Formule tandwielverhouding

Braambes

Rookie
1 jul 2008
8
0
nieuenrode
Hallo,

Ik ga hier effe een lang verhaaltje neerpoten, dus neem effe door om het te lezen, heb echt hulp nodig.

Ik heb me dus een masai DB50H aangeschaft, en als ik die uit de winkel bolde reed hij 60 - 65 (had ik niet om gevraagd, is namelijk een 50cc). Daarom heb ik dus een begrenzingsplaatje gemaakt op school en dat er in gestoken (= exact zelfde als het echte begrenzingsplaatje). Allemaal goed en wel, maar hij trekt voor geen meter op.

Een vriend vertelde mij dat ik een groter achtertandwiel moest steken, maar wist niet precies hoeveel groter (en dat ik dan dat begrenzingsplaatje eruit kon halen, sneller optrekken = minder snelheid beweerd hij)

Dus ik vandaag naar de winkel waar ik hem gekocht had, en die kerel wist me doodleuk te zeggen dat hij niet wist hoe dat moest, dat hij te hoog in toeren zou gaan en na een maand misschien al stuk zou zijn.

Ben radeloos; hij rijd wel 50 km/uur maar het is geen plezier meer om mee te rijden.

De kerel van mijn winkel wist me te zeggen dat er een FORMULE voor bestond om uit te rekenen welke verhoudingen de tandwielen moeten hebben, ik heb al wat zitten googlen maar ik vind er niets over.

Graag hulp.

Mvg, Bram (braambes-@hotmail.com)

effe hetgeen ik wél weet over de brommer specificaties:

gewicht: 73 kg (droog)
CE homologation: e3*2002/24*0368*01
eninge type: 4 stonke single, horizontal
displacement: 48cm³
bore x stroke: 38,8x40,63 mm
compression ratio: 9,5 : 1
Max power @ rpm: 1,7 kW @ 6600 rpm
Max torque @ rpm: 2,5 Nm @ 6600 rpm
ignition: CDI
cooling; air
carburation: PZ22-2 22 mm
lubrication: wet sump forced
distribution: SOHC
Clutch: manual multi-plate wet clutch
transmission: 4 speed manual
final gear ratio: 39/16
front brake: hydraulic disc
rear brake: zelfde
front tire size: 110/70 - 12
rear tire size: zelfde
front suspention: hydraulic telescopic fork
rear suspensio: mono-shock alu swingarm
wheelbase: 1090 mm
starting system: kickstart
fuel tank: 3.0 wich 0.9l reserve
 
Laatst bewerkt:
en i moet hoeveel zijn? kerel vertelde iets van 2/3 van het toerental (of iets anders, slaag me dood ik weet het niet)

Btw is die formule juist, ik dnek dat dat voor 2 tandwielen tegen elkaar is, maar hier zitten we met een ketting hé
 
Ik snap iets niet, heel brommer rijdend nederland zoekt alle wegen af om zijn brommer/scooter op te voeren, en jij klaagt dat ie te hard rijdt?
Je bent toch niet verplicht alleen volgas te gaan?

Als je verhouding wijzigt draait hij wel geweldig hoog in toerental bij 40 km/h.


Affijn, toch een oplossing. stel de verhouding is 15 tanden voor en 60 achter en hij rijdt 65 km/h.
De verhouding is 60/15=4 (het lijkt een giga tandwiel, maar het is voor het rekenvoorbeeld)
Je wilt naar 40 dan is de formule (4:65)x40 is 2,461 (de nieuwe overzet verhouding).
Het achtertandwiel moet dan naar 97 tanden

(4/2,461)x60=97

Ik heb wel het idee dat de brommer behalve de tandwielen ook op een andere manier is opgevoerd, anders had hij met deze verhouding nooit 65 kunnen halen.
 
Ik snap iets niet, heel brommer rijdend nederland zoekt alle wegen af om zijn brommer/scooter op te voeren, en jij klaagt dat ie te hard rijdt?
Je bent toch niet verplicht alleen volgas te gaan?

Als je verhouding wijzigt draait hij wel geweldig hoog in toerental bij 40 km/h.


Affijn, toch een oplossing. stel de verhouding is 15 tanden voor en 60 achter en hij rijdt 65 km/h.
De verhouding is 60/15=4 (het lijkt een giga tandwiel, maar het is voor het rekenvoorbeeld)
Je wilt naar 40 dan is de formule (4:65)x40 is 2,461 (de nieuwe overzet verhouding).
Het achtertandwiel moet dan naar 97 tanden

(4/2,461)x60=97

Ik heb wel het idee dat de brommer behalve de tandwielen ook op een andere manier is opgevoerd, anders had hij met deze verhouding nooit 65 kunnen halen.

Je bent wel verplicht volgas te gaan voor de politie, zo wordt hij ook getest bij controle.

Ja, het zit raar ineen...
 
Ik snap iets niet, heel brommer rijdend nederland zoekt alle wegen af om zijn brommer/scooter op te voeren, en jij klaagt dat ie te hard rijdt?


Ben belg xD maar dat doet er effe niet toe,

ik vind het zalig om 65 te rijden, maar als ik gepakt word, ben ik hem kwijt, en dat wil ik niet voorhebben. de tandwielverhouding nu zou ik eens moeten aan zien.
 
De politie test de brommer met volgas open.
Maar dat is toch een vermogens meting?
Met een andere verhouding in de tandwielen blijft het vermogen hetzelfde.
 
Alles leuk en wel maar ik raad je het af om het met tandwielen te veranderen })
Je blokje gaat meer toeren draaien meer verbruiken en is sneller gaar O-)
Je heb toch een rechter pols die gas geeft |(
Ik rij ook geen 300Km/h op een motor die dat haald O-)
Wees blij dat hij wat harder loopt *O*
Ik ree 100Km/h op brommers maar weet waar je het doet :} })
 
Alles leuk en wel maar ik raad je het af om het met tandwielen te veranderen })
Je blokje gaat meer toeren draaien meer verbruiken en is sneller gaar O-)
Je heb toch een rechter pols die gas geeft |(
Ik rij ook geen 300Km/h op een motor die dat haald O-)
Wees blij dat hij wat harder loopt *O*
Ik ree 100Km/h op brommers maar weet waar je het doet :} })


in belgie worden de brommers op snelheid getest, rij jij 65 hier,dan heb je een grote boete ...
gaje zeggen tegen de agent: ik rij nooit te hard?
 
je brommer heeft nu final gear ratio: 39/16 dus 39 :16 is 2.4375
2.4375 keer 65 km wat hij nu rijd is 158.4 gedeeld door 50 km wat je wil rijden is 3.1687 nieuwe tandwielverhouding.
16 tanden voor maal 3.1687 is 50.7 dus 50 of 51 tanden er zullen wel geen tandwielen zijn met 50.7 tanden erop :+
je kan ook voor kleiner gaan achter had je 39 gedeeld door 3.1687 is je voortandwiel 12.3 is dus 12 of 13 tanden
je kan ook voor en achter veranderen voor ga je naar 15 keer 3.1687 is 47 of 48 tanden achter.
14 voor keer 3.1687 is 44 achter
13 voor keer 3.1687 is 41 achter
goed opletten met wiskunde voortaan he ;)

final gear ratio 14/44 of 13/41 is het beste anders is je ketting te kort en zal je die ook moeten vervangen of stukje aan zetten.
 
Laatst bewerkt:
echt niet met je tanwiel verhouding gaan kloten hoor... Ik had 2 jaar terug een iets groter tandwiel geplaatst, maar een maandje later was mn hele blok naar de klote.

Dat kwam oom omdat mijn motor teveel toeren moest draaien.
 
Ben je wel zeker dat brommertje uberhaupt wel 65km/h haalt. Rij eens met een gps op je brommer en kijk hoe snel deze dan rijdt. Mijn ervaring is namelijk als ie 50à55 haalt op de teller dat ie er nog maar 45 werkelijk doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan