Foutieve Elektro meting

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
745
11
56
Maarheeze
Misschien dat iemand mij een hint kan geven wat ik verkeerd doe:

Om te weten hoeveel ampère een LED CREE lamp werkelijk trekt,
H4 G7 LED Headlight FANLESS Conversion Kit 6500K Philips Lumileds Luxeon ZES
heb ik 2 opstellingen bedacht:
Op E-bay verbruikt de set van 2 lampen namelijk 50 Watt. (/2 = 25Watt)
Dezelfde set gebruikt bij allie express 80 Watt (/2 = 40 Watt)

Eerst heb ik verschil gemeten van stroomverbruik bij een stilstaande machine:
Contact aan/Run uit: 11,89 Volt op de accupolen : Parkeer licht: 1,8 Ampere
Met Dimlicht: 4,45 Ampere, het verschil is : 2,65 Dat levert: 31,5 Watt
Bij specs van de verkoop sites kloppen dus niet.

Nu heb ik getracht ook specs te krijgen bij een 3000rpm draaiende machine
Parkeerlicht vergeleken met Dim licht erbij aan.

Ik heb van de dynamo-laadstroom (gemeten met een RMS Multimeter) de accu laadstroom gemeten met een gelijkstroom Velleman ampèretang afgehaald.(Die zal wel geen RMS meten)
De 2 verschillende metingen leveren me een hele vreemde waarde op van 1,3 Ampere tussen wel en geen dimlicht, dat is 17 Watt. (Bij 13,4 Volt accu spanning)
Iets klopt er dus niet maar ik vraag me af waar de bottleneck is.
 

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.548
17
31
Amsterdam
Meet je op de accu? Of op de plus en min van de lamp? Een overgangsweerstand bij bijv. De lampstekker kan natuurlijk voor heel rare dingen zorgen.

Even los daarvan wil ik je wel meededelen dat bijna alle motorfietsen een type dynamo gebruiken die het opgewekte vermogen niet kunnen aanpassen aan het gevraagde vermogen: als je LED verlichting plaatst om energie (en in het verlengde daarvan brandstof) te besparen, dan moet je daar wel zeker van zijn, anders moet je spanningsregelaar alleen maar meer een meer werk verzetten.
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.782
75
hardinxveld-giessendam
waarom doe je zo moeilijk en meet je helemaal bij de accu. ik neem aan dat je een zekering hebt voor de verlichting. trek die zekering er uit en doe daar voor in de plaats de ampère meter (daar zit ook gewoon een zekering in dus je blijft gezekerd) en je hebt alleen de stroom die door de lamp loopt. en dan ook nog meten met 2 verschillende meters waarvan bij 1 de plaatsing van de draad in de klem heel erg veel invloed heeft op de meting. ligt die draad niet precies recht in het midden (of bij de aangegeven lijntjes) dan kan dat een behoorlijke afwijking in de meting geven. en de stroom die de accu in gaat hoeft niet gelijk te zijn aan de stroom die de accu uit gaat. dat hangt namelijk af van hoe zwaar de accu geladen (of ontladen) wordt. als je net gestart bent zal de accu ontladen zijn en dus een hoop stroom trekken. en tegen de tijd dat je gas gaat geven voor de volgende meting is de accu waarschijnlijk al weer een stuk voller en zal dus minder vragen en dat ga jij dan allemaal toeschrijven aan de verlichting.
 
Laatst bewerkt:

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.135
81
27
Amsterdam
Iets klopt er dus niet maar ik vraag me af waar de bottleneck is.
De bottleneck zit bij degene met de multimeter in zijn handen.

Waarom je iets anders dan het component waarvan je iets wil weten meet is me een raadsel.

De multimeter zet je in serie met de lamp en dan kan je er wat over zeggen. Wel even weten wat je multimeter mag hebben want anders kan je hem weggooien.
 
Laatst bewerkt:

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
7.942
15
Noord Holland
Misschien dat iemand mij een hint kan geven wat ik verkeerd doe:

Om te weten hoeveel ampère een LED CREE lamp werkelijk trekt,
H4 G7 LED Headlight FANLESS Conversion Kit 6500K Philips Lumileds Luxeon ZES
heb ik 2 opstellingen bedacht:
Op E-bay verbruikt de set van 2 lampen namelijk 50 Watt. (/2 = 25Watt)
Dezelfde set gebruikt bij allie express 80 Watt (/2 = 40 Watt)

Eerst heb ik verschil gemeten van stroomverbruik bij een stilstaande machine:
Contact aan/Run uit: 11,89 Volt op de accupolen : Parkeer licht: 1,8 Ampere
Met Dimlicht: 4,45 Ampere, het verschil is : 2,65 Dat levert: 31,5 Watt
Bij specs van de verkoop sites kloppen dus niet.

Nu heb ik getracht ook specs te krijgen bij een 3000rpm draaiende machine
Parkeerlicht vergeleken met Dim licht erbij aan.

Ik heb van de dynamo-laadstroom (gemeten met een RMS Multimeter) de accu laadstroom gemeten met een gelijkstroom Velleman ampèretang afgehaald.(Die zal wel geen RMS meten)
De 2 verschillende metingen leveren me een hele vreemde waarde op van 1,3 Ampere tussen wel en geen dimlicht, dat is 17 Watt. (Bij 13,4 Volt accu spanning)
Iets klopt er dus niet maar ik vraag me af waar de bottleneck is.
verder alles goed ? :+
 

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
745
11
56
Maarheeze
PART 66: eens!
Janbros, het is een heel gehannes om de koplamp weer op z'n plek te krijgen, vooral met die voorschakelelectronica vd de led . Vandaar de verschil meting.
too; zit er niet op , is een oude fiets met maar 1 zekering.
Bedoel je plaatsing draad, de ampere tang, dat valt wel mee, normaal meet die goed
Mastertommy; zie Janbros uitleg. Het loshalen van het gereedschapsbakje en het rubber mantel met de dynamo stekkers kost me veel minder moeite dan gepyl met die koplamp.

Maar ik wacht geduldig af. En als het echt moet kan ik inderdaad de stroom gewoon meten met de koplamp los , maar liever niet.
 

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
745
11
56
Maarheeze
SP1R , zat te kijken of nog 2 verstralers erop kon plaatsen met een H3 LED van ieder 25 Watt. Ik zet met m'n max van 14 Ampere Dynamo (GS750) vermogen behoorlijk aan m'n grens.



Volgens Fabrikant 25 Watt (E-bay) en 40 Watt (Allieexpres) blijkt dus werkelijk 31,5 Watt te zijn (bij stilstand) , graag had ik dat ook lopend gezien. Die verstralers LEDS zijn 25 Watt, worden die ineens 32 Watt zit ik echt aan de grens van een Dynamo verbranding.
 

mpostma

Die hard MF'er
2 jul 2009
862
0
44
Kungälv, Zweden
Best lastige materie. De elektro ingenieurs op mijn werk breken ook hun nek over dit soort dingen...

Er bestaat niet 1 stroomverbruik. Bij draaiende motor en je accu in goede conditie, een lage temperatuur en goede dynamo zal de laadspanning op rond de 14.4 V kunnen liggen. Bij een gedeeltelijk ontladen accu en een hogere temperatuur kun je uitkomen op rond de 13.8V.

Die verschillende spanningen zullen al tot verschillende stromen leiden (en dus verschillende vermogens = stroom x spanning).

Als je dynamo het niet trekt, gaat je laadspanning omlaag.
 

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.595
236
www.autogereedschap.com
Volgens Fabrikant 25 Watt (E-bay) en 40 Watt (Allieexpres) blijkt dus werkelijk 31,5 Watt te zijn
25 + 40 : 2 = Gemiddeld 32.5 Watt, nog best een accuraat gemiddelde :+

Maareh, Ebay en Ali zijn geen fabrikanten. Is ook beslist geen verrassing dat de specs van die spullen nogal uit de losse pols tot stand gekomen zijn.
 

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
21.911
36
42
Hoogezand
Bezoek site
Best lastige materie. De elektro ingenieurs op mijn werk breken ook hun nek over dit soort dingen...

Er bestaat niet 1 stroomverbruik. Bij draaiende motor en je accu in goede conditie, een lage temperatuur en goede dynamo zal de laadspanning op rond de 14.4 V kunnen liggen. Bij een gedeeltelijk ontladen accu en een hogere temperatuur kun je uitkomen op rond de 13.8V.

Die verschillende spanningen zullen al tot verschillende stromen leiden (en dus verschillende vermogens = stroom x spanning).

Als je dynamo het niet trekt, gaat je laadspanning omlaag.

dat dus
 
Laatst bewerkt:

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.782
75
hardinxveld-giessendam
SP1R , zat te kijken of nog 2 verstralers erop kon plaatsen met een H3 LED van ieder 25 Watt. Ik zet met m'n max van 14 Ampere Dynamo (GS750) vermogen behoorlijk aan m'n grens.
dan niet doen ook al denk je dat het moet kunnen. bij een dynamo wordt het maximaal vermogen opgegeven en dat heeft hij maar bij een heel klein toeren bereik. alle andere tijden produceert hij minder tot veel minder. wat dus in houd dat voor het stoplicht en tijdens langzaam rijden (file en zo) er stroom uit de accu wordt gebruikt om het te kort aan te vullen. en wat je uit je accu gebruikt moet ook weer aangevuld worden op het moment dat je wel fatsoenlijk toeren draait. daar heeft de dynamo dus overcapaciteit voor nodig anders kom je een keer stil te staan omdat je accu leeg is.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.790
219
53
oirschot
Best lastige materie. De elektro ingenieurs op mijn werk breken ook hun nek over dit soort dingen...

Er bestaat niet 1 stroomverbruik. Bij draaiende motor en je accu in goede conditie, een lage temperatuur en goede dynamo zal de laadspanning op rond de 14.4 V kunnen liggen. Bij een gedeeltelijk ontladen accu en een hogere temperatuur kun je uitkomen op rond de 13.8V.

Die verschillende spanningen zullen al tot verschillende stromen leiden (en dus verschillende vermogens = stroom x spanning).

Als je dynamo het niet trekt, gaat je laadspanning omlaag.
Dat is zeker het geval met gloeilampen maar ik mag toch aannemen dat die leds voorzien zijn van een constant stroombron. Daarbij zal de stroom gelijk blijven bij een variërende spanning.
 

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
745
11
56
Maarheeze
Dank jullie, de laatste bijdragen zijn erg welkom.
too, geeft aan wat de anderen berekenen, constante stroom bij hogere laadspanning geeft 40
Ik denk dat ik inderdaad moet afzien van het idee.

Het is alleen jammer dat mijn hoofdvraag waarom bij een verschil meting ik niet op de gewenste waarden kom. Misschien inderdaad dat die Ampère tang geen RMS kan meten.

Dan zit er alleen de mogelijkheid , - waar iedereen mee aankomt voor mijn notatie vd tabel - om de koplamp los te schroeven en kijken met mijn RMS meter (VC 265) de stroom te meten en meteen ook de ampèretang laten meten , kijken of er verschil zit.

Morgen meten
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.782
75
hardinxveld-giessendam
ampére tang die geen treu rms is waarmee je stoom meet tussen een gelijkgerichte wisselbron en de buffer die er een redelijk vlakke gelijkspanning van maakt gaat nooit een goede meting geven. het ding (als je een redelijk goede hebt) is of gemaakt voor een gelijkstoom met hooguit een hele kleine rimpel of een wisselstroom met een mooie sinus vorm. ga je daarmee een gelijkgerichte wisselstroom meten zonder (voor) buffer (accu of dikke condensator) om de stroom af te vlakken dan is het niet vreemd dat de meter van slag raakt. je gebruikt hem simpel ver buiten waar hij voor gemaakt is.
 
Laatst bewerkt:

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.790
219
53
oirschot
en dan is die 2.65A ineens 39,2W bij 14,8V
die 2.65A ronden we af op 2.7A en dan komen we aan 40W ;)
Dat de stroom door de led stabiel is wil niet zeggen dat het verbruik van de constant stroombron niet veranderd. Spanningstoename zal erg weinig effect hebben op het verbruik.
 

LimaSierra

MF'er
4 jan 2017
180
2
Zaandam
Ten eerste: grijze import uit china, die leveranciers zetten van alles op het doosje wat niet klopt. Niet teveel zorgen maken om een afwijkend stroomverbruik.

Ten tweede: als je met een RMS meter de stroom gaat meten, is de kans groot dat je meting *lager* uitvalt omdat de meter een 'gemiddelde' (heel grof en wiskundig incorrect gesproken) van de stroom meet. Als je led drivers een pulsvormige stroom trekken, zal de RMS meter minder aangeven dan een standard meter. Zie ook Watt's Up?: Why would a DC power supply have RMS current readback?

Ten derde: werk met de hoogste stroom die je meet bij het beslissen of je generator de stroom kan en mag leveren. Je kan een persoon van 75kg ophijsen met een staalkabel die 75kg kan dragen, maar of je dat ook echt wil... Er hoeft maar iets te gebeuren en hij knapt (slijtage, de persoon die in de loop der jaren een kilootje dikker wordt (elektronica kan verlopen!), een buitengewoon warme dag... et cetera.

En ten slotte - als je driver dus een pulsvormige stroom trekt, is het eigenlijk een slecht product. Dat zorgt namelijk voor een rimpel op je boordnet, en dat kan onvoorspelbare effecten hebben op de andere elektronica. In de auto hoor je een rimpel als een zoem/fluittoon door de autoradio.
 
Laatst bewerkt:

Rob Troost

MF veteraan
Donateur
12 jan 2002
4.433
2
ergens in Dld
Bezoek site
Dat de stroom door de led stabiel is wil niet zeggen dat het verbruik van de constant stroombron niet veranderd. Spanningstoename zal erg weinig effect hebben op het verbruik.
Lees nog eens door wat je schrijft!
Als de stroom gelijk blijft bij een wisselende spanning verandert het vermogen.
Als het vermogen gelijk blijft bij een wisselende spanning verandert de stroom.

volgens mij heb jij het over het interne van een Ledlamp en dat is niet de plaats waar Peter aan het meten is.
beetje het verschil tussen wielen en velgen :+
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.790
219
53
oirschot
Ten eerste: grijze import uit china, die leveranciers zetten van alles op het doosje wat niet klopt. Niet teveel zorgen maken om een afwijkend stroomverbruik.

Ten tweede: als je met een RMS meter de stroom gaat meten, is de kans groot dat je meting *lager* uitvalt omdat de meter een 'gemiddelde' (heel grof en wiskundig incorrect gesproken) van de stroom meet. Als je led drivers een pulsvormige stroom trekken, zal de RMS meter minder aangeven dan een standard meter. Zie ook Watt's Up?: Why would a DC power supply have RMS current readback?

Ten derde: werk met de hoogste stroom die je meet bij het beslissen of je generator de stroom kan en mag leveren. Je kan een persoon van 75kg ophijsen met een staalkabel die 75kg kan dragen, maar of je dat ook echt wil... Er hoeft maar iets te gebeuren en hij knapt (slijtage, de persoon die in de loop der jaren een kilootje dikker wordt (elektronica kan verlopen!), een buitengewoon warme dag... et cetera.

En ten slotte - als je driver dus een pulsvormige stroom trekt, is het eigenlijk een slecht product. Dat zorgt namelijk voor een rimpel op je boordnet, en dat kan onvoorspelbare effecten hebben op de andere elektronica. In de auto hoor je een rimpel als een zoem/fluittoon door de autoradio.
Dat je met een true rms een andere waarde meet dan met een standaard meter is een tekortkoming van de standaard meter. Een rms meter meet altijd (als je een goede meter hebt en binnen de bandbreedte blijft)de effectieve waarde van de stroom welke vorm dan ook. Het is de standaard meter die een verkeerde waarde geeft.
Als het gaat om vermogen is het niet zomaar even de spanning en de stroom vermenigvuldigen.
Het is namelijk mogelijk dat de stroom niet in fase loopt met de spanning. Het werkelijk vermogen zal dan lager zijn dan het berekend vermogen.
 

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
15.535
341
Capelle aan den IJssel
Dat je met een true rms een andere waarde meet dan met een standaard meter is een tekortkoming van de standaard meter. Een rms meter meet altijd (als je een goede meter hebt en binnen de bandbreedte blijft)de effectieve waarde van de stroom welke vorm dan ook. Het is de standaard meter die een verkeerde waarde geeft.
Als het gaat om vermogen is het niet zomaar even de spanning en de stroom vermenigvuldigen.
Het is namelijk mogelijk dat de stroom niet in fase loopt met de spanning. Het werkelijk vermogen zal dan lager zijn dan het berekend vermogen.
De meeste universeelmeters die claimen dat ze TRMS meten doen dat allen maar binnen een bepaalde bandbreedte van de sinusvorm. Er is maar één type meetmethode die willekeurige spannings- en stroomvormen meten kan en die doen dat met een thermokoppel en die vind je alleen in laboratoria.
Bij motoren hoef je na de gelijkrichter geen rekening meer te houden met de cos Phi waarbij de accu ook nog eens door zijn bufferende werking voor een rimpelloze gelijkspanning zorgt.
 
Laatst bewerkt:

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.790
219
53
oirschot
De meeste universeelmeters die claimen dat ze TRMS meten doen dat allen maar binnen een bepaalde bandbreedte van de sinusvorm. Er is maar één type meetmethode die willekeurige spannings- en stroomvormen meten kan en die doen dat met een thermokoppel en die vind je alleen in laboratoria.
Bij motoren hoef je na de gelijkrichter geen rekening meer te houden met de cos Phi waarbij de accu ook nog eens door zijn bufferende werking voor een rimpelloze gelijkspanning zorgt.
Het ging over het vermogen meten van de led verlichting en die werkt niet rechtstreeks op de accuspanning maar er zit een stroomregeling op die waarschijnlijk werkt met pbm. Hoe secuur een rms meter is ligt voor een groot deel aan het aantal monsters per sec. 100% zal de meting nooit zijn. In dit geval (het meten van het vermogen van een led h7) zal het niet zo precies komen.