Fotoreisverslag: een merkwaardig trio

Laurus

MF veteraan
1 sep 2006
1.066
0
Zaterdagmiddag, druilerig weer en niks te doen, typisch zo'n dag om weer eens terug te denken aan betere tijden. En daarom onder het motto, beter laat dan nooit, een reisverslag van vorig jaar zomer.

Het plan
Het was helemaal aan het begin van de zomervakantie (begin juli of zo..?) dat ik (Laurens aka Laurus), Mark aka Tiesje en Gerton aka (?) er vandoor gingen. Op richting het zuiden om via de ardennen en vogezen af te zakken naar de Route des grandes Alpes, die moet je immers een keer gereden hebben... :z Vanuit de Alpen gaat het dan naar de kust en via de kust gaat het naar Genua, omhoog naar Milaan en vanaf Milaan gaat het zo zachtjes aan naar huis via Zwitserland, Duitsland en Luxemburg... Al met al zijn we toch bijna 3 weekjes weg geweest en hebben we tegen de 5000km afgetikt.


Merkwaardig trio?

DSC00495.jpg
SRX 600, Laurens

DSC00496.jpg
SRAD 750, Gerton

DSC00497.jpg
KLE500, Mark

Dag 1, een rommelig begin
We vertrekken rond 9u s'ochtends vanuit het immer pittoreske Sliedrecht, het weer is ons gunstig gezind, het is droog en we hebben wind in de rug. Via de A2 gaat het dan ook vlotjes naar Belgie. Ergens rond Maastricht gaat het tempo er echter even uit, we moeten tanken, en aangezien ik zo slim was om DIESEL in de tank te doen duurde dat wat langer dan gepland. :9 Na de diesel op geheel verantwoorde wijze te hebben geleegd uit de tank gaat het verder richting Luik..

Rond 4 a 5u noemen we het een dag, we slaan kamp op op een uber gare camping in de Ardennen vlakbij Malmedy... We besluiten het makkelijk te houden en eten patat in een frietkot, op de terug weg naar de camping besluit ik nog even om mn motor om te laten vallen en me daarbij te laten brandmerken door mijn uitlaat. Om de dag even extra feestelijk te eindigen zeg maar...

DSC00454-kopie.jpg
Gare camping


Dag 2, Rain

Op het gemak gaat het richting het zuiden, we rijden nu binnen door alleen zit het weer ons nog lekker tegen. Regelmatig moeten de regenpakken te voorschijn worden gehaald.

DSC00457-kopie.jpg
Sfeerpica

DSC00475-kopie.jpg
Zonde.. Renault 5'jes (Turbo en AT) weg te roesten...

DSC00456-kopie.jpg
In de regen..

DSC00481-kopie.jpg
Ergens in France

DSC00486.jpg
Bakje koffie en de route bepalen


Naarmate we echter zuidelijker komen wordt het weer steeds beter. We overnachten in Metz op de stadscamping, de camping ligt tegen de rivier aan en op loopafstand van de stad, aanradertje!

DSC00473.jpg
Metz, stadscamping


Dag 3 Multicultural

Over het franse platteland gaat het richting de vogezen, af en toe breekt het zonnetje door en de stemming komt er steeds meer in :] We bereiken de vogezen en overnachten in een pension. De eigenaresse is Japans (of iets dergelijks), ze had in ieder geval wat rare gewoonten... Zo mochten we niet op de kamers eten of drinken en moesten we binnen sloffen dragen... Verder hield ze blijkbaar van opera en was ze daar ook zelf een fervent "beoefenaar" van... Gelukkig hield ze daar wel op tijd mee op.

Aangezien we wel op het budget moesten letten hebben we buiten ons avondeten klaar gemaakt..

DSC00489.jpg
Eerste haarspeldbochten

DSC00490.jpg
Gerton en mark op het balkon van het pension



Dag 4

Na een lekker typische frans ontbijt (kopje koffie..?!) vervolgen we onze weg richting het zuiden alwaar het weer beter wordt en de bochten toenemen.

DSC00512.jpg
Mooie omgeving om te rijden

We overnachten weer op een camping, ik en gerton rijden even het dorp in om onszelf wat avondvermaak te kopen :')

DSC00500.jpg
Camping


DSC00503.jpg
Cooking

DSC00510.jpg
Sigaartjes

DSC00509.jpg

Und dort, meine Dames und Herren, dort wird's allen anfängen!


Dag 5 Crazy Geneve

We bereiken Geneve, het einddoel voor die dag. Na een kleine speurtocht door de stad vinden we een schitterende camping, aan het meer en 7km vanaf het centrum. De temperatuur is die dag gestegen van +/-20 graden naar +/-30 graden en het wordt Gerton dan ook allemaal wat te veel. Oververhit besluit hij met leren pak en al (ook laarzen) het meer in te springen |( _O-

DSC00519.jpg
Gerton omgekleed na zijn duik in het meer van Geneve... Helaas geen foto's van het moment supreme.

DSC00517.jpg
Het meer

DSC00516.jpg

Het meer met hoge fontein

Naar de supermarkt, eten maken, biertjes drinken en vervolgens met de bus naar de stad. Gezelligheid alom, na wat borrelen op bootjes komen we terecht in een redelijk hippe tent. Gerton nog steeds niet helemaal afgekoeld besteld een flesje champagne onder het motto, "carpe diem", en tikt vervolgens 100e af... _O-

We besluiten de avond volledig decadent af te sluiten en dan is een taxi natuurlijk maar zo gewoon, we besluiten daarom te gaan liften. O-) In eerste instantie wil het allemaal niet echt lukken, goh verrassend... Na diverse liftmoves, waarvan de gertonmove (again) toch wel de meest bijzondere was, hebben we toch succes! Twee jonge franse gasten (type Petje) stoppen en bieden ons een lift aan. Wijze les van die avond: never judge a "petje" by its cover, want na weliswaar een pittig stukje over de boulevard worden we keurig bij onze camping afgezet, toch relaxed! :)


Dag 6 Let the fun begin

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een leuke verslag, alleen heb je een foto dubbel geplaatst volgens mij.
 
leuk...en nu snel verder....a u b leest lekker..
hoop dat die dure champanje de moeite was...100 piek zeg jeetje.
 
Thanks voor de reacties, stond idd een dubbele foto in...

Die champagne was uiteraard zo weg en persoonlijk proef ik het verschil niet echt... _O- Ach ja, Gerton trakteerde dus ja...

Ik ga nu verder met vervolg...
 
Laatst bewerkt:
En terwijl ik lekker binnen zit, wachtend op de zon die toch ooit wel weer is moet gaan schijnen, begin ik, in verlangen naar beter tijden, aan deeltje 2 van onze trip.


Dag 6 Let the fun begin!

We nemen afscheid van de camping (niet van het typisch hollandse gezin dat met camper tegenover ons stond, die vent was te arrogant om een normaal woord met ons te wisselen, hij reed zelf wel motor, tenminste, dat zei die, waarschijnlijk stik jaloers dat hij nu met zn vrouw en kinderen aan die camper vast zat :r ) maar goed, we nemen dus afscheid van de camping en rijden een stuk langs het meer van geneve, destination: Thonon-les-Bains, alwaar we kunnen beginnen aan de RDGA!

Al snel volgen de eerste cols en met col des gets is onze "col-ontmaagding" een feit! :} Bovenop de col de la colombiere nemen we een korte pauze. Te midden tussen al die motoren vormen we een uitzondering, we zijn zo'n beetje de enige motorrijders met leeftijd jonger dan 40 jaar...

DSC00529.jpg
Daar zit je dan, ik voel me een broekie tussen al die 40 plussers;)

DSC00531.jpg


's Avonds wordt er weer een camping gevonden, we trekken onze zwembroeken aan om een duikje te nemen in het zwembad, die zwembroek was echter niet nodig want dat mag natuurlijk niet in Frankrijk.. Dan maar in de onderbroek, het water was echter ijskoud, snel er weer uit dus. Later die avond maken ik en Gerton nog even een rondje door de omgeving en worden we geconfronteerd met de koeien met de gigantische koeiebellen :9

DSC00532.jpg


Mijn tent bleek trouwens niet echt water dicht.. Dat wist ik eigenlijk al maar zo nu en dan als we dachten dat het droog bleef waagde ik het er toch op. Een enkele keer werd ik dan ook onaangenaam verrast, midden in de nacht pakte ik dan mn slaapzak en matje op om bij iemand anders in de tent te gaan slapen :z


Dag 7 Vertier des levens


En zo gaan de dagen in vreugde en vertier voorbij... Het zonnetjes schijnt, de temperatuur is aangenaam, de sfeer is goed, de bochten zijn mooi, de uitzichten adembenemend, wat wil een mens nog meer?

DSC00536.jpg


DSC00539.jpg


DSC00541.jpg
Gerton beunt nog wat aan zn achterrem...

DSC00545.jpg


DSC00547.jpg


DSC00548.jpg


DSC00553.jpg


DSC00557.jpg

Mark met zn ballen in de sneeuw

En na zo'n dagje met de meest schitterende vergezichten is het weer aangenaam vertoeven op le camping. De avond werd nog wel even verstoord door een of andere suicidale kever die met een hele zwerm ongeveer een half uur lang de camping bestormde, (het bleek een dagelijks terugkerend fenomeen te zijn dat zich elke dag herhaalde) maar met de biertjes gekoeld in de rivier mocht dat een mooie avond niet in de weg staan.

DSC00563.jpg


Even een bak koffie en dan ga ik verder, in Firefox want IE tript, as usual...
 
Laatst bewerkt:
Juist ja, we zijn dus in de Alpen en genieten van de RDGA. En terwijl hier de meest gare gepimpte 0.8 dahaitsu langs rijdt breekt dag 8 in het verslag alweer aan...


Dag 8 Wanna race?

Wijsheid komt met de jaren, rijtalent vast niet, of misschien is het de jeugdige wildheid in combinatie met lichtere motoren (KLE en SRX) die het hem deed, in ieder geval komt het er op neer dat we in de daagjes in de alpen diverse motoren de achterkant van onze motor hebben laten zien. Dat geldt voor mij en Mark in ieder geval, Gerton daarentegen, ook jong en wild, had met zijn SRAD 750 ook erg veel moeite om bij te blijven. Het zal dus aan de motoren liggen...

DSC00569.jpg
Even bijkomen op een pas

DSC00596.jpg
Wat een kick om zo en door zo'n omgeving te rijden!!! :]

DSC00616.jpg
Idem

DSC00636.jpg
Een supersport wordt al lastiger...

DSC00650.jpg
Ze Germans..

DSC00657.jpg
Ik vergezeld met mijn mascotte :9

DSC00667.jpg
En ook deze dag wordt toepasselijk afgesloten. Biertje?


Dag 9 We love GORGES!

Langzaam maar zeker wordt het landschap weer wat vlakker. Met het vlakker worden nemen ook de bochten weer wat af. Nu de bochten minder worden, en het landschap nog mooier, wordt het sporten verruild voor toeren en het op ons gemakje genieten van deze schitterende omgeving.

DSC00654.jpg


DSC00669.jpg


DSC00679.jpg


DSC00680.jpg


DSC00683.jpg


DSC00685.jpg
Wehkamp: waar? Daar!

Aan alle mooie dingen komt een eind en zo ook aan dit schitterende natuurgebied en daarmee ook de RDGA. In Frankrijk lopen echter alle mooie dingen weer over in andere mooie dingen en zo wordt het landschap verruild voor een ander schitterend fenomeen: de gorges... :}

In de gorges gaat er een knop om, die knop van rijden met verstand naar de stand van rijden met verstand op nul, en dan vooral in Gorges de Daluis (sjors de luis noemen we hem liefkozend...).

Jong en onverantwoord als we zijn gaat de gashendel tegen de stuit en de knie over de grond... Remmen, klaar maken voor de bocht, insturen, gas er op houden en volgas er weer uit. Man man man.. wat een mooie weg. De mooiste bochten afgewisseld met zo nu en dan een tunneltje, geen verkeer en prachtig weer... Je zou er verliefd op worden.

We hebben overwogen om de weg ook nog een keer terug te nemen. Wijs als we toch al zijn, willen we het lot niet pushen en besluiten om de weg richting Nice te vervolgen. Helaas geen fotootje van deze schitterende route, we hadden het te druk met andere dingen, zoals je misschien wel begrijpt. Om het goed te maken voor de liefhebbers een gejat filmpje:


Die moet je even kijken om een indruk te krijgen!!!

En nu is het weer even tijd voor... koffie!
 
Wegens een concert van U2 is het druk in Nice, we worden omgeleid en weten na een vermoeiend stukje snelweg toch in het centrum aan te komen. Ondertussen hebben we geleerd dat het beter is om maar meteen een Syndicat d'Initiative op te zoeken om daar vandaan de beste overnachtingsplaats te bepalen. Het syndicat vinden we in hartje centrum bij het station. De vriendelijke dames van het syndicat vertellen ons echter dat bijna alles vol zit, dankzij U2 wordt het een youth hostel vrij ver buiten het centrum, en bedankt!

Na een korte speurtocht wordt het youth hostel gevonden, een aangename verrassing, het ziet er super uit en er zit een zwembad bij. Een zwembad konden we wel gebruiken na een enorm warme dag in het leer... We besluiten daarom om er maar meteen 2 nachten van te maken maar helaas is er maar voor 1 overnachting plaats (ik zeg: U2...) en zullen we de volgende dag moeten verkassen naar een camping in een dorpje vlakbij nice...

We maken kennis met onze kamer genoten, wat duitse jongelui die op doorreis zijn, en besluiten een duik te nemen in het zwembad. Of toch niet... De franse zwembaden zijn ons niet erg goed gezind, het zwembad is namelijk gesloten om 18.00u... |(

DSC00690.jpg
Motoren binnen de poort gestald

DSC00691.jpg
Youth hostel

Die avond duiken we de stad in, aangezien er geen bus rijdt, of wij geen zin hebben om met de bus te gaan, doen we het op zijn mediteraans en pakken de motor. Na een heerlijke avond in Nice aan de boulevard gaat het volstrekt onverantwoord door de stad terug naar het youth hostel. _O- Alvorens onze kamer te betreden komen de diverse duitse grappen naar boven, er van uit gaande dat onze roomies al liggen te slapen, half proestend van de lach stappen we de kamer binnen om tot de ontdekking te komen dat onze duitse matties nog niet thuis zijn, een uurtje later zijn wij degenen die gewekt worden... :+


Dag 10 Monaco

Wordt vervolgd!
 
Leuk dat je alsnog de tijd hebt genomen voor dit verslag, het werkt zeer inspirerend... *O*
 
* Naba noteert de Gorges de Daluis om deze te rijden komende zomer *
Heb je de koffie al op?
 
@ EchoDelta: Dank voor de reactie, zonder lezers is er natuurlijk ook weinig aan!

@ Naba: De koffie is vervangen voor thee *D Gorges de Daluis zal je geen spijt van krijgen, als ik nog een keer die kant op ga neem ik de gorges zeker mee in mijn route, eerder dan de RDGA! Er is trouwens nog een aanrader, die komt verder in het verslag;)

@Hedcandy: inspirerend is het goede woord, ook voor mezelf, een verslag maken is een mooie manier om de hele reis weer opnieuw te beleven, je vergeet het allemaal zo snel... Tijdens het schrijven bedenk ik me ook telkens weer dingen... Volgende keer neem ik een notitieboekje mee.

@PJP: anders ik wel!

Zometeen verder voor het vervolg!
 
Ah, een bekend gezicht (heb je gezien op de motorbeurs... met de Adv). :) Leuk verslag man!!! Zag er uit als een erg gave reis met veel mooie kilometers. :) Ben benieuwd naar de rest!

Leuke foto's *D
 
Dag 10 Monaco, city of richness...

Een plaats die je een keer bezocht wilt hebben, ik in ieder geval wel, een dagje vergapen aan al die rijkdom kan wel is leuk zijn. Bovendien ben ik een groot autofan, en dan kan je daar je hart wel ophalen. Zoals verwacht op elke straathoek een ferrari of op z'n minst een maserati. We hebben uiteraard ook nog even een stukje van het bekende circuit gereden, best wel vet!

Twee auto's die er wat mij betreft uit sprongen:
DSC00721.jpg
Rechts op de foto een vette Mercedes SL en centraal een Pagani Zonda...
DSC00720.jpg
... van een man/vrouw met humor, wat mij betreft.

Een dikke vette ferrari onder handen genomen door een of andere tuner:
DSC00730.jpg


DSC00739.jpg
le port


De prijzen in Monaco vielen ons nog best wel mee. Het was in ieder geval betaalbaar genoeg om een biertje aan de boulevard te nuttigen:

DSC00746.jpg
Proost!

Vervolgens gaat het weer terug naar de camping, en wat voor camping! Niet goedkoop, super warm, geen zwembad (again) maar wel een vet uitzicht..! Je moet er wel wat voor over hebben, zeker voor 1 nacht, de camping is namelijk letterlijk gesitueerd op een berg. Je kan dus niet met je motor naar beneden rijden... Oftewel met 35 graden is het berg op en af om je kamp op te slaan, serieus behoorlijk vermoeiend.

Maar dan heb je wel wat!
DSC00700.jpg

DSC00702.jpg


Die avond weer even wat gegeten en gedronken in Nice, la vie est belle!


Dag 11 Italia e bene

We laten de dure riviera achter ons en rijden via de kust richting Genova. Het gaat er rustig aan toe hier aan de kust en wij integreren maar al te graag. Zo nu en dan nemen we een duik in zee om even af te koelen om vervolgens weer verder te rijden in een geweldig serene omgeving. Het toerisme ligt achter ons, in dit deel van Italie lijken de meeste italianen zelf op vakantie te gaan. We komen er echter al snel achter dat dit voor en nadelen heeft, campings zijn er lastig te vinden en de meeste zijn typische volkscampings. Hele gezinnen die elk jaar weer naar de zelfde camping trekken en daar een vaste verblijfplaats hebben. Het lukt ons niet om een "normale" camping te vinden, het wordt laat en we besluiten om het dan maar op een "volkscamping" te proberen. We hebben succes, tenminste, een soort van, niemand van ons sprak ook maar een woord italiaans, en zij uiteraard geen engels/frans/duits, en dan is het dus lastig communiceren... We krijgen een hoekje ergens achterin de camping en krijgen een veels te hoog bedrag te horen. Ik voel me genaaid...

Als we de camping oprijden loopt heel de camping uit om ons te bekijken, een aantal oma's pakken een stoel en gaan er bij zitten om ons te aanschouwen, we lijken wel een attractie _O-

DSC00758.jpg
Ons hoekje van de camping...

DSC00760.jpg

Het uitzicht

Na een zeer, maar dan ook zeer onstuimige nacht met windhozen die klonken als windkracht 10 (niet overdreven) gaat het verder Italie in.

DSC00776.jpg
Uno espresso di take away...! Behoorlijk letterlijk zeg maar.

To be continued..
 
Laatst bewerkt:
Ah, een bekend gezicht (heb je gezien op de motorbeurs... met de Adv). :) Leuk verslag man!!! Zag er uit als een erg gave reis met veel mooie kilometers. :) Ben benieuwd naar de rest!

Leuke foto's *D

Yes gaaf was het zeker! Bedankt voor je reactie! Dikke motor heb je ;)

:W

@wijzurij: Dank!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan