Foutje, bedankt

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
Fout in wetgeving: theoriecertificaat vereist voor motorrijles Code 80

Leerlingen die de leeftijd van 24 jaar nog niet hebben bereikt en die niet in het bezit zijn van een geldig theoriecertificaat of A2-rijbewijs, mogen niet lessen op een motor voor de categorie A (code 80). Een geldig B-rijbewijs volstaat niet voor deze leerlingen, zo meldt Verkeerspro. Een geldig B-rijbewijs volstaat echter wel wanneer deze leerling opgaat voor het AVB-examen. Dit is het gevolg van een ‘onvolledige wijziging’ in het Reglement Rijbewijzen.
 
Fout in wetgeving: theoriecertificaat vereist voor motorrijles Code 80

Leerlingen die de leeftijd van 24 jaar nog niet hebben bereikt en die niet in het bezit zijn van een geldig theoriecertificaat of A2-rijbewijs, mogen niet lessen op een motor voor de categorie A (code 80). Een geldig B-rijbewijs volstaat niet voor deze leerlingen, zo meldt Verkeerspro. Een geldig B-rijbewijs volstaat echter wel wanneer deze leerling opgaat voor het AVB-examen. Dit is het gevolg van een ‘onvolledige wijziging’ in het Reglement Rijbewijzen.


Laat o.a. dit soort kul de reden zijn dat de salarissen van ministers, top ambtenaren en andere beleidsmakers van mij verdubbelt mag worden.

Waarom Bosso, waarom? :?

Nou, dan worden dit soort baantjes ook aantrekkelijk voor capabele mensen. :Y
 
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker moeilijker O-) O-)

Heerlijk al die wetjes en regeltjes, je ziet echt door het bos de bomen niet meer. :?

Blij dat ik "gewoon" A heb gedaan direct na "B" Soms heb die oude stempel nog best voordelen :)
 
Voor je gaat lessen voor je motor-RBW, is het verstandig om eerst een voor-studie naar alle bijkomende eisen te gaan doen. Het is nauwelijks nog te begrijpen aan welk vermogen, gewicht motor, leeftijd, al aanwezig theorie-certificaat moet worden voldaan om 1. te mogen lessen en 2. om examen te mogen doen.

Het is zo moeilijk geworden dat zelfs de ambtenaren zich erin verslikken.
Het examen zelf is straks nog het makkelijkste in deze warboel!!
(natuurlijk pas als je voldoet aan alle voorwaarden om examen te mógen doen)

Ik heb bijna respect voor jonge mensen die dit onmogelijke pad nog durven te gaan.
Precies als Klaas63 zegt:
Wat hadden wij het 50 jaar geleden dan makkelijk. (oke, voor mij iets korter)

Met 1 rijles, examen en daarna was het voor mij: "Gaan met die banaan". :] :]
Die certificaten, AVB-onzin nooit nodig gehad of zelfs maar gemist.
Al rijdende leer je jezelf alles wel aan! (mss geluk, maar nooit kreukels gemaakt)
 
Laatst bewerkt:
Laat o.a. dit soort kul de reden zijn dat de salarissen van ministers, top ambtenaren en andere beleidsmakers van mij verdubbelt mag worden.

Waarom Bosso, waarom? :?

Nou, dan worden dit soort baantjes ook aantrekkelijk voor capabele mensen. :Y
Capabele mensen? Je bedoelt hersenloze zakkenvullers.
 
Inderdaad, destijds nam je een paar lessen, deed je theorie en praktijkexamen en kon je gewoon rijden wat je wilt. Sommige ambtenaren snappen er zelf niet eens meer wat van :(
 
Inderdaad, destijds nam je een paar lessen, deed je theorie en praktijkexamen en kon je gewoon rijden wat je wilt. Sommige ambtenaren snappen er zelf niet eens meer wat van :(

Ben bang dat degenen die dergelijk beleid maken, zelf nog nooit op een motorfiets gezeten hebben. Anders verzin je dit niet. Vraag me zelfs af of ik nu nog mijn A-tje had gehaald in deze tijd in dit land.
 
heeeel blij dat ik mn A gewoon op mn 18e zonder gedoe gehaald heb.

overbodige regelgeving: zo jammer. zo inefficient. zo veel werkverschaffing en zoveel nutteloos gedoe...
(net als tol-huisjes en vignettes trouwens... )

Maar als ik het goed begrijp mag je na pakweg je 25e gewoon weer overal op opstappen en rondrijden ?
vinnik nou ook weer niet zo slim...
 
heeeel blij dat ik mn A gewoon op mn 18e zonder gedoe gehaald heb.

overbodige regelgeving: zo jammer. zo inefficient. zo veel werkverschaffing en zoveel nutteloos gedoe...
(net als tol-huisjes en vignettes trouwens... )

Maar als ik het goed begrijp mag je na pakweg je 25e gewoon weer overal op opstappen en rondrijden ?
vinnik nou ook weer niet zo slim...
Volgens mij is het achterliggende idee dat op je 25ste je prefrontale cortex volgroeid is zodat je enigszins kunt nadenken over lange-termijngevolgen van je impulsieve acties. :+

Blijft de vraag waarom je dan al wel op je 18e zonder begeleiding een Porsche mag besturen... -O-
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het achterliggende idee dat op je 25ste je prefrontale cortex volgroeid is zodat je enigszins kunt nadenken over lange-termijngevolgen van je impulsieve acties. :+

Blijft de vraag waarom je dan al wel op je 18e zonder begeleiding een Porsche mag besturen...
-O-
Omdat het gros van de 18 jarigen geen Porsche kan betalen maar wel een 1000cc supersport.
 
Het gaat natuurlijk nergens om.

Met 35kw kun je ook gemakkelijk de 200 kmu halen. En erg gevaarlijk rijden.

Het is voor de show en de centjes. Men denkt een -niet bestaand- probleem opgelost te hebben, en gaat over naar het volgende 'probleem'.
 
Volgens mij is het achterliggende idee dat op je 25ste je prefrontale cortex volgroeid is zodat je enigszins kunt nadenken over lange-termijngevolgen van je impulsieve acties. :+

Blijft de vraag waarom je dan al wel op je 18e zonder begeleiding een Porsche mag besturen... -O-

De spijker op zijn kop.

Als je je rijbewijs B haalt ben je de eerste jaren een beginnend bestuurder, maar mag wél gewoon in elke auto achter het stuur plaatsnemen zonder dat er beperkingen zijn aan het vermogen terwijl je met de motor in diverse tussenstappen naar een volvermogen rijbewijs moet.
 
Omdat het gros van de 18 jarigen geen Porsche kan betalen maar wel een 1000cc supersport.

Een Porsche is misschien wat overdreven, maar er zijn zat auto's welke je voor de prijs van een supersport kan kopen en ook snel genoeg zijn om een flinke ravage achter te laten...
 
De spijker op zijn kop.

Als je je rijbewijs B haalt ben je de eerste jaren een beginnend bestuurder, maar mag wél gewoon in elke auto achter het stuur plaatsnemen zonder dat er beperkingen zijn aan het vermogen terwijl je met de motor in diverse tussenstappen naar een volvermogen rijbewijs moet.
En bij elke stap moet je bewijzen dat je het kunt. Namelijk door, eeeeh, opnieuw in het verkeer af te rijden |( |(

Laat de mensen dan bewijzen dat ze een zwaardere motor onder controle hebben,. met uitwijkmanoeuvres, remproeven, bochtjes, etc.

Maar nee :')
 
Het gaat natuurlijk nergens om.

Met 35kw kun je ook gemakkelijk de 200 kmu halen. En erg gevaarlijk rijden.

Het is voor de show en de centjes. Men denkt een -niet bestaand- probleem opgelost te hebben, en gaat over naar het volgende 'probleem'.

Precies, het beleid is zo inconsequent als het maar zijn kan. Waarom zou je al die moeite doen en onnodige kosten maken, als je een paar jaar later meteen voor een volledig rijbewijs op kan? :z
 
Een Porsche is misschien wat overdreven, maar er zijn zat auto's welke je voor de prijs van een supersport kan kopen en ook snel genoeg zijn om een flinke ravage achter te laten...

Ik kan vele auto's noemen waar je niet eens veel vermogen nodig hebt om een ravage aan te richten.

Op de motor heb je 9 van de 10 keer zelf last (en pijn) van je onbesuisde actie, met de auto daarintegen hebben over het algemeen derden meer last en pijn van jouw onbezonnen actie dan jij zelf
 
Een Porsche is misschien wat overdreven, maar er zijn zat auto's welke je voor de prijs van een supersport kan kopen en ook snel genoeg zijn om een flinke ravage achter te laten...
Misschien in aanschaf maar zeker niet in verzekering, heb zelf geen problemen met A2 an sich. Voldoende vlot zonder zo snel te zijn dat je je gelijk in problemen brengt als je toch wat onverantwoord bezig bent (bijna elke jongere). De huidige regeling van mij alleen wel wat meer gestroomlijnd, vanaf 16 A1, vanaf 18 tot 24 met examen A2 en zonder examen automatisch je A na bijvoorbeeld 3 jaar.
 
Ik kan vele auto's noemen waar je niet eens veel vermogen nodig hebt om een ravage aan te richten.

Op de motor heb je 9 van de 10 keer zelf last (en pijn) van je onbesuisde actie, met de auto daarintegen hebben over het algemeen derden meer last en pijn van jouw onbezonnen actie dan jij zelf
Het gaat om verkeersdoden te terugdringen, of je dat nou bij jezelf doet of bij iemand anders maakt niet uit. Motor is percentueel gezien gewoon gevaarlijker dan auto rijden, grotere kans om te overlijden of zwaar gewond te raken. En als jongere kan je risico's minder goed inschatten dus eerder een zwaar ongeluk als je op zo'n raket met 2 wielen zit. :Y

Daarom vind ik A2 ook niet erg, de meeste mensen in Europa kopen toch al gauw een 500+ CC als eerste motor die de meeste GTI's wel achter zich laten qua acceleratie.
 
Misschien in aanschaf maar zeker niet in verzekering, heb zelf geen problemen met A2 an sich. Voldoende vlot zonder zo snel te zijn dat je je gelijk in problemen brengt als je toch wat onverantwoord bezig bent (bijna elke jongere). De huidige regeling van mij alleen wel wat meer gestroomlijnd, vanaf 16 A1, vanaf 18 tot 24 met examen A2 en zonder examen automatisch je A na bijvoorbeeld 3 jaar.

Misschien dat het tegenwoordig lastiger is maar toen ik 18 was en mijn B gehaald had kon ik mijn eerste autootje (Golf II GTI 16v) gewoon verzekeren, alleen was de premie uiteraard aan de forse kant :+
 
Het gaat om verkeersdoden te terugdringen, of je dat nou bij jezelf doet of bij iemand anders maakt niet uit. Motor is percentueel gezien gewoon gevaarlijker dan auto rijden, grotere kans om te overlijden of zwaar gewond te raken. En als jongere kan je risico's minder goed inschatten dus eerder een zwaar ongeluk als je op zo'n raket met 2 wielen zit. :Y

Daarom vind ik A2 ook niet erg, de meeste mensen in Europa kopen toch al gauw een 500+ CC als eerste motor die de meeste GTI's wel achter zich laten qua acceleratie.

Er zijn ook zat voorbeelden van ongevallen waarbij de motorrijder zwaar letsel had en zelf geen oorzaak had aan het ongeval, toch zullen er in de statistieken gewoon komen te staan dat er een zoveelste motorrijder zwaargewond was bij een ongeval terwijl de automobilist (bijna) niks had.

Op zich is het niet zo erg dat er een nieuw systeem is voor het behalen van het motorrijbewijs maar in de huidige vorm lijkt het meer een makkelijke manier van geld binnenharken met alle tussentijdse examens enz.
 
Misschien dat het tegenwoordig lastiger is maar toen ik 18 was en mijn B gehaald had kon ik mijn eerste autootje (Golf II GTI 16v) gewoon verzekeren, alleen was de premie uiteraard aan de forse kant :+
Verzekeraars staan uiteraard niet te springen om sportieve auto's bij jongere, geen idee of het vroeger misschien vroeger goedkoper was. Weet wel dat ik dat ik een simpel koekblik al te duur vond in de verzekering als 18 jarige, ook daarom eerst begonnen met motorrijden (saaie auto of leuke motorfiets..).

Er zijn ook zat voorbeelden van ongevallen waarbij de motorrijder zwaar letsel had en zelf geen oorzaak had aan het ongeval, toch zullen er in de statistieken gewoon komen te staan dat er een zoveelste motorrijder zwaargewond was bij een ongeval terwijl de automobilist (bijna) niks had.

Op zich is het niet zo erg dat er een nieuw systeem is voor het behalen van het motorrijbewijs maar in de huidige vorm lijkt het meer een makkelijke manier van geld binnenharken met alle tussentijdse examens enz.

Maar in de statistieken staan ook dat motorongelukken bovengemiddeld eenzijdig zijn, vaak gecorreleerd aan een te hoge snelheid en vaak gebeurt bij jongeren. Dus wat doe je dan als overheid, dan ga strengere regels instellen voor die doelgroep om ze tegen zichzelf te beschermen.

Dat motorrijders door anderen in de problemen komen gebeurt uiteraard ook genoeg maar dat is wat lastiger aan te pakken dan jongeren op lichtere motorfietsen te laten rijden zodat ze zichzelf niet zo snel dood rijden. Maar hoe het momenteel geregeld is is natuurlijk onzin en onnodig.
 
Omdat het gros van de 18 jarigen geen Porsche kan betalen maar wel een 1000cc supersport.
Nee, dat kunnen ze ook niet. Kijk maar bij de dealer. Alles te koop met betalingsregeling.
Wel kunnen ze leenbedrag voor een supersport geregeld krijgen. Porsche is buiten bereik.
Vergeet natuurlijk ook niet de gebruikskosten die na aankoop gaan komen...........

Mijn motor is wel iets ouder.(33jr) Slechts 106pk ipv tegen de 200. Nee, is ook niet meer zo mooi. Is wel betaald, dus eind vd maand geen termijn voor de bank. Toch ondanks dagje ouder, veel plezier mee en tuf er half Europa mee rond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan