fout geschakeld

Niet zo'n probleem. Veel misschakelen wordt veroorzaakt omdat mensen te voorzichtig met het voetje zijn. Gewoon stampen, het is je moeder niet.....
 
Niet zo'n probleem. Veel misschakelen wordt veroorzaakt omdat mensen te voorzichtig met het voetje zijn. Gewoon stampen, het is je moeder niet.....

Gewoon resoluut in de twee drukken inderdaad. En bij sommige ouwe brommers wil het weleens helpen om hem heel even vast te houden met de voet, om te zorgen dat ie niet weer terugspringt in de vrij. Maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.
 
Versnellingen omhoog?
Zet met je voet wat spanning op het schakelpedaal, net iets minder dan nodig om effectief te schakelen. laat terzelfdertijd ietske gas los (tot pakweg 500rpm minder). Trek dan lichtjes je koppeling in en geef terug 500rpm gas bij. De combinatie van spanning op de schakelpedaal, de kracht van wat gas bij tijdens die fractie van een seconde dat je ontkoppeld bent, maakt dat je versnellingsbak eentje hoger springt. Dit werkt prima bij gemiddelde toerentallen. Doe dit niet bij heel lage toeren, dat lukt niet wegens 'moment' te weinig in je tandwielen, en ook niet bij zeer hoge toerentallen (tenzij je het goed beheerst) wegens te grote krachten en te grote risico's indien je toch moest in een valse neutraal raken.
Als je die techniek van schakelen goed uitvoert dan kun je schakelen in de helft van de tijd dat je nodig hebt op de normale manier.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan