Forte Motor Flush, ja of nee?

APH3X2N

Die hard MF'er
20 okt 2011
821
0
Hallo,

Binnenkort ga ik mijn Thunderace voorzien van wat nieuwe olie+filter. Ik heb geen idee wat de historie van de motor is dus ik heb geen inzage in de keren waarop de olie is ververst en de motor is schoongemaakt. De olie ziet er in ieder geval best smerig uit en er zweeft soms ook aardig wat meuk achter het glaasje :P

Nu liep ik tegen het goedje "Forte Motor Flush" gelopen:

http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/Motorfiets/Motor/Motor-Flush.html

Nu heb ik gezocht op het forum en naast het forum en kan niet echt duidelijk bepalen of het handig is om dit spul te gebruiken... de ene krijgt vastlopers, de ander heeft top resultaten... ik snap er niks van :P

Hiernaast zou ik ook graag willen weten hoe dit spul het beste toegepast kan worden als ik het ga gebruiken. De ene beweert dat rijden met het goedje "Not done" is, de ander beweert dat alleen stationair lopen onzin is... hoe werkt het?

Ik ben van plan om er een nieuw vat Motul 5100 10W40 in te kiepen, dit spul is niet het goedkoopst dus ik wil het wel goed doen... vandaar deze vraag :D

Alvast bedankt!

Groeten,

Niels
 
Ik heb dat soort middeltjes nooit voor de olie gebruikt. Hooguit die middeltjes voor bij de benzine.
Als ik een andere motor kocht dan gaf ik de motor een grote beurt om daarna gewoon te gaan rijden. Wel hield ik dan een tijd het olie verbruik ed goed in de gaten.
Daarna gaf ik elke jaar de motor een grote beurt.
 
Heb het bij beide motoren gebruikt,
eerste had last van wat white sludge, welke lichtelijk achterbleef na goed heet rijden en na een oliewissel.
flush erin gegooid, laten lopen zoals het hoort en nieuwe erin. helemaal prima!
2e motor bij eerste oliewissel gelijk erin gekiept
 
Thunderace,mmm,huidig olieverbruik?
Wat ik begrijp,haalt die motor flush verontreinigingen uit je blok,dus ook afzettingen die zich hebben gevormd bij de zuigerveren,gevolg olieverbruik stijgt (nog verder).
Je gebruikt al,veels te dure olie,kans op meer verbruik is dan niet ondenkbaar.

Ik heb het eens laten doen bij mijn oude gixxer,leverd niks op,olieverbruik werd niet beter :N ,eerder slechter :')
Olie werd ook niet schoner B| .
Weggegooid geld :Y
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Binnenkort ga ik mijn Thunderace voorzien van wat nieuwe olie+filter. Ik heb geen idee wat de historie van de motor is dus ik heb geen inzage in de keren waarop de olie is ververst en de motor is schoongemaakt. De olie ziet er in ieder geval best smerig uit en er zweeft soms ook aardig wat meuk achter het glaasje :P

Nu liep ik tegen het goedje "Forte Motor Flush" gelopen:

http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/Motorfiets/Motor/Motor-Flush.html

Nu heb ik gezocht op het forum en naast het forum en kan niet echt duidelijk bepalen of het handig is om dit spul te gebruiken... de ene krijgt vastlopers, de ander heeft top resultaten... ik snap er niks van :P

Hiernaast zou ik ook graag willen weten hoe dit spul het beste toegepast kan worden als ik het ga gebruiken. De ene beweert dat rijden met het goedje "Not done" is, de ander beweert dat alleen stationair lopen onzin is... hoe werkt het?

Ik ben van plan om er een nieuw vat Motul 5100 10W40 in te kiepen, dit spul is niet het goedkoopst dus ik wil het wel goed doen... vandaar deze vraag :D

Alvast bedankt!

Groeten,

Niels

Gewoon doen wat er op de gebruiksaanwijzing staat en dus iig NIET rijden ermee.

Met dit kolere hete weer zou ik ventilator op je koeling zetten trouwens.
Je moet t toch een half uurtje stationair laten staan draaien.
 
ik zou het niet doen.
moderne olie maakt de boel schoon genoeg.
het is een paardemiddel om de boel schoon te krijgen en of de motor daarna echt beter is, is nog maar de vraag.
gewoon de goede olie erin is voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Het is een prima middel als laatste poging om bijvoorbeeld hydraulische klepstoters te redden.
Heb het ooit eens preventief gebruikt (had dus geen klachten) op een suspersport met 80.000km. De olie kwam er naar mijn mening zwarter uit dan daarvoor maar dat kan ook zijn omdat ik wist dat er Flush in zat.
 
Het is een prima middel als laatste poging om bijvoorbeeld hydraulische klepstoters te redden.
Heb het ooit eens preventief gebruikt (had dus geen klachten) op een suspersport met 80.000km. De olie kwam er naar mijn mening zwarter uit dan daarvoor maar dat kan ook zijn omdat ik wist dat er Flush in zat.

Hoezo, wist die olie dat jij dat wist en wilde het jou een plezier doen ?
 
Thunderace,mmm,huidig olieverbruik?
Wat ik begrijp,haalt die motor flush verontreinigingen uit je blok,dus ook afzettingen die zich hebben gevormd bij de zuigerveren,gevolg olieverbruik stijgt (nog verder).
Je gebruikt al,veels te dure olie,kans op meer verbruik is dan niet ondenkbaar.

Ik heb het eens laten doen bij mijn oude gixxer,leverd niks op,olieverbruik werd niet beter :N ,eerder slechter :')
Olie werd ook niet schoner B| .
Weggegooid geld :Y

De Thunderace wil inderdaad wel wat olie verbruiken... huidige verbruik weet ik niet precies maar op normale tourritten valt het wel mee.

Ik zat er inderdaad aan te denken om om deze rede wat goedkopere olie te gebruiken, maar wat is dan goedkopere olie? Ik twijfel namelijk erg bij de heel goedkope (Action) olie omdat je op gegeven moment toch sportief zal gaan rijden met een sport motor... hoe lang vindt de Thunderace goedkope olie leuk?
 
De Thunderace wil inderdaad wel wat olie verbruiken... huidige verbruik weet ik niet precies maar op normale tourritten valt het wel mee.

Ik zat er inderdaad aan te denken om om deze rede wat goedkopere olie te gebruiken, maar wat is dan goedkopere olie? Ik twijfel namelijk erg bij de heel goedkope (Action) olie omdat je op gegeven moment toch sportief zal gaan rijden met een sport motor... hoe lang vindt de Thunderace goedkope olie leuk?

km of 2.



Je wou het goed doen toch ?
Met die Motul 5100 ben je idd goed bezig.
Als het nu ineens te duur word vergeleken met je openingspost, sla dan de flush over maar gebruik wel een goede olie.
 
Laatst bewerkt:
km of 2.



Je wou het goed doen toch ?
Met die Motul 5100 ben je idd goed bezig.
Als het nu ineens te duur word vergeleken met je openingspost, sla dan de flush over maar gebruik wel een goede olie.

Dat ik goede olie gebruik was ik zoiezo al van plan... klinkt wellicht gek maar als ik met een noodgang voorbij dender voelt een beetje goed smeerwerk net even wat veiliger.

In een blok van mijn Diversion '94 zit ik niet zo met goedkopere olie (action) maar een Thunderace blok welke ik regelmatig richting het rode jaag voelt het gewoon niet goed als ik er 3,5 liter action meuk in gooi...

Ik zal de flush laten zitten en gooi de motul er in.

Bedankt!
 
De Thunderace wil inderdaad wel wat olie verbruiken... huidige verbruik weet ik niet precies maar op normale tourritten valt het wel mee.

Ik zat er inderdaad aan te denken om om deze rede wat goedkopere olie te gebruiken, maar wat is dan goedkopere olie? Ik twijfel namelijk erg bij de heel goedkope (Action) olie omdat je op gegeven moment toch sportief zal gaan rijden met een sport motor... hoe lang vindt de Thunderace goedkope olie leuk?

Ik heb een adresje waar ik 6.90 euro voor een liter kroon expulsa(halfsyntheet) 10w40 jaso ma betaal.
9.60 voor een liter kroon expulsa rr(volsyntheet) 15w50 jaso ma2.
Maar ik heb in de gaten,als ik op google zoek, dat dit adres wel heel goedkoop is :P
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de Ace had heb ik 'm ook geflushed, daar is de fiets wel een stukje van opgeknapt. Olieverbruik liep terug van 1 op 2500 naar 1 op euh... niets totdat de datum kwam dat die van de paddock stand gleed en op z'n zij lag, zo ongeveer 1 op 4500.
 
Uiteindelijk is het Flush "Ja" geworden. Om precies te zijn de Engine Flush van Valvoline. Hierna nieuwe Motul 10W40 erin geflikkert en een klein stukje gereden. Mijn gevoel zegt dat hij lekkerder in de schakelt, wat uiteraard niet zozeer aan de flush ligt maar meer aan de nieuwe olie.

Al met al geen gekke dingen gemerkt van de flush, eventuele goede bijwerkingen zal ik nog moeten merken op lange termijn...
 
Uiteindelijk is het Flush "Ja" geworden. Om precies te zijn de Engine Flush van Valvoline. Hierna nieuwe Motul 10W40 erin geflikkert en een klein stukje gereden. Mijn gevoel zegt dat hij lekkerder in de schakelt, wat uiteraard niet zozeer aan de flush ligt maar meer aan de nieuwe olie.

Al met al geen gekke dingen gemerkt van de flush, eventuele goede bijwerkingen zal ik nog moeten merken op lange termijn...
Mijn ervaringen komen een overeen met die van jou, heb ook een keer zo'n flush middel gebruikt maar merkte niet echt merkbaar verschil. Met motul olie merkte ik ook wel meteen een verschil in de manier hoe het blok liep!
 
Terug
Bovenaan Onderaan