Foto'tje van me gemaakt in Belgenland

Op de expresweg joh? Daar heb ik ze nog nooit zien staan. En expresweg is altijd een beetje een racebaan. :P
Maar moet er bij zeggen dat we zelden verder dan de afslag komen.



Maar dan heb/krijg je een dagvaarding. Jeuj.....


"PRO JUSTITIA! BETREFT ERNSTIGE OVERTREDING"

De eerste keer dat ik zo'n ding in mijn bus kreeg schrok ik. Dacht minstens verdacht te worden van een gewapende overval ofzo.
Voor zover ik weet, moet je pas voorkomen als je je in de categorie "rbw-kwijt" begeeft, en daar zit hij toch nog wel wat vanaf.
Btw: het Belgisch gerecht kan ook niet zomaar een rbw van een buitenlander afnemen. Als de overtreding buiten proportie is, dacht ik dat ze de zaak moeten doorgeven aan het land van de bestuurder ... dacht ik ... is lang lang geleden dat ik nog met het gerecht te maken heb gehad :P

Op snelwegen en expresswegen moet je al serieus over de rooie gaan alvorens ze je rbw in hun collectie willen toevoegen.

Verder is het idd zo dat de meeste flitspalen mooi aangeduid staan op gps systemen. Staan ze er niet op, vallen ze over het algemeen wel vanzelf goed op.

In de toekomst kan het wel riskanter worden, de trajectcontroles zijn in opmars, en er zijn er al meerdere actief, ook buiten de snelwegen.

Maar back to the point, ik denk dat TS er met best een redelijke boete vanaf gaat komen.
Ze kijken naar de omstandigheden;
Motorrijder ... rijden meestal altijd wel wat sneller dan gemiddeld.
143 waar 120 geldt ... dat is niet zo overdreven.
Was er weinig tot geen verkeer? ... dan betekent het weinig gevaar.
Dan denken ze al in de zin, "'t was niet zo erg, maar we moeten punctueel zijn, dus geven we de minimum boete gekoppeld aan deze overtreding en stoppen er verder geen tijd in met een buitenlander ..."

Enfin ... naar TS toe hoop ik dat ik het juist heb ;)
 
Voor zover ik weet, moet je pas voorkomen als je je in de categorie "rbw-kwijt" begeeft, en daar zit hij toch nog wel wat vanaf.
Btw: het Belgisch gerecht kan ook niet zomaar een rbw van een buitenlander afnemen. Als de overtreding buiten proportie is, dacht ik dat ze de zaak moeten doorgeven aan het land van de bestuurder ... dacht ik ... is lang lang geleden dat ik nog met het gerecht te maken heb gehad :P

Op snelwegen en expresswegen moet je al serieus over de rooie gaan alvorens ze je rbw in hun collectie willen toevoegen.

Verder is het idd zo dat de meeste flitspalen mooi aangeduid staan op gps systemen. Staan ze er niet op, vallen ze over het algemeen wel vanzelf goed op.

In de toekomst kan het wel riskanter worden, de trajectcontroles zijn in opmars, en er zijn er al meerdere actief, ook buiten de snelwegen.

Maar back to the point, ik denk dat TS er met best een redelijke boete vanaf gaat komen.
Ze kijken naar de omstandigheden;
Motorrijder ... rijden meestal altijd wel wat sneller dan gemiddeld.
143 waar 120 geldt ... dat is niet zo overdreven.
Was er weinig tot geen verkeer? ... dan betekent het weinig gevaar.
Dan denken ze al in de zin, "'t was niet zo erg, maar we moeten punctueel zijn, dus geven we de minimum boete gekoppeld aan deze overtreding en stoppen er verder geen tijd in met een buitenlander ..."

Enfin ... naar TS toe hoop ik dat ik het juist heb ;)

De voorbereiding voor een grote strafzaak duurt lang.
 
mijn Belgische collega heeft mij de navolgende werkwijze uitgelegd.

de eerste brief gewoon weg gooien , als ze er echt werk van willen maken zullen ze je een 2e brief sturen , dan wordt het tijd om wel actie te ondernemen.

ik heb jaren geleden ( jaartje of 3 nu) gewoon de eerste brief in het grote archief gedaan en er daarna nooit meer wat van gehoord 8-)
 
Voor zover ik weet, moet je pas voorkomen als je je in de categorie "rbw-kwijt" begeeft, en daar zit hij toch nog wel wat vanaf.
Btw: het Belgisch gerecht kan ook niet zomaar een rbw van een buitenlander afnemen. Als de overtreding buiten proportie is, dacht ik dat ze de zaak moeten doorgeven aan het land van de bestuurder ... dacht ik ... is lang lang geleden dat ik nog met het gerecht te maken heb gehad :P

Op snelwegen en expresswegen moet je al serieus over de rooie gaan alvorens ze je rbw in hun collectie willen toevoegen.

Verder is het idd zo dat de meeste flitspalen mooi aangeduid staan op gps systemen. Staan ze er niet op, vallen ze over het algemeen wel vanzelf goed op.

In de toekomst kan het wel riskanter worden, de trajectcontroles zijn in opmars, en er zijn er al meerdere actief, ook buiten de snelwegen.

Maar back to the point, ik denk dat TS er met best een redelijke boete vanaf gaat komen.
Ze kijken naar de omstandigheden;
Motorrijder ... rijden meestal altijd wel wat sneller dan gemiddeld.
143 waar 120 geldt ... dat is niet zo overdreven.
Was er weinig tot geen verkeer? ... dan betekent het weinig gevaar.
Dan denken ze al in de zin, "'t was niet zo erg, maar we moeten punctueel zijn, dus geven we de minimum boete gekoppeld aan deze overtreding en stoppen er verder geen tijd in met een buitenlander ..."

Enfin ... naar TS toe hoop ik dat ik het juist heb ;)

Belgie kan jouw zonder problemen jou je rijbevoegdheid op Belgisch grondgebied ontzeggen !!
NL neemt ook geen B rijbewijzen in, maar kan wel een rijontzegging voor NL grondgebied opleggen.


Leuke redenering over gevaar of niet, maar camera's die zo redeneren hebben ze zelfs in Belgie nog niet en daar gaat het in dit topic over ;)
 
Laatst bewerkt:
Belgie kan jouw zonder problemen jou je rijbevoegdheid op Belgisch grondgebied ontzeggen !!
NL neemt ook geen B rijbewijzen in, maar kan wel een rijontzegging voor NL grondgebied opleggen.
Zo zal het idd zijn :Y
Leuke redenering over gevaar of niet, maar camera's die zo redeneren hebben ze zelfs in Belgie nog niet en daar gaat het in dit topic over ;)
Klopt, de camera's zijn op zich wel digitaal, maar in B worden de meeste camerabeelden nog steeds manueel bewerkt/beoordeeld. Al zal dat zich gaandeweg allemaal omzetten in automatische verwerking ... lees: minder personeel, dus minder kost ...
 
mijn Belgische collega heeft mij de navolgende werkwijze uitgelegd.

de eerste brief gewoon weg gooien , als ze er echt werk van willen maken zullen ze je een 2e brief sturen , dan wordt het tijd om wel actie te ondernemen.

ik heb jaren geleden ( jaartje of 3 nu) gewoon de eerste brief in het grote archief gedaan en er daarna nooit meer wat van gehoord 8-)
Ook dit klopt. Wilde het zelf niet aanhalen om niet aan te moedigen tot het ontlopen van boete's, maar het klopt idd wel.

Let er echter wel op dat dat zich ooit tegen je kan keren, als je het meerdere keren doet, of als ze je ooit bij een bemande controle klissen.
 
Ook dit klopt. Wilde het zelf niet aanhalen om niet aan te moedigen tot het ontlopen van boete's, maar het klopt idd wel.

Let er echter wel op dat dat zich ooit tegen je kan keren, als je het meerdere keren doet, of als ze je ooit bij een bemande controle klissen.

Hij reed meer dan 20 teveel, dus wordt sowieso geen automatische afhandeling. Wegwerpen werkt in dit geval contraproductief. De boete zal er alleen maar door verhogen.
 
mijn Belgische collega heeft mij de navolgende werkwijze uitgelegd.

de eerste brief gewoon weg gooien , als ze er echt werk van willen maken zullen ze je een 2e brief sturen , dan wordt het tijd om wel actie te ondernemen.

ik heb jaren geleden ( jaartje of 3 nu) gewoon de eerste brief in het grote archief gedaan en er daarna nooit meer wat van gehoord 8-)

Stefan zal heel regelmatig in België rijden. ( zeeuwsvlamingen kunnen alleen via België naar de rest van NL :+ )
Dan kan je maar beter reageren.
Bij opmerkingen zetten dat je met het verkeer meereed/niet wist hoe hard je mocht / verzin maar wat.
Met wat geluk reageren ze idd niet meer.

Maar dan heb jij jouw plicht gedaan en dan rij je toch fijner door BE. 😉
 
Hij reed meer dan 20 teveel, dus wordt sowieso geen automatische afhandeling. Wegwerpen werkt in dit geval contraproductief. De boete zal er alleen maar door verhogen.
Ze sturen meestal gewoon een minnelijke schikking en als je die niet betaald volgt er direct een herinnering met verhoging. Word daar ook geen gevolg aan gegeven krijg je een dagvaarding in je bus. Dat was 15 jaar geleden al zo, zal nu ook nog wel zo zijn.
De tijd dat je Belgische boetes in de vuilbak kon mikken zijn echt wel voorbij.
 
Stefan zal heel regelmatig in België rijden. ( zeeuwsvlamingen kunnen alleen via België naar de rest van NL :+ )
Dan kan je maar beter reageren.
Bij opmerkingen zetten dat je met het verkeer meereed/niet wist hoe hard je mocht / verzin maar wat.
Met wat geluk reageren ze idd niet meer.

Maar dan heb jij jouw plicht gedaan en dan rij je toch fijner door BE. 😉
Had nog niet gekeken waar hij woont en er ook niet aan gedacht of hij al dan niet regelmatig door België hobbelt ...

Maar ... er is toch ook nog de Westerscheldetunnel? Ja ok, daar betaal je tol, en afhankelijk van waar je woont en wat je bestemming is kan die tunnel natuurlijk een hopeloze omweg zijn :P
 
Ze sturen meestal gewoon een minnelijke schikking en als je die niet betaald volgt er direct een herinnering met verhoging. Word daar ook geen gevolg aan gegeven krijg je een dagvaarding in je bus. Dat was 15 jaar geleden al zo, zal nu ook nog wel zo zijn.
De tijd dat je Belgische boetes in de vuilbak kon mikken zijn echt wel voorbij.
Zou ik nog niet te zeker van zijn. Als ze hun handen al vol hebben zou het wel eens kunnen dat ze "foert" zegen als hij niet op de eerste brief reageert. Ze verdienen er zelf immers geen cent meer aan. Maar een tweede brief negeren, dat raad ik ook wel af.
En als hij idd regelmatig door België moet, ook reageren op de eerste brief.

Bij opmerkimgen, zoals MGG al aanhaalde, verzin je wat, maar doe dat vooral vriendelijk en NIET schuld ontkennend. Als er nog ander verkeer was iets in de zin van "ik ging met de stroom mee, en lette daarbij eerder op het verkeer dan op mijn meter."
Zeker geen opmerkingen in de zin als "ik zag er geen probleem in omdat er geen verkeer was ...".
Ze hebben niet graag dat je de wet in je eigen voordeel gaat proberen te buigen :N

Ik zal niet rond de pot draaien, beetje de slijmbal uithangen in het opmerkingen vakje. Heb ik ook al enkele keren gedaan, en telkens eronder uit gemuisd. Echter niet voor overdreven snelheid.

Was een keertje inhalen over verdrijvingsvlakken, een keertje inhalen over de strook van de tegenrichting (1 strook in mijn richting, twee in de andere), en ook eens wegens links langs een eilandje gegaan te zijn :P

Mijn commentaar was dat ik bereid ben weer en wind te trotseren door met de motor te gaan, omdat die niet in de file staan en daardoor de file niet alleen ontlasten, maar ook beter voor het millieu zijn. Maar als ik op de gewestwegen niet meer voorbij kan (mag) verliest het zijn effect.

Let vooral op dat laatste "verliest het zijn effect", dat klinkt veel mooier dan wanner je zou schrijven, " dan heeft het geen zin meer."
 
ik rij toch een paar keer per jaar door belgie om de motor op transport te zetten of om naar spa te gaan. het was ook geen spannende overtreding , iets van 10 km/u te hard maar ze vroegen me ongeveer om mijn complete doopcel over te dragen. mocht ik staande gehouden worden tijdens een controle dan zien we wel weer verder . de brief was niet aangetekend dus wie kan bewijzen dat ik hem ooit gekregen heb 8-)
 
Yep, kom behoorlijk vaak bij de buren , via de WT tunnel is niet altijd de
snelste weg naar de beschaafde wereld :)

Dus durf het niet zo aan om te gaan gokken en het verhaaltje *lalalala* te negeren
en denken dat het overwaait.
Moet daarvoor als grensbewoner nu nét effe te vaak over de grens.

Zal ze braaf vertellen hoe en wat, en dan maar kijken hoe het valt.
( dáárna negeren kan altijd nog :) )
- want, ja ook in Nederland vang je meer vliegen met stroop als azijn, ga er van uit
dat de belgische justitie niet veel anders werkt -


Als iemand die in vele gevallen gewoon het "wob" spelletje durft te spelen,
dan wel in eigen land waar ik de meeste regeltjes wel weet .
( kies je gevecht ;p )

Voor mijn overtreding kunnen ze m'n rijbewijs intrekken voor Belgie, dat zou
over een langere periode voor mij behoorlijk onhandig zijn.
( betaal dan liever de boete, als het risico een rechter te treffen die een slechte nacht
heeft gehad of net een Belgen mop heeft gehoord )
 
...
Voor mijn overtreding kunnen ze m'n rijbewijs intrekken voor Belgie, dat zou
over een langere periode voor mij behoorlijk onhandig zijn.
...
142 waar je 120 mag?
Dacht pas bij meer dan 30km/u overschrijding?

Ik kom dit tegen: Boetes voor te hard rijden? Bereken ze hier
Heb je daar wat aan?

Edit: als ik het even invul voor je met de gegevens die ik weet:
full


Edit: lees opnieuw en zie dat het 143 is ipv 142, en dat maakt 132€.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Was een keertje inhalen over verdrijvingsvlakken, een keertje inhalen over de strook van de tegenrichting (1 strook in mijn richting, twee in de andere), en ook eens wegens links langs een eilandje gegaan te zijn :P

Mijn commentaar was dat ik bereid ben weer en wind te trotseren door met de motor te gaan, omdat die niet in de file staan en daardoor de file niet alleen ontlasten, maar ook beter voor het millieu zijn. Maar als ik op de gewestwegen niet meer voorbij kan (mag) verliest het zijn effect.

Let vooral op dat laatste "verliest het zijn effect", dat klinkt veel mooier dan wanner je zou schrijven, " dan heeft het geen zin meer."

Ik zie in je bezwaarschrift helemaal niets waarin je aangeeft waarom ( of zelfs 'of') je de overtreding gemaakt hebt en waarom je het niet met de bekeuring eens bent.
Je hele verhaal is puur emotie, jouw persoonlijke emotie zelfs.
Er staat niets feitelijks in waarom deze bekeuring geseponeerd zou moeten worden.
Die laatste regel maakt dan ook weinig meer uit, mooi of niet mooi klinken heeft geen effect.

Als bovenstaande een reden zou zijn om onder een bekeuring uit te komen dan kunnen we voortaan allemaal rijden zoals we willen. Bovenstaande gaat tenslotte 'altijd' op.

Als je bekeuring geseponeerd is dan lijkt me dat op grond van termijnoverschrijding of iets dergelijks, of in Belgie vind men argumenten minder nodig dan in NL. In NL zouuden je teksten echt 0 % kans geven op een nietig verklaring.





142 waar je 120 mag?
Dacht pas bij meer dan 30km/u overschrijding?

Ik kom dit tegen: Boetes voor te hard rijden? Bereken ze hier
Heb je daar wat aan?

Edit: als ik het even invul voor je met de gegevens die ik weet:
[afbeelding]

Edit: lees opnieuw en zie dat het 143 is ipv 142, en dat maakt 132€.

ik kom bij 143 ipv 120 uit op 131 euro :+


Jouw resultaat

je zal niet moeten verschijnen voor de politierechtbank
een onmiddellijke inning van 131€
 
Laatst bewerkt:
ik rij toch een paar keer per jaar door belgie om de motor op transport te zetten of om naar spa te gaan. het was ook geen spannende overtreding , iets van 10 km/u te hard maar ze vroegen me ongeveer om mijn complete doopcel over te dragen. mocht ik staande gehouden worden tijdens een controle dan zien we wel weer verder . de brief was niet aangetekend dus wie kan bewijzen dat ik hem ooit gekregen heb 8-)

Ik nu :+
 
Privacy settings


Dus ja, niet akkoord gaan met schikking, niet aanwezig zijn bij de behandeling van de strafzaak, op laatste dag beroep aantekenen, en dan verjaart de boel blijkbaar. Was het in Nederland maar zo'n feest...
 
Laatst bewerkt:
Privacy settings


Dus ja, niet akkoord gaan met schikking, niet aanwezig zijn bij de behandeling van de strafzaak, op laatste dag beroep aantekenen, en dan verjaart de boel blijkbaar. Was het in Nederland maar zo'n feest...

En elke keer met dichtgeknepen billen door België rijden lijkt me niet fijn.
Daarbij gaat het in de link om overschrijding van meer dan 130 km/h. Dat is een ander verhaal dan de 20 km/h van Stefan.

Met wat geluk ontvang je na het invullen van de bestuurdersverklaring ook niks meer.
Dat gebeurt ook regelmatig vanuit België. (Bij mij 2x gebeurt)
 
En elke keer met dichtgeknepen billen door België rijden lijkt me niet fijn.

Waarom dat? Je doet niets verkeerds en het is geen weigering om te betalen of iets dergelijks, de zaak loopt immers.

Daarbij gaat het in de link om overschrijding van meer dan 130 km/h. Dat is een ander verhaal dan de 20 km/h van Stefan.

Jawel, de kosten/baten afweging is natuurlijk anders. Maar ik vond het toch toepasselijk om even hier te melden.
 
Ik zou zeggen
Kont verbrand...op de blaren zitten
De tijd dat je je boete kon wegflikkeren is voorbij
belgie nederland lux en nu zelfs frankrijk hebben een deal dat ze alle boetes innen .
Deden wij vroeger ook in nederland als we daar een boete kregen en maar hopen dat ze ons erna niet staande hielden met openstaande boetes.
En zoals al aangegeven...niet aangenaam als je veel in belgie komt om steeds met dichtgeknepen billen rond te rijden telkens je een politiekombi ziet die al rijdend je nummerplaat in hun pc ingeven.

succes ermee
 
Waarom dat? Je doet niets verkeerds en het is geen weigering om te betalen of iets dergelijks, de zaak loopt immers.Jawel, de kosten/baten afweging is natuurlijk anders. Maar ik vond het toch toepasselijk om even hier te melden.

Omdat Stefan alleen nog maar een bestuurdersverklaring heeft ontvangen. Geen schikking. geen boete, geen dagvaarding. Dus dat weet je nog helemaal niet.
Als hij een schikking krijgt, en hij betaalt dit niet krijgt hij een dagvaarding.
Je hoeft daar niet bij te zijn maar eigenlijk valt de boete altijd hoger uit.
En dan zou hij er nog eens een advocaat op moeten zetten om de verjaring te rekken.....
Heleboel moeite voor 130 € ( Wat sowieso meer wordt als je de schikking niet betaald)
De motorrijder in de link had héél wat meer te verliezen. ;)

Het staat je vrij dit te proberen hoor. Mag ieder voor zichzelf weten natuurlijk. :)


Nogmaals, met een opmerking in het vak "Ik reed mee met verkeersstroom of weet niet hoe hard ik mocht" heb je vaak al kans dat ze er niks meer mee doen. ;)
 
Dankje, je bent beter in zoeken als mij.
Kwam steeds op de Nederlandse prijslijst uit.

Was op de snelweg , t "valt mee" dus ( heb ze kuch.. wel eens wat in het hogere segment gekregen )

Zo maar het briefje invullen in welke taal ik voor het gerecht wil staan :)
Mag kiezen, dat dan weer wel.

Als taal wil ik Fries aanbevelen. Is een officiële Europese taal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan