Frame checken, toleranties

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Jongens en meisjes,

Ik heb laatst een ongeluk gehad, voorvork helemaal kapot.
De voorvork heeft een deuk in het frame geslagen, maar daar achter zat een buis, dus dat zal een groot deel van de klap hebben opgevangen.

Ik wil toch wel zeker weten of het frame nog recht is, daarom heb ik net wat meetgereedsschap gekocht om de boel te checken.

Het betreft een Suzuki GS1000 uit 1979, ouderwets buizen frame.

Ik had gedacht om de pen door de achterbrug als referentiepunt te gaan gebruiken, die hrizontaal zetten, en dan het balhoofd meten.
Ook wil ik een liniaal langs de bovenste buis houden langs het balhoofd, en dan meten of er verschillen in zitten.

Maar mijn eigenlijke vraag; wat zijn de toleranties eigenlijk? Ik zit nu met een vlugge meting op iets meer dan een halve graad af.
Iets zegt me dat die oude frames helemaal niet zo nauwkeurig gebouwd zijn..

Als iemand tips of tricks heeft is dat van harte welkom.

Dank u :)
 
Nu komt dit frame uit de USA.

Maar stel dat Reinhoud het frame uit Eindhoven koopt, zie mijn vorige post, dan moet het op een pallet geplaatst worden en via een zee zending
naar down under verscheept. Wel moet het er kenteken komen te vervallen bij de RDW en krijg je vrachtkosten plus evt. Invoerrechten in Australië.

Zou er binnen dit forum geen douanedeclarant van een zeevracht vervoerder zijn die de uitvoering van dit frame op zich kan nemen?
-frame op pallet.
-vervoerder Eindhoven-Rotterdam.
-zeevracht naar AU.
-inklaren frame AU.
-vervoer dichtstbijzijnde haven AU of op het
eiland waar Reinhoud woont naar huisadres.

Er is alleen één ding en dat is het kostenplaatje en die weet ik niet.
Dat kostenplaatje weet ook ik dus niet..
 
Daar zit ik wel aan te denken, het balhoofd een centimer of 2/3 verder naar voren, en dan wat steiler.
Ik wil wat maten van de GSXR750 van mn maat meten, want dat ding stuurt best fijn eigenlijk.

Maar op het moment gaat er van alles door mn hoofd, ik wil hem eigenlijk fixen, maar weet nog steeds niet of het mogelijk is.

Ik zit er ook aan te denken om een nieuw frame te maken, proberen zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven, met iets dikkere buis, gewoon omdat de originele maat waarschijnlijk niet te koop is (28mm)
En dan misschien het scharnierpunt van de achterbrug wat lager, zodat ik wat meer speling met de ketting heb.
Zou ik echt geniaal vinden als je er zelf serieus mee aan de slag gaat. Risico van zo'n onderneming is dat je veel dingen van from scratch kan doen. En dan zijn er ineens erg veel mogelijkheden.

Bijvoorbeeld je balhoofd naar voren.. Dat ziet er misschien alleen mooi uit als de tank ook een beetje mee verhuist. De lijn van de tank kan dan misschien ook iets agressiever, tikkie schuiner. Sluit het weer niet aan met de kapjes.

Het aanpassen van het scharnierpunt van de achterbrug kun je dan ook mee pakken. Maar wat is dan een goed mikpunt. Dat vergt toch weer wat studie. Aangezien het bepalend is voor wat de achteras doet als je gas geeft. Teveel de ene kant op en hij trekt hem in de veren, teveel de andere kant op en hij trekt m uit de veren.

Kun je het verstelbaar maken (op oss heeft iemand dat gedaan in het verleden) maar dat moet je ook willen fabriceren allemaal. Idem voor het balhoofd trouwens. Je kunt bijvoorbeeld een Ducati balhoofd insert gebruiken en die monteren in een balhoofdbuis met klem. Als ik me goed herinner kun je die insert 180 graden draaien voor 1 graad verandering in balhoofdhoek.
 
1682260163078.png
 
Over de toleranties van een GS1000 frame; ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat die frames (en ik gok de meeste Japanse 80's frames) héle ruime toleranties hebben...

Het frame waar ik nu aan bezig ben (project loopt al een paar jaar..) heb ik geheel met een profi laseropstelling nagemeten ná het laswerk en was verbazingwekkend recht (wielen qua sporing, horizontaal en verticale stand, en verticale stand vsn het balhoofd) maar misschien was dat puur geluk.
Bij datzelfde frame zat tussen de beide achterschokbreker bevestigingen aan het achterframe bijna 1 cm verticaal en een 0,5 cm horizontaal verschil in.. fiets was overigens zeker geen ex-schadebak.

Dus ga er niet meteen vanuit dat je frame ook recht was vóór je ongelukje.. :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan