fout op rijbewijs?

scoob

MF'er
22 mei 2004
121
0
Wijchen
Afgelopen woensdag behaalde ik mijn A rijbewijs. Nadat ik gisteren op het gemeentehuis mijn rijbewijs had opgehaald, merkte ik iets vreemds. Ik ben 34 jaar jong en leste steeds op een Honda cbf 600 / ABS, waarmee ik ook afreed.

Een honda cbf 600/ABS behoort voor het rijbewijs toch tot de catagorie "zware motor"?

Op mijn rijbewijs staat het volgende:

rijbewijs.jpg


Merk de 2 verschillende data op. Ik dacht dat ik direct "zwaar" mocht gaan rijden.... Blijkbaar niet: ingangsdatum pas in 2006. Is dit een fout of zit ik fout? Wie kan het mij uitleggen? Ik dacht altijd dat "licht rijden" aan leeftijd gebonden was.
 
Laatst bewerkt:
Heb je gelest + afgereden op een 25kw motorfiets of op een 35kw motorfiets. Je kan namelijk voor 2 verschillende rijbewijzen kiezen als je ouder als 21 bent. Als je op de 25kw bent afgereden moet je inderdaad 2 jaar wachten op zwaar rijbewijs. Heb je wel op 35kw afgereden zou ik maar 's opheldering gaan vragen!
 
licht rijden is gebonden aan de motor waarop je examen doet. Beneden de 21 mag je alleen op een lichte motor examen doen, daarboven op beide.

Zoals het hier in je rbw staat mag je de komende twee jaar alleen licht rijden :X
 
De rijschool verteld me net dat ik op een zware motor heb afgereden.... Er is dus een fout gemaakt. Waarschijnlijk bij het gemeentehuis. Ik moet mijn rijvaardigheidsbewijs terug vragen. iemand enige ervaring mee?
 
De rijschool verteld me net dat ik op een zware motor heb afgereden.... Er is dus een fout gemaakt. Waarschijnlijk bij het gemeentehuis. Ik moet mijn rijvaardigheidsbewijs terug vragen. iemand enige ervaring mee?

Zou ff het CBR bellen. zij kunnen je wel helpen met het rechtzetten van de fout
 
heb zeldfe situatie gehad.. alleen half jaar met verkeerde rijbewijs gereden. je kunt gewoon naar gemeentehuis gaan die hebben het certificaat waarop staat met welke motor je hebt afgereden. maken hun gewoon een nieuw rijbewijs voor je. tenminste dat deden ze bij mij

tevens nog proficiat met je rijbewijs
 
Das niet zo mooi... heb je eindelijk je papiertje, klopt het niet! |(

Het is duidelijk dat het een fout is dus hopelijk is het snel opgelost en nog gefeliciteerd! :]
 
gefeliciteerd en knap stom dat je nu een papiertje hebt waarmee je alleen licht mag rijden de komende 2 jaar, kan je gelijk bij het oud papier flikkeren
 
Je bent niet de eerste bij wie dit gebeurt, ik had ook al een hele discussie op het gemeentehuis...daar wisten ze het niet eens en dachten dat iedereen eerst twee jaar licht moest rijden (wat ze bij jou waarschijnlijk ook gedacht hebben) Gelukkig wist ik zelf op dat moment wel hoe het zat en heb ik gezegd dat ze het eerst maar moeten uitzoeken voordat ze mijn rijbewijs afgeven (ik ga echt niet op een brommer rijden), toen ze het halve gemeentehuis hebben afgezocht naar iemand die het wel precies wist te vertellen hoe het echt zat heb ik mijn bewijsje alsnog gehad.
En bij twee andere maatjes van me is precies hetzelfde gebeurt (in verschillende steden) kan je nagaan wat voor retards er in het gemeentehuis werken.

in iedergeval succes met het omzetten.

grtz,
Joey
 
mag gewoon op beide rijden.

Er staat achter beide toch een stempel met de datum.
Kijk een ieder zijn rijbewijs maar eens na.

Ik heb dit nl. ook en is gewoon normaal hoor.

je hebt op zware machine afgereden dus mag je ook automatisch op een lichtere rijden. Had je u op een 25 kw afgereden had er bij zwaar rijbewijs xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx gestaan.

Niks aan het handje dus.

Rene
 
Goed dat je de fout hebt opgemerkt! Je zàl er maar mee gepakt worden of schade hebben of zo...

Mochten ze nou op het gemeentehuis van niks weten of denken dat iedereen eerst 2 jaar 'licht' moet, dan kun je misschien eerst bij het CBR op de site kijken en de regeling hieromtrent uitdraaien. Kun je ze op het gemeentehuis nog wat leren!

(Meissie 2 trof de enige motorrijdende ambtenaar die ons dorp rijk is, dus géén probleem. Wèl uitgebreide felicitaties, en 'of ik zin had om eens met een toertocht mee te doen' Ja dus.)
 
Ik heb de juridische tekst gevonden. Ieder die reageerde bedankt. Hieronder de tekst uit het Reglement Rijbewijzen artikel 71. (althans lid 3 en 4. Die hebben betrekking op mij, ivm mijn leeftijd. Ik heb de leeftijd van 21 bereikt)

Voor mij persoonlijk is het nu belangrijk om te weten of mijn examenmotor een "zware" motor was (volgens het kentekenbewijs).

3.
Het praktijkexamen voertuigbeheersing voor het rijbewijs A, af te leggen door een aanvrager die de leeftijd van 21 jaren heeft bereikt, bestaat uit het afleggen van een rijproef met een motorrijtuig op twee wielen, waarvan

a. de cylinderinhoud meer dan 120 cm3 en het vermogen minder dan 35 kW bedraagt en dat een snelheid kan bereiken van ten minste 100 km per uur,

dan wel
b. het vermogen ten minste 35 kW bedraagt.

4.
Een aanvrager als bedoeld in het derde lid legt het praktijkexamen verkeersdeelneming af met een motorrijtuig op twee wielen dat behoort tot dezelfde in het derde lid genoemde categorie als het motorrijtuig op twee wielen waarmee hij het praktijkexamen voertuigbeheersing heeft afgelegd.

Nogmaals, ieder die reageerde bedankt :} . Ik laat nog ff weten hoe het afloopt!
 
Op een rijbewijs staan toch alleen eind datums? Geen begin datums?

Met andere woorden, je mag tot 9-9-2004 op een 25 Kw motor rijden, daarna mag je niet meer op een motor rijden met minder als 25 Kw :+

Volgens mij is er helemaal niets aan de hand. Voor de zekerheid even navragen bij gemeente of CBR kan geen kwaad natuurlijk......
 
Da's inderdaad niet goed. Terug en zorgen dat je het juiste papiertje krijgt.

Maar het valt mij ook op dat er een heleboel mensen dit soort ervaringen hebben gehad op 't gemeentehuis.

Ook ik kreeg in eerste instantie het rijbewijs met categorie A beperkt. Nadat er ook in dit geval 3 mensen opgetrommeld was om de discussie op te starten of er op het rijvaardigheidsbewijs voor een zware motor geen A (z) moest staan, de z van zwaar, bleek dat bij rijbewijs A beperkt een (b), de b van beperkt, moest staan.

Toch opgelost dus, maar vreemd.... had even de indruk dat ik de eerste inwoner van deze gemeenschap was met een rijbewijs A......

succes met het halen van het juiste papiertje, en overigens nog gefeliciteerd....
 
Het klopt niet dat je geen datum bij zwaar zou zien als je licht af rijdt. Ik heb eerst licht gedaan, staat meteen datum 2 jaar later bij zwaar. (Dan hoef je niet na 2 jaar weer terug om je RB om te ruilen)\

Groet, Dolf
 
Beloofd is beloofd....de uitslag.
Ik heb gebeld naar de RDW, die stuurde mij door naar het CBR afdeling examen administratie. Die konden zien dat de examinator wel degelijk ZWAAR had aangekruist. De fout lag dus duidelijk bij de gemeente. Gemeente bellen. Die wilde eerst uitzoeken wat de regelgeving was. (Dat kon ik ze dus wel vertellen O-) ) De gemeente gaf de fout toe. Kostenloos rijbewijs vervangen. Omdat je bij het aanmaken van het rijbewijs 2 pasfoto's moet inleveren, kon de 2e gebruikt worden. Hieronder dan toch echt....mijn A. Bedankt voor jullie hulp.
rijbewijs3.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan