Forward Controls ja of nee?

Aernout

Die hard MF'er
24 mrt 2004
314
0
Nijmegen
...daar is hij weer.
Ik heb sinds gisteren mijn Magna. Eindelijk een fiets die niet alleen fijn is om op te rijden (heerlijk, een understatement op de zondagmorgen) maar die ook nog eens verlekkerd door mij bekeken kan worden. Gisteren voor het eerst wat langere afstand ermee gereden, en nu kotm de vraag:
Ik ben niet overdreven lang, ongeveer 1.85, maar mijn benen zijn wel wat langer dan gemiddeld bij die lengte. Ik zit erover te denken om forward controls erop te monteren. Nu vraag ik mij af: is dat zonde van hetr geld. Zijn er mensen die sptij hebben gekregen van hun forward controls?
BVD

Aernout
 
Hi,
Ik heb geen Magna, wél eem Virago 1100 mét forward controls. En spijt? Nee, helemaal niet. Ik rijd lange afstanden en ook dan is het perfect! Waar je wél rekening mee moet houden is dat je de bochten nóg wat minder snel kunt nemen .... je zit zo aan de grond :-)
 
dat ligt er maar net aan hoe ze gemonteerd zijn.
forward controls worden vooral naar voren geplaatst, maar niet perse lager dan de originele controls
 
dat ligt er maar net aan hoe ze gemonteerd zijn.
forward controls worden vooral naar voren geplaatst, maar niet perse lager dan de originele controls
Deze zouden wat hoger komen dan mijn controls nu zitten. Tenminste, daar zitten de bouten...
 
Ik had ze op m'n vs700 en heb ze nu op m'n VT1100. Het geld altijd waard geweest! Ik vindt het echt heerlijk rijden. Ben er wel achter dat het verstandig is om tweedehands te kijken, want nieuw zijn ze toch wel errug duur.
(Ik ben zelf 1.97 m lang en had zeker bij de vs700 de forward controls echt nodig)
 
Hi,
Ik heb geen Magna, wél eem Virago 1100 mét forward controls. En spijt? Nee, helemaal niet. Ik rijd lange afstanden en ook dan is het perfect! Waar je wél rekening mee moet houden is dat je de bochten nóg wat minder snel kunt nemen .... je zit zo aan de grond :-)

Een magna kun je (zeker voor een custom) behoorlijk plat door de bocht leggen voordat er onderdelen beginnen te schrapen. Ook met de forward-controlls wordt de bodemvrijheid in de bochten niet noemenswaardig kleiner. Waar je wel op moet letten is dat je algehele controle over de motor in de (snellere) bochten wat minder wordt door je nog meer relaxte zithouding. Daardoor kun je (veel) minder met je knieën tegen de tank duwen om door de bocht te komen. Al zal je hier bij relaxed rijden niet zo'n last van hebben.
Stel je vraag ook een keer op het magnaforum, er zijn er diversen van de club die ze gemonteerd hebben. Of kom in november op de jaarvergadering lans om een keer kennis te maken. Info hierover staat op de clubsite www.magnamotorclub.nl
 
Ik heb op mijn vs700 ook forward controls gezet en het is echt heerlijk tijdens het rijden (als je rechtuit gaat)

In de bochten verlies ik echter wel veel gronspeling. Ik dacht dat ik meer zou hebben omdat ze verder naar voren zitten dan de standaard controls.

Nu wil het dat de FC niet mee veren. De originele voetsteuntjes konden opklappen als ze tegen de grond kwamen en dat had ik dan niet door als ik mijn voeten op de HW-steps had zitten.

Gelukkig schaaft het metaal er zo hard af dat ik met iedere rotonde weer een stukje platter door de bocht kan (ja ik weet het ik ben chopperonwaardig, zoals ik mijn motortje afrag ;) )

Als ik nu weer voor de keuze zou staan om 300€ neer te tellen voor FC zou ik dat zeker weer doen, daar zijn ze gewoon te rielekst voor :)
 
Ik heb gekozen voor alleen highway steps, waar ik feitelijk altijd met mijn enkels op lig. Ik ben ook 1.94... Maar over forward controls heb ik nog nooit nagedacht. Ik zal toch eens kijken hoeveel me dat zou gaan kosten. Als je iets voor je Magna gevonden hebt, kun je dan een mailtje doen naar mij? Ik ben geinteresseerd :)

ps: Maniac heeft gelijk; doordat je een stuk relaxter zit, moet je meer met je stuur werken om bochten door te komen: je knieen oefenen (bijna) geen druk meer uit op je tank.
 
Forwards zijn vaak duur, tel maar op 300 euro toto 400 euro
Highway steps zijn vaak al verkrijgbaar (die met beugel) voor ronde 150 euro.
Heb je een beugel dan zijn steps vaak al voldoende (50 euro)

Als je het puur doet voor een relaxte houding of om even ietsje anders te zitten neem dan highway steps.

Wim
 
Waar je wel op moet letten is dat je algehele controle over de motor in de (snellere) bochten wat minder wordt door je nog meer relaxte zithouding. Daardoor kun je (veel) minder met je knieën tegen de tank duwen om door de bocht te komen. Al zal je hier bij relaxed rijden niet zo'n last van hebben.
:^ Beter kan ik het ook niet uitleggen...Uit eigen ervaring weet ik dat 'ie gelijk heeft :P
 
Forward controlls, staat altijd goed! Zekers als je de chopperlook nastreeft. En duur? mwoa, zelf maken!

Nog makkelijker en goedkoper: Highway steps! Gewoon een dikke buis er op lassen, en geen gedoe met lagers enzo. :P Zoals bij de rechter motor op onderstaande foto

Hulzie%2BMargje_fietsen.jpg
 
Ik moet zeggen dat er niets boven FC's gaat. Op mijn Virago zijn ze ca. 20 cm naar voren geplaatst. Ze veren mee als je de grond raakt.
De zit houding is veel beter. Omdat ik ook lang ben ruim 1.90, zat ik altijd met open knieën. Door de FC's zit ik automatisch tegen de tank. Voelt veel beter aan.
Prijs. op dit moment € 260,- inclusief verzending met UPS.
kijk op www.bikercom.com

dit is voor Virago. Prijs voor Honda is mij niet bekend.
 
Doen!
En nou niet weer maanden twijfelen...afgesproken?
Haha,
zou het graag eens proberen voor ik het geld op tafel smijt.
Overigens heb ik mijn Magna toch vrij rap aangeschaft, niet waar?

Highway steps lijken me ook een optie. Het aangename van FC combineren met de controle in bochten van je positie door normale controls...
 
Laatst bewerkt:
Magna goed.... Magna lekker... Rije! Magna.... Magna.... Magna!!! Magna...
(Dwaal krijgt een mep van Bikertrash, hij raakt weer in trance)



+:

(Ok, een beetje een prive grapje, maar toch! BT en ik zeiken elkaar af over elkaars fiets :) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan