Foutje, bedankt

zolang ambtenaren langs zichzelf heen kunnen werken, zie ik het somber in...

(meegemaakt tijdens een visumaanvraag voor mijn toenmalige buienlandse partner)
 
je zou haast denken het is een ontmoedigingsbeleid
om eraan te beginnen :')
het liefst allemaal de koekblik in (kunnen ze meer plukken) _O-
 
Het gaat om verkeersdoden te terugdringen ...

Pure onzin en symboolpolitiek van de bovenste plank. Als ze zo graag de verkeersdoden in grote getale terug willen dringen, hoeven ze zich maar op 1 ding te focussen. Alcohol.

Heb jij met je zatte harses iemand van z'n sokken gereden? Prima. Kan gebeuren. Shit happens. Verkeerde inschatting gemaakt. Nog wel even afrekenen graag. Loopt u maar even mee.

Gat graven. Op de knietjes. Nekschot en weer over tot de orde van de dag.

Maar goed. In Nederland zijn wij beschaafd. We zijn geen barbaren.

Dus:

Loopt u maar even mee.

Schoffel aanreiken. Struiken aanwijzen. U mag daar beginnen. Om 15:30 uur kunt u weer gaan.

Ik weet wel in welk scenario mensen minder geneigd zijn om met (te veel) alcohol op deel te gaan nemen in het verkeer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat had ik het 50 jaar geleden dan makkelijk.
Idd, L-plaatje/ vergunning voor 10 gulden bij de politie kopen...5 motorrijlessen en..rijbewijs gehaald; simpel.

Ik zou er nu niet aan beginnen...en nu voorlopig en naar volle tevredenheid rij ik op oude meuk van 100pk. Voluit voor een keertje heb daar mijn handen vol aan en voor de rest vind ik het wel goedzo. En probeer elke keer weer veilig thuis te komen, gezien de fratsen op de weg.

Waar ik vooral bang van wordt zijn de N wegen met bellende verkeersdeelnemers....griezelig hoe ze slingeren op hun rijbaan en vandaar de vele dodelijke ongelukken op zulke wegen die we hier hebben.
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd snap ik helemaal niets van dit 'foutje' . Het is mij destijds uitgelegd dat je òf je theoriecertificaat òf je B moest hebben om in het verkeer te lessen, omdat je ook tijdens je lessen juridisch bestuurder bent (waar dat bij autorijles niet zo is) en dus de verkeersregels wordt geacht te kennen.

Dan snap ik niet dat een B-rijbewijs genoeg is om met 24+ op een zware motor of met 21+ op een A2 motor op de weg te lessen maar met 21+ op een zware motor ineens niet meer. Die logica ontgaat me echt totaal. En zo blond ben ik nou ook weer niet... -O-
 
Laatst bewerkt:
Pure onzin en symboolpolitiek van de bovenste plank. Als ze zo graag de verkeersdoden in grote getale terug willen dringen, hoeven ze zich maar op 1 ding te focussen. Alcohol.
Neeeee, was het maar alcohol.
Tegenwoordig iedereen met zo'n kut-mobieltje in de auto da's veel erger!
Een dronkelap ziet alles wazig, maar iig KIJKT ie nog. Altans, hij doet een poging.

Met die mobieltjes in de auto zien ze helemaal NIX.
Vorige week zat er eentje naast me naar filmpjes te kijken.....
Hij had wel 1 1/2 baan nodig. Ik kwam er door in de knel! Grrrrrr :( :( :(
 
Laatst bewerkt:
Als ze zo graag de verkeersdoden in grote getale terug willen dringen, hoeven ze zich maar op 1 ding te focussen. Alcohol.

Heb jij met je zatte harses iemand van z'n sokken gereden? Prima. Kan gebeuren. Shit happens. Verkeerde inschatting gemaakt. Nog wel even afrekenen graag. Loopt u maar even mee.

Gat graven. Op de knietjes. Nekschot en weer over tot de orde van de dag.
dat zou niks oplossen; de nabestaanden zouden de schutter hebben aangeklaagd wegens ´overdadig politiegeweld´ o.i.d.
:Z
bovendien is het zoals eerder beschreven, niet de alcohol maar de smartphone die voor zoveel ellende zorgt op de weg.
het wil er bij velen maar niet in dat dat ding uit moet achter t stuur.
en niet zelden zijn wij rijders dan de sjaak... :(
i.p.v. deze mensen die anderen doodrijden als ontoerekeningsvatbaar te bestempelen moeten de agenten iets als een betonschaar o.i.d. mee krijgen en de smartphone van de persoon in kwestie voor zijn/haar ogen in kleine stukjes knippen + het geheugenkaartje en simkaart.
en als dat niet genoeg is: de overheid kan vast iets regelen met de telecom providers, zodat deze lui de eerste tijd ook geen verbinding met hun netwerk kunnen maken... het is een kwestie van willen..
maarja, onze overheid wil wel van alles, maar het mag niks kosten, óf de burger moet het allemaal betalen.
zolang die hersenloze zakkenvullers maar geen cent hoeven in te leveren...

wel vervelend dat met dit soort geneuzel het de beginnende motorrijder alleen maar moeilijker gemaakt word.
zowel wet technisch, alsook in het verkeer. -O-

Gr
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
Maar in de statistieken staan ook dat motorongelukken bovengemiddeld eenzijdig zijn, vaak gecorreleerd aan een te hoge snelheid en vaak gebeurt bij jongeren.
Welnee, dat staat er juist niet, althans niet zo zwart-wit.

Zie: SWOV

Er staat juist dat van alle ernstige en dodelijke motorongevallen (in Nederland) 40% een enkelvoudig ongeval is (een ongeval waarbij geen andere verkeersdeelnemer betrokken is). Bij de overige ernstige motorongevallen zijn vooral automobilisten de tegenpartij.

En als je iets verder de statistieken induikt - kan op dezelfde website - zul je ontdekken dat eenzijdige ongevallen met motorrijders juist bij lage snelheid (minder dan 30 km/u) plaatsvinden, en dat de overige ongevallen (waar dus andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn) in hoofdzaak te wijten zijn aan het niet tijdig opgemerkt worden van de motorrijder. Snelheid speelt daarbij helemaal niet in overwegende mate een doorslaggevende rol in.

En juist dat alles maakt dat beleid rondom motorrijbewijzen zo raar: wss goed bedoelt, maar een beetje matig uitgevoerd imho...

En wat mij nog het meest verbaasde - na bestuderen van ongevalsstatistieken op dezelfde website - is dat na een jarenlange daling juist het aantal verkeersdoden (niet alleen motorrijders, maar over de hele linie) de laatste paar jaar zo'n beetje aan het exploderen is, maar da's een andere discussie.
 
Laatst bewerkt:
@ mean-machine & lonewulf

I stand corrected... De smartphone heeft inmiddels een prominente plaats ingenomen in de statistieken.

Dus, als aanvulling op de door mij geschetste oplossing:

De smartphone van de persoon in kwestie voor zijn/haar ogen in kleine stukjes knippen + het geheugenkaartje en simkaart. Gat graven. Op de knietjes. Nekschot en weer over tot de orde van de dag.

En..

Vrolijk Kerstfeest. O-)
 
Welnee, dat staat er juist niet, althans niet zo zwart-wit.

Zie: SWOV

Er staat juist dat van alle ernstige en dodelijke motorongevallen (in Nederland) 40% een enkelvoudig ongeval is (een ongeval waarbij geen andere verkeersdeelnemer betrokken is). Bij de overige ernstige motorongevallen zijn vooral automobilisten de tegenpartij.

En als je iets verder de statistieken induikt - kan op dezelfde website - zul je ontdekken dat eenzijdige ongevallen met motorrijders juist bij lage snelheid (minder dan 30 km/u) plaatsvinden, en dat de overige ongevallen (waar dus andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn) in hoofdzaak te wijten zijn aan het niet tijdig opgemerkt worden van de motorrijder. Snelheid speelt daarbij helemaal niet in overwegende mate een doorslaggevende rol in.

En juist dat alles maakt dat beleid rondom motorrijbewijzen zo raar: wss goed bedoelt, maar een beetje matig uitgevoerd imho...

En wat mij nog het meest verbaasde - na bestuderen van ongevalsstatistieken op dezelfde website - is dat na een jarenlange daling juist het aantal verkeersdoden (niet alleen motorrijders, maar over de hele linie) de laatste paar jaar zo'n beetje aan het exploderen is, maar da's een andere discussie.
Heb een tijd geleden het rapport gelezen en had het in me hoofd dat het zo was maar het is dus niet helemaal zo. :)

Maar zoals ik al een beetje aangaf zijn dit soort rubberstoepregels een stuk makkelijker door te voeren dan smartphone gebruik in het verkeer en extra opletten op motorrijders door automobilisten. Smartphone gebruik kun je nog extra afstraffen maar dat is ook dweilen met de kraan open. Dat de telefoon blokkeert onder het rijden ben ik zelf ook geen fan van want dan kan je je telefoon niet meer gebruiken als navigatie of als passagier.

Het oeps niet gezien is ook een heel lastige naar mijn mening, je kunt hierop wel campagne voeren als overheid maar de fout zit hem in de hersenen van de mens die kleine smalle dingen er gewoon uitfilteren. En dat moderne auto's ook nog behoorlijk grote dode hoeken hebben helpt ook niet mee (altijd weer wennen als ik een moderne auto stap ipv m'n eigen nineties koekblik :9).

Dat het aantal ongelukken nu weer stijgt lijkt mij ook vooral te wijten aan smartphone gebruik en de aantrekkende economie wat voor meer verkeer zorgt.
 
Pure onzin en symboolpolitiek van de bovenste plank. Als ze zo graag de verkeersdoden in grote getale terug willen dringen, hoeven ze zich maar op 1 ding te focussen. Alcohol.

Heb jij met je zatte harses iemand van z'n sokken gereden? Prima. Kan gebeuren. Shit happens. Verkeerde inschatting gemaakt. Nog wel even afrekenen graag. Loopt u maar even mee.

Gat graven. Op de knietjes. Nekschot en weer over tot de orde van de dag.

Maar goed. In Nederland zijn wij beschaafd. We zijn geen barbaren.

Dus:

Loopt u maar even mee.

Schoffel aanreiken. Struiken aanwijzen. U mag daar beginnen. Om 15:30 uur kunt u weer gaan.

Ik weet wel in welk scenario mensen minder geneigd zijn om met (te veel) alcohol op deel te gaan nemen in het verkeer.
Jij wil terug naar de middeleeuwen? Mensen maken fouten en dat is erg voor de eventuele nabestaanden maar de dader moet naar mijn mening wel weer de kans krijgen om zich weer te kunnen opbouwen. Ik ben bijvoorbeeld mijn rijbewijs kwijt geraakt, ik heb een (onzinnige) EMG gedaan en ben bij geen enkele nieuwe verzekeraar meer welkom (en had met een beetje pech ook nog bij Realto kunnen zitten). Van zoiets kun je nog leren maar stel dat ze mij 6 maand in de bak hadden gegooid en strafblad hadden gegeven etc, dan zit je daar misschien wel de rest van je leven mee voor een fout die je in korte tijd maakt en de kans dat je dan onverschillig word en weer dezelfde fout gaat maken omdat je toch geen toekomst ziet is dan groot.

Dus zo krijg je straffen die voor slachtoffers en omstanders niet voldoende lijken maar voor de dader soms al grote gevolgen hebben. Je hebt natuurlijk de gekken en verslaafden die geen berouw tonen en zo weer in herhaling vallen en daar mag best streng tegen opgetreden worden maar dan kan het al te laat zijn... Maar liever dat dan zoals in Amerika waar gevangenissen overvol zijn.


Vind trouwens wel dat boetes stapsgewijs omhoog mogen en misschien wel tot een bepaalde hoogte inkomensafhankelijk als de fout herhaald word. Maar de vraag is hoe de overheid dat uitvoert als ze zoiets simpels als een stappenrijbewijs al verkeerd doen. :X
 
Met je telefoon zitten kloten tijdens het deelnemen aan het verkeer is geen fout maar bewust risico nemen. Als je daardoor schade aanricht mag je daarvoor zwaar gestraft worden. Dat is in mijn ogen geen geen overtreding maar een misdrijf.
Een boete, EMG of taakstraf is dan geen straf. Dan verdien je een zware douw.
En als jij daar anders over denkt zit je niet vaak genoeg op de weg of neem je zelf regelmatig het risico.
 
Zo zie je maar weer, werken is dodelijk. Is oorzaak nummer 1.
S' morgens moet je bij 80 % van de werkgevers op tijd komen, anders krijg je me de wind van voren. Dus zoveel procent heeft s' morgens haast.
S' middags is er minder haast maar dan zit zoveel procent te kutten met dat slimme mobieltje.

Ja, werken is dodelijk en een mobieltje ook.
 
Volgens mij is het achterliggende idee dat op je 25ste je prefrontale cortex volgroeid is zodat je enigszins kunt nadenken over lange-termijngevolgen van je impulsieve acties. :+

Blijft de vraag waarom je dan al wel op je 18e zonder begeleiding een Porsche mag besturen... -O-

Omdat het een te kleine doelgroep raakt die op hun 18e een vergelijkbaar snelle auto kunnen halen.

Als ik naar mijn eigen geschiedenis kijk;
Ik was helemaal niet geïnteresseerd in motoren toen ik 21 jaar was en mijn eerste auto (een Honda Civic ofcourse) had.
Ik ging een VTEC motor in mijn auto bouwen en misschien zelfs wel een turbo. Het enige probleem was dat ik nog niet had bedacht hoe ik dat ging doen, want het blok alleen al kostte 2x zoveel als mijn hele auto en dan zat die er nog niet in, maar daar waren wij over na aan het denken.

Toen een maat van mij met zijn bijna nieuwe Daytona 675 rondjes om mijn Honda Shitvic was wezen draaien (figuurlijk) en ik het besef had gekregen dat al stopte ik 4 turbo's in die Shitvic, ik nog steeds geen partij zou zijn, heb ik per direct de auto verkocht, mijn motorrijbewijs gehaald, en een GSXR750 met 150 pk gekocht, waar ik op reed als een natte krant, maar he! Het ding ging als een kanon!

Goed, dat waren toen de beweegredenen.

Ik denk dus dat hierom het ene beperkt is en het andere niet. Simpelweg omdat het niet haalbaar is voor het gros en dus niet nodig te beperken.
 
Laatst bewerkt:
Heb een tijd geleden het rapport gelezen
Ik denk dat wij elkaar wel begrijpen. Sowieso hulde dat je überhaupt de moeite neemt om dergelijke rapporten te lezen, dus ik bedoelde je zeker niet te bekritiseren. Maar het viel me alleen (al langer) op dat de maatregelen rondom motorrijbewijs weliswaar bedoelt zijn om de veiligheid te vergroten - althans, aldus de toelichting - maar strikt genomen juist voorbij lijken te gaan aan de (NL en EU) statistieken, en daarmee eigenlijk niet de kern van het probleem wordt aangepakt.

Voor de volledigheid, en met dank aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (bron), voor wie van grafiekjes houdt:

full

full


En voor wie zelf met de data wil spelen, hier de volledige link: klik

Het oeps niet gezien is ook een heel lastige naar mijn mening, je kunt hierop wel campagne voeren als overheid maar de fout zit hem in de hersenen van de mens die kleine smalle dingen er gewoon uitfilteren. En dat moderne auto's ook nog behoorlijk grote dode hoeken hebben helpt ook niet mee
Dat is grotendeels waar: mensenhersenen hebben een paar rare trekjes idd. Maar voor een groot deel is dat herkennen/waarnemen van motorrijders (en fietsers, en voetgangers, etc.) natuurlijk gemakkelijk te vatten in de rijopleiding: bewustzijn, mentaliteit, ... (etc.). Overigens heb ik een moderne auto, en hoewel de dode hoeken idd wat groter zijn dan b.v. 20 jaar geleden heb ik daar eigenlijk nooit last van. Er zitten namelijk nog steeds ruiten in en spiegels op, en - mss een gekke gedachte - automobilisten zouden daar op zich natuurlijk gewoon gebruik van kunnen maken :P

M.b.t. smartphone gebruik en wat dies meer zij: volgens mij zijn we de afgelopen jaren getuige geweest van het verschijnsel dat als je maar lang genoeg niet opvoedt, danwel nauwelijks handhaaft op ongewenst gedrag, dergelijk gedrag vanzelf de nieuwe norm wordt. En gedrag dat tot norm verheven is draai je niet zo één-twee-drie terug, ook niet door ineens als een malle te gaan handhaven. Want )zonder hernieuwde opvoeding) snapt niemand er dan nog iets van. Dat handhaven is sowieso al niet erg eenvoudig als je de speciaal daartoe bestemde eenheden opheft, en hun taken overdraagt aan een toch al ietwat uitgekleed politieapparaat.

Maar goed, omdat motorrijders toch wel omver gekegeld worden leggen we die gewoon rijbewijsrichtlijnen met vermogensbeperkingen op, liefst op een zodanige manier dat de beleidsmakers er zelf ook niet meer zoveel van snappen... En dat laatste brengt ons weer mooi terug on-topic _O-
 
Ik denk dat wij elkaar wel begrijpen. Sowieso hulde dat je überhaupt de moeite neemt om dergelijke rapporten te lezen, dus ik bedoelde je zeker niet te bekritiseren. Maar het viel me alleen (al langer) op dat de maatregelen rondom motorrijbewijs weliswaar bedoelt zijn om de veiligheid te vergroten - althans, aldus de toelichting - maar strikt genomen juist voorbij lijken te gaan aan de (NL en EU) statistieken, en daarmee eigenlijk niet de kern van het probleem wordt aangepakt.

Voor de volledigheid, en met dank aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (bron), voor wie van grafiekjes houdt:

[afbeelding]
[afbeelding]

En voor wie zelf met de data wil spelen, hier de volledige link: klikDat is grotendeels waar: mensenhersenen hebben een paar rare trekjes idd. Maar voor een groot deel is dat herkennen/waarnemen van motorrijders (en fietsers, en voetgangers, etc.) natuurlijk gemakkelijk te vatten in de rijopleiding: bewustzijn, mentaliteit, ... (etc.). Overigens heb ik een moderne auto, en hoewel de dode hoeken idd wat groter zijn dan b.v. 20 jaar geleden heb ik daar eigenlijk nooit last van. Er zitten namelijk nog steeds ruiten in en spiegels op, en - mss een gekke gedachte - automobilisten zouden daar op zich natuurlijk gewoon gebruik van kunnen maken :P

M.b.t. smartphone gebruik en wat dies meer zij: volgens mij zijn we de afgelopen jaren getuige geweest van het verschijnsel dat als je maar lang genoeg niet opvoedt, danwel nauwelijks handhaaft op ongewenst gedrag, dergelijk gedrag vanzelf de nieuwe norm wordt. En gedrag dat tot norm verheven is draai je niet zo één-twee-drie terug, ook niet door ineens als een malle te gaan handhaven. Want )zonder hernieuwde opvoeding) snapt niemand er dan nog iets van. Dat handhaven is sowieso al niet erg eenvoudig als je de speciaal daartoe bestemde eenheden opheft, en hun taken overdraagt aan een toch al ietwat uitgekleed politieapparaat.

Maar goed, omdat motorrijders toch wel omver gekegeld worden leggen we die gewoon rijbewijsrichtlijnen met vermogensbeperkingen op, liefst op een zodanige manier dat de beleidsmakers er zelf ook niet meer zoveel van snappen... En dat laatste brengt ons weer mooi terug on-topic _O-
Watsgeburt in 1993 en 2008 :?
 
Watsgeburt in 1993 en 2008 :?
Goeie vraag, geen idee eigenlijk.

Misschien is er v.w.b. vastlegging van ongevalsoorzaak doorheen de tijd wat veranderd, waardoor mss een vertekenend beeld ontstaat.
Maar ik meen me ook te herinneren dat m.i.v. 1993 het Korps Landelijke Politie Diensten zich ging bezighouden met de verkeershandhaving op het autosnelwegennet. E.e.a. gevolgd door (1997-2003) een projectmatige aanpak van verkeershandhaving d.m.v. regionale verkeershandhavingsplannen (o.a. extra menskracht en middelen voor politiekorpsen).
In 2008 trad het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 in werking, waarbij o.a. werd ingezet op trajectcontroles, alsook aanscherping van regels rondom alcohol- en drugsgebruik in het verkeer.

Zie o.a.: klik en klik :+

Maar euh... in dezelfde lijn van vragen stellen: wat gebeurde er eigenlijk omstreeks 2012, waardoor sindsdien het aantal ongevallen met motorrijders veroorzaakt door niet-motorrijders inmiddels weer zo'n beetje verdrievoudigt is...?
 
Laatst bewerkt:
Goeie vraag, geen idee eigenlijk.

Misschien is er v.w.b. vastlegging van ongevalsoorzaak doorheen de tijd wat veranderd, waardoor mss een vertekenend beeld ontstaat.
Maar ik meen me ook te herinneren dat m.i.v. 1993 het Korps Landelijke Politie Diensten zich ging bezighouden met de verkeershandhaving op het autosnelwegennet. E.e.a. gevolgd door (1997-2003) een projectmatige aanpak van verkeershandhaving d.m.v. regionale verkeershandhavingsplannen (o.a. extra menskracht en middelen voor politiekorpsen).
In 2008 trad het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 in werking, waarbij o.a. werd ingezet op trajectcontroles, alsook aanscherping van regels rondom alcohol- en drugsgebruik in het verkeer.

Zie o.a.: klik en klik :+

Maar euh... in dezelfde lijn van vragen stellen: wat gebeurde er eigenlijk omstreeks 2012, waardoor sindsdien het aantal ongevallen met motorrijders veroorzaakt door niet-motorrijders inmiddels weer zo'n beetje verdrievoudigt is...?
Grote bundels met internet in opkomst, whatsapp in zwang
 
Terug
Bovenaan Onderaan