Foto's maken tijdens rijden door passagier

Action cams hebben de eigenschap om fish-eye beeld te maken. Voor bewegend beeld is dit niet zo'n probleem. Voor foto's is dit een ander verhaal.
@pdv_moto
De passagier is inderdaad ook een onderdeel van het rijden. Ik denk wel dat het het soort motor wat uitmaakt. Een passagier op een supersport of naked zal waarschijnlijk een grotere bijdrage (moeten) leveren aan het rijden dan met mijn huidige motor (Goldwing)
Ik hou er zelf niet van als de passagier mij vasthoudt. Er zit dus altijd een afstand tussen mij en mij passagier. Dit heeft ook invloed op het rijden.

We hebben ondertussen een test gedaan met een van huidige niet geschikte camera's
Ik had de instelling niet goed waardoor de camera de keuze maakt voor langere sluitertijden (1/150- 1/400). Tja dit was duidelijk terug te zien.
Mijn vrouw heeft veel foto's gemaakt. Ik heb er niets van gemerkt terwijl het niet een makkelijke route was (wel mooi).

Conclusie.
Het is voor ons goed te doen alleen de camera nog.
Ik heb mijn oog laten vallen op een tweedehands A6000 van Sony.
- Grote sensor dus lekker licht gevoelig.
- Tot 11 frame per seconde foto's maken. Ook een handige feature.
- Toch nog relatief compact met een goede grip ook met handschoen aan

Nadeel is de uit stekende lens. Welke keuze je ook maakt. Het is en blijft een compromis
 
Mijn dochters maken regelmatig foto's als ze meerijden. Of ze nu achterop zitten of in de zijspan, gewoon met de telefoon, gaat prima.
Alletwee hebben ze zo'n soort dikke ring achterop waardoor de telefoon stevig vastgehouden kan worden.
Ik heb mijn telefoon op het stuur zitten, met de selfiecam kun je dan ook best grappige foto's maken.

1660320714756.png
 
Ik zag op de snelweg pas een rijtje Duitse motorrijders met een bijrijdster lekker onderuit achterop tegen een topkoffer aan.
Ze was druk aan het internetten/appen op de mobiel. _O-
Heel veilig lijkt mij dat inderdaad niet.
 
Mijn vrouw heeft in al de jaren minstens 1000km geslapen achterop, en er nooit iets geks gebeurd als een rare beweging. Zelfs zonder topkoffer, gewoon met de helm tussen mijn schouderbladen. Waren wel altijd rechtuit snelweg km's. Is denk ik hetzelfde als in slaap dommelen met een baby in je handen, onbewust toch "bij zijn".
 
Mijn vrouw is dus niet de enige die af en toe de oogjes sluit als ze achterop zit.
 
Een telefoon is geen optie.
Houdt beroerd vast. Kan daardoor makkelijk uit je handen vallen
Met handschoenen aan een foto maken is over het algemeen erg lastig.
doet mijn vrouw altijd met haar gsm, heeft er nog nooit eentje laten vallen
 
Rijdend foto's maken geeft nooit de compositie die je wilt. Daarnaast dien je als bijrijder ook gewoon mee op te letten en niet gek te gaan zitten verdraaien voor dat mooie plaatje want dat brengt de motor uit balans. Vind je dit beiden al niet boeiend dan is een telefoon sowieso geen optie aangezien deze niet met handschoenen te bedienen is.
ik bedien mijn gsm net zo makkelijk met als zonder handschoen hoor.. als ik alleen ben maak ik foto's zonder de handschoenen uit te doen, uiteraard stop ik wel 8-)
 
We hebben ondertussen een test gedaan met een van huidige niet geschikte camera's
Ik had de instelling niet goed waardoor de camera de keuze maakt voor langere sluitertijden (1/150- 1/400). Tja dit was duidelijk terug te zien.
Mijn vrouw heeft veel foto's gemaakt. Ik heb er niets van gemerkt terwijl het niet een makkelijke route was (wel mooi).
Op zich is 1/400 redelijk snel. Maar zet je toestel in de S stand. Hiermee geef je een sluitervoorkeur op, en die zet je dan op 1/400 of 1/1000. Het diafragma is dan vrij. Zorg er ook voor dat je geen limiet hebt op de ISO waardes. Hogere ISO, meer ruis, maar wel kortere sluitertijden mogelijk.

Die A6000 is een serieus goede camera. Wisselbare lezen en die vouwen dus niet in. Wel al een wat ouder beestje, kan zijn dat er betere opties zijn, maar dat laat ik aan de fanaten over. Maar daar zit je altijd met compromissen. Hoe groter de camera, hoe beter bedienbaar (theoretisch). Ik heb een RX100m6. Fantastische camera, fantastisch glas, super compact. Maar die ga je van zijn levensdagen niet bedienen met handschoenen aan, laat staan op de motor.

Maar goed, laat je vooral ook een keer adviseren door iemand die wat meer kennis op het gebied van fotograferen heeft. Die kan je het een en ander uitleggen, je helpen met de S stand, ISO waardes, enz. Beetje meer uitleg erbij zodat je snapt wat je aan het instellen bent. Met een beetje mazzel dan onder 1 van de camera voorkeuren instellen. Dan is het hop: Stand M1, en alles staat gereed voor op de motor. We zo handig als je dan niet hoeft te gaan zitten pielen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan