klopt.

Al is het met een auto (sportwagen) makkelijker om echt hard te gaan als met de motor. Motor heb je echt veel lef (gestoord) en ervaring nodig. Auto is instappen en denken: hier heb ik tenminste bescherming om me heen en gaaan.

Tenminste dat is bij mij zo.
Eerste week kon ik nog niet hard met de motor, nu ook nog niet (25 kW).
Met een sportwagen is dat wel anders ;)

Hmmz dat is niet helemaal waar..

heb zelf circuit gereden met auto's en de bochtensnelheid ligt hoger en evt. uitbreken etc of wat botsen is toch erg indrukwekkend..

motor heb je minder om je heen dat klopt..maar de snelheid ligt dan weer iets lager en je ramt elkaar niet snel van de baan af aangezien je dan jezelf toch wel pijn doet ;)
 
Nonsens, een F1 heeft zowat de slechtste aerodynamica van alle voertuigen (een touringcar heeft een betere Cx-waarde)! Dit wordt zo gedaan om die ongelooflijke down-force te bereiken!
Eigenlijk is een F1-wagen één omgekeerde vleugel (bestaande uit 3 wings, de front, de body en de achtervleugel). Een F1 op topsnelheid zou in theorie door de tunnel in Monaco op 't plafond ondersteboven kunnen rijden zonder eraf te vallen :} .

Door die downforce kan een F1 ook centrifugale krachten tot 5G aan, waar een "normale" sportwagen boven de 1G uit de bocht gaat, laat staan een motor... |(

Dat is ook de reden waarom een F1 een relatief lage top heeft tov zijn pk/gewichtsverhouding. Met 800 pk rij je in een aerodynamische auto van 600 kg gemakkelijk over de 400 km/u, een F1 daarentegen zal het bekeken houden bij 350-360 max (én dan nog in ideale omstandigheden) of minder naargelang hoeveel downforce geregeld wordt. Je zou er kunnen van uitgaan dat zo'n ding stopt rond de 310-320 met maximum downforce... :)

In ieder geval, een GP-motor komt er in de verste verte niet aan, niet in top, niet in bochtsnelheid en ook niet in acceleratie.

:)

:^
 
Wat een duscussies.....goeie coureur in goeie auto is altijd sneller als goeie coureur op goeie motor.

kan er lang en breed over praten, maar anders dan dat wordt t niet |(


Fabian, denk je echt, wordt je nu zoveel ingehaald op de Ring door auto's, en hoeveel haal jij er wel niet in???
Valt me altijd weer op hoe makkelijk je weg rijdt bij hele leuke auto's op de Ring bij het uitkomen van bochten, waardoor je weer genoeg buffer heb bij de volgende bocht.
 
Fabian, denk je echt, wordt je nu zoveel ingehaald op de Ring door auto's, en hoeveel haal jij er wel niet in???
Valt me altijd weer op hoe makkelijk je weg rijdt bij hele leuke auto's op de Ring bij het uitkomen van bochten, waardoor je weer genoeg buffer heb bij de volgende bocht.

Bij het gemiddelde vergelijk sportieve auto en hun typische bestuurders(vb M3/M5, 911,Elise,Lancer EVO) - sportieve motor(GSX-R's,R1) wint in 99% van de gevallen de motor het, maar als je het hebt over de extremere vormen van auto en motorsport(waar dit topic over ging) wint het concept 'auto' met 4 wielen en veel downforce het van het concept 'motor' met 2 wielen en zonder spoilers....
Hoeveel keer ben je al een moderne F1 en MotoGP machine tegengekomen op de ring? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik had het idd over me eigen ervaringen, en week idd af van het topic, sorryyyyyyyyyyyy.

Maar vind nu eenmaal belangrijker wat ik zelf doe dan wat een ander kan, haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan