Foutje, gratis vol vermogen

melkpak++

Rookie
23 jul 2003
12
0
rotterdam
Een kennis van mij (ouder dan 21) heeft een paar dagen geleden haar rijbewijs 25 KW gehaald *O* echter op het papiertje van de examinator stond niets over beperkt vermogen en tot haar grote verbazing bleek bij het ophalen van haar rijbewijs bij het gemeentehuis dat deze vol vermogen is (dus niets geen 25kw) :?

Nu heeft ze voor haar speciale verrichtingen wel een papiertje van de examinator gehad waar 25 KW op stond, echter dat is niet op het rijbewijs gekomen.

Mijn vragen zijn nu:
1 mag ze met dit rijbewijs nu vol vermogen mag rijden? O-)
2 is er ergens centraal iets opgeslagen (bv CBR) waar uit blijkt dat examinator en gemeentehuis foutje hebben gemaakt
3 kan politie/verzekering bij controle/schade erachter komen dat ze eigenlijk geen vol rijbewijs heeft?

als er iemand is die op gemeentehuis/cbr/politie/verzekring werkt die hier iets over kan zeggen ben ik erg benieuwd naar jullie reacties :}
 
Laatst bewerkt:
Ouder dan 21 zeg je, dan heb je toch gewoon een vol rijbewijs? Of is dat tegenwoordig weer anders?

Toen ik 4 jaar geleden geslaagd was, kreeg ik ook een briefje mee waar niet op vermeld stond dat ik 25KW moest rijden. Dat gingen ze, in verband met mijn leeftijd (20), op het gemeentehuis eerst uitzoeken. Ik kreeg toen toch een 25KW rijbewijs.
 
Als je als 21+ er op een 25 kw motor afrijdt komt dit ook op je rijbewijs te staan. Je mag dan 2 jaar niet zwaarder rijden. Na die 2 jaar komt de 25kw restrictie automatisch te vervallen.

Ik denk dat die kennis van jou "mazzel" heeft als zij inderdaad ouder is dan 21 jaar (al is het wel oppassen als ze nu meteen zwaar gaat rijden). Bij de politie worden (dacht ik) de gegevens geregistreerd die door de gemeente worden opgegeven. Hier zal dan niet de 25kw restrictie vermeld staan.
 
Hmmm, dat doet me denken aan het moment dat ik mijn rijbewijs ging halen voor mijn auto.

Zegt die vrouw: U komt u rijbewijs verlengen of ophalen.
Ik: Ehh ophalen. :?
Zei: A en B he?
Ik: nee, alleen B. :?
Zei: Oh ok.
Ik: |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( dom van mij :(

Had me een duit gescheeld toen,....maar of ze daar dan ooit achter hadden gekomen.
 
Waarom zou je in gods naam op 25 kw afrijden als je vol vermogen mag :?
Ik zou als ik haar was gewoon vol vermogen knallen.
 
Waarom zou je in gods naam op 25 kw afrijden als je vol vermogen mag :?
Ik zou als ik haar was gewoon vol vermogen knallen.


Inderdaad, dat vroeg ik me nou ook af.

Dat je NA je examen een motor met minder vermogen koopt is tot
daar aan toe, maar jezelf binden aan iets dat helemaal niet nodig is,
is kompleet :X :X
 
Omdat een lichte motor precies dsat is: licht. En dus makkelijker te manouvreren voor onze verticaal minder begaafde medemens.

Bij mij was het precies andersom. Ik heb alles op een zware motor moeten doen omdat de rijschool geen lichte had, maar ik heb wel een beperkt rijbewijs gekregen omdat ik nog geen 21 was -O- ...

Nog een jaartje (is lang!!!) en dan is alsnog alles weer helemaal tsjill :] .
 
Ik heb alleen maar gelest op zwaardere motoren, gelukkig wel (die 25kW fiets zag er ook niet uit trouwens... :N )

Bij het gemeentehuis:
Beambte: "Alleen 25kW of ook zwaar?"
Ikke: "Ook zware motor!"
En ik liep naar buiten met datgene waarom ik gevraagd had...

Goed, volledig in mijn recht, maar ik had dus ook de keuze... :?
 
Ik heb ook moeten lessen op een zware. Voor het examen via een andere rijschool een soortgelijke 25KW fiets moeten regelen, want je moest wel op 25KW rijden als je daar examen in deed.. Examinator zei op de examendag dat ik ook wel op een zware had mogen afrijden. Erg fijn....

Ze zouden toch alles iets beter moeten regelen/ afspreken. (Dus ook beter aan moeten geven op dat papiertje dat je bij het gemeentehuis inlevert)

Denk trouwens dat je gewoon zwaar mag rijden wanneer je het zware rijbewijs hebt gekregen.
 
lijkt mij ook.

Het CBR en de gemeente zijn verschillende instanties. Als ze jou bij het CBR het verkeerde papiertje hebben gegeven, dan handelen ze op het gemeentehuis gewoon naar wat er op dat papiertje staat en niet naar wat er op het papiertje had moeten staan.

Oftewel die meid heeft goed mazzel gehad :} .


(Dit is natuurlijk allemaal speculatie, ik werk niet bij de gemeente ofzo :) )
 
lijkt mij ook.

Het CBR en de gemeente zijn verschillende instanties. Als ze jou bij het CBR het verkeerde papiertje hebben gegeven, dan handelen ze op het gemeentehuis gewoon naar wat er op dat papiertje staat en niet naar wat er op het papiertje had moeten staan.

Oftewel die meid heeft goed mazzel gehad :} .


(Dit is natuurlijk allemaal speculatie, ik werk niet bij de gemeente ofzo :) )
[me]Orpheus vraagt zich af of daar überhaupt mensen werken... }) [/me]
 
Het CBR en de gemeente zijn verschillende instanties. Als ze jou bij het CBR het verkeerde papiertje hebben gegeven, dan handelen ze op het gemeentehuis gewoon naar wat er op dat papiertje staat en niet naar wat er op het papiertje had moeten staan.

Ik ben wel benieuwd wat er dan op het rijbewijs staat? Zowel bij licht als zwaar dezelfde ingangsdatum?
 
Nee ze handelen niet naar wat er op het papiertje staat, anders had ik op mijn 20e ook volledig rijbewijs. Bij mij belde de baliemedewerkster nog even naar het CBR of ik nu wel of geen volledig rijbewijs mocht hebben...
 
Als er geen 25kW op het papiertje staat van het CBR en je bent ouder dan 21 dan zal je een onbeperkt rijbewijs krijgen. Ben je jonger dan 21, dan krijg je een 25kW, want dat wordt automatisch bepaald.

Waarom weet ik dat?
De vrouw die mij uitgepoept heeft schrijft rijbewijzen uit. ;)
 
In Vlaardingen schijnt het vaker gebeurd te zijn dat mensen die afgereden hadden op een 25kw motor, het gemeentehuis uitliepen met een rijbewijs met daarop vol vermogen. Bij mij begon dat mens ook even te twijfelen, maar belde op het laatste moment toch maar even een collega die het wel wist...

Mocht je dan betrokken raken bij een ongeval, ben je volgens mij zwaar de lul...ook al heeft die muts op het gemeentehuis het fout gedaan.
 
In Vlaardingen schijnt het vaker gebeurd te zijn dat mensen die afgereden hadden op een 25kw motor, het gemeentehuis uitliepen met een rijbewijs met daarop vol vermogen. Bij mij begon dat mens ook even te twijfelen, maar belde op het laatste moment toch maar even een collega die het wel wist...

Mocht je dan betrokken raken bij een ongeval, ben je volgens mij zwaar de lul...ook al heeft die muts op het gemeentehuis het fout gedaan.

idd.

Opgave van valse gegevens is een van de redenen waardoor een rijbewijs ongeldig word verklaard.
Nu heeft zij geen valse gegevens opgegeven, maar weet wel dat er een fout gemaakt is. Als het er-op-aan-komt zal zij het haasje kunnen zijn als ze bij bv een zware aanrijding betrokken raakt.
 
Omdat een lichte motor precies dsat is: licht. En dus makkelijker te manouvreren voor onze verticaal minder begaafde medemens.

Bij mij was het precies andersom. Ik heb alles op een zware motor moeten doen omdat de rijschool geen lichte had, maar ik heb wel een beperkt rijbewijs gekregen omdat ik nog geen 21 was -O- ...

Nog een jaartje (is lang!!!) en dan is alsnog alles weer helemaal tsjill :] .


Een 25KW cb500 is net zo zwaar als een cb500 op vol vermogen hoor :?
 
Heb je dan geen speciale <25kw lesmotoren? Ik dacht dat er voor deze categorie ook 125cc lesmotortjes waren.. Als dat niet zo is zie het hele punt van een 25kw rijbewijs halen na je 21e niet
 
Heb je dan geen speciale <25kw lesmotoren? Ik dacht dat er voor deze categorie ook 125cc lesmotortjes waren.. Als dat niet zo is zie het hele punt van een 25kw rijbewijs halen na je 21e niet

:Y hoeft niet 125 cc te zijn of zo,ze hadden toen bij ons cb,s 500 op 25 kw.
 
Als er geen 25kW op het papiertje staat van het CBR en je bent ouder dan 21 dan zal je een onbeperkt rijbewijs krijgen. Ben je jonger dan 21, dan krijg je een 25kW, want dat wordt automatisch bepaald.

Waarom weet ik dat?
De vrouw die mij uitgepoept heeft schrijft rijbewijzen uit. ;)

Dus jij krijgt voor je verjaardag een datumpje bij vrachtwagens :+
 
Je hebt bij sommige rijscholen ook nog CB250 voor de 25kW lessers

die is wel degelijk kleiner en lichter

dus als het een klein vrouwtje is geweest dan vond ze dat misschien prettiger rijden
 
Omdat een lichte motor precies dsat is: licht. En dus makkelijker te manouvreren voor onze verticaal minder begaafde medemens.

Bij mij was het precies andersom. Ik heb alles op een zware motor moeten doen omdat de rijschool geen lichte had, maar ik heb wel een beperkt rijbewijs gekregen omdat ik nog geen 21 was -O- ...

Nog een jaartje (is lang!!!) en dan is alsnog alles weer helemaal tsjill :] .


wat een gevaar dan op de weg dan, als je het om die reden doet :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan