foutmelding FI

sjarty

MF'er
11 sep 2004
41
0
antwerpen/belgie
oke , zal het eens uitleggen wat er schellt .
soms als ik rij en dan stop voor een licht of zo gaat plots men temperatuur zeer snel zakken en geeft dus andere waarden aan dan wat het is , in enkele zeldzame gevallen viel hij stil en gaf hij op de teller de melding FI aan en pinkte het rode lampje.
er is me verteld dat dit vele oorzaken kan hebben omdat dit een algemene foutmelding is en geen specifieke , een handelaar heeft er ooit eens naar gekeken en vertelde me dat er luchtbellen in de cooling zaten en dat dit de oorzaak was .
die heeft wel niet de moeite gedaan om te kijken waar die bellen vandaan kwamen en dit heb ik zelf dan gevonden , het darmpje van het expansievat (cooling) naar de vuldop van de radiator zit een kleine fit in , dit is nog niet vervangen maar kan dit eventueel de oorzaak zijn want heb de luchtbellen uiteraard niet zelf gezien .(lekt wel een kleine hoeveelheid koelvloestof uit , heb het net gemerkt deze week.)
normaal als dit probleem zich voordoet en de motor terug is afgekoeld start hij terug normaal .
wat ik ook 2 maal gemerkt heb is als de temperatuuraanduiding dit fenomeen krijgt gaat hij ook onregelmatig draaien in stationair.
 
Gewoon af laten koelen, en straks met de vuldop van je koelvloeistof eraf starten en even laten lopen, ploppen die bellen vanzelf eruit. Ook dat slangetje met die knik erin even fiksen gelijk.

En idd wat MotoMarz zegt, ook even de temp voeler nakijken. :) Als die stuk is krijg je dezelfde perikelen. Maar das wel makkelijk vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan