Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het gaat om verkeersdoden te terugdringen ...
Het gaat om verkeersdoden te terugdringen, .........
Idd, L-plaatje/ vergunning voor 10 gulden bij de politie kopen...5 motorrijlessen en..rijbewijs gehaald; simpel.Wat had ik het 50 jaar geleden dan makkelijk.
Lijkt eerder op het uitschakelen van natuurlijke selectie.
Het 'rubberstoeptegelbeleid'
Neeeee, was het maar alcohol.Pure onzin en symboolpolitiek van de bovenste plank. Als ze zo graag de verkeersdoden in grote getale terug willen dringen, hoeven ze zich maar op 1 ding te focussen. Alcohol.
dat zou niks oplossen; de nabestaanden zouden de schutter hebben aangeklaagd wegens ´overdadig politiegeweld´ o.i.d.Als ze zo graag de verkeersdoden in grote getale terug willen dringen, hoeven ze zich maar op 1 ding te focussen. Alcohol.
Heb jij met je zatte harses iemand van z'n sokken gereden? Prima. Kan gebeuren. Shit happens. Verkeerde inschatting gemaakt. Nog wel even afrekenen graag. Loopt u maar even mee.
Gat graven. Op de knietjes. Nekschot en weer over tot de orde van de dag.
Welnee, dat staat er juist niet, althans niet zo zwart-wit.Maar in de statistieken staan ook dat motorongelukken bovengemiddeld eenzijdig zijn, vaak gecorreleerd aan een te hoge snelheid en vaak gebeurt bij jongeren.
Heb een tijd geleden het rapport gelezen en had het in me hoofd dat het zo was maar het is dus niet helemaal zo.Welnee, dat staat er juist niet, althans niet zo zwart-wit.
Zie: SWOV
Er staat juist dat van alle ernstige en dodelijke motorongevallen (in Nederland) 40% een enkelvoudig ongeval is (een ongeval waarbij geen andere verkeersdeelnemer betrokken is). Bij de overige ernstige motorongevallen zijn vooral automobilisten de tegenpartij.
En als je iets verder de statistieken induikt - kan op dezelfde website - zul je ontdekken dat eenzijdige ongevallen met motorrijders juist bij lage snelheid (minder dan 30 km/u) plaatsvinden, en dat de overige ongevallen (waar dus andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn) in hoofdzaak te wijten zijn aan het niet tijdig opgemerkt worden van de motorrijder. Snelheid speelt daarbij helemaal niet in overwegende mate een doorslaggevende rol in.
En juist dat alles maakt dat beleid rondom motorrijbewijzen zo raar: wss goed bedoelt, maar een beetje matig uitgevoerd imho...
En wat mij nog het meest verbaasde - na bestuderen van ongevalsstatistieken op dezelfde website - is dat na een jarenlange daling juist het aantal verkeersdoden (niet alleen motorrijders, maar over de hele linie) de laatste paar jaar zo'n beetje aan het exploderen is, maar da's een andere discussie.
Jij wil terug naar de middeleeuwen? Mensen maken fouten en dat is erg voor de eventuele nabestaanden maar de dader moet naar mijn mening wel weer de kans krijgen om zich weer te kunnen opbouwen. Ik ben bijvoorbeeld mijn rijbewijs kwijt geraakt, ik heb een (onzinnige) EMG gedaan en ben bij geen enkele nieuwe verzekeraar meer welkom (en had met een beetje pech ook nog bij Realto kunnen zitten). Van zoiets kun je nog leren maar stel dat ze mij 6 maand in de bak hadden gegooid en strafblad hadden gegeven etc, dan zit je daar misschien wel de rest van je leven mee voor een fout die je in korte tijd maakt en de kans dat je dan onverschillig word en weer dezelfde fout gaat maken omdat je toch geen toekomst ziet is dan groot.Pure onzin en symboolpolitiek van de bovenste plank. Als ze zo graag de verkeersdoden in grote getale terug willen dringen, hoeven ze zich maar op 1 ding te focussen. Alcohol.
Heb jij met je zatte harses iemand van z'n sokken gereden? Prima. Kan gebeuren. Shit happens. Verkeerde inschatting gemaakt. Nog wel even afrekenen graag. Loopt u maar even mee.
Gat graven. Op de knietjes. Nekschot en weer over tot de orde van de dag.
Maar goed. In Nederland zijn wij beschaafd. We zijn geen barbaren.
Dus:
Loopt u maar even mee.
Schoffel aanreiken. Struiken aanwijzen. U mag daar beginnen. Om 15:30 uur kunt u weer gaan.
Ik weet wel in welk scenario mensen minder geneigd zijn om met (te veel) alcohol op deel te gaan nemen in het verkeer.
Volgens mij is het achterliggende idee dat op je 25ste je prefrontale cortex volgroeid is zodat je enigszins kunt nadenken over lange-termijngevolgen van je impulsieve acties.
Blijft de vraag waarom je dan al wel op je 18e zonder begeleiding een Porsche mag besturen...
Ik denk dat wij elkaar wel begrijpen. Sowieso hulde dat je überhaupt de moeite neemt om dergelijke rapporten te lezen, dus ik bedoelde je zeker niet te bekritiseren. Maar het viel me alleen (al langer) op dat de maatregelen rondom motorrijbewijs weliswaar bedoelt zijn om de veiligheid te vergroten - althans, aldus de toelichting - maar strikt genomen juist voorbij lijken te gaan aan de (NL en EU) statistieken, en daarmee eigenlijk niet de kern van het probleem wordt aangepakt.Heb een tijd geleden het rapport gelezen
Dat is grotendeels waar: mensenhersenen hebben een paar rare trekjes idd. Maar voor een groot deel is dat herkennen/waarnemen van motorrijders (en fietsers, en voetgangers, etc.) natuurlijk gemakkelijk te vatten in de rijopleiding: bewustzijn, mentaliteit, ... (etc.). Overigens heb ik een moderne auto, en hoewel de dode hoeken idd wat groter zijn dan b.v. 20 jaar geleden heb ik daar eigenlijk nooit last van. Er zitten namelijk nog steeds ruiten in en spiegels op, en - mss een gekke gedachte - automobilisten zouden daar op zich natuurlijk gewoon gebruik van kunnen makenHet oeps niet gezien is ook een heel lastige naar mijn mening, je kunt hierop wel campagne voeren als overheid maar de fout zit hem in de hersenen van de mens die kleine smalle dingen er gewoon uitfilteren. En dat moderne auto's ook nog behoorlijk grote dode hoeken hebben helpt ook niet mee
Watsgeburt in 1993 en 2008Ik denk dat wij elkaar wel begrijpen. Sowieso hulde dat je überhaupt de moeite neemt om dergelijke rapporten te lezen, dus ik bedoelde je zeker niet te bekritiseren. Maar het viel me alleen (al langer) op dat de maatregelen rondom motorrijbewijs weliswaar bedoelt zijn om de veiligheid te vergroten - althans, aldus de toelichting - maar strikt genomen juist voorbij lijken te gaan aan de (NL en EU) statistieken, en daarmee eigenlijk niet de kern van het probleem wordt aangepakt.
Voor de volledigheid, en met dank aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (bron), voor wie van grafiekjes houdt:
[afbeelding]
[afbeelding]
En voor wie zelf met de data wil spelen, hier de volledige link: klikDat is grotendeels waar: mensenhersenen hebben een paar rare trekjes idd. Maar voor een groot deel is dat herkennen/waarnemen van motorrijders (en fietsers, en voetgangers, etc.) natuurlijk gemakkelijk te vatten in de rijopleiding: bewustzijn, mentaliteit, ... (etc.). Overigens heb ik een moderne auto, en hoewel de dode hoeken idd wat groter zijn dan b.v. 20 jaar geleden heb ik daar eigenlijk nooit last van. Er zitten namelijk nog steeds ruiten in en spiegels op, en - mss een gekke gedachte - automobilisten zouden daar op zich natuurlijk gewoon gebruik van kunnen maken
M.b.t. smartphone gebruik en wat dies meer zij: volgens mij zijn we de afgelopen jaren getuige geweest van het verschijnsel dat als je maar lang genoeg niet opvoedt, danwel nauwelijks handhaaft op ongewenst gedrag, dergelijk gedrag vanzelf de nieuwe norm wordt. En gedrag dat tot norm verheven is draai je niet zo één-twee-drie terug, ook niet door ineens als een malle te gaan handhaven. Want )zonder hernieuwde opvoeding) snapt niemand er dan nog iets van. Dat handhaven is sowieso al niet erg eenvoudig als je de speciaal daartoe bestemde eenheden opheft, en hun taken overdraagt aan een toch al ietwat uitgekleed politieapparaat.
Maar goed, omdat motorrijders toch wel omver gekegeld worden leggen we die gewoon rijbewijsrichtlijnen met vermogensbeperkingen op, liefst op een zodanige manier dat de beleidsmakers er zelf ook niet meer zoveel van snappen... En dat laatste brengt ons weer mooi terug on-topic
Watsgeburt in 1993 en 2008
Goeie vraag, geen idee eigenlijk.Watsgeburt in 1993 en 2008
En in 2012 haalde je je autorijbewijs?In 1993 haalde ik mijn rijbewijs
en in 2008 kocht ik m'neerste DucatiS4R
(allebei nog waar ook)
En in 2012 haalde je je autorijbewijs?
Grote bundels met internet in opkomst, whatsapp in zwangGoeie vraag, geen idee eigenlijk.
Misschien is er v.w.b. vastlegging van ongevalsoorzaak doorheen de tijd wat veranderd, waardoor mss een vertekenend beeld ontstaat.
Maar ik meen me ook te herinneren dat m.i.v. 1993 het Korps Landelijke Politie Diensten zich ging bezighouden met de verkeershandhaving op het autosnelwegennet. E.e.a. gevolgd door (1997-2003) een projectmatige aanpak van verkeershandhaving d.m.v. regionale verkeershandhavingsplannen (o.a. extra menskracht en middelen voor politiekorpsen).
In 2008 trad het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 in werking, waarbij o.a. werd ingezet op trajectcontroles, alsook aanscherping van regels rondom alcohol- en drugsgebruik in het verkeer.
Zie o.a.: klik en klik
Maar euh... in dezelfde lijn van vragen stellen: wat gebeurde er eigenlijk omstreeks 2012, waardoor sindsdien het aantal ongevallen met motorrijders veroorzaakt door niet-motorrijders inmiddels weer zo'n beetje verdrievoudigt is...?
Nee, mijn zus...