Foutieve Elektro meting

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Misschien dat iemand mij een hint kan geven wat ik verkeerd doe:

Om te weten hoeveel ampère een LED CREE lamp werkelijk trekt,
H4 G7 LED Headlight FANLESS Conversion Kit 6500K Philips Lumileds Luxeon ZES
heb ik 2 opstellingen bedacht:
Op E-bay verbruikt de set van 2 lampen namelijk 50 Watt. (/2 = 25Watt)
Dezelfde set gebruikt bij allie express 80 Watt (/2 = 40 Watt)

Eerst heb ik verschil gemeten van stroomverbruik bij een stilstaande machine:
Contact aan/Run uit: 11,89 Volt op de accupolen : Parkeer licht: 1,8 Ampere
Met Dimlicht: 4,45 Ampere, het verschil is : 2,65 Dat levert: 31,5 Watt
Bij specs van de verkoop sites kloppen dus niet.

Nu heb ik getracht ook specs te krijgen bij een 3000rpm draaiende machine
Parkeerlicht vergeleken met Dim licht erbij aan.

Ik heb van de dynamo-laadstroom (gemeten met een RMS Multimeter) de accu laadstroom gemeten met een gelijkstroom Velleman ampèretang afgehaald.(Die zal wel geen RMS meten)
De 2 verschillende metingen leveren me een hele vreemde waarde op van 1,3 Ampere tussen wel en geen dimlicht, dat is 17 Watt. (Bij 13,4 Volt accu spanning)
Iets klopt er dus niet maar ik vraag me af waar de bottleneck is.
 
Fijn, jullie bijdrage!
Iets om zeker te onthouden.

Zijn er tegenwoordig ook geen scoops die de spanning x stroom maken en als resultaat een computer er aanhangt die de zaak integreert?

(Aan het begin vd het topic werd ik "gesommeerd" om de lamp los te meten. Laat het een druilerige zaterdag zijn:
Even wat resultaten. De afwijking van 120 milli Ampère tussen berekening en meting vd Dim-licht geeft ik (zoals too schrijft) de schuld aan de niet zijnde True RMS Ampèretang (trouwens het ding is om Ampere's te meten niet voor milli)
full


De lamp gaat dus minder stroom trekken als de bronspanning hoger wordt.

Die 75 kg ophijsen heeft me wel aan het denken gezet.
 
10V uit je accu?

Dat ding is katsleeg en dan wil je iets meten waar je wat aan hebt?

U=IxR en P=UxI. Vul maar eens wat getallen in dan weet je meteen wat de invloed op elkaar is.
 
Als je wat van de test filmpjes van algeheel led verlichting op youtube kijkt valt 1 ding op: de verkopers liegen allemaal over het vermogen van led verlichtingsetjes en specifiek zie je dat meestal de led driver de opgegeven waarde niet haalt.
De leds kunnen kwa karakteristiek onderling verschillen, de een kan iets meer vermogen leveren dan die er naast wat resulteerd in een kortere levensduur van de lamp.
Het vermogen op zich halen ze meestal wel(*), waar het fout gaat is de driver, het constante stroombron doosje wat meegeleverd word, het is ondertussen een gewone zaak geworden om een bv 50watt led te leveren met een 30 watt driver

Een goed ontworpen driver zou “ongeacht de toevoer spanning” een constante stroom aan de led moeten leveren, ongeacht de toevoer spanning is natuurlijk wel binnen redelijke grenzen, zeg tussen 12 en 14,5 volt oid.

Er is goede kans dat je de set heel aardig kunt upgraden met een betere driver, eentje die daadwerkelijk het vermogen van de leds kan leveren,

Staat er iets van tech specs op jouw driver doosje?

Ik zie in je foto van je setup een soort van meetfout, je meet de spanning van je bron en niet de spanning over de lamp, tussen bron en verbruiker zit nu ook je ampere meter die een eigen weerstand heeft en dus wat van de 10 volt afsnoept., je lamp draait in de foto dus op nog minder dan 10 volt en das echt te weinig.
Kun je niet een regelbare voeding lenen van een kennis oid? , het is op zich wel leuk om aan zo’n lamp wat te meten zodat je weet wat je gekocht hebt en wat je er van kunt verwachten.

Edit: ik heb “H4 G7 LED Headlight FANLESS Conversion Kit 6500K Philips Lumileds Luxeon ZES” gegoogelt en alle ebay links vermelden power:50watt
Je spanning is wat laag maar potentiel kan de lamp 50watt trekken dus miz zou je dat als rekenwaarde voor je dynamo moeten aanhouden .
Of was jij er van uit gegaan dat de lamp het led equivalent van een 50 watt gloeilamp is, want dat zou idd ook nog kunnen, op ebay kan alles :+
 
Laatst bewerkt:
Als je wat van de test filmpjes van algeheel led verlichting op youtube kijkt valt 1 ding op: de verkopers liegen allemaal over het vermogen van led verlichtingsetjes en specifiek zie je dat meestal de led driver de opgegeven waarde niet haalt.
De leds kunnen kwa karakteristiek onderling verschillen, de een kan iets meer vermogen leveren dan die er naast wat resulteerd in een kortere levensduur van de lamp.
Het vermogen op zich halen ze meestal wel(*), waar het fout gaat is de driver, het constante stroombron doosje wat meegeleverd word, het is ondertussen een gewone zaak geworden om een bv 50watt led te leveren met een 30 watt driver

Een goed ontworpen driver zou “ongeacht de toevoer spanning” een constante stroom aan de led moeten leveren, ongeacht de toevoer spanning is natuurlijk wel binnen redelijke grenzen, zeg tussen 12 en 14,5 volt oid.

Er is goede kans dat je de set heel aardig kunt upgraden met een betere driver, eentje die daadwerkelijk het vermogen van de leds kan leveren,

Staat er iets van tech specs op jouw driver doosje?

Ik zie in je foto van je setup een soort van meetfout, je meet de spanning van je bron en niet de spanning over de lamp, tussen bron en verbruiker zit nu ook je ampere meter die een eigen weerstand heeft en dus wat van de 10 volt afsnoept., je lamp draait in de foto dus op nog minder dan 10 volt en das echt te weinig.
Kun je niet een regelbare voeding lenen van een kennis oid? , het is op zich wel leuk om aan zo’n lamp wat te meten zodat je weet wat je gekocht hebt en wat je er van kunt verwachten.
Dat is waar, maar als die spanningsval bij 2A meer is dan 100mV (0.1v) dan heb je wel een erg slechte meter. Die 0.1 volt heeft nauwelijks effect, zeker als je meet met de constant stroombron ertussen. Je moet dan eigenlijk het verbruik van die constant stroombron er af trekken maar ook die gebruikt bijna niks. Wat boeit het of die ledverlichting 2 of 2,1 A trekt?
 
De specs zijn heel summier ik ben bang dat ik dus geen betere driver zal vinden.
https://www.lumileds.com/products/high-power-leds/luxeon-z-es
Daar vind je de datasheet van de Leds er worden totaal 2 x 3 leds gebruikt zowel voor Dim/Groot licht.
Bedankt voor het meedenken.
Inderdaad zit de voltmeter verkeerd, maar mag hopen dat de fout binnen marge blijft.
full


Peter
 
Laatst bewerkt:
De leds zullen de 3volt versie zijn, met drie leds in serie word dat 9 volt minimaal om de leds aan te sturen, met 4 leds word het al minimaal 12 volt , daarbovenop het eigen verbruik van de driver en je komt op minimaal 11-12 volt om de driver enigszins correct te laten werken, op een lagere spanning zal de driver niet goed werken en de leds niet goed aan sturen.

Om er achter te komen wat het nu is zou je eigenlijk moeten meten direct aan de lamp, dus de stroom tussen driver en led lamp en de spanning over de led lamp, dan word het een soort van gok, welk wattage ligt in de buurt van datgene wat je meet, je gaat er dan van uit dat dit het wel zal zijn.
Je zou daarbij de spanning op de driver op13,8 voltmoeten houden, 13,8 volt is de float spanning van een lood accu en het “referentie voltage” waarop je auto elektro test.
Dat zou bv uit kunnen komen op netto aan de lamp 18 watt gemeten,conclusie: het zal een “25 watt” setje zijn.

Als ik de specs vd leds doorworstel meen ik het volgende te zien: typical 2,8 volt -700 mA per led, dat is dus krap 2 watt per led , bij 8 leds (2x4) kom je dan op 16 watt.
Dat is niet zo heel gek als je er van uit gaat dat leds zo’n 5x efficiënter zijn dan halogeen, 5x16=80 watt en daarmee zou de led met 16 watt al meer licht uitvoeren dan een H4 lamp van 55 watt.
In dat geval zou jouw “25 watt” driver afdoende moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
het zijn 2 x 3 LEDS
LEDs stroom milliwatt
1 2,5 2,8 3,25 700 1960
2 2,5 2,8 3,25 700 1960
3 2,5 2,8 3,25 700 1960
4 2,5 2,8 3,25 700 1960
5 2,5 2,8 3,25 700 1960
6 2,5 2,8 3,25 700 1960
Som 15 16,8 19,5 Voltage 11,76 Watt

Ik vermoed dat er reeksen van 3 led is serie wordt gemaakt, je komt dan op een
8,4 Volt, de rest van de 12Volt (bij 2x 700= 1,4 Ampère) zal dan gedissipeerd worden.
Dat is best veel.
Even rekenen:
2 deeltal
8,4 spanning LEDS
12,4 Bron spanning
4 restspanning
700 stroom per 3 leds
1400 totaal stroom
5,6 Watt dissipatie ik heb zo'n vermoeden dat dit gebeurd in de voet vd lamp want de driver is maar een plastic doosje zonder koeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan