foute autobestuurders

man of atlantic

Die hard MF'er
9 okt 2007
505
32
Wehl
Vandaag reed ik om 17.30 uur bij Varsseveld de A-18 richting Arnhem op. Achter me zat een Renault leasebak de hele tijd te drukken. Voor me reed ander verkeer met een snelheid van ongeveer 120 - 130 km. Op een gegeven moment komt ie in dezelfde baan naast me rijden, echt onbenullig moet ik zeggen. Een tikje tegen me aan en ik was onder een oplegger gekomen!

Ben nog achter hem aangereden, maar daar schiet je ook verder niets op. Toch bijzonder vervelend dergelijk klote incidenten. Rijd je zelf rustig en met het verkeer mee, kunt niet opzij of harder, drukken ze je nog van de weg.

De volgende keer denk ik dat mijn voet met zware laars ineens in de deur schiet.
 
of je schijfremslot in je dashbord zodat je er makelijk bij kan maar ja effe zonder dolle
ik heb het nu ook al een paar keer meegemaakt.
zaak is om goed je spiegels in de gaten te houden zodat je de plaats op de weg kunt bepalen om te voorkomen dat ze op je weg helft komen.
toeteren en mooie gebaren wil ook nog wel eens extrsa bekrachtiging geven.
en wat ik zelf altijd doe al is het geen volwasse oplossing is langzaam het gas terug tot een snelheid dat hem haar zo iriteert dat die toch maar inziet dat hij zij niet op de juiste weg bezig is en toch maar weer afstand neemd .
dan voer je de de snelheid weer op.
 
Ik vind het verkeer toch een gekkenboel geworden. Werkelijk er rijdt me wat rond. Een collega op m'n werk zei me gisteren nog: wat is toch met de mensen aan de hand in het verkeer, ze lijken wel allemaal gefrustreerd(http://www.youtube.com/watch?v=qILekn6jDho&feature=related) of zo.

Gisteren fiets ik richting een rotonde, komt me een auto aan gereden en die zag dus dat ik voor zou gaan(althans dat zou zo zijn uitgekomen). Hij ging echt letterlijk "vol" op het gas staan en sneed echt voor me door. Ik heb nog nooit iemand zo hard over een mini- rotonde zien vliegen.

Wat bezielt zo'n kerel?. Er rijden me wat zielepoten rond... Zet ze in een auto en de peutertijd komt weer boven.
 
Laatst bewerkt:
Tja, zelf ben ik langzamerhand ook wel ervaringsdeskundige...

Zie ook deze topics: Agressie / Frustratie automobilisten
rijtechniek

Ik zal niet uitgebreid ingaan wat er precies voorviel want iedereen kan zich wel een voorstelling maken. Een bestelbus viel me onlangs ernstig lastig op de snelweg; hij kleven, ik afstand maken, hij weer kleven; ik netjes gebaren, hij niet netjes gebaren etc. waarna het gebeuren zich nogmaals herhaalde en hij nog dichterbij kwam terwijl ik toch echt net zo snel reed als mijn voorganger.

Aangezien ik kort daarvoor nota bene was aangereden door net zo'n blinde vink in een poging hem te laten stoppen bedacht ik een andere manier die hopelijk effectiever is...
De auto was voorzien van bedrijfsreclame; dat heb ik goed onthouden samen met het kenteken.

Thuis heb ik direct het telefoonnummer van het bedrijf opgezocht en in een vriendelijk telefoongesprek mijn beklag gedaan over het weggedrag van de bestuurder.
De vriendelijke dame die me te woord stond was uiterst begripvol; ik kreeg zo de naam en het nummer van de chauffeur maar dat was mijn bedoeling niet.
Liever had ik dat ie er van hogerhand op zou worden aangesproken door zijn baas en mij werd verzekerd dat dit ogenblikkelijk bij aankomst zou gaan gebeuren...
De dame bedankte mij voor de melding want ze had zelf (naar eigen zeggen) ook een enorme hekel aan dit gedrag.

Of en hoe de man erop is aangesproken weet ik natuurlijk niet; ik ben het kwijt en dat is op dat moment ook een goed gevoel.
 
Als je in het midden van de baan rijdt, kan er toch nooit een auto naast je komen rijden :?
 
Nou ik ben zelf vrachtwagenchauffeur dus ik kan wel ontelbare van dit soort achterlijke voorvallen gaan
opnoemen, maar wat mij ook op valt is dat als je met je scootertje rijdt men er alles voor doet om je maar voor te zijn of achter zich te houden .
ik weet ook niet waar dit aan ligt?
ze vliegen nog liever uit de bocht dan dat ze je voor laten gaan!
 
Hier nog zo een weggebruiker met de zelfde ervaring met Busjes en SUV en Volvo rijders. Het lijkt wel of ze allemaal gek zijn geworden.
Doe exact hetzelfde als Hybride, gewoon zijn baas bellen desnoods Prive.
( via KvK is daar wel achter te komen ).

Tja, en de opmerking als je in midden blijf rijden komt het allemaal goed.
Niet dus, ze gaan met boog om je heen en zette je klem tussen hun auto en de stoeprand.

Wat doe ik tegenwoordig:
- Laat gewoon de sukkel man of sukkel vrouw er voor bij gaan.
- Bij eerst volgende stoplicht, zet ik hem er voor. ( altijd wel plekkie ).
- Laat vervolgens gewoon de sukkel man of sukkel vrouw er weer voor bij gaan.
- Bij eerst volgende stoplicht, zet ik hem er weer voor.
Dit herhaal ik zolang er stoplichten zijn.
Bij laatste licht trek ik Flink door en laat ze komen.
Maak er soort spelletje van, wie is de grootste sukkel jij of ik.
Dan heb ik meer lol dan mij boos maken en mijn plezier verknallen.

Of ik denk, ach laat maar gaan ze zijn niet wijzer.
( vaak jonge lui met harde Boenk Boenk muziek ).
 
Het gaat er mij niet om Opa Bert mijn plezier te laten verknallen, maar als je tegen het midden van je eigen baan rijdt en zo'n gek gaat je dan nog inhalen, terwijl voor je geen ruimte is en naast je een vrachtauto rijdt, dan spoor je toch niet als automobilist.
 
Als motorrijder moet moet je maar denken dat je 3 meter breed bent. En in het midden van je rijvak rijden. Liefst een ietsje naar links, net voor de ogen van de chauffeur achter je. Dan gaat ie automatisch afstand houden. Het is iets psychologisch maar het werkt wel.
In ieder geval nooit plaats laten zodat ie je voorbijkan binnen hetzelfde rijvak.
En met motorhandschoenen met schelpen ter hoogte van de kneukels, kan je ferme tikken geven tegen autoraampjes en carosserie. Heb ik ooit zelf eens gehad als autobestuurder, dat is schrikken. Al had ik het niet met opzet gedaan, had de motor niet gezien.
Hun baas bellen? Zou ik niet doen, komt toch nooit wat van. Motorrijders regelen hun zaakjes zelf en wel meteen. En vergeet niet, voor justitie ben jij de zwakke weggebruiker.
En de vraag wordt hier soms gesteld, neem ik een 125 of een 250cc? Wel, vanaf 400cc laat je zo'n dwaze vierwielers heeel ver achter je.
 
Het zijn niet alleen auto's motoren kunnen er ook wat van.
Vandaag tot 2X toe zowat een derde en vierde ongeluk gehad ik kom van de A50 afslag Maliskamp rosmalen af richting dorp, komt er een Enduro crosser op mijn weghelft aangereden ik gebruik mijn licht geen enkele reactie en stug door blijven rijden op mijn weghelft ik ben maar uitgeweken.
Die lul woont zelfs bij in de straat ik weet jammer genoeg niet welk huis nr, hij heeft zijn A amper 3 weken.

Eerder op de dag op dezelfde weg nu richting A50 /A2 Den Bosch, zowat op dezelfde plek
ik rij rustig 60km want er rijdt een Heijmans vrachtwagen helemaal gevuld met zand voor mij.
Eerst hebben we bocht naar links en zie dat we een tegenligger hebben, ik zag in mijn spiegels een blauwe VW achter mij aankomen met een inhaal actie.
Hij tussen mij en de vrachtwagen in, ik vol in de ankers en lichten hij er weer voorbij.
Nu een bocht naar rechts helaas voor hem weer een tegenligger nu rakelings de vrachtwagen ja deze claxoneert dan doet de pettenman een noodstop,
zijn auto staat niet meer recht op weg en stapt uit om verhaal te halen bij de chauffeur.
Deze rijdt rustig door, hij springt weer in zijn auto en rijdt weg met piepende banden.
Ik dacht bij mezelf daar zijn we vanaf,
laten we wel zijn een volle vrachtwagen tot stoppen dwingen dat getuigt van moed of stupiditeit.
Op de A50 richting A Den bosch bij de werkzaamheden wachte meneer de vrachtwagen op.
Als dit mijn kind geweest was en ik kreeg te horen wat die uitvreet nou dan kan die op een ............. de rest mogen jullie invullen.
 
nederland is levensgevaarlijk met het verkeer, heb het ook al is beleeft dat zo'n idioot je gewoon belemmert...en goed of niet maar ik ben bang van dit soort gasten...zeker als we op een tweewieler zitten....

in newfoundland valt het me altijd op dat het verkeer daar zo vriendelijk is ...sta ik maar even op de weg om over te steken dan stoppen ze...(niet op een drukke verkeersader natuurlijk)
er gebeurt daar ook genoeg helaas....maar toch de mentaliteit is anders in het verkeer daar heb ik de indruk....en dat laat hier helaas veel te wensen over ... waardoor/waarvoor eigenlijk ?

ook heb ik de indruk dat er daar niet zo met de politie gesold wordt als hier ...bedoel te zeggen ze zitten er gelijk bovenop en je staat met naam en foto gelijk in de media ook...

we hebben niet alles in de hand....zo wees voorzichtig en ondanks veel veilige km's

gr smokey
 
Laatst bewerkt:
Het is toch algemeen bekend dat de "Nederlander"verandert zodra ie in een koekblik stapt ?

Geld overigens ook voor vele 2wielers vergis je daar ook niet in, ben het eens met de vorige spreker dat men daar in vele buitenlanden toch anders doet en denkt.

Zou het de beperkte ruimte zijn in ons kleine kikkerlandje die dit in ons losmaakt ?
 
Het gaat er mij niet om Opa Bert mijn plezier te laten verknallen, maar als je tegen het midden van je eigen baan rijdt en zo'n gek gaat je dan nog inhalen, terwijl voor je geen ruimte is en naast je een vrachtauto rijdt, dan spoor je toch niet als automobilist.

Voor de duidelijkheid, ik was het met je eens......
Beste blijft toch, Laat z'n idioot gaan.

Poosje terug had ik zo een mafkees eerst achter en later voor mij rijden.
Heb ik gewoon de motor op parkeer haven gezet.
Even wachten en dan verder gaan.
Is beter voor mijn bloeddruk en ook voor mijn aandacht op de weg.

Die gasten komen zichzelf Echt wel keer tegen.
Hoop niet dat ik het dan ziet, want dan zeg ik "tja dat zat er wel in kerel of vrouwtje".
Inderdaad, motorrijders zijn soms ook rare vogels.


Zou het nou niet komen door de Slechte Rijopleiding van tegenwoordig ?
Wat ik begrijp van mijn kleinkinders, is de rijles nu een soort stoomcursus geworden.
"Hoe haal ik in zo kort mogelijk periode, mijn rijbewijs"
Vroeger in mijn tijd, kreeg je iets van 40 lessen van elk 2 uur.

Als ik instructeurs bekijk, vraag ik mij ook af Hoe ken jij nou mensen leren rijden ?
Laatst reed een Lesauto 80km/h op een weg waar MAX 50 is toegestaan.

1x keer heb ik Prive, zo knaap aangesproken.
Zelf reed ik met motor op weg van 50Km/h ( reed 55km/h) .
Lesauto haalde mij in, bleef zelfs nog met 1 wiel ( dus 2x ) op mijn weghelft.
Ik er achter en zijn snelheid was ruim 70km/h.
Heb de instructeur aangesproken op zijn inhaal actie en dat ik daar niet echt van gecharmeerd was ( niet op zijn max snelheid ).
Na een lange discussie in de trent van "niet zeure want het ging toch goed", was hij het eigenlijk wel eens, met mijn argument over de Slagwind bij te krap inhalen en zijn voorbeeld functie.

Het verkeer blijft toch vaak anticiperen op tekortkomingen van anderen.
( gelukkig ben ik zelf ook niet perfect ).
 
... men er alles voor doet om je maar voor te zijn of achter zich te houden...
Ik heb dezelfde ervaring met automobilisten; als je normaal afstand houdt en zelfs als je eigenlijk al dicht op de voorganger zit en je nadert een afslag zullen automobilisten niet achter me uitvoegen maar liefst voor me langs. Heel apart, ook al rijdt er niets achter me, ze moeten vóór de scooter langs.


... als je tegen het midden van je eigen baan rijdt en zo'n gek gaat je dan nog inhalen, terwijl voor je geen ruimte is en naast je een vrachtauto rijdt, dan spoor je toch niet als automobilist...
Klopt... Maar afgezien van je eigen ruimte opeisen kun je er naar mijn idee weinig tegen doen.

Op mijn woon werk traject is een met stoplichten beveiligde dubbelbaans rotonde waar ik dagelijks linksaf moet. Het stomme aan die verkeerslichten is dat je wel groen krijgt voor rechtdoor maar dat het volgende licht voor linksaf nog rood is.... Dan sta je daar midden op de weg stil temidden van het aanstormende verkeer; bloedlink, zeker met de scooter !

Nu dacht ik slim te zijn door op de linker opstelstrook te gaan staan, ook als er rechts niets staat; de linker strook is uitsluitend voor linksaf en daar komt dus geen rechtdoor gaand verkeer... Fout !
Steevast snijden de rechtdoor gaande automobilisten ook nog de bocht van de rotonde af en rijden half of helemaal over jouw rijstrook. Daar wil je écht niet stil komen te staan...

Nu heb ik er al eens over gebeld met de wegbeheerder maar dat kun je in die gemeente net zo goed niet doen, het heeft geen enkel nut; de klacht wordt toch niet serieus genomen.

Voor mij de reden om de hele rotonde te mijden en een tijdlang de nabijgelegen bussluis te nemen; tegenwoordig ga ik er wel weer langs maar altijd op m'n hoede en blijf me verwonderen over de idiote programmering van de verkeerslichten en dat er schijnbaar jaren nodig zijn voor een aanpassing.
 
Even proberen wat diepte aan dit topic te geven.

We zijn het er over eens dat het verkeer verandert, verruwt. Mijn vraag is waar dat nu door komt....

Ik ben benieuwd of er oorzaken zijn aan te wijzen. Zelf heb ik wel wat theorietjes, schiet maar lek en vul maar aan.

• De wildgroei aan allerhande drempels, chicanes, bewegende paaltje en andere obstakels is vaak een aanslag voor het geduld dat je als weggebruiker moet opbrengen. Voor ik hier het dorp uit ben is mijn humeur vaak al danig aangetast, laat staan als je je de hele dag in die ellende moet begeven. Daar mag best eens aandacht voor komen want het is naar mijn idee absoluut een oorzaak van de verruwing.

• Vroeger had je hier en daar een stoplicht; tegenwoordig staan die krengen overal en wachten moet je, ook al wordt het vijf keer rood de camera registreert onverbiddelijk. Je bent overgeleverd aan de willekeur van zo'n apparaat; verkeersinzicht telt niet meer. Mensen voelen zich niet serieus genomen, dat is ongewenst in het verkeer want het leidt tot desinteresse.

• De toegenomen drukte is natuurlijk een belangrijke factor; als je meer op elkaars lip zit lopen de gemoederen sneller op.

• Bellen onderweg; hoe je het ook wendt of keert, je merkt het meteen als iemand zit te bellen. Ze letten niet meer op, slingeren, blijven hangen achter langzaam verkeer; ook dat vráágt om reacties van medeweggebruikers.

• Wegafsluitingen; typisch voor dit land maar een weg kan zomaar meerdere maanden afgesloten worden; wie er woont of langs moet moet zich maar redden. De omleidingsroutes moet je zeker niet volgen, die zijn vaak echt absurd. Mensen raken het zat en gaan dit afreageren in het verkeer.

• Mensen hebben het druk, ze moeten nog zoveel doen en alles moet met de auto. Alles moet snel want we hebben nergens tijd voor, haast haast haast.

• Verder zie ik soms lieden rijden die ik verdenk onder invloed te zijn van alcohol of drugs. Alcohol is bekend maar tegenwoordig zijn sommigen in het verkeer zijn zo agressief, naar mijn idee komt dat door drugs.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij sla je met alle genoemde punten de spijker op zijn kop. Maar ja, nu de vraag, wat kunnen we er aan doen? Ik wil zelf toch niet toegeven aan de verruwing, al is het soms niet makkelijk. Als ik bijv. op de fiets in Amsterdam rijd ben ik zo beetje de enige, die stil staat voor een rood verkeerslicht, maar ik blijf het toch doen. Je staat er bijna voor joker, maar toch.

Ik heb het geluk, dat ik doordeweeks met de scooter tegen de file in rijd, zodat ik redelijk verschoond blijf van malloten op me heen, maar er helemaal aan ontkomen kan ik ook niet.
Een tijdje terug werd ik bijna van de sokken gereden op de A8. De weg bestaat daar uit 4 rijbanen en uiterst rechts rijdt een auto met een snelheid van 85 km/u. Ik rijd daar met de toegestane snelheid van 100 km/u en haal de auto in. Op het moment, dat ik op de hoogte van het voorportier van de auto ben zie ik de dame in de auto met de telefoon aan haar linkeroor. Zonder op of om te kijken en zonder richting aan te geven verandert madam plotseling van rijbaan. Ik kan nog net in een flits hard in de remmen knijpen en blokkeerde daarbij even het voorwiel, maar het ging allemaal net goed. Ik haalde daarna toch maar even de auto in en keek mevrouw nog eens even goed aan en vroeg haar al rijdend waar ze mee bezig was. Met een rood hoofd en een sorry gebaar tufte ze richting Coentunnel en ik richting A10.
 
Met mijn Leonardo 125je ben ik 2x van Den Haag naar Eindhoven gereden op de snelweg. Topsnelheid 115kmpu op de teller. Het internationale gebaar van vriendschap is me wel een paar x ten deel gevallen. Vervolgens een dappere (meestal vergeefse) poging gedaan ervoor te komen en even gewezen op de motorplaat.. Werkte meestal :)

Als het echt te gek werd vouwde ik weleens een spiegeltje dubbel. Niet krom of kapot, maar zo dat hij inklapt op de manier waarop 'ie geconstrueerd is. Maak niks kapot dus mag en de hint is duidelijk.

Bij m'n vorige baan reed ik een leaseauto. Zat een héél klein stickertje achterop met de website van het bedrijf. Had een x iemand de site genoteerd en op internet het telefoonnummer opgezocht om z'n beklag te doen over m'n rijstijl. Wat bleek, ik stond ergens stil achteraan een lange rij voor een stoplicht. Komt er een brandweerwagen aan met toeters en bellen. Het was inmiddels groen, maar het was zo druk dat alle verkeer aan de kant moest. En ik dook achter de brandweerwagen aan om direct erachter door groen te rijden. Ik had blijkbaar iemand ingehaald die dat asociaal vond. Ik vond het slim :)

@Opbert: het valt me wel op dat je vol bent van vooroordelen.. De busjes, SUV's, Volvo's, jongelui, automobilisten die harde muziek aan hebben staan, politie..

Gr. Karl
 
Even proberen wat diepte aan dit topic te geven.
We zijn het er over eens dat het verkeer verandert, verruwt. Mijn vraag is waar dat nu door komt....
Ik ben benieuwd of er oorzaken zijn aan te wijzen. Zelf heb ik wel wat theorietjes, schiet maar lek en vul maar aan.
Veel dingen zijn ook psycholgisch. Zo is de auto status symbool nummer èèn. Dat is al heel lang zo en is zelfs door veel onderzoeken bevestigt. (Er is zelf's onderzoek gedaan naar type's mensen en voor welke automerken die meestal kiezen)

Gevolg is dat mensen daar sterk naar gaan handelen: ik heb een duurdere auto als jou dus ik verdien meer/stel meer voor is dan de gedachte die daar achter zit. Een Mercedes/Volvo/Bmw zal dus echt niet achter een simpel autootje blijven hangen(eerder uitzondering). Nu zullen hier wel enkelen van jullie het niet met me eens zijn, echter ik kom dit gedrag dagelijks tegen(dus dit is beslist geen vooroordeel van Opabert in mijn ogen), eerder ervaring.

Ik ben meer/belangrijker dan jou, aan de kant!, schreeuwt dit gedrag uit. Het ergste is nog dat ze dat vaak echt menen, puur afgaande op de auto(of kleding!) waar je je op dat moment in voortbeweegt. De wereld is zeer uiterlijk georienteerd geworden, zelfs op het gevaarlijke af soms.

Vooroordelen of niet: ik zie zeer vaak misdragingen met Peugeot en Seat. Velen voelen zich daar toch wel de Popie Jopie in. Nu kun je zeggen van: daar rijden er ook meer van rond, klopt ook wel maar er rijden toch ook veel Opel's en Citroen's rond?. Bij deze het advies: ga er maar eens op letten, kan ook gewoon thuis hoor, wegmisbruikers is zo'n leuk programma:

(Zo wie zo wel een filmpje waarin je je afvraagt: wat bezielt sommigen?)
 
wat mij toch het meeste opvalt hier in nederland is het mentaliteits verschil in het verkeer denk ik ...t.o.v. canada en de drukte...
ook denk ik dat de infrastructuur niet goed van opzet is in nederland...

dagelijkse winkels als de lidl, aldi ..albert etc ..zitten in bevolkingswijken hier ..waardoor iedere dag iedereen door de steden heen moet tuffen om in die winkels te komen ...met de toch al krappe parkeerplaatsen ...wat ook veel ergenis geeft...( i love my scoot :))

als ik dan kijk in canada daar zitten dit soort winkels aan de rand ergens om de steden of met toch veel ruimte ervoor in elk geval, malls of grote shoppingcentra's met ruime parkeergelegenheden..
je komt er makkelijk via de ringwegen of de kleinere wegen...
je hoeft in elk geval geen hele binnenstad met smalle wegen door te tuffen om even je dagelijkse benodigdheden te halen....
prettige bijkomende functie van deze malls vindt ik persoonlijk de sociale functie ervan...mensen ontmoeten elkaar daar voor een praatje, koffie etc...(hortons is beroemd)

het schijnt dat men er in nederland niet aan wil aan dit soort malls/shoppingcentre's raar eigenliijk want het zou de binnensteden best wel goed ontlasten denk ik...

dan nog dit:
met bijna 17miljoen inwoners op 41duizend km2...zijn we in nederland ik dacht het meest dichtsbevolkte land...van europe...398 pers. per km2..
dit wreekt zich denk ik dan toch ook wel erg in nederlands verkeer....de mens is een gemeendschaps mens....geen vee in een srt van legbatterij...wat tot iritatie's leidt of erger.....

m.a.w. nederland kan dit soort aantallen van bevolking niet meer aan in vele opzichten zo ook in het verkeer...dat is wat we dagelijks merken ook ...
hetzelfde zien we op wereldschaal terug ...de aarde kan 7 miljard..mensen niet voeden...of toch met veel problemen en dat zien we dan ook in de vele problemen terug ....

het is mijn visie maar hoor...

gr smokey
 
Laatst bewerkt:
Veel dingen zijn ook psycholgisch. Zo is de auto status symbool nummer èèn. Dat is al heel lang zo en is zelfs door veel onderzoeken bevestigt. (Er is zelf's onderzoek gedaan naar type's mensen en voor welke automerken die meestal kiezen)

Gevolg is dat mensen daar sterk naar gaan handelen: ik heb een duurdere auto als jou dus ik verdien meer/stel meer voor is dan de gedachte die daar achter zit. Een Mercedes/Volvo/Bmw zal dus echt niet achter een simpel autootje blijven hangen(eerder uitzondering).


De Autokampioen heeft een jaar of 10 - 15 geleden eens geconcludeerd dat bestuurders van een geleasde rode BMW 5serie Touring daar het meeste "last van hebben".. :Z

Desondanks geloof ik écht niet dat het uitmaakt in wat voor merk / type / bouwjaar auto je rijdt. Als ik eens om me heen kijk naar alle mensen die ik ken die autorijden, maakt dat volgens mij geen fluit uit. Mijn rijstijl is sportief. Ik probeer wel netjes te rijden, desalniettemin rij ik eigenlijk altijd te snel. Ik heb 2x een splinternieuwe Golf 5 gehad. Daarmee had ik toch dezelfde rijstijl als de 1999 Fiat Seicento ervóór als de 1998 Daihatsu Charade en nu een 1997 Toyota Corolla erná.

Eén van mijn vrienden heeft een vergelijkbare rijstijl. Hij reed sportief in zijn 1988 Fiësta, 1986 Alto, 1991 Primera SW automaat, verlaagde en opgevoerde Nissan 100NX en nu zelfs zijn 1983 Nissan Cherry...

En zo rijdt m'n vader in een 2007 Avensis, collega in een 2002 E-klasse, baas in een 2007 Bentley nog wat.. Die hebben juist een hele rustige rijstijl.

Zoals gezegd, het ligt meer aan de persoon dan aan het voertuig. En diezelfde automobilisten rijden ook fiets, brommer of motor.

Hybride: Dat het gedrag in het verkeer verruwt ben ik wel een beetje met je eens. Ik denk dat dat komt vanwege de lange files, de drukte in het algemeen, de vele wegwerken, snelheidsverlagingen, flitsers, afgezette wegen, ongelukken, dus meer drukte et cetera. Afgelopen vrijdag ben ik met de auto van Den Haag naar Weert gereden. 180km, 12:15 vertrokken en 15:00u aangekomen. 3 verschillende files gehad en een aaneenschakeling van wegwerkzaamheden. Terugweg 2:15u over gedaan, zelfde laken een pak.

Maar, Hybride, ik ben toch benieuwd wat je zelf in gedachte had :)

Groeten, Karl
 
Mmm, volgens mij hoeven de echt rijke mensen(of zwaar verantwoordelijken) zich niet meer te "bewijzen" in het verkeer. Dat is meer iets voor de plebs. Zoals de door jou genoemde Bentley.

Daarnaast is ook een beetje de gedachte: stel je voor ik krijg ruzie.... staat wel een beetje lullig als je dan met een blauw oog moet rondlopen in "de firma". Die staan ook meteen vol in de kijker als er iets mis gaat.

Ik zie het helemaal voor me: Job Cohen aan tafel zitten bij Pauw en Witteman. Met blauw oog.
 
Laatst bewerkt:
Hybride: Dat het gedrag in het verkeer verruwt ben ik wel een beetje met je eens. Ik denk dat dat komt vanwege de lange files, de drukte in het algemeen, de vele wegwerken, snelheidsverlagingen, flitsers, afgezette wegen, ongelukken, dus meer drukte et cetera. Afgelopen vrijdag ben ik met de auto van Den Haag naar Weert gereden. 180km, 12:15 vertrokken en 15:00u aangekomen. 3 verschillende files gehad en een aaneenschakeling van wegwerkzaamheden. Terugweg 2:15u over gedaan, zelfde laken een pak.

Groeten, Karl
Hoi Karl! :W

Ik had afgelopen 3 weken ff mijn burgmanneke bij dealer staan (heb je misschien gelezen op Burgman-topic). Dus dat waren 3 weken van noodgedwongen auto-rijden. Dan voel je het ongeduld en de irritatie weer helemaal terugkomen. Op de scoot voel ik me gewoon veel relaxter omdat ik zo'n lekker vlot gevoel heb (zeker MET JCosta). Als ik in de stad op 3 plekken boodschappen moet doen dan gaat zo extreem veel sneller dan met welke andere vorm van vervoer dan ook, dat ik helemaal happy thuiskom.

Misschien zijn we hier op het motorscooter-forum wel zo'n relatief vriendelijk en verdraagzaam cluppie omdat we de stress die we om ons heen zien omzetten in extra tevredenheid over onze brommer. En veel status kunnen we er toch niet aan ontlenen, dus kunnen we net zo goed "gewoon doen".

@vox: rond die "dikke auto's" en al het statusgedoe daarom heen ken ik nog een mooie anecdote. Ik heb ooit bij BSO gewerkt. De grote baas daar was Eckhart Wintzen. Die reed uit een soort anti-snobisme met een 8 jaar oude Peugeot 205. Het meest armetierige autootje tussen alle dure lease-bakken van zijn medewerkers. We hebben daar wat afgelachen met mensen die dat niet wisten en meenden lullig te kunnen doen tegen "die sukkel in zijn peugeotje"! En bij receptie kwamen regelmatige tips van bezoekers dat een of andere minkukel zomaar de directie-parkeerplaats had ingepikt. Ik vond dat prachtig.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik zie dat het wel degelijk iets met het merk van de auto te maken heeft hoe men zich in het verkeer (en daarbuiten)gedraagt.
Ik denk dat als je statistieken zou kunnen bijhouden dat het aantal Golf, Seat, Audi en tegenwoordig zelfs Skoda (immers ook v.w. groep) wegmisbruikers vele malen groter is dan de wat minder agressief ogende auto's. Want daar heeft het volgens mij allemaal mee te maken.
Agressief overkomen komt op veel meer terreinen voor dan alleen maar in auto's:
Kijk naar het soort hond dat men heeft, of men ooit fietst, en meer van dat soort statements. O-)
Ook bij motorrijders zie je dergelijke verschillen. De een wil een racer, de ander een cruiser en de bijbehorende mens is volgens mij (!) van een totaal ander kaliber.
De een houdt van voetballen en de ander is een hooligan.
Zo kun je doorgaan.
Feit blijft dat er toch wel verdomd veel wegmisbruikers door ons allen gesignaleerd worden.
Zijn we er echt zelf ook nooit een? :?

Peer
 
Sinds ik motorrijles heb ben ik veel defensiever gaan rijden met de auto, en kijk nu veel verder vooruit, ook gooi ik mn auto er niet meer zo snel voor als ik een gaatje zie.. waarom zou ik gaan stressen voor die enkele secondes dat ik moet wachten? Waarom zou ik gaan inhalen als dat toch geen zin heeft?! Nu ik veel netter en defensiever rij zie ik nu hoe veel van die hufters er wel niet rondrijden.. te veel het lijkt wel of iedereen als een idioot door het verkeer heen scheurt, kleeft, snijdt, boos gebarend, lichtseinend etc. En dan idd met name patserbakken, opgevoerde/verlaagde jongerenbakken, bouwvakkersbusjes.

En allemaal motten ze inhalen op een provinciale weg, met vaak levensgevaarlijke capriolen, en uiteindelijk heeft al dat inhaalgedoe helemaal geen nut want je komt ze weer tegen bij de stoplichten... Er gebeuren veel ongelukken op die weg bij ons dorp N 327 (is ook sluiproute voor A2-A15)
Het lijkt ook of mensen tegenwoordig niet meer normaal kunnen parkeren zonder schade te veroorzaken.. Paar maanden geleden de auto voor de 2e keer laten repareren/uitdeuken omdat er een malloot tegenaan gereden was op een parkeerplaats bij de supermarkt.. Tot een week geleden bij het CBR nota bene kwam ik terug bij de auto zat er opnieuw een grote deuk in het zijportier... getuigen hebben het gezien, maar de automobilist is doorgereden, gevalletje waarborgfonds dus weer.. Het lijkt wel of men tegenwoordig het rijbewijs zo kan kopen.. Ook zie je steeds meer auto's met parkeersensoren en dan nog zie je ze tig keer in en uit steken.. man man man.. fileparkeren is toch niet moeilijk? ik zou zeggen hoe kan het dan dat men een rijbewijs heeft?!...

Wellicht een goed idee om bij het verlengen van het rijbewijs na tien jaar een verplichte opfriscursus in te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Feit blijft dat er toch wel verdomd veel wegmisbruikers door ons allen gesignaleerd worden.
Zijn we er echt zelf ook nooit een? :?
Vooruit, bij deze een eerlijke bekentenis: :$

Ik weet nog heel goed dat ik in die BSO-tijd (eind jaren 80) meer dan anderhalf jaar mijn werk in Zwolle had, terwijl ik in Landgraaf woonde. De A50 tussen Arnhem en Apeldoorn bestond nog niet. Dat was nog een 2-baansweg waar elke dag 10 of meer km file stond. Wat wel al bestond waren de files bij Ewijk.

In die tijd kon ik goed 5 uur reistijd hebben en dat meestal ook nog in het donker op drukke 2-baanswegen met veel tegenliggers en bij voorkeur nog regen ook.

In die tijd was ik niet bepaald de meest sociale weggebruiker. Maar toen reed ik dan ook in VW leasebak. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan