fout gesteld?! Kleppen verbrand?

Francesco

MF'er
23 apr 2006
177
0
Sevenum
Ik heb vanavond de kleppen (2) van mijn Yamaha xt500 gesteld omdat het blok nogal tikte.
Nu was de klepspeling erg lastig te meten omdat de kleppendeksels maar erg weinig ruimte boden voor een voelermaatje dus heb ik een beetje op 'gevoel' gesteld.
Het tikken was uiteindelijk nogenoeg weg en toen ben ik een testritje gaan maken...

Na een paar 100 meter sloeg de motor of ik remde hem dood op glad gras, maar daarna wilde hij niet meer starten en ik kon hem vrij makkelijk door de compressie trappen, iets wat voorheen onmogelijk was...

Heb ik nu mijn kleppen verbrand?? ;( of zou het ook mogelijk zijn dat een vd borgmoertjes los is getrild en nu een klep te ver open staat en dus lek? kan een klep in 5min (halfgas) al verbranden?? Ik heb de deksels overigens nog niet losgehaald.
 
Dat een klep zichzelf strakker trilt lijkt me stug, maar het zou natuurlijk kunnen.
Kleppen op gevoel stellen vind ik niet echt slim, of ik zie het nu enorm beun voor me ;)

Stel je kleppen eens opnieuw en kijk wat er dan gebeurt.

Wel weer compressie als de motor koud is?
 
de klepspeling word kleiner als de motor warm is.
als je dus op nul speling stelt blijft hij openstaan als hij warm is.
verbrand in een paar honderd meter lijkt me wel onwaarschijnlijk.
ik denk eerder dat je door de open klep(pen) compressie verliest.
even opnieuw stellen en goed de borgmoertjes aandraaien.
 
de klepspeling word kleiner als de motor warm is.
als je dus op nul speling stelt blijft hij openstaan als hij warm is.
verbrand in een paar honderd meter lijkt me wel onwaarschijnlijk.
ik denk eerder dat je door de open klep(pen) compressie verliest.
even opnieuw stellen en goed de borgmoertjes aandraaien.

Bij motoren met bovenliggende nokkenas
wordt de klepspeling groter als het blok
warm wordt omdat het aluminium van het blok
meer uitzet dan het staal van de klepsteel.
 
Ik heb vanavond de kleppen (2) van mijn Yamaha xt500 gesteld omdat het blok nogal tikte.
Nu was de klepspeling erg lastig te meten omdat de kleppendeksels maar erg weinig ruimte boden voor een voelermaatje dus heb ik een beetje op 'gevoel' gesteld.
Het tikken was uiteindelijk nogenoeg weg en toen ben ik een testritje gaan maken...

Na een paar 100 meter sloeg de motor of ik remde hem dood op glad gras, maar daarna wilde hij niet meer starten en ik kon hem vrij makkelijk door de compressie trappen, iets wat voorheen onmogelijk was...

Heb ik nu mijn kleppen verbrand?? ;( of zou het ook mogelijk zijn dat een vd borgmoertjes los is getrild en nu een klep te ver open staat en dus lek? kan een klep in 5min (halfgas) al verbranden?? Ik heb de deksels overigens nog niet losgehaald.

Lekker laten tikken die handel. Borgmoertje los?? kijk ff lekker zelf ;)
 
Bij motoren met bovenliggende nokkenas
wordt de klepspeling groter als het blok
warm wordt omdat het aluminium van het blok
meer uitzet dan het staal van de klepsteel.
Dat kun je NIET zomaar zeggen..........
De eerste tijd (pakweg 1 minuutje) blijft de kop relatief koud en wordt vooral de uitlaatklep erg heet, daardoor zet de steel echt wel een stukje uit, zonder dat het aluminium van de kop al voldoende op temp. is, daardoor zal de klepspeling dan juist broodnodig zijn.........
maarja, kleppen op gevoel stellen :X :X :X :X :N
 
Dat kun je NIET zomaar zeggen..........
De eerste tijd (pakweg 1 minuutje) blijft de kop relatief koud en wordt vooral de uitlaatklep erg heet, daardoor zet de steel echt wel een stukje uit, zonder dat het aluminium van de kop al voldoende op temp. is, daardoor zal de klepspeling dan juist broodnodig zijn.........
maarja, kleppen op gevoel stellen :X :X :X :X :N
Hey, Ritzen en ik zitten op een lijn *D
 
Ja zit aan de pils. Maar klepspeling is toch niet voor niets? is ervoor om te voorkomen dat de kleppen open blijven staan. Wanneer de klepspeling dus alleen maar groter zou worden, waarom zou je ze dan nog met speling afstellen?

nou..ik was laatst de kleppen van een suzuki swift aan het stellen..en daar moest de klepspeling koud kleiner zijn dan warm... vond het ook niet kloppen..maar het schijnt soms zo te zijn...
Maar voor mij is het dus ook nog niet helemaal duidelijk.

Dan is de speling zeker voor als het vriest ;)
 
nou..ik was laatst de kleppen van een suzuki swift aan het stellen..en daar moest de klepspeling koud kleiner zijn dan warm... vond het ook niet kloppen..maar het schijnt soms zo te zijn...
Maar voor mij is het dus ook nog niet helemaal duidelijk.

Dan is de speling zeker voor als het vriest ;)
Neenee, kom je toch weer op snelle klepopwarming uit..toch -O- (koude speling he).
 
enne verbrande kleppen...? tjezus je rauscht die dingen eruit maakt ze voorzichtig schoon..beetje inslijpen in de zitting en compressie checken, stellen en hoppa rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ws blijft een of beide kleppen openstaan (te weinig speling), daarom is je compressie ook weg.
Je kunt ook kleppenstellen zonder voelermaatje gaat prima.
http://motorang.heim.at/bucheli-projekt/ventileinstellung.htm

Het vreemde is dat ik na het stellen de motor makkelijk gestart kreeg en nadat hij was afgeslagen (en compressie was afgenomen) hem dus niet meer kreeg gestart. nu zou je verwachten dat de temp. verhoging de klepspeling dus zou hebben vergroot/verkleind.
Echter nadat het blok compleet was afgekoeld had hij nog steeds erg weinig compressie... :X

Ik denk dat ik de kop er vh weekend eens af ga slopen om de schade te bekijken, en evt. kleppen/zittingen te polijsten. Alleen heeft het apparaat zo'n 8 jaar stilgestaan dus ik hoop dat hij n beetje relaxed los wil. |(
 
Stel je kleppen nog een keer op de bovengenoemde wijze, kop eraf slopen kan altijd nog.

Wat ook wel eens voorkomt is dat een vd kleppen van een XT blijft hangen, dan is je compressie weg.Kickstarter kan dan zonder weerstand (en zonder kleplichter)door getrapt worden.Motor 10tal keer doortrappen zorgt er meestal voor dat ie weer op z'n zitting gaat rusten.
:)
 
Laatst bewerkt:
Even terug naar de oorzaak van het probleem:
[knip}Nu was de klepspeling erg lastig te meten omdat de kleppendeksels maar erg weinig ruimte boden voor een voelermaatje
[/knip]

Kleine tip, buig je voelermaatjes om aan het einde (maake er een L van) dan gaat het gemakkelijker.

(en maak niet een te strakke knik, dan kan het scheuren).
 
Ws blijft een of beide kleppen openstaan (te weinig speling), daarom is je compressie ook weg.
Je kunt ook kleppenstellen zonder voelermaatje gaat prima.
http://motorang.heim.at/bucheli-projekt/ventileinstellung.htm
Dit is een methode om de kleppen te stellen als de klepsteel ingeslagen is.
Dat dit NIET mag moge duidelijk zijn, een ingeslagen klep moet vervangen worden, en NIET gewoon stellen en verder rijden.
Al met al een beunoplossing.............
 
Terug
Bovenaan Onderaan