Foute ketting?

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Hoe erg is dit jongens?

ketting in normale stand:
DSC00006.JPG



ketting naar boven geduwd (tot tegen die balk geduwd):
DSC00005.JPG


ketting naar beneden geduwd:
DSC00007.JPG

 
Het is het beste de ketting-spanning te meten als je op de motor zit, omdat de motor dan iets inveert.(is tijdens het rijden immers ook het geval)

Ja hallo.. erop gaan zitten EN meten? pfft, 'k ben geen duizendpoot hoor.
Maar zo kan je dus niet zien of'k dringend naar die dealer toe moet of niet?
Noujah, morgen meer piccies dan! :)
 
Hoor van mijn instructeur dat als de motor in belaste toestand is (dus ff iemand erop laten zitten) de speling op het middelste punt van de ketting ongeveer 2 a 3 cm moet zijn.
 
zo te zien is de speling normaal
ombelast 3 tot 5 cm
dit is de speling tussen twee uiterst ongeveer op de plaats waar je laat zien.
als je erop zit staat de ketting net strak
hiermee bedoel niet snaarstrak maar je moet de ketting nog kunnen bewegen.
dit is de kettingspanning als je 3 cm aanhoud.
wel eerst kijken waar het strakste stuk in de ketting zit en daar afstellen

je staat er van te kijken hoe strak zo'n ketting nu staat als hij op 3 cm ligt
dus niet 3 tot 5 cm kettingspeling aanhouden als je erop zit.


spannend he
 
Volgens mij is er niks aan de hand. Ziet er normaal uit.

Het allerbeste is, en nou niet meteen beginnen te miepen, de motor op de pad standaard (je weet wel zo'n beugel, zie mijn icoon) en met een spanband (eerst een doek over je fiets heen, tegen beschadigingen) je wiel naar de kont van de motor trekken. Zover dat de tandwielen en het schanierpunt van de achterbrug precies op een lijn zitten (dat is namelijk het punt waar de ketting het strakst staat) daarna de ketting op spanning brengen met ongeveer 1 cm speling (hoeft eigenlijk niet eens want strakker kan hij toch niet komen te staan bij inveren).

Hopelijk heb je er wat aan.

En anders koop je maar een motor met cardan aandrijving :+
 
Maar zo kan je dus niet zien of'k dringend naar die dealer toe moet of niet? Noujah, morgen meer piccies dan! :)
niet in paniek raken he?
en mensen moeten ook geen "algemene" ketting-afstel-adviezen geven...

hoe langer je achterveerweg, hoe losser ie komt te hangen

en dat kan behoorlijk verschillen per motor, dus lees je boekje er es op na (zou je eigenlijk al gedaan moeten hebben). Vaak houden ze daarin wel rekening met het feit dat ie op een jiffy/bok staat.

een beetje te strakke ketting doet meer kwaad dan een beetje te losse... je uitkomende as waar je voortandwiel aan vast zit krijgt het erg zwaar, je zal niet de eerste zijn met een gescheurd carter...
 
zoals revolution al zei, dat klopt inderdaad...erop gaan zitten en max 2 a 3 cm uitslag....

je merkt het ook met rijden...als je in een lage versnelling zit bijvoorbeeld 4 of 5 en je rijd 60 en je geeft redelijk wat gas in een keer, dan hoor je klak...en dan komt de aandrijving pas....

dan moet je je kettingspannen.....

het beste is gewoon ff naar de dealer gaan...

 
Staat in je instructie- of werkplaatsboek. Daar staat ook de wijze waarop je de kettingspanning moet meten (in verband met het vergelijken met de door de fabrikant opgegeven waarden). Als jij meet met de motor 'los' en de fabrikant geeft een standaardwaarde die gebaseerd is op meten 'belast' dan zit je natuurlijk appels en peren te vergelijken.

Het is net als olie peilen met koude of warme motor. Geeft de fabrikant op dat je met warme motor moet meten en jij doet dat met een koude motor dan zal je nooit een goeie vergelijking kunnen maken (ik spreek uit ervaring :P )

Desnoods rij je ff naar de dealer en vraag je het aan hen.
 
Naar de dealer lijkt me ook een betje overdreven om een ketting te spannen, maar goed. *D

Waar je zeker wel op moet letten is, zeker als het al een iets oudere ketting is, dat je hem echt op het strakste gedelte spant. Sommige kettingen zijn op het ene stuk een stuk 'langer' als op andere plekken.

Dus motor op middenbok, en draien maar aan dat achterwiel. Dan kom je vanzelf het 'strakke' gedeelte tegen. Daar moet je hem dan spannen (meestal 2 - 3 cm belast).

Suc6 :}
 
Naar de dealer lijkt me ook een betje overdreven om een ketting te spannen, maar goed.
Ik bedoelde eigenlijk dat ze daar bij de dealer dan ff in het werkplaatsboek kunnen kijken (beetje vaag omschreven alleen :) :+ ).

ik denk dat ie mijn post bedoelt.. ik ga namelijk naar de dealer ,voor zo'n dingen.. noujah, hoort toch bij onderhoud dacht'k en dat wordt wel eens tijd ondertussen.
 
Ik heb mijn ketting maximaal gespannen, 7 mm. (volgens de handleiding) en ik vind dat stukken lekkerder rijden, vooral op laten komen na remmen gat nu stukken vloeiender.

Hiervoor was het net zo erg als op pooh z'n fiets....

Wordt trouwens helemaal zeeziek van die nieuwe Icon van je |(
 
Geef de omschrijving uit je werkplaatshandboek dan eens effe... Kunnen we hier met zijn allen effe bekijken hoe je het zou moeten afstellen...

Maar volgens mij hoeft ie niet veel strakker... ( afgaand op de foto's.)
 
Geef de omschrijving uit je werkplaatshandboek dan eens effe... Kunnen we hier met zijn allen effe bekijken hoe je het zou moeten afstellen...

Maar volgens mij hoeft ie niet veel strakker... ( afgaand op de foto's.)

haynes zegt fiets op zijstandaard, zoals die foto dus.. en dan 22 tot 30mm (dat lees ik bij drive chain, freeplay; het enige op de pagina waar men heen wijst dat ik aan een ketting link)

"Push up on the bottom run of the chain and measure the slack midway between the 2 sprockets (kettingwiel/tandriemwiel), then compare your measurements to that listed on page.." blabla..
Zoals ik deed dus, maar waar precies? net achter dat plastiekje (zoals op de foto) kan'k ze net niet tegen dat plastiekje duwen.. 10 cm verder is het net 20mm. 2 cm verschil naargelang waar je duwt dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan