fout gesteld?! Kleppen verbrand?

Francesco

MF'er
23 apr 2006
177
0
Sevenum
Ik heb vanavond de kleppen (2) van mijn Yamaha xt500 gesteld omdat het blok nogal tikte.
Nu was de klepspeling erg lastig te meten omdat de kleppendeksels maar erg weinig ruimte boden voor een voelermaatje dus heb ik een beetje op 'gevoel' gesteld.
Het tikken was uiteindelijk nogenoeg weg en toen ben ik een testritje gaan maken...

Na een paar 100 meter sloeg de motor of ik remde hem dood op glad gras, maar daarna wilde hij niet meer starten en ik kon hem vrij makkelijk door de compressie trappen, iets wat voorheen onmogelijk was...

Heb ik nu mijn kleppen verbrand?? ;( of zou het ook mogelijk zijn dat een vd borgmoertjes los is getrild en nu een klep te ver open staat en dus lek? kan een klep in 5min (halfgas) al verbranden?? Ik heb de deksels overigens nog niet losgehaald.
 
Bij motoren met bovenliggende nokkenas
wordt de klepspeling groter als het blok
warm wordt omdat het aluminium van het blok
meer uitzet dan het staal van de klepsteel.

Feit dat de klepsteel een factor 10 (als het niet meer is) warmer word dan die kop maakt niet uit waarschijnlijk ?

klepspeling wordt altijd kleiner, de kleppen slaan in op de zittingen.
als je klepspeling groter wordt loopt je nokkenasketting uit.

Nooit in je opgekomen dat tuimelaars en nokkenassen ook kunnen slijten waardoor de speling (je gelooft het niet) groter wordt ?
Hangt er maar net vanaf wat er harder slijt of je klepspeling groter of kleiner wordt.
 
Nooit in je opgekomen dat tuimelaars en nokkenassen ook kunnen slijten waardoor de speling (je gelooft het niet) groter wordt ?
Hangt er maar net vanaf wat er harder slijt of je klepspeling groter of kleiner wordt.
Klopt, de klepspeling van mijn Africa Twin verloopt weliswaar heel traag maar wordt altijd ruimer. Op mijn BMWs en Guzzi was het precies andersom (en ook veel minder traag :o ).
 
joehoe.. Kleppen opnieuw gesteld (met omgebogen voelermaatjes ;) ) en nu loopt hij weer lekker, beetje tikken maar dat liever dan helemaal geen geluid uit mijn ploffer :] .

Kan iemand me vertellen of ik knipperlichten kan aansluiten op de verlichtingsspoel, dus zonder accu? of is de spanning hiervoor te gevarieerd?

Vandaag m'n uitlaatje geprobeerd gas-dicht te maken (nieuwe pakking+ fire gum) echter bij het eerste ritje kwam er wat blauwkleurige rook uit (bij de cilinder) die bovendien heel erg 'verbrand' rook! De firegum heb ik al eerder gebruikt maar dat stonk en rook niet zo erg, zouden mijn kleppen toch weer fout staan? of wat zijn aangeslagen/ ingebrand en nu misschien niet goed afdichten?
;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan