Foto's schadecilinderkop XL600R

DanoSM

MF veteraan
17 jun 2003
2.129
2
Na het topic 'Pech op de weg' van een paar weekjes geleden heb ik eindelijk tijd kunnen vrijmaken om het blok van binnen te bekijken. De onderstaande foto's laten duidelijk zien wat er kaopt is '(

Je kan zien dat de klepfitting naar beneden is gekomen en nu klem zit tussen de uitlaatklep en de fitting. Gelukkig is hij niet geheel naar beneden gekomen, want dan was mijn nieuwe zuigertje ook het haasje geweest :)
misc


Als je goed kijkt zie ook twee scheurtjes van het bougiegat naar de uitlaat kleppen lopen. Kan ik dit laten reviseren? Of is een nieuwe (tweedehands) cilinderkop goedkoper? Ik heb er al 1 gevonden in goede staat, met kleppen voor 70 euro.
 
Laatst bewerkt:
je kan het laten lassen maar of dat wil hangt af van de legering van de kop..........

met een gebruikte moet je ook maar afwachten hoe lang het goed gaat................
 
Ik ben bang dat als ik deze laat reviseren, dus de scheurtjes laat lassen, nieuwe fitting en nieuwe klep + arbeidsuren dat ik heel wat meer kwijt ben dan 70 euro.
En dan kan er weer een andere fitting naar beneden komen in deze kop.
 
Laatst bewerkt:
klep zal ook wel krom zijn?...
denk dat een tweedehandse kop goedkoper is, maar dan nog, hopen dat het iets is.
 
Het is een kop uit 1985 en de eigenaar verzekerde mij dat deze in goede staat is.
Dat moet idd nog maar blijken. Maar past een 1985 kop op een 1983 blok? Ze zijn beide PD03, maar zijn er verschillen in de 1985 en 1983 blokken.
 
Ik zou mezelf eerst eens afvragen waarom dit gebeurd is (oorzaak?) voordat je weer een kop aan stront rijdt en dus weer opnieuw kan beginnen. Nu ligt hij nog open.

En een kop voor 70 euro...OF de verkoper heeft er de ballen verstand van OF het is een slechte kop...revisie kost je toch snel 2x tot 3x zoveel.
 
Ik zou mezelf eerst eens afvragen waarom dit gebeurd is (oorzaak?) voordat je weer een kop aan stront rijdt en dus weer opnieuw kan beginnen. Nu ligt hij nog open.

En een kop voor 70 euro...OF de verkoper heeft er de ballen verstand van OF het is een slechte kop...revisie kost je toch snel 2x tot 3x zoveel.

Het is een kwaal van de XL600, dat de klepfittingen naar beneden komen zetten. Dit staat ook op www.xl600.de, daar reviseren ze hem zelf. Dat is echt een kutwerk. Dit is een goede site trouwens, als een beetje duits kunt lezen.

En EEN oorzaak zou kunnen zijn dat mijn decompressieasje de klep heeft open gehouden. Toen ik de kleppenspeling bekeek na dit pechgeval, zat de tuimelaar klem achter de decompressieas (de handmatige).
 
Laatst bewerkt:
Dano...het is REVISEREN... ;) ipv reciveren.

Enigste tip die ik nu nog kan bedenken...ga lekker XT rijden ipv van op deze...eh...(moet natuurlijk geen boze mensen op me dak)...teleurstellende misslag van Honda. Valt me een beetje van ze tegen. Jammer!
 
Dano...het is REVISEREN... ;) ipv reciveren.

Enigste tip die ik nu nog kan bedenken...ga lekker XT rijden ipv van op deze...eh...(moet natuurlijk geen boze mensen op me dak)...teleurstellende misslag van Honda. Valt me een beetje van ze tegen. Jammer!

Aha, dank voor spelfoutje O-)

Ach, als je mij even een XT doneert, wil ik daar best op rondrijden hoor :P
Ik ben niet zo merkgebonden, kijk maar naar mijn naam.
 
Kopje voor 70 is een heele goede prijs, zie topic van XL Jay, rivici is een stuk duurder...
 
Aha, dank voor spelfoutje O-)

Ach, als je mij even een XT doneert, wil ik daar best op rondrijden hoor :P
Ik ben niet zo merkgebonden, kijk maar naar mijn naam.
Doneren? rijdend maken en verkopen..is dat niet een idee? want die XT's zijn over het algmeeen goedkoper (en beter) ;)
 
En het is 'klepzitting' ;)

Bij Westend in Lisse kunnen ze dit waarschijnlijk wel repareren hoor. En meestal voor een redelijke prijs.

Ach, klepzitting/fitting, ik bedoel hetzelfde :z
Maar Westend in lisse, dat is wel redelijk dicht bij mij in de buurt. Even informeren dan.

Hoe krijg ik trouwens de kleppen zonder speciaalgereedschap uit de kop? Je moet zo'n klipje losmaken aan de bovenkant van de klep, maar hoe krijg je goed die veer ingedrukt?


=LTV=, tegen de prijs die ik hiervoor betaald heb, kan geen XT-prijs tegen op :P
 
Dano...het is REVISEREN... ;) ipv reciveren.

Enigste tip die ik nu nog kan bedenken...ga lekker XT rijden ipv van op deze...eh...(moet natuurlijk geen boze mensen op me dak)...teleurstellende misslag van Honda. Valt me een beetje van ze tegen. Jammer!

[wijsneus-modus]

En als je dan echt wil miereneuken.... het schijnt revideren te zijn, dat komt weer van het Latijnse "revidere" af wat vernieuwen/vernieuwing schijnt te betekenen. Niet dat ik zelf zo slim ben, maar mijn chef en ik hadden daar toevallig deze week een discussie over, aangezien hij hoog genoeg opgeleid is om geloofwaardig te zijn....

[/wijsneus-modus]
 
right....revisie...reviseren...niets mee te maken dat het uit latijn komt, alles komt uit het latijn....zelfs computer...komt van compurare ofzo, zal wel berekenen zijn...heel interessant allemaal om woorden te herleiden, maar het is gewoon reviseren :)

en kleppen haal je eruit met een kleppentang. Heb ik speciaal gekocht voor mn XR.

als je het simpel wilt doen koop je een grote lijmklem (groot genoeg als in breed, zodat je niet tegen je koelribben aanzit)...en je pakt een stukje pijp, waar je 2 lipjes uitknipt zodat je met een tangetje de spietjes eruit kunt pakken.
Betere manier, zoals ze het bij bakker doen, is met een kolomboor, en dan de kop eronder leggen, en dan ipv de lijmklem de kolomboor gebruiken.

Toch ben ik blij dat ik die kleppentang gekocht heb, werkt leuk, zet zichzelf ook vast bij indrukken.

full


ter vergelijking een pen ernaast gelegd :)
 
over de kleppen enzo weet ik niet zo veel van deze motor.. wel kan ik je vertellen dat in het algemeen de meeste mensen in de motorvoertuigenwereld niet zo gek zijn van het lassen van een cilinderkop of iets dergelijks..

punt 1 je weet niet hoe de rest van het materiaal uitziet, je kan dit wel laten lassen maar dalijk scheurt het ergens anders

punt 2 er komen toch wel enorme krachten op te staan en dat vinden die lasnaadjes nooit leuk...
 
Kleptang...had ik die maar..
Dano, houdt je wel alle vier de klep 'setjes' bij elkaar als je ze losmaakt (spietjes, veren enz.). Da's op elkaar ingesleten dus niet onderling verwisselen.
:)
 
Over dat revideren (jaja, officieel uit het latijn) ik denk dat ik gewoon een andere kop koop. Ik heb er eigenlijk al eentje op het oog die 100% is en ik weet er nog wel een paar andere te koop, mocht deze niet 100% zijn.

Dank Martijn voor de uitleg met die lijmtang, ff naar de gamma zo'n ding halen.
Ik wil even de klep eraf halen om te kijken hoe de klepZITTING (jaja, weer goed) eruit ziet en of de klep krom is. Dat vind ik gewoon interessant.

Moet ik die kop eerst nog laten vlakken of niet? Je kan kijken met een lineaal tegen de kop aan of deze recht is, er mag dan geen licht doorheen komen.
 
Haha, huh, ik zou zweren dat je dat ge-edit hebt, maar dat kan ook niet.
Mij fout, niks gezegt :X :X :X

Die scheuren in de cilindekop kunnen overginds geen kwaad, heeft iedere XL last van.
Dus, gewoon nieuwe klepzitting erin, kleppen effe laten slijpen, en klaar is kees.
Met een 2e hands kop weet je ook nooit wat voor vlees je in de kuip hebt.

Suc6 met de XL verder, XL-etjes zijn top moto's!
 
welkom in de club van gebroken / losse klepzittingen.

denk eraan om eerst de klepveren te merken hoe deze hebben gezeten, deze mogen namelijk niet op z'n kop gemonteerd worden. Dit ivm met de stijfheidcurve bij het indrukken.

groetjes,


Allard :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan