[FR] Berekend risico:Hoe zwaar zijn de snelheidsboetes in FR

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
Heb gezocht, maar vind niet zo direct een recent topic.
Binnenkort ga ik voor een paar dagen met de auto naar het Zuiden van Frankrijk, ik heb niet veel zin om daar nutteloos veel tijd aan te spenderen en ga dus het gaspedaal wat dieper indrukken.

Wie heeft recentelijk ervaringen met snelheidsovertredingen op de Péage-wegen?
Mijn doel is met de cruise control rond de 150-155 aan te houden.

Ik weet dat ze controleren want tijdens mijn vorig bezoek aan Parijs heb ik 'sjans' gehad. Tijdens het terugrijden stormde de Mitsubitsu EVO... van de Gendarme rechts van mij naar een verderop rijdende Touran die ook iets te snel reed...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 3 weken geleden geflitst in Frankrijk met de auto. Ik heb gelukkig nog niks in de buis. Ik reed rond de 160 waar je 130 mag.
 
Als je een beetje oplet op je tegenliggers, wordt je daar niet geflitst, iedereen let daar op. en beginnen kilometers van te voren al te knipperen met hun lichten dat er, of een controle is, of er ergens een politie staat op zo'n invoegstrook. Dus denk niet na 2 km , he ik heb niks gezien dus gassen maar weer, die politie staat er hoor!!!!

Prachtig motor land !!!!
 
Vraag me af wat dit met motoren te maken heeft :?

Verder zie ik het nut niet in om 150/155 te rijden ipv. 130. Daar haal je nauwlijks tijdswinst mee. Toen ik laatst met de motor door frankrijk reed stond er achter elke boom iemand van de gendarmerie, en als je daar door wordt gepakt ben je al je tijdwinst + meer al direct weer kwijt.

Dus gewoon de cruisecontrol op 137 houden op de teller, dat is toch snel zat?
 
Toen wij in juli vorig jaar naar het zuiden van Frankrijk reden waren er zeer veel bemande snelheidscontroles. Met motoragenten en flitsauto's. Op heel de rit heb ik er zo minstens twaalf zien naast de kant staan. En daarnaast heb je nog de flitskasten.
Mijn schoonbroer heeft er trouwens zijn rijbewijs moeten inleveren (voor 184 :o :o ).
Maar ja, jij rijdt wel niet in het toeristisch seizoen, dus succes!
 
Hier staan er een paar, in het frans weliswaar ;) http://www.easydroit.fr/code-de-la-route/le-permis/fonctionnement/differentes-infractions.htm

De belangrijkste:

Grootlichten aan laten en tegenliggers verblinden: 750€
Over volle witte lijn rijden: 750€
<19km/u te snel: 450 buiten 50km-zone, 750 binnen.
20<49: 750€
>> 50 km/u te snel: 1500€
Gevaarlijk inhalen: 750€
Opzettelijk in gevaar brengen van anderen (vb racen): 15.000
Vluchtmisdrijf, vluchten voor politie: 60.000€
Onder invloed van drugs: 4500€
Rijden met vervallen ingetrokken rijbewijs: 4500€
Dronken onder de 0.08: 450€, daarboven 4500€
Vluchtsrook rijden: 750€
Knipperlichten niet gebruiken bij afslaan: 150€
schuldaan ongeval met werkonbekwamheid van de slachtoffers, vanaf 75.000€
Idem zonder werkonbekwaamheid: 1500€
Gelijklopend met de zwaarte van de overtreding: kans op 3 jaar rijbewijs kwijt, 5 jaar rijontzegging en tussen 3maand en 2 jaar cel. En tussen 1 en 6 punten van je (frans) rijbewijs kwijt.

Ze lachen er niet meer mee de fransen.

Mijn ervaring van de afgelopen 25 jaar met het franse verkeer is dat ze 10 jaar geleden afgrijselijk snel reden, en nu NIET meer ...
En als je es langs een route nationale heb gereden dan valt na een tijdje wel je munt, wat die fransen toch bedoelen met die tientallen 2meter hoge zwarte silhouetten van mensen die in de kant geplant staan ... je gaat vanzelf 20km/u trager rijden ...

Als je wat sneller wil rijden dan toegelaten, rij dan nooit de snelste, laat altijd iemand sneller rijen, die wordt dan de pineut in geval van vliegende controle. En hou het ONDER 20 te snel, dan raak je je rijbewijs niet kwijt. Boven de 20 kans op, vanaf 50 te snel: Quasi zeker kwijt voor 3 jaar.


<Edit>:
135€ indien je geen fluo jas bijhebt
en: veel boetes komen tot de helft lager uit als je direct betaald (voor toeristen dus)
 
Laatst bewerkt:
Heb hier een boete liggen uit 14 april 2006.
Ben toen tot stilstand gebracht door 2 motorrijdende agenten uit Frankrijk, een komt voor rijden de ander blijft achter rijden.

Parkeerplaatsje op en volgens hun meting reed ik 159, na correctie 151 (! 8 km correctie?).
De boete bedroeg €90, meteen betalen.

Weet niet of ze bedragen inmiddels verhoogt zijn, maar over het algemeen vind ik elk bedrag te hoog....
 
Vraag me af wat dit met motoren te maken heeft :?

Verder zie ik het nut niet in om 150/155 te rijden ipv. 130. Daar haal je nauwlijks tijdswinst mee. Toen ik laatst met de motor door frankrijk reed stond er achter elke boom iemand van de gendarmerie, en als je daar door wordt gepakt ben je al je tijdwinst + meer al direct weer kwijt.

Dus gewoon de cruisecontrol op 137 houden op de teller, dat is toch snel zat?
Inderdaad, daarom rijden de TGV en andere HST treinen ook 140km/u. Ze weten toch dat ze aan 280 km/u geen tijdswinst maken.
 
Hier staan er een paar, in het frans weliswaar ;) http://www.easydroit.fr/code-de-la-route/le-permis/fonctionnement/differentes-infractions.htm

De belangrijkste:

Grootlichten aan laten en tegenliggers verblinden: 750€
Over volle witte lijn rijden: 750€
<19km/u te snel: 450 buiten 50km-zone, 750 binnen.
20<49: 750€
>> 50 km/u te snel: 1500€
Gevaarlijk inhalen: 750€
Opzettelijk in gevaar brengen van anderen (vb racen): 15.000
Vluchtmisdrijf, vluchten voor politie: 60.000€
Onder invloed van drugs: 4500€
Rijden met vervallen ingetrokken rijbewijs: 4500€
Dronken onder de 0.08: 450€, daarboven 4500€
Vluchtsrook rijden: 750€
Knipperlichten niet gebruiken bij afslaan: 150€
schuldaan ongeval met werkonbekwamheid van de slachtoffers, vanaf 75.000€
Idem zonder werkonbekwaamheid: 1500€
Gelijklopend met de zwaarte van de overtreding: kans op 3 jaar rijbewijs kwijt, 5 jaar rijontzegging en tussen 3maand en 2 jaar cel. En tussen 1 en 6 punten van je (frans) rijbewijs kwijt.

Ze lachen er niet meer mee de fransen.

Mijn ervaring van de afgelopen 25 jaar met het franse verkeer is dat ze 10 jaar geleden afgrijselijk snel reden, en nu NIET meer ...
En als je es langs een route nationale heb gereden dan valt na een tijdje wel je munt, wat die fransen toch bedoelen met die tientallen 2meter hoge zwarte silhouetten van mensen die in de kant geplant staan ... je gaat vanzelf 20km/u trager rijden ...

Als je wat sneller wil rijden dan toegelaten, rij dan nooit de snelste, laat altijd iemand sneller rijen, die wordt dan de pineut in geval van vliegende controle. En hou het ONDER 20 te snel, dan raak je je rijbewijs niet kwijt. Boven de 20 kans op, vanaf 50 te snel: Quasi zeker kwijt voor 3 jaar.


<Edit>:
135€ indien je geen fluo jas bijhebt
en: veel boetes komen tot de helft lager uit als je direct betaald (voor toeristen dus)
Bedankt hier heb ik wat aan, ik ga 's avonds vertrekken en doorrijden, dan hopelijk ook wat minder verkeer. 900 km moet best te doen zijn in 1 trek. (heb de tocht de vorige gedaan met een busje :r )
 
Hier staan er een paar, in het frans weliswaar ;) http://www.easydroit.fr/code-de-la-route/le-permis/fonctionnement/differentes-infractions.htm

De belangrijkste:

Grootlichten aan laten en tegenliggers verblinden: 750€
Over volle witte lijn rijden: 750€
<19km/u te snel: 450 buiten 50km-zone, 750 binnen.
20<49: 750€
>> 50 km/u te snel: 1500€
Gevaarlijk inhalen: 750€
Opzettelijk in gevaar brengen van anderen (vb racen): 15.000
Vluchtmisdrijf, vluchten voor politie: 60.000€
Onder invloed van drugs: 4500€
Rijden met vervallen ingetrokken rijbewijs: 4500€
Dronken onder de 0.08: 450€, daarboven 4500€
Vluchtsrook rijden: 750€
Knipperlichten niet gebruiken bij afslaan: 150€
schuldaan ongeval met werkonbekwamheid van de slachtoffers, vanaf 75.000€
Idem zonder werkonbekwaamheid: 1500€
Gelijklopend met de zwaarte van de overtreding: kans op 3 jaar rijbewijs kwijt, 5 jaar rijontzegging en tussen 3maand en 2 jaar cel. En tussen 1 en 6 punten van je (frans) rijbewijs kwijt.

Ze lachen er niet meer mee de fransen.

Mijn ervaring van de afgelopen 25 jaar met het franse verkeer is dat ze 10 jaar geleden afgrijselijk snel reden, en nu NIET meer ...
En als je es langs een route nationale heb gereden dan valt na een tijdje wel je munt, wat die fransen toch bedoelen met die tientallen 2meter hoge zwarte silhouetten van mensen die in de kant geplant staan ... je gaat vanzelf 20km/u trager rijden ...

Als je wat sneller wil rijden dan toegelaten, rij dan nooit de snelste, laat altijd iemand sneller rijen, die wordt dan de pineut in geval van vliegende controle. En hou het ONDER 20 te snel, dan raak je je rijbewijs niet kwijt. Boven de 20 kans op, vanaf 50 te snel: Quasi zeker kwijt voor 3 jaar.


<Edit>:
135€ indien je geen fluo jas bijhebt
en: veel boetes komen tot de helft lager uit als je direct betaald (voor toeristen dus)

Dat zijn maximale boetes. Het is niet gezegd dat dat de boete is die je krijgt.

Interessant vind ik wel dat je een boete kan krijgen als je optrekt op het moment dat je ingehaald wordt :) Je mag de andere dus niet "pesten" daarmee.
 
Dat zijn maximale boetes. Het is niet gezegd dat dat de boete is die je krijgt.
He ja, natuurlijk.
Aan info ivm de minimale boetetarieven heeft niemand niets hé, behalve als je ze moet betalen.


Bwa kijk, 900km, das een ritje van 10 uur aan 120/u 1 koffie stop inbegrepen.
Stel dat je op 600km van de 900 150 kan rijden, dan win je daar 1 uur mee.
Je risico op boetes is heel hoog, je dieselverbruik is veel hoger, je gaat ook veel meer moe zijn (150 tijdt minder rustig dan 120), en het ongevals risco is ook hoger en de gevolgen zwaarder ... Als dat opgeteld allemaal dat ene uurtje tijdswinst rechtvaardigt ... ik denk van niet.
 
Inderdaad, daarom rijden de TGV en andere HST treinen ook 140km/u. Ze weten toch dat ze aan 280 km/u geen tijdswinst maken.

Oh ja met 150 ipv. 130 haal je natuurlijk evenveel tijdswinst als met 280 tov. 140! :')

Ik zou gewoon lekker 160 gaan rijden als ik jou was :W

Je doet je avatar en nickname trouwens wel eer aan zeg. Jezus.
 
Laatst bewerkt:
He ja, natuurlijk.
Aan info ivm de minimale boetetarieven heeft niemand niets hé, behalve als je ze moet betalen.


Bwa kijk, 900km, das een ritje van 10 uur aan 120/u 1 koffie stop inbegrepen.
Stel dat je op 600km van de 900 150 kan rijden, dan win je daar 1 uur mee.
Je risico op boetes is heel hoog,
check
je dieselverbruik is veel hoger,
check (half litertje, so what)
je gaat ook veel meer moe zijn (150 tijdt minder rustig dan 120)
Dat betwijfel ik
, en het ongevals risco is ook hoger
? voor die 30 km/u méér op de autosnelweg?
en de gevolgen zwaarder
check
... Als dat opgeteld allemaal dat ene uurtje tijdswinst rechtvaardigt ... ik denk van niet.
Daarom ook 300 km/u proberen rijden... })
méér tijdswinst
 
2 maal geflits in frankrijk nooit één thuis gehad. Geen ervaring met staande houdingen.
 
Afgelopen zomer 2x geflitst met veel te hard, op een tolweg..
Niets van gehoord :W
 
Overstappen in Rijsel
Tijdverlies bij wachten
Ik maak slechts in uiterste, extreme nood gebruik van vervoer waar ik niet zelf de chauffeur van ben. (dus niet vliegen, boten of treinen)

Das ook saai, dan kun je nooit op een verre vakantie, nooit een taxi pakken, nooit naar een eiland of een oversteek maken met een veerboot.

Blijkbaar vertrouw jij alleen jezelf maar en vind je jezelf heel wat achter het stuur, dus ik ben ervan overtuigt dat jij goed genoeg bent om te hard te mogen rijden en dat de gendarmerie dit bij jou zeker direct door de vingers zal zien omdat ze helemaal verbouwereerd zullen zijn van jou perfecte stuurmanskunsten!
 
Laatst bewerkt:
Het aller beste (whats in a name) resultaat dat ik ooit behaalde op de weg, was op een terugreis van Griekenland in 1990. Van de boot in Bari, en in één ruk 2000km in 19uur naar huis (van 15uur liggen snurken op de boot ben je uitgeslapen voor 2 dagen). Van die 2000km was er 1500 met een kruissnelheid van 160km/u (toen kon dat nog straffeloos). En toch haalde ik maar 105km/gemiddeld.
Een paar jaar later op een trip naar Ljubljana, deed ik 14 uur over 1300km, met een 1500cc dieseltje, kruissnelheid 110km/u: gemiddelde snelheid: 93km/u. (1300km op 1 volle tank).
En halfweg de jaren 90, een 900km trip naar de ardeche, aan 170 kruissnelheid op de peage, en toch nog 9 uur rijden.

Wat velen niet weten is dat je op de peage ook op snelheid gecontroleerd wordt. De peage kaart
wordt ook gebruikt als traject snelheids meting: zoveel km in zoveel tijd, geeft zo een gemiddelde snelheid. Geen idee waar de normen en grenzen liggen, ik weet wel dat het effectief gebruikt wordt.

TGV :N = enkel goed voor een "valies citytrip", niet voor een 'weekje uit in de provence'

Anyway, de fransen zijn echt bezig met een kruistocht tegen overdreven snelheid. Zolang je niet de snelste van de bende bent en het net onder de 150 houdt zit je redelijk safe en heb je enkel het risico op ne zantje ;) ... voor de rest: elk zijn rijstijl, en have fun ... :W

Trowwes, osje van Bruhhe ziet, moej gie da oas westflut toch ollemoale weetn, ba joaje toch?
 
Das ook saai, dan kun je nooit op een verre vakantie, nooit een taxi pakken, nooit naar een eiland of een oversteek maken met een veerboot.
Dat is dan een consequentie die ik er bij neem... (maar je kunt wel tot in China geraken met de moto...)
Blijkbaar vertrouw jij alleen jezelf maar en vind je jezelf heel wat achter het stuur, dus ik ben ervan overtuigt dat jij goed genoeg bent om te hard te mogen rijden en dat de gendarmerie dit bij jou zeker direct door de vingers zal zien omdat ze helemaal verbouwereerd zullen zijn van jou perfecte stuurmanskunsten!
:^
(het staat ook op film hoe goed ik ben, slecht de anderen zijn)
 
Het aller beste (whats in a name) resultaat dat ik ooit behaalde op de weg, was op een terugreis van Griekenland in 1990. Van de boot in Bari, en in één ruk 2000km in 19uur naar huis (van 15uur liggen snurken op de boot ben je uitgeslapen voor 2 dagen). Van die 2000km was er 1500 met een kruissnelheid van 160km/u (toen kon dat nog straffeloos). En toch haalde ik maar 105km/gemiddeld.
Een paar jaar later op een trip naar Ljubljana, deed ik 14 uur over 1300km, met een 1500cc dieseltje, kruissnelheid 110km/u: gemiddelde snelheid: 93km/u. (1300km op 1 volle tank).
En halfweg de jaren 90, een 900km trip naar de ardeche, aan 170 kruissnelheid op de peage, en toch nog 9 uur rijden.
Je verliest enorm veel tijd met tanken en "rust"pauzes (die je idd toch wel nodig hebt, zelfs al rij je maar 120km/u)
Wat velen niet weten is dat je op de peage ook op snelheid gecontroleerd wordt. De peage kaart
wordt ook gebruikt als traject snelheids meting: zoveel km in zoveel tijd, geeft zo een gemiddelde snelheid. Geen idee waar de normen en grenzen liggen, ik weet wel dat het effectief gebruikt wordt.

TGV :N = enkel goed voor een "valies citytrip", niet voor een 'weekje uit in de provence'

Anyway, de fransen zijn echt bezig met een kruistocht tegen overdreven snelheid. Zolang je niet de snelste van de bende bent en het net onder de 150 houdt zit je redelijk safe en heb je enkel het risico op ne zantje ;) ... voor de rest: elk zijn rijstijl, en have fun ... :W
:)
Trowwes, osje van Bruhhe ziet, moej gie da oas westflut toch ollemoale weetn, ba joaje toch?
Das zjust ja't. })
 
Ik zou het niet te bont maken. Het aantal controles is flink toegenomen, dat heb ik niet gehoord maar ook iedere keer dat ik door frankrijk reed gezien. Ik ben de laatste keren met motor/auto iedere rit door dat land èèn of meerdere malen gelasert.

Daarnaast zijn de flitsbakken met iets van 1800 stuks uitbereid. Voordeel in FR is dan wel weer dat de palen altijd van te voren worden aangekondigd (controlles automatique, pour votre securitè :P). Hou ook rekening met veel controle op het traject Metz-Nancy.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan