Foutcode 0045FA BMW R1100RS

reera00

Rookie
6 apr 2020
10
0
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: BMW
  • Type: R1100S
  • Bouwjaar: 2001
  • Kmstand: 31000
  • Probleem: Rode waarschuwingslamp met driehoek en uitroepteken blijft branden tijdens rijden
  • Wanneer is het probleem onstaan: Na de winterslaap
  • Wat is er al aan gedaan: Foutcode uitgelezen door BMW dealer

Zal me eerst kort voorstellen, rijd inmiddels ruim 40 jaar motor. Verschillende motoren gereden van Japans, tot Duits en Italiaans. Sinds 2 jaar rijd ik een BMW R1100S. Toen ik afgelopen weekend de motor uit de winterstalling haalde, bleef na het starten op het dashboard / combi-instrument een rode lamp branden tijdens het rijden. Dit is de lamp met een driehoek en een uitroepteken. Ben bij de BMW dealer geweest en die heeft de motor aan de diagnose / computer gelegd. Resultaat is foutcode 0045FA met de omschrijving ABS-Warnrelais. De monteur vertelde me dat er meerdere mogelijkheden zijn in relatie tot deze foutcode, het kan het relais zijn die defect is maar ook een kabelbreuk of een slecht contact behoort tot de mogelijkheden. Ik heb mijn reparatiehandleiding er op nageslagen maar daar staat niets in over een relais i.c.m. met de ABS. Heeft iemand ervaring met deze foutcode / storing of weet iemand waar ik dat beruchte relais kan vinden. Ik hoor graag van jullie
 
Enigsinds zwakke accu is naar mijn ervaring inderdaad abs ellende bij deze serie bmw's.

Misschien niet onbelangrijk, is de werking van de abs zelf al getest? Alsin, achterrem intrappen tot ie trilt of slipt. Sowieso een aanrader om bij deze series regelmatig de abs even aan te spreken, en je netjes aan de verversingsinterval van de vloeistof te houden.
 
Accu is getest en goed bevonden door de BMW dealer, op het moment dat je de rempedaal indrukt of de remhendel intrekt hoor je de ABS zoemen, volgens de monteur zou het aan het relais liggen, ik ben benieuwd of er eerder iemand problemen met dit relais heeft gehad. Dit zou de oorzaak kunnen zijn dat het rode lampje met de driehoek en uitroepteken blijft branden. Ik kan morgen inderdaad nog wel proberen of de ABS functioneert door (gecontroleerd) hard te remmen.
 
Helaas, alle goed bedoelde adviezen ten spijt, ik heb er een nieuwe accu ingezet (eerst opgeladen uiteraard) maar de storing blijft, wordt nog een hele puzzel als straks ook blijkt dat het relais niet stuk is (relais en lampje knipperen wel als ik de motor op contact zet, daarom betwijfel ik of het relais stuk is). Echter de lamp met de driehoek en uitroepteken blijft branden. Goede ideeën zijn uiteraard welkom.
 
Maar heb je de abs nou al getest? Heb al vaker gehad dat de abs in storing was, totdat je gewoon een keer die achterrem intrapt. Wat ook nog wel eens wil werken is rond de 50 km/u rijden, en gewoon contact uitzetten en weer aan ( niet de koppeling inknijpen ). Als die het dan nog niet doet, zal de abs pomp waarschijnlijk stuk zijn, zoals zoveel van dit type.
 
@Nitirkha : Heb je advies maar gelijk in de praktijk gebracht, bij het hard remmen met de achterrem werkt de abs perfect. je andere idee om tijdens het rijden het contact uit te zetten heeft als resultaat dat het lampje inderdaad uit gaat. Echter nadat ik de motor had uitgezet en weer opnieuw wilde starten bleven beide abs lampjes uit, is dat van tijdelijke aard, heb jij daar ervaring mee?
 
Ik heb ooit óók dit gekke driehoekje gehad.Wat bleek, het achterlicht was stuk. BMW kiest ervoor om het remlicht op halve kracht te laten werken, als het gewone gloeispiraaltje is doorgebrand. Als dit inderdaad gebeurd, krijg je óók het driehoekje. Het is een kleine moeite om even het bolletje te checken, of er een gloeispiraaltje stuk is.
 
Dat hebben ze bij de BMW dealer ook als eerste gecheckt maar het lampje was niet stuk , maar toch bedankt voor de hint

Remlicht doet het ook?
Bij de R1150 is het zowel achterlicht en remlicht, bij mijn weten.
En hebben ze de zaak gereset nadat de nieuwe accu er in kwam?
Anders zit je mogelijk tegen een oude foutcode aan te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan