Forte Red Chain Grease - zin of onzin?

_P_

Banned User
1 apr 2004
4.389
0
Limburg
forte.jpg


Van ons aller motoport website:


Een ketting moet onder alle omstandigheden soepel blijven. Op het moment dat een ketting heet wordt, hecht kettingvet minder goed en kan het eraf geslingerd worden. Forté heeft hier iets op gevonden: Red Chain Grease.

Vet zonder smeltpunt, waardoor het niet vloeibaar wordt als de temperatuur van de ketting stijgt en zo de slijtage van ketting en tandwielen tot een minimum beperkt. 500 gr. € 15,77.


Niet het zoveelste zwaai/kleed/smeertopic, maar de vraag of iemand ervaring heeft met dit spul? Kan alleen info vinden bij Motoport, of het moet onder een andere naam verkocht worden over 's land's grenzen.. En de motoport-info blijft beperkt tot de prijs, € 15,77 per 500gr.
 
grandma.jpeg


Ik gebruik nu sinds ongeveer een half jaartje de red grease, en ik mag niet klagen! Het is wel wat meer werk met aanbrengen, maar:

1. je knalt niet de helft v/d zooi op je velg
2. er zit nog iets op je ketting na een regenrit

Euh, mausrock, geldt dat aanbod nog steeds? *D
 
(Afbeelding)

Van ons aller motoport website:


Een ketting moet onder alle omstandigheden soepel blijven. Op het moment dat een ketting heet wordt, hecht kettingvet minder goed en kan het eraf geslingerd worden. Forté heeft hier iets op gevonden: Red Chain Grease.

Vet zonder smeltpunt, waardoor het niet vloeibaar wordt als de temperatuur van de ketting stijgt en zo de slijtage van ketting en tandwielen tot een minimum beperkt. 500 gr. € 15,77.


Niet het zoveelste zwaai/kleed/smeertopic, maar de vraag of iemand ervaring heeft met dit spul? Kan alleen info vinden bij Motoport, of het moet onder een andere naam verkocht worden over 's land's grenzen.. En de motoport-info blijft beperkt tot de prijs, € 15,77 per 500gr.

Ik heb kortgeleden zo,n potje gekocht en het inmiddels gebruikt .
het is een vrij dikke substantie (beetje draderig) maar laat zich goed uitsmeren op de ketting.
Het afslingerefect is minimaal (vind ik) en na een week gereden te hebben ziet de ketting er nog steeds vet uit.
Dus tot nog toe ben ik niet ontevreden over dit goedje.
Het kost ietwat meer werk maar vind het effectiever dan de spuitbus (werkt minder verspillend) spuitbus is vaak na 3a4 spuitbeurten al leeg of het drijfgas is weg.
Ach de tijd zal het leren of dit goedje z,n werk goed blijft doen nogmaals ik kan er nog niet veel over zeggen.

groet xeneos.
 
OSCO-Oiler :} :} :}


Nooit geen problemen en voor de zooi die op de velg komt "HG-overreiniger" van de Gamma. Stond in het keukenkastje erop spuiten, 1 keer met de spons rond en afspoelen, en klaar is Clara
 
best goed vet maar t zat evengoed overal.
je blijft het toch houden dat het teveel aan vet eraf slingerd
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Als je teveel het spul op een koude ketting smert zal idd je wiel wat onder komen te zitten.
Gewoon smeren na een ritje als de ketting nog warm is.
Ook als je veel te veel smeert spat het natuurlijk.
Heb je een erg vuile ketting zal het ook spatten omdat het vet niet hecht op vuil.


Ik gebruik nu ook al een poosje dat rode vet en vind het super,spat vrijwel niet,vloeit mooi overal tussen en m'n ketting blijft best mooi schoon.
Ook na een regenrit ziet de ketting nog vet.
Smeer na elk ritje en 1x in de maand reinig ik de gehele ketting met diesel en vet het daarna weer in.
Hiervoor gebruikte ik bell ray spuitvet.
 
Maar word je ketting er ook echt ROOD :( van?

Nee, wordt gewoon zwart.
Sinds de eerste smeerbeurt met dit spul heb ik iets van 1500 km gereden en de rollen begonnen nu pas een beetje droog/ glimmend te worden.
Voor het smeren had ik de ketting ontdaan van het andere spul met diesel, afgespoeld met water, zo goed mogelijk gedroogd en een nacht laten staan zodat hij goed droog was.
Dit spul kleeft goed zodat je niet vaak hoeft te smeren maar daardoor blijft zand ook beter er aan vast zitten zodat je, wil je het goed doen, er niet aan ontkomt om de ketting elke keer of minstens om de twee smeerbeurten helemaal schoon te maken.
Smeren met een warme ketting gaat dan wel wat moeilijk dus op de eerste rit ff een zolang mogelijk stuk niet hard rijden/optrekken zodat het nog enigzins in kan trekken.

Die pot gaat zo´n 30-40 smeerbeurten mee schat ik ongeveer, na 2 is er geen drol uit.
das makkelijk 30000-60000 km met een pot, voor de gemmiddelde motorrijder 10 jaar motorplezier _O- :P .
 
Ik gebruik Duckhams kettingvet (wit, ik geloof dat het op water/hitte vaste lithium basis is) op de ketting van mij Yamaha XT600 en dat werkt prima, maar die heeft een "open" ketting (geen O/X-dichtringen dus). Op een dichtring ketting (zoals op m'n Africa Twin) zou ik niet snel vet gebruiken omdat ik bang ben voor aanhechten van vuil dat de ringen kan schrapen en het vet uit de ketting zou vrijmaken. Een dunne olie die er samen met het vuil snel afvliegt is dan "beter", maar als je niet na iedere rit wilt smeren is een automatische olie-druppelaar ideaal en daarom gebruik ik op die motor een scottoiler met dubbel injector.
 
Terug
Bovenaan Onderaan