foutje bij vervangen van mijn wiellagers

Ins4ne

Die hard MF'er
30 dec 2003
273
0
Tijdens het vervangen van mijn wiellagers heb ik mijn afstandsbus tussen de lagers verkeerd geplaatst. Zou dit nu kwaad kunnen. Wat is de bedoeling van die afstandsbus eigenlijk? Gaan de lagers vlugger slijten zonder afstandsbus?

Bedankt :)
 
heb je je afstandsbus er nu wel of niet tussen zitten????
zonder afstandsbus zou ik zeker niet gaan rijden, als je nog niet levensmoe bent.
gewoon voorzichtig je lagers er weer uittikken, en je afstandsbus er (goed) tussen doen, dan weet je zeker dat het goed is.
Normaal gesproken kun je een afstandsbus er niet verkeerd tussen doen, maar dat ligt ook aan de constructie van het geheel uiteraard

succes
 
Maakt die bus zoveel uit dan, normaal kan mijn wiel toch niet scheef staan ofzo omdat de lagers geen speling laten op de as? Mss zorgt deze bus ervoor dat de lagers minder belast worden? :?
 
Hoe kan je de afstandsbus verkeerd monteren?
De afstandsbus zit erin om de trekkracht van de wielas op te vangen. De spanning van de as komt nu alleen op de binnenlagers.
Als de bus er niet in zou zitten en je zou dan je wiel aandraaien dan trek je de binnenlagers door de buitenlagers heen. Als je de bus er niet in doet dan zijn je lagers binnen 100km defect.
 
mijn afstandsbus zit er dus verkeerd in maar heb geen zin om mijn nieuw geplaatste lagers te slopen. Zou ik er zo nog mogen meerijden of niet?
 
Hoe kan je de afstandsbus verkeerd monteren?
De afstandsbus zit erin om de trekkracht van de wielas op te vangen. De spanning van de as komt nu alleen op de binnenlagers.
Als de bus er niet in zou zitten en je zou dan je wiel aandraaien dan trek je de binnenlagers door de buitenlagers heen. Als je de bus er niet in doet dan zijn je lagers binnen 100km defect.


:^

Verhip, net sneller... (maar wel het volledige antwoord dat ik in gedachten had)


@TS : NIET mee rijden. Lagers eruit en alles goed monteren.
 
ik snap niet waar je aan begint als je zo weinig verstand ervan hebt.....

ik zeg niks meer, het is al vaak genoeg gezegd! NIET mee rijden!!
Je zou toch niks meer zeggen :+

Inderdaad niet meer mee rijden, je lagers liggen er binnen een uur rijden uit.
Hoe kan die bus verkeerd zitten :?
Je kan hem toch alleen maar 180 graden draaien en dan is het weer hetzelfde :?
 
dus nu ff beter verwoord. Die bus heeft dus aan één uiteinde een ring rond de staaf en aan de andere kant heeft die dat niet. Dus voor alle duidelijkheid nog eens de afstandsbus zit er dus in maar de zijde met de ring rond moet aan de kant van de rem komen en deze is nu verkeerd geplaatst en staat aan de zijde van de ketting.

maar nu gaat het veel moeilijker zijn als ik de lagers wil verwijderen wan de bus staat aan de verkeerd kant en belemmerd zo dat ik niet tegen de lager kan tikken.

Iemand nog een idee hoe ik deze er weer uit zou kunnen halen? Zou ik deze er niet kunnen uittrekken i.p.v door te slaan?
 
dus nu ff beter verwoord. Die bus heeft dus aan één uiteinde een ring rond de staaf en aan de andere kant heeft die dat niet. Dus voor alle duidelijkheid nog eens de afstandsbus zit er dus in maar de zijde met de ring rond moet aan de kant van de rem komen en deze is nu verkeerd geplaatst en staat aan de zijde van de ketting.

maar nu gaat het veel moeilijker zijn als ik de lagers wil verwijderen wan de bus staat aan de verkeerd kant en belemmerd zo dat ik niet tegen de lager kan tikken.

Iemand nog een idee hoe ik deze er weer uit zou kunnen halen? Zou ik deze er niet kunnen uittrekken i.p.v door te slaan?
Zit de bus door je lagers heen of er aan de binnenkant tegenaan?
Als de bus er tegenaan zit dan kan je met b.v. een grote schroevendraaier de bus schuin duwen en dan met een paar tikken (wel rondom slaan) eruit meppen.
 
of koop zo'n stalen keilbout voor die inwendige maat en draai um daar lekker klem in,kan je tikken erop met de hamer.
ik bedoel zo'n stalen plug voor in het beton met een bout erin voor een paar euro.
 
ha, eindelijk een duidelijke omschrijving.
zoals ik nu begrijp zit de bus er wel tussen, maar 180 graden gedraaid.
Dit is niet erg. De ring die aan de ene kant van de bus zit, is om de bus een beetje te centreren in je wielnaaf, zodat de bus niet naar beneden zakt als je je as erin wilt steken, en zo een hoop geklooi kan besparen. De reden dat er een ring omheen zit en niet gewoon een dikkere bus, is natuurlijk gewichtsbesparing.
dus gewoon lekker in elkaar zetten en gaan rijden! :) :)

Greetz, gixfighter
 
dus ik mag er blijven mee doorrijden. Dan kan ik eindelijk morgen weer rondtoeren :9 . nog één enkele vraag: moet tandwiel op hetzelfde niveau staan als de lager?

bedankt voor de replys :}
 
als die ring waar ie het over heeft er net zo op zit als een ring om je vinger dan maakt het allegaar niks uit,daarentegen als die ring moet passen in een uitsparing van een ander onderdeel dan moet het dus weer los omdat anders de maat niet klopt tussen de lagers. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan