Forté: New Generation Motor Flush

erwinko

MF veteraan
25 jun 2005
8.387
463
Avenhorn
Forté heeft alweer een poosje een vernieuwde, verbeterde versie van de "motor flush".
Ik ben voornamelijk bekend in de automotive sector en gebruik regelmatig forté flush in de werkplaats. veelal met positieve resultaten.

Het bijzondere van de new generation flush is dat er een service bulletin is uitgebracht waarin (onder voorwaarden) beschreven wordt dat er gereden mag worden terwijl de flush is toegevoegd!

Nu ben ik benieuwd wie deze methode al gebruikt en onder welke omstandigheden.

- Eerst olie verversen en de flush aan schone olie toevoegen?
- Aantal gereden kilometer gevarieerd of juist constant?
- Minimaal en Maximaal toerental?
- Resultaat?

NL22952_zev3b0re_Introductieleaflet_New_Generation_Motor_Flush.jpg
 
Nee, daar zal een groot deel van de auto technici het niet mee eens zijn. Engine flush kan wel degelijk concrete positieve resultaten hebben op een vervuilde motor.

Wel heb ik zelf twijfel bij producten die bedoeld zijn om langdurig in de motor te zitten. Voor een effectieve flush wil je namelijk een product wat het vuil echt los weekt, en door de agressieve reiniging is het resultaat dat de smering niet meer optimaal is voor de maximale prestaties van de motor. Vandaar het voorschrift bij 'klassieke' motorflush om de motor na toevoegen van de flush onbelast 30 minuten te laten draaien en dan de olie af te tappen.

Een van de belangrijkste punten in het blok die op deze manier gereinigd kunnen worden zijn de groeven van de zuigerveren en olieschraapveer. Ook in de cilinderkop(pen) kan een hoop zooi losgeweekt worden.

Bij een product wat gebruikt mag worden in een belaste motor denk ik gelijk dat het reinigende effect dan wel een stuk minder heftig zal zijn...

Overigens kun je als flush toevoeging ook ATF gebruiken. Dat barst van de reinigingsdopes en is een vrij goedkoop middel wat je in principe voor iedere verversing kunt toevoegen. Op die manier houd je het ook bij.
Mijn zwager heeft zijn BMW e36 320i bij de vorige beurt ook met forté behandeld en hij meldt een duidelijke verbetering in de loop van de motor. (soepeler/meer koppel)
 
Een motorfiets heeft niet zo'n lange verversinterval als een auto, en in de praktijk kom je ook weinig excessen tegen (ik heb nog nooit een fiets gehad waar een halve ton geen olie was ververst). Daarnaast haalt de gemiddelde motorfiets in zijn leven niet eens de ton, en daaronder lijkt het me sowieso zinloos om te gaan flushen tenzij je smeert met slaolie.

Ik heb het een paar keer gebruikt, en het enige geval waarbij het 'soort van' zin had was een K1100 met twee ton die zijn hele leven alleen maar minerale olie kreeg. Die gooide er wel wat troep uit na een flush. Aan de andere kant, je kan er ook een keertje een volsy theet uit de categorie vloeibaar goud in knikkeren, reinigt net zo goed.
 
Ben wel benieuwd, klinkt meer als een toevoeging welke minder schoonmaakt dan een traditionele flush.

Mij is verteld door diverse mensen dat je niet zomaar over kan op volsyntheet zonder visuele controle. Dan is het lichten van het kleppendeksel voldoende. Zit daar veel prut onder kan je beter op een wat kortere interval de olie verversen, flushen en dan nog eens controleren. Dat is bij een auto gemakkelijk te doen.

Ik heb het nooit kunnen meten, wel zie ik "resultaat" in mijn dieselauto. Daar zit bijv. een olie niveau sensor in die om de 60.000km verkeerde waarden aangeeft oliewissel doe ik om de 15k, na een flush doet de sensor het weer 60k goed. Blokje staat nu op 363.000km (alfa 156 1.9 jtd uit 2002) dus zal in ieder geval iets goed doen.

Maar dat zijn nummers die een motorfiets al niet snel ziet.

Soms gebruik ik Forté maar meer Valvoline of Petromark, dat vooral voor de beschikbaarbeid hier in de buurt.

Wel een flush bij mijn motor uitgevoerd in het begin, doe ik dat bij aangeschafte tweedehands voertuigen eigenlijk altijd bij de 2e oliewissel. Ik heb nu net een ander autotje staan (chevrolet spark) welke morgen een grote beurt krijgt.

TSL is ook zoiets, ik kan het niet zelf wetenschappelijk onderbouwen maar er zijn veel mensen met veel kennis en ervaring die het zelf in de garage gebruiken en niet verkopen. Dat spul is helaas wel vloeibaar goud maar ik gooi het in de auto door de versnellingsbakolie, motorolie en atf. Ook wel eens in de motor gehad, geen slippende koppeling o.i.d. de beschikbaarheid varieert heel erg em de prijs ook, gemiddeld ben ik 25 euro voor 250ml kwijt.
 
Laatst bewerkt:
grappig, we rijden met waarschijnlijk precies dezelfde aandrijving, maar ik in een iets kleinere koets (Alfa 147 JTD 16V m-jet uit 2003)
De mijne staat op 360.000 ondertussen. Ik heb m ook geflushd na aanschaf (bijna een ton terug).
Die olie niveau sensor zie ik ook altijd verschillende waardes aangeven. Ik hou het erop dat dat een laatste residu is van het Italiaanse karakter van deze auto's ;)
 
De sensor heeft in 6 jaar lang prima gedaan, pas bij vervuiling gaat hij rare waarden aangeven. Sensor is eventueel ook te demonteren en schoon te maken maar daar ben ik nooit aan begonnen omdat de flush het euvel verhelpt.

De Alfa gaat door tot het bittere einde! Zowat alle slijtagedelen zijn vervangen. Vooral ook uit hobby.
 
Laatst bewerkt:
Nee, daar zal een groot deel van de auto technici het niet mee eens zijn. Engine flush kan wel degelijk concrete positieve resultaten hebben op een vervuilde motor.

Wel heb ik zelf twijfel bij producten die bedoeld zijn om langdurig in de motor te zitten. Voor een effectieve flush wil je namelijk een product wat het vuil echt los weekt, en door de agressieve reiniging is het resultaat dat de smering niet meer optimaal is voor de maximale prestaties van de motor. Vandaar het voorschrift bij 'klassieke' motorflush om de motor na toevoegen van de flush onbelast 30 minuten te laten draaien en dan de olie af te tappen.

Een van de belangrijkste punten in het blok die op deze manier gereinigd kunnen worden zijn de groeven van de zuigerveren en olieschraapveer. Ook in de cilinderkop(pen) kan een hoop zooi losgeweekt worden.

Bij een product wat gebruikt mag worden in een belaste motor denk ik gelijk dat het reinigende effect dan wel een stuk minder heftig zal zijn...

Overigens kun je als flush toevoeging ook ATF gebruiken. Dat barst van de reinigingsdopes en is een vrij goedkoop middel wat je in principe voor iedere verversing kunt toevoegen. Op die manier houd je het ook bij.
Mijn zwager heeft zijn BMW e36 320i bij de vorige beurt ook met forté behandeld en hij meldt een duidelijke verbetering in de loop van de motor. (soepeler/meer koppel)

Precies, voornamelijk 'cilinderkop' gerelateerde storingen worden veelal verholpen.
Bij motorfietsen is dit over het algemeen niet veel van toepassing. Wellicht in de toekomst als de milieu eisen ook meer mee gaan spelen? Suzuki heeft op de gsxr1000 in ieder geval al nokkenas verstellers.

Echter olie verbruik (door schraap veren) merk ik over het algemeen niet heel veel verbetering. wellicht dat de nieuwe methode daar toch beter voor werkt.
Het verschil in spoelende olie tussen stationair en zeg grofweg 1/2e max toerental is aanzienlijk.
Dat het middel minder krachtig is vermoed ik ook omdat er nu bij storingen zelfs 2 flacons per 4 liter motorolie mogen worden toegevoegd!
 
Een motorfiets heeft niet zo'n lange verversinterval als een auto, en in de praktijk kom je ook weinig excessen tegen (ik heb nog nooit een fiets gehad waar een halve ton geen olie was ververst). Daarnaast haalt de gemiddelde motorfiets in zijn leven niet eens de ton, en daaronder lijkt het me sowieso zinloos om te gaan flushen tenzij je smeert met slaolie.

Ik heb het een paar keer gebruikt, en het enige geval waarbij het 'soort van' zin had was een K1100 met twee ton die zijn hele leven alleen maar minerale olie kreeg. Die gooide er wel wat troep uit na een flush. Aan de andere kant, je kan er ook een keertje een volsy theet uit de categorie vloeibaar goud in knikkeren, reinigt net zo goed.

Ik denk dat de toepassing in motorfiets branche voornamelijk olieverbruik zal zijn.

Vol syntheet werkt in geval van olieverbruik vaak juist averechts doordat de olieschraapveren dan juist nog minder olie van de cilinderwand geschraapt krijgen.
En losweken van vuil op de zuiger doet het ook weer net te kort.
Dat doet een flush zoals voorheen uitgevoerd werd eigenlijk ook en daarom ben ik zo benieuwd naar de ervaringen van de new generation in combinatie met het rijden.
 
Er stond Forté op, type next generation motorflush? Kan het ook verkeerd gelezen hebben, misschien heb ik wel next generation brake system flush erin gegooid ofzo...

Duh haha. Dat snap ik. Maar is jet reinigend effect net zo als de oude flush waar je niet mee mag rijden? Voordeel daarvan was dat de olie dun werd en lekker snel afgetapt was. Dat zal bij deze minder snel zijn.
 
Ik heb pas mijn GSX-F750 geflusht.
Langzaam door de straat gereden zonder te hoge/lage toeren en alleen de eerste versnelling.
Daarna nog een tijdje op de bok in de versnelling om de minimum flushtijd te halen.

(EN wat windkoeling toegevoegd zoals bij dit plaatje van mijn TL1000R)

full


Er was geen probleem, maar bij aanschaf wil ik dingen nog wel eens op een soort nulstand zetten.

Nadelen niet ondervonden. Gelijk aan de voordelen. ;)
 
Nee, daar zal een groot deel van de auto technici het niet mee eens zijn. Engine flush kan wel degelijk concrete positieve resultaten hebben op een vervuilde motor.

Wel heb ik zelf twijfel bij producten die bedoeld zijn om langdurig in de motor te zitten. Voor een effectieve flush wil je namelijk een product wat het vuil echt los weekt, en door de agressieve reiniging is het resultaat dat de smering niet meer optimaal is voor de maximale prestaties van de motor. Vandaar het voorschrift bij 'klassieke' motorflush om de motor na toevoegen van de flush onbelast 30 minuten te laten draaien en dan de olie af te tappen.

Een van de belangrijkste punten in het blok die op deze manier gereinigd kunnen worden zijn de groeven van de zuigerveren en olieschraapveer. Ook in de cilinderkop(pen) kan een hoop zooi losgeweekt worden.

Bij een product wat gebruikt mag worden in een belaste motor denk ik gelijk dat het reinigende effect dan wel een stuk minder heftig zal zijn...

Overigens kun je als flush toevoeging ook ATF gebruiken. Dat barst van de reinigingsdopes en is een vrij goedkoop middel wat je in principe voor iedere verversing kunt toevoegen. Op die manier houd je het ook bij.
Hoeveel cc ATF per liter olie moet je dan gebruiken ?
Mijn zwager heeft zijn BMW e36 320i bij de vorige beurt ook met forté behandeld en hij meldt een duidelijke verbetering in de loop van de motor. (soepeler/meer koppel)
 
Ik heb pas mijn GSX-F750 geflusht.
Langzaam door de straat gereden zonder te hoge/lage toeren en alleen de eerste versnelling.
Daarna nog een tijdje op de bok in de versnelling om de minimum flushtijd te halen.

(EN wat windkoeling toegevoegd zoals bij dit plaatje van mijn TL1000R)

[afbeelding]

Er was geen probleem, maar bij aanschaf wil ik dingen nog wel eens op een soort nulstand zetten.

Nadelen niet ondervonden. Gelijk aan de voordelen. ;)

Ik wou het net over jou hebben, gewoon paar liter action olie erin ff rondlatenpompen deruit en nieuwe olie erin #WB
 
Ik wou het net over jou hebben, gewoon paar liter action olie erin ff rondlatenpompen deruit en nieuwe olie erin #WB
Dat sowieso, alleen tien/vijftien jaar later houd ik 1.000 km aan bij de eerste wissel, 3.000 km bij de tweede.
Soms nog wel wat tussendoor als de olie snel zwart wordt. O-)

Maar ik rij nu ook wat vaker. :$
 
Laatst bewerkt:
Sommigen zijn nergens bang voor.
Gewoon rijden met de gewone Forté 'oude' flush! :+ :+

16-09-2014 08:41
Na het lezen van het verhaal in AMT heb ik o.a. mijn BMW K75 schoongemaakt.
Ik heb dat op de volgende manier gedaan (ook naar aanleiding van dat verhaal):

Ik heb de forte reiniger toegevoegd volgens voorschrift (710-dop open en kieperen maar).
Daarna heb ik 70 km heel rustig gereden en dirtect daarna de olie uit de motor laten lopen.
Nadat de boel uitgedruppeld was, heb ik het carter er onder vandaan gehaald en dat gefotografeerd.
Ik heb het oliefilter vervangen, het schoongemaakte carter gemonteerd en nieuwe olie toegevoegd.
Deze olie zit er nu nog steeds in, een tussendoor oliewissel staat wel op de planning.
Misschien dat je met een extra oliewissel ook de neergeslagen rommel uit het carter krijgt, maar een laag prut onderin het carter die niet oplost kan imho ook weinig kwaad.

Overmatig olieverbruik
 
Laatst bewerkt:
Dat sowieso, alleen tien/vijftien jaar later houd ik 1.000 km aan bij de eerste wissel, 3.000 km bij de tweede.
Soms nog wel wat tussendoor als de olie snel zwart wordt. O-)

Maar ik rij nu ook wat vaker. :$
Ja 1000 beurt is standaard toch inrij olie? Ze hebben hem op 7000 gezet voor de 2e beurt.
Nu 3000 opstaan zou er zo in frituren zo helder :} :} :}
 
Ja 1000 beurt is standaard toch inrij olie? Ze hebben hem op 7000 gezet voor de 2e beurt.
Nu 3000 opstaan zou er zo in frituren zo helder :} :} :}
Bij nieuwe motoren vullen ze meestal minerale olie af de eerste keer, daarna gewoon.
3.000 km en helder is perfect. :9~ *O*

Ik doe de 1.000 km bij een stokoude brik, daarna 3k en gewoon "auto-olie" volsyntheet. :+
 
Laatst bewerkt:
Bij nieuwe motoren vullen ze meestal minerale olie af de eerste keer, daarna gewoon.
3.000 km en helder is perfect. :9~ *O*

Ik doe de 1.000 km bij een stokoude brik, daarna 3k en gewoon "auto-olie" volsyntheet. :+
Niks geen verbruik ook...die oude zooi wat ik eerder had kon toch altijd eens in de tijd een beste scheut bij of teveel :X O-)

Het blijft wel pure funbike... dat vermogen _O- _O-
 
Vergis je niet in de types Forté en eventueel andere merken engine flush.
Je mag normaliter NIET rijden (ook niet een beetje, heel langzaam of weinig toeren).
De motor moet onbelast lopen, soms met een iets verhoogd toerental en vaak niet langer dan 20 minuten.

Je olie word zo dun als water...

Ik laat hem meestal een minuut of 10 tot max. 20 stationair lopen en dat is voldoende.
Daarna gewoon nieuw filter en juiste olie er in.
 
Hoeveel cc ATF per liter olie moet je dan gebruiken ?

Ongeveer 10-15% bijvullen dus op een carter van 4 liter = max peil deed ik een halve liter ATF bij.
Nog een reden om niet te gaan rijden is dat je peil dan soms boven max komt als de motor weinig olie verbruikt heeft.

moet wel zeggen dat bij warm aftappen van olie deze eigenlijk altijd waterdun eruit komt lopen. Ook met ATF, ook met forté flush, maar ook zonder speciale toevoegingen. Olie wordt gewoon dun op hogere temperaturen..
 
Vergis je niet in de types Forté en eventueel andere merken engine flush.
Je mag normaliter NIET rijden (ook niet een beetje, heel langzaam of weinig toeren).
De motor moet onbelast lopen, soms met een iets verhoogd toerental en vaak niet langer dan 20 minuten.

dat verhaal van die man die op z'n K75 70km is gaan rijden met forté flush in de olie is ook weer zo'n voorbeeld van "sterk spul, die ouwe BMW's" en puur geluk. Het is idd echt niet de bedoeling.
 
Ik had vroeger een collega die bij een garage voor trucks had gewerkt.
Daar gooiden ze als flush gewoon diesel bij de olie. :?
Alles is aardolie werd er bij gezegd. Het is dieselolie dus het smeert toch? :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Ik had vroeger een collega die bij een garage voor trucks had gewerkt.
Daar gooiden ze als flush gewoon diesel bij de olie. :?
Alles is aardolie werd er bij gezegd. Het is dieselolie dus het smeert toch? :+ :+

Lijkt me dat je de viscositeit veranderd daarmee, of het slecht is... geen idee. Beetje in hetzelfde straatje als een scheut benzine bij de diesel zodat de verbranding wat warme was waardoor de boel schoner zou blijven. :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan