formule van NOS?

Dinky Toy

MF veteraan
2 nov 2001
6.094
1
euh nou weet ik het niet meer de formule van NOS was toch N2O2 of niet :?

valt onder hoge temp uiteen in N2 en O2
 
Laatst bewerkt:
iets gevonden

uitlaat gassen bestaan uit o.a. CO , CO2 , NOx(stikstof-oxyde)

stikstofmono-oxyde NO: kleur-, reuk- en smaakloos gas. NO gaat bij aanwezigheid van zuurstof (O2)
snel over in stikstofdioxyde NO2. NO2 is een roodbruine,prikkelend, giftig gas.
het tast longweefsel aan. NO en NO2 worden meestal samengevat onder het begrip stikstofoxyde NOx

bron:autotechnisch zakboek van Bosch 2e druk blz.438
 
iets gevonden

uitlaat gassen bestaan uit o.a. CO , CO2 , NOx(stikstof-oxyde)

stikstofmono-oxyde NO: kleur-, reuk- en smaakloos gas. NO gaat bij aanwezigheid van zuurstof (O2)
snel over in stikstofdioxyde NO2. NO2 is een roodbruine,prikkelend, giftig gas.
het tast longweefsel aan. NO en NO2 worden meestal samengevat onder het begrip stikstofoxyde NOx

bron:autotechnisch zakboek van Bosch 2e druk blz.438

En N2O heet ook wel lachgas. Wordt ook voor narcoses gebruikt. Jouw NO2 zullen ze daar zeker niet voor gebruiken.

\'t is maar hoe de atomen aan elkaar worden geplakt.
 
Het is N20, luister nou toch gewoon naar me. ;) ;)

De zuurstof zorgt samen met extra brandstof voor een veel hogere verbranding in cilinder, echter daar krijgt motortje het erg warm van, en omdat niemand het leuk vindt om zijn zuiger te zien verbranden koelen we met 2 delen Nitro oxide.

En zou leefde motortje nog lang en gelukkig.
 
Laatst bewerkt:
Het is N20, luister nou toch gewoon naar me. ;) ;)

De zuurstof zorgt samen met extra brandstof voor een veel hogere verbranding in cilinder, echter daar krijgt motortje het erg warm van, en omdat niemand het leuk vindt om zijn zuiger te zien verbranden koelen we met 2 delen Nitro oxide.

En zou leefde motortje nog lang en gelukkig.
bij alleen benzine/lucht verbranding:
hoe armer het mengsel is hoe hoger de verbrandings temperatuur.
hoe rijker het mengsel hoe lager de verbrandings temperatuur.
 
ja oke het is dus


2 N2O geeft 2N2+ O2

zo was het toch jees en het is nog geen 2 jaar geleden dat ik dat uit m\'n hoofd moest doen ;(

we koelen met twee delen N2(stikstof) en een deel (O2)is voor de extra verbranding samen met een extra ingespoten hoeveelheid brandstof.

maarre het ging me eigenlijk om de formule het princiepe was me wel al duidelijk.

bedankt
 
Laatst bewerkt:
bij alleen benzine/lucht verbranding:
hoe armer het mengsel is hoe hoger de verbrandings temperatuur.
hoe rijker het mengsel hoe lager de verbrandings temperatuur.

ja, precies, dus dan klopt het toch.

Hoe meer O2, des te armer je mengsel, dus hogere temps die gekoeld moeten worden.
 
HHmmm...de rillingen lopen langs mijn lijf...

Deze chemicus in wording zal eens wat orde uit de chaos proberen te scheppen..


Wat jullie bedoelen is idd N2O, ook wel lachgas genaamd en idd (vroeger) gebruikt voor narcoses..
(Echter dodelijk bij te hoge dosering...dus geen lachgasfeestjes houden.. }) ).

In gewone lucht zit globaal 20 procent zuurstof en 80 procent stikstof.

In N2O zit 1 deel zuurstof (33,3%) en 2 delen stikstof (66,6%), een rijker mengsel aan zuurstof dan
gewone lucht dus. Hierdoor dus ook een betere verbranding en vermogenswinst. Door deze betere verbranding ook veel extra hitte ontwikkeling, daarom kan je ook niet zo lang met veel lachgas rondknallen..

De stikstof wordt niet als koelmiddel gebruikt, ik bedoel, ik vries nu toch ook niet dood omdat er 80% stikstof in de lucht zit...
 
Laatst bewerkt:
Waar in Nitromax toch als je hem nodig hebt. Lees dit eens jongens. Ik nee ik heb geen zin om het te vertalen.
FALLACY: N2O will melt pistons, rings and valves.
FACT: If the N2O system has been properly designed to supply the correct amount of gasoline along with the N2O, combustion temperatures will actually be lower than when N2O isn\'t being used, so damage from elevated temperatures does not occur. Since the purpose of N2O injection is to make more heat, this may sound like a contradiction, but it isn\'t. With N2O, the total amount of heat energy released is greater, but the peak combustion temperature is lower. Think of it this way: A huge oil storage tank burning at an average temperature of 1000 degrees releases a lot more energy than a small acetylene torch with a tip temperature of 2000 degrees. That\'s a comparison by extremes, but in an engine with N2O injection, each cylinder might be burning 25 percent more fuel at a temperature of 1400 degrees than the engine would without N2O at 1460 degrees.
Claims of engine damage while using N2O are not totally fictitious, however, since if cylinder pressure does rise above the octane tolerance of the fuel being used, detonation occurs, and that will damage pistons, rings, etc.

FALLACY: Using N2O on an engine imposes no special maintenance problems.
FACT: Because N2O injection does increase effective cylinder pressure, normal blow-by past the piston rings is increased, thereby increasing oil contamination. Consequently, oil drain and filter replacement intervals should be decreased by roughly 25 to 33 percent.
 
HHmmm...de rillingen lopen langs mijn lijf...

Deze chemicus in wording zal eens wat orde uit de chaos proberen te scheppen..


De stikstof wordt niet als koelmiddel gebruikt, ik bedoel, ik vries nu toch ook niet dood omdat er 80% stikstof in de lucht zit...

Nou chemicus, gelukkig nog in wording.

Bij 21 graden wordt N20 vloeibaar bij 760 psi, das makkelijk, want dan kunnen we dat spul meenemen in en flesje.

Als deze onder hoge druk staande vloeistof wordt vrijgelaten veranderd het in een gas en KOELT sterk af. Das wel fijn dus voor blokje.
Dus de verhoogde temp door zuurstof wordt gekoeld door de nitros.
Waarom niet door de zuurstof zelf, omdat deze verbrand en dus hitte opwekt en nitro niet meedoet aan de verbranding.
 
ja oftewel je krijgt overal meer krachten op en dat brengt onheroepelijk extra slijtage met zich mee...

ja natuurlijk meer krachten, maar zolang de oliefilm in je lagers ed dit aankan hoeft het dus niet tot extra slijtage te leiden.

Meeste slijtage vindt plaats bij starten en koude motor wanneer oliefilm nog niet optimaal is.

Natuurlijk vergt het meer van blok, echter men gebruikt hier de extra tolerantie\'s die fabrikanten inbouwen. Ik heb al van meerdere mensen gehoord met nitro en hoge km-standen, dus schijnt toch goed te gaan.
 
Op zaterdag 09 februari 2002 19:06 schreef Gizzmo13 het volgende:Bij 21 graden wordt N20 vloeibaar bij 760 psi, das makkelijk, want dan kunnen we dat spul meenemen in en flesje.

Als deze onder hoge druk staande vloeistof wordt vrijgelaten veranderd het in een gas en KOELT sterk af.

Dus stikstof uit een flesje met druk is de perfecte intercooler.

Weet iemand of turbofietsen intercoolers hebben?
Het leek mij van niet vanwege de extra ruimte voor radiator e.d.
Bij een turbofiets zou je dus heel erg veel vermogenswinst halen met N2O aangezien het mengsel gekoeld word :9 .
 
Dat er een hoop energie nodig is om van
vloeibaar naar gas te gaan klopt wel.

Maar je stikstof koelt nog niks omdat
het geheel als N2O je blok wordt ingespoten...

luister nou, ik heb hier die PB waar een 6 blz verslag instaat hier naast me liggen, en daar wordt een heel verslag gegeven door een tuner die dat spul inbouwd, dus wie zal er hier nu gelijk hebben, hij (en ikke dus) of jij????

Als als jij zegt dat het als geheel wordt ingespoten, dan gebeurd er dus ook niets met de zuurstof???

N20 wordt ingespoten, bij omzetten van vloeibaar naar gas koelt het sterk af (gehele mengsel), zuurstof verbrand en daardoor wordt zuurstof dus zeer warm, N2 doet niet mee aan verbranding, dus dat blijft koelen.
 
Op zaterdag 09 februari 2002 19:19 schreef jkoehorst het volgende:Dus stikstof uit een flesje met druk is de perfecte intercooler.

Ja, inderdaad, echter gaat er maar voor ongeveer 2 tot 5 minuten in zo\'n flesje, dus das een beetje kort voor je turbo.
 
HHmmm....verhaal klinkt niet slecht hoor Gizz, maar het rammelt ergens, tijd dat nitromax zich
meldt..


Hoeveel nitro verbruik je eigenlijk als je
rondrijdt met dat spul?

Ik bedoel, als dat niet zo veel is zet het geen zoden aan de dijk , je stikstof
verlaat de cilinder ook gewoon weer net zo snel
als dat het gekomen is.

En bij de omzettig van N2O naar de verbrandings
producten komt door de hoeveelheid zuurstof meer
energie vrij dan dat het stikstof kan compenseren.
Daarom ook extra slijtage door met N2O rond
te rijden


sorry....ik ben nu eenmaal een koppig mannetje :( ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan