foute autobestuurders

Ik ben het helemaal met hybride eens, in Nederland is de eigen verantwoordelijkheid zowat weggenomen en de infrastructuur niet berekend op zo'n drukte.
Stop teveel ratten in een kooi en...

Ik kom nogal eens in het buitenland en in Duitsland, Belgie en Luxemburg is het verkeer veel relaxter; zodra je Nederland binnenrijdt is het weer stressen: busjes gooien zich overal brutaal tussen [ in Duitsland KIJKEN mensen eerst voordat ze naar links komen, Nederlanders herken je daar dan ook direct aan hun asociale rijgedrag].
En die camera's hier overal en altijd, gek word je ervan.

Wat autopsychologie betreft; ik rij zelf al jaren BMW, maar als ik in het Corsaatje van mijn zus rijd krijg ik veel minder respect; ze blijven rustig links hangen, geven geen voorrang, etc. ; verschil is echt groot, erg vreemd.
Zelfs als ik rustig toer in mijn BMW cabrio rijden mensen de bushalte op om mij voorbij te laten?? en ik houd afstand, geef echt geen aanleiding, het is de Duitse neus in hun spiegel die blijkbaar intimideert.
De Burgman heeft dat effect [helaas?] niet 8-)
In de auto maak ik altijd ruimte voor motorrijders, maar vooral busjes gaan expres naar rechts of links zodat je met je Burgman niet tussen de auto's door kan. Snap dat gedrag niet.
Door tussen de auto's door te rijden maken wij de files korter!
Ik ga zelden met de auto naar de stad, auto is voor hele lange afstanden ideaal, voor de rest gebruik in de Burgman.

Maarrr... vorig weekend reed ik op de autobahn richting Luxemburg vanuit Stuttgart [altijd een zaligheid: weinig vrachtverkeer, ruimte, snelheid, etc.] en wat schetst mijn verbazing: rijdt daar een Honda Lead met 75km/u , legaal [denk ik] maar ronduit gevaarlijk! [zeker daar, is echt een heuvelachtige weg waar hard wordt gereden dus er is een groot snelheidsverschil ].
Toen dacht ik wel even: die is niet wijs...
 
Laatst bewerkt:
De grote baas daar was Eckhart Wintzen. Die reed uit een soort anti-snobisme met een 8 jaar oude Peugeot 205. Het meest armetierige autootje tussen alle dure lease-bakken van zijn medewerkers. We hebben daar wat afgelachen met mensen die dat niet wisten en meenden lullig te kunnen doen tegen "die sukkel in zijn peugeotje"!
Ha,ha. Kijk dat vind ik nou helemaal geweldig!. Leuk vond ik eens een keertje op tv een intervieuw met Stelios Haji-Ioannou, de oprichter en baas(CEO zo u wilt)van Easyjet.
full

Er waren problemen op Heathrow, vliegtuigen vielen uit en hij stond daar gewoon zoals altijd in z'n t-shirtje A4'tjes uit te delen aan de mensen met excuses. Komt er zo'n omhooggevallen trut naar hem hem toe: ik wil met de manager spreken. Hij draait zich naar de camera toe en zegt, met en smile op zijn gezicht: "Higher as me, you cant get"!.

Tja, leuk zo'n samenleving waarin mensen elkaar op het uiterlijke beoordelen. -O-

Het lijkt ook of mensen tegenwoordig niet meer normaal kunnen parkeren zonder schade te veroorzaken.. Paar maanden geleden de auto voor de 2e keer laten repareren/uitdeuken omdat er een malloot tegenaan gereden was op een parkeerplaats bij de supermarkt..
Is ook zeer herkenbaar! :Y . Zei laatst een collega op m'n werk nog tegen me: jeetje, hoeveel deuken er al niet inzitten... en hij is pas 4 jaar oud!.
 
Ook ik heb geregeld "last" van medeweggebruikers als ik op de Burgman door de ochtend- en avondspits rijd.
Bumperklevers: ik ga maar even naar rechts want dat vind ik doodeng.
Tussen files doorrijden met gematigde snelheid: veel automobilisten geven je de ruimte, een enkele blokkeert juist. Om die laatste ga ik dan maar op een andere manier heen of ik wacht even.
Bellende en of lezende automobilisten: vooral in files totaal onberekenbaar, ze rijden niet meer rechtuit maar slingeren en letten echt nergens op!
Afgelopen week stop ik voor een zebra omdat een voetganger wilde oversteken.: was een achter mij rijdende automobilist het niet mee eens............


Met mijn oldtimer (Peugeot 404 1969) durf ik niet meer in de spits te rijden. En buiten de spits wordt ook dat steeds vervelender. Ik kan goed meekomen in het verkeer en rijd veelal bewust rechts op de snelwegen. Maar vooral jongeren hebben er iets mee, ze moeten perse inhalen en nog net even er voor langs. Terwijl ik bewust meer afstand houd.

Volgens mij is het verkeersgedrag een gevolg van de veranderende maatschappij: we worden steeds individualistischer en vaak ook een stukkie asocialer. De één helaas wat meer dan de ander.
 
Met mijn oldtimer (Peugeot 404 1969)

Te gek man, toen waren Peugeot's nog stijlvol! een echte heren-automobiel :) .
Is 'ie bordeaux rood met bruin lederen interieur :9~ ?
Ik rijd ook wel eens in de oldtimer van een vriend ['77 E21] maar mijn ervaring is dat je dan juist respect en duimpjes omhoog krijgt.
 
Laatst bewerkt:
ZZZ:Respect en duimen krijg ik wel maar vooral van de wat oudere mensen, die vaak zelf in zo'n voiture hebben gereden of nog herkennen. Jongeren moeten om een voor mij onduidelijke reden altijd inhalen en moeilijk doen om mij voor te blijven :( . De 404 weegt 1060 kg en heeft 72 pk. Geen wereldvermogen......, maar kan toch wel normaal meekomen in het verkeer.

en off topic: Het is een 404 GT (staat voor de goedkoopste uitvoering) in de kleur beige céramique met stoelen die bekleed zijn met skai. Auto is origineel, slechts spatborden en velgen zijn opnieuw gespoten. Technisch is er wel e.e.a. aan gebeurd (koelsysteem, waterpomp, startmotor etc. vernieuwd, remmen gereviseerd......

Dit is ze:
IMG_1900.jpg
 
Volgens mij is het verkeersgedrag een gevolg van de veranderende maatschappij: we worden steeds individualistischer en vaak ook een stukkie asocialer. De één helaas wat meer dan de ander.






Zo denk ik er ook over.
Het word steeds drukker op de wegen, hoe meer mensen hoe meer haat en jaloezie naar elkaar toe. De maatschappij veranderd inderdaad, helaas zeer negatief en dat is best wel eens jammer(waarom). De afgelopen 30 jaar is er zoveel veranderd dat me oma van 102 ( helaas overleden) er niets meer van begreep. Een ijsje koste in haar jeugd 2 cent, kun je het voorstellen. Onze maatschappij word steeds zieker en zieker, geweld doodslag verkrachting afpersing onnodige regels en wetten. Het word alsmaar erger net of het de normaalste zaak van de wereld is maar dat is het niet :? , net zoals het asociale gedrag op de weg.Wen er maar vast aan, het word alsmaar erger.

Als iemand bij mij op de snelweg bumper kleeft, dan kijk ik het ff aan en soms geeft ik ff vol gas en weg ben ik :] altijd leuk ;)
 
Heel soms krijg je ook wel eens leuke reacties, bijvoorbeeld van een bestuurder met een porsche cayman, die probeerde me bij te houden, wat niet helemaal lukte.

Komt ie bij het stoplicht naast me staan:raampje open: zoheee, krijg de t*#& hoe hard kan dat ding wel niet?? Hoe snel zit ie op de 100? Ik zo: mwah, 6sec ofzo O-) proberen? Hij weer: neeuh la maar zitten, begin ik niet aan.

Dan is je dag weer goed 8-)
 
Kachel84,

VOX heeft eigenlijk al mooi stuk geschreven.

Hier komen nog wat levens Ervaringen of noem het mensen kennis.
( is iets anders dan hebben van vooroordelen ).

Bepaalde mensen met een bepaalde opleiding rijden in bepaalde auto's en wonen in bepaalde huizen die in bepaalde wijken staan.

Jonge mannen in sportieve vaak zwarte autos met geblindeerde ramen hebben meestal BONK BONK muziek aan staan. De persoon heeft meestal een Tatoe of ijzerwerk ergens in het gezicht.


Mensen en rijstijlen is hobby van mij..
Op die manier probeer ik te verklaren waarom mensen reageren zoals ze reageren en probeer mij daarop voor te bereiden.
Op gegeven moment zijn rijstijlen bijna voorspelbaar.
Dat noemen ze, anticiperen in het verkeer :]

Maar zoals al opmerkte, heb zelf gelukkig ook mijn tekortkomingen en hoop dat andere deze herkenning en anticiperen op mijn gedrag......

Hoe vin je deze ?
dat noemen ze zelfkennis
 
Laatst bewerkt:

Heey Frits, ca va?




ZZZ:Respect en duimen krijg ik wel maar vooral van de wat oudere mensen, die vaak zelf in zo'n voiture hebben gereden of nog herkennen. Jongeren moeten om een voor mij onduidelijke reden altijd inhalen en moeilijk doen om mij voor te blijven :( . De 404 weegt 1060 kg en heeft 72 pk. Geen wereldvermogen......, maar kan toch wel normaal meekomen in het verkeer.

en off topic: Het is een 404 GT (staat voor de goedkoopste uitvoering) in de kleur beige céramique met stoelen die bekleed zijn met skai. Auto is origineel, slechts spatborden en velgen zijn opnieuw gespoten. Technisch is er wel e.e.a. aan gebeurd (koelsysteem, waterpomp, startmotor etc. vernieuwd, remmen gereviseerd......

Dit is ze:
[afbeelding]

Gaaf ding!! Ook van mij thumbs up, ook al val ik (nog net of net niet?) in de categorie "jongere" ;)



Kachel84,

VOX heeft eigenlijk al mooi stuk geschreven.

Hier komen nog wat levens Ervaringen of noem het mensen kennis.
( is iets anders dan hebben van vooroordelen ).

Bepaalde mensen met een bepaalde opleiding rijden in bepaalde auto's en wonen in bepaalde huizen die in bepaalde wijken staan.

Jonge mannen in sportieve vaak zwarte autos met geblindeerde ramen hebben meestal BONK BONK muziek aan staan. De persoon heeft meestal een Tatoe of ijzerwerk ergens in het gezicht.


Mensen en rijstijlen is hobby van mij..
Op die manier probeer ik te verklaren waarom mensen reageren zoals ze reageren en probeer mij daarop voor te bereiden.
Op gegeven moment zijn rijstijlen bijna voorspelbaar.
Dat noemen ze, anticiperen in het verkeer :]

Maar zoals al opmerkte, heb zelf gelukkig ook mijn tekortkomingen en hoop dat andere deze herkenning en anticiperen op mijn gedrag......

~Hoe vin je deze ?
dat noemen ze zelfkennis[/small
]


Ha Opabert,

Het zal je niet verbazen dat ik het geheel niet met je eens ben. Dat laatste daarentegen wél :)

Groeten, Karl
 
...Met mijn oldtimer (Peugeot 404 1969) durf ik niet meer in de spits te rijden. En buiten de spits wordt ook dat steeds vervelender. Ik kan goed meekomen in het verkeer en rijd veelal bewust rechts op de snelwegen. Maar vooral jongeren hebben er iets mee, ze moeten perse inhalen en nog net even er voor langs. Terwijl ik bewust meer afstand houd....
Dat type auto ken ik; thuis hadden we vroeger een donkergroene Peugeot 404 Diesel van 1970; de franse Volvo. We hadden hem niet nieuw en het was net voordat ik zelf mocht rijden; opvallend was de stuurschakeling en de aparte brandstofvulopening, achter de nummerplaat... Let ook op het gat in de voorbumper; met de slinger van de krik kon je de motor aanslingeren, al zal dat met die diesel niet meevallen...

Maar on-topic.

Ik herken wat je schrijft; dat onze huidige auto is voorzien van een automaat heeft er ook mee te maken dat ik normaal rijdend gewoon niet mee kon komen in het verkeer; de leasebakken en haal- en brengmoeders duwden me welhaast op aan de bumper. Zo opgefokt als sommigen rijden, niet normaal.

Met de automaat hoef ik niet als een bezetene op te trekken, ben ik toch een stuk vlotter weg en voel me niet meer zo opgejaagd... Met de scooter merkte ik dat al eerder.
...Maar ja, nu de vraag, wat kunnen we er aan doen? ...
Goede vraag... Je gaat nog een stapje verder dan ik.

Zelf heb je in je eentje niet zoveel invloed, het is vaak al moeilijk genoeg om je niet te laten meeslepen. Probleem is al dat mensen elkaar er niet meer op (durven) aanspreken; je weet nooit hoe die ander reageert. Vroeger seinde ik nog wel eens als iemand zonder licht reed of zelfs als ie een kapotte lamp had; tegenwoordig word je als dank zomaar getrakteerd op een felle bundel grootlicht.

Veel van de factoren die genoemd worden hebben te maken met inrichting van de weg; ik denk dat de partijen die hiervoor verantwoordelijk zijn ook hun verantwoording moeten nemen voor de ongewenste effecten van hun inrichting...

Ik bedoel; op veel plekken in het buitenland voelt het heel anders, daar word je nog serieus genomen en is de inrichting minder beklemmend. Automatisch kun je zelf ook meer hebben...
 
Laatst bewerkt:
ik denk niet dat het snel goed en of beter zal worden met het verkeer in nederland ...

wat ik eerder al schreef...infrastructuur, mentaliteit, respect en de drukte (nederland is te vol, zo ook het wegennet)

ook de overheid doet maar een beetje denk ik en geeft daardoor ook niet echt een (het zo nodige) signaal van kordaat gedrag/inzicht af...

doel daarmee o.a.
op wegen die meer dan 30 jaar op zich laten wachten..
infrastructuur.
desinvesteringen..
het handhaven / afdwingen van respect....
capabel zijn in situatie's..in de ruimste zin...
etc. meer.

bedoel maar wordt er in n.america een auto langs de kant gezet op de highway, dan gaat elke andere weggebruiker er met een hele wijde boog eromheen ...(vorm van respect)
en nope ook daar is het niet allemaal ideaal, maar toch...

ik denk dan ook dat de oplossing zich in bovengenoemde punten zal bevinden ...
maar heh wie ben ik ...
kan het ook niet veranderen als eenling...en yep ook ik rijdt wel is te hard ..oh boooooo dus wijs ik niet met alles naar de overheid...het ligt dus ook voor een heel klein beetje aan mij en aan ons ... :)



gr. smokey :W
 
Laatst bewerkt:


Ik weet wel een goed medicijn.. stukkie over de grens gaan wonen is zooooooveel relaxter.. In Duitsland betaal je nauwelijks wegenbelasting, hoop dingen veel goedkoper, betere zorg en er is allang geen recessie meer (vele andere landen ook niet) lijkt wel of het in NL kunstmatig in stand gehouden wordt.. sinds 2003 hebben we al het zuur waar blijft het zoet? Owja waar blijft het kwartje van Kok, die moet ook eens teruggegeven worden..

Okee in Duitsland rijden er soms ook van die dwazen rond, maar hier in NL lijkt het of iedereen rijdt als een dwaas.
Truckers rijden ook vaak als een dwaas, smijten hun bakbeest zo voor je, of als je al naast 'm zit op de snelweg komen ze plots zo naar links, of halen in daar waar het helemaal niet mag en dan gaan ze zo tergend langzaam die andere voorbij waarvan je denkt wat heeft het voor zin om in te halen :? , vrachtwagens dus mede oorzaak files ik zou zeggen geef ze een eigen aparte rijstrook is er gelijk meer ruimte.
Truckers zitten vaak ook een krantje te lezen of nog gekker een dvd'tje te kijken tijdens het rijden.. nouja rijden... slingeren eerder..

Waar gaat het heen met het verkeer..

Zojuist in de krant gelezen, 81jarige man bijt agent na aanhouding, 64jarige sleurt vijf kilometer een man op de motorkap mee.. etc. :N
 
Ik weet wel een goed medicijn.. stukkie over de grens gaan wonen is zooooooveel relaxter.. In Duitsland betaal je nauwelijks wegenbelasting, hoop dingen veel goedkoper, betere zorg en er is allang geen recessie meer (vele andere landen ook niet) lijkt wel of het in NL kunstmatig in stand gehouden wordt.. sinds 2003 hebben we al het zuur waar blijft het zoet? Owja waar blijft het kwartje van Kok, die moet ook eens teruggegeven worden..

Okee in Duitsland rijden er soms ook van die dwazen rond, maar hier in NL lijkt het of iedereen rijdt als een dwaas.
Truckers rijden ook vaak als een dwaas, smijten hun bakbeest zo voor je, of als je al naast 'm zit op de snelweg komen ze plots zo naar links, of halen in daar waar het helemaal niet mag en dan gaan ze zo tergend langzaam die andere voorbij waarvan je denkt wat heeft het voor zin om in te halen :? , vrachtwagens dus mede oorzaak files ik zou zeggen geef ze een eigen aparte rijstrook is er gelijk meer ruimte.
Truckers zitten vaak ook een krantje te lezen of nog gekker een dvd'tje te kijken tijdens het rijden.. nouja rijden... slingeren eerder..

Waar gaat het heen met het verkeer..

Zojuist in de krant gelezen, 81jarige man bijt agent na aanhouding, 64jarige sleurt vijf kilometer een man op de motorkap mee.. etc. :N

Zie je wel, het ligt allemaal aan de ouderen!!!










:+
 
Zou het nou niet komen door de Slechte Rijopleiding van tegenwoordig ?
Wat ik begrijp van mijn kleinkinders, is de rijles nu een soort stoomcursus geworden.
"Hoe haal ik in zo kort mogelijk periode, mijn rijbewijs"
Vroeger in mijn tijd, kreeg je iets van 40 lessen van elk 2 uur.
Ik weet niet wat "in jouw tijd" is, maar je nickname laat raden dat dat de tijd is dat er amper auto's op de weg waren... De huidige CBR-examens zijn alleen maar strenger geworden, en ongetwijfeld niet meer te vergelijken met 40 jaar geleden!
Ik hoop dan ook nog steeds dat de regering ooit ballen genoeg heeft om herexamens te verplichten, zodat iedereen weer bij is met de huidige verkeersregels, en mensen die echt niet kunnen rijden dat ook simpelweg niet meer doen.
 
.... Ik weet wel een goed medicijn.. stukkie over de grens gaan wonen is zooooooveel relaxter...
Sommige dingen zijn in Duitsland beter, sommige ook zeker niet.
Zelf ben ik al heel wat malen op en neer geweest naar Oostenrijk/ Italië, dus dwars door Duitsland. Mijn truc is meedoen in het verkeer, niet gaan trutten zoals andere Hollanders maar gas geven en tempo aanpassen; dan rijdt het prima op de Autobahn.

Echter... Wat ik telkens weer meemaak is de vreemde werking van die gele nummerplaat. Duitsers móeten je voorbij en blijven dan vóór je hangen achter een langzamer rijdende Duitser... Waarom haal je dan in ? En dit is geen verbeelding, het gebeurt telkens weer.
Ik hoorde laatst van iemand die in Duitsland ging rijden met een ter plaatste gehuurde motor; dat was een verademing. Geen gele nummerplaat dus ook geen gehengst om je te moeten inhalen.

De oorlog is gelukkig al lang voorbij, hun superioriteitsgevoel helaas nog lang niet...

Ze verwijten ons "Nur Links" te rijden maar wat doen ze zelf ? Ik ben ongeveer de enige die wél teruggaat naar de rechterrijstrook, de witte nummerplaten blijven bijna allemaal op de middelste baan hangen zonder in te halen. De pot verwijt de ketel.

Het zal prima zijn als je er woont als Duitser tussen de Duitsers; met mijn Nederlandse kentekenplaat voel ik me er nooit echt op m'n gemak...
 
Zegt iemand die nog nat achter zijn oren is.
By the way gefeliciteerd met je vaarbewijs *O*


Ik vind het een goed idee van RemcoNL! Ik heb al 11 jaar mn autorijbewijs maar nu met de motoropleiding vind ik het een heel goede opfrisser ook voor het autorijden.
Ik zou zeggen na elke 10 jaar rijbewijs laten verlengen met een verplichte opfriscursus en examen. Let maar eens op dat het een stuk veiliger gaat worden op de wegen. Er veranderd zo veel op de weg, het is gewoon nodig, zie maar hoeveel dwazen er rond rijden waarvan je denkt; ''hoe is die ooit aan zn rijbewijs gekomen?''.. Ik denk dat er nog heel veel mensen niet weten dat fietsers van rechts ook voorrang hebben, en bij spitsstroken zijn er nog heel veel die niet weten dat je die doorgetrokken streep mag overschrijden etc. etc.

Ieder 10 jaar herexamen, goed plan! Al is het puur om de veiligheid. Dankzij de motorrijlessen rij ik nu veel defensiever met auto, ik kom toch wel van A naar B zonder te stressen, haasten en scheuren. Okee ik rij ook weleens een tikkie te hard, wie niet.. O-)

Gefeliciteerd nog RemcoNL ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan