Frame laten vernikkelen

robbywag

MF'er
31 mei 2010
45
0
Hoi allemaal,

Wie weet een (goed) adres om een chr/moly gelast frame te laten vernikkelen? Het frame is reeds vernikkeld, ik zou het graag opnieuw willen laten behandelen.

Tnx gr
 
IMG_4392_zpsdsmkllhc.jpg
~[/URL]
 
Wat is het verschil tussen chemisch en electrolytisch? En wat zou het ongeveer kosten dan denk je?

Laagopbouw chemisch is gelijkmatiger. Bij electrolytisch werk je met potentiaalverschil. Bij hoeken en randen is dit groter dan op vlakke oppervlaktese krijg je meer/minder opbouw. Het zogenaamde dog bone effect. Aangezien je frame veel hoeken, rondingen e.d heeft lijkt me chemisch beter.
Tevens is chemisch beter te sturen op,mechanische eigenschappen (slijtvastheid Bijvoorbeeld)
Maar dat kunnnen die gasten je ook allemaal vertellen.

Kosten is lastig in te schatten. Als je er eentje vind diehet leuk vind een hobyist te helpen, zal ie je matsen en ben je mogelijk voor 100-200 euro klaar. Rekenen ze voor jouw frame een volledige badvulling, ga je zeker meer dan 500 euro betalen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb goede ervaringen met Tolenaar:
http://www.chromen.nl/

Ze doen veel voor oude brommers en motoren en letten goed op de details die het verschil maken.
Mijn ervaringen met industriele vernikkelaars zijn slecht omdat die nogal grofstoffelijk te werk gaan en niet begrijpen dat het goed moet zijn EN er goed moet uitzien.
 
Ik heb goede ervaringen met Tolenaar:
http://www.chromen.nl/

Ze doen veel voor oude brommers en motoren en letten goed op de details die het verschil maken.
Mijn ervaringen met industriele vernikkelaars zijn slecht omdat die nogal grofstoffelijk te werk gaan en niet begrijpen dat het goed moet zijn EN er goed moet uitzien.

Dan moet je ook naar een goeie gaan. Zo' n AHC levert toe aan automotive, vliegtuigbouw, chemie, precisiedelen voor machinebouw en mechatronics etc... die gaan niet grof te werk want dan krijgen ze klachten en mogelijk claims.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb goede ervaringen met Tolenaar:
http://www.chromen.nl/

Ze doen veel voor oude brommers en motoren en letten goed op de details die het verschil maken.
Mijn ervaringen met industriele vernikkelaars zijn slecht omdat die nogal grofstoffelijk te werk gaan en niet begrijpen dat het goed moet zijn EN er goed moet uitzien.
Dan ga je niet naar een goeie(of in ieder geval waar het personeel het allemaal geen zak boeit.)
Zelf een tijdje bij een galvaniseer bedrijf gewerkt en alles word gewoon per stuk nagekeken (uitzondering van hele kleine onderdelen). Bij een beetje twijfel word het al bijgewerkt.
 
Nog nooit bij zincoat geweest? als je ziet wat voor prutswerk ze daar maken en afleveren dan springen je de tranen in de reet.
Dan ga je niet naar een goeie(of in ieder geval waar het personeel het allemaal geen zak boeit.)
Zelf een tijdje bij een galvaniseer bedrijf gewerkt en alles word gewoon per stuk nagekeken (uitzondering van hele kleine onderdelen). Bij een beetje twijfel word het al bijgewerkt.
 
Je schrijft dat je frame al een laag nikkel heeft... dan wordt het een lastig/riskant verhaal! Die oude laag moet er eerst vanaf namelijk. En dat kan gruwelijk mis gaan. Ongeacht of de laag nikkel chemisch of electrolitisch is aangebracht moet hij er vanaf. Dat gebeurt in een badje met iets smerigs erin.... Als jouw frame gebrazeerd is (soort hardsoldeer toevoegmateriaal) kan dat sowiezo niet, het spul lost eerder op dan het nikkel, einde frame.... Als je frame met staal toevoeg materiaal is gelast kan het in theorie wel ontdaan worden van de laag nikkel.... MAAR ze moeten een inschatting maken hoelang je frame in dat ontnikkelbad moet. Als dat misgaat is je frame letterlijk WEG. Ik heb pas nog voor het werk iets chemisch laten vernikkelen, de kwaliteitseisen waren hoog, de vernikkelaar vond zijn eigen werk niet voldoende en heeft het toen proberen te ontnikkelen.... en je raadt het al... foetsie, nog maar 10% van het product over (stalen kap 1,5mm).

Kortom ik zou nooit het risico nemen om een echt EGLI frame te laten ontnikkelen op een chemische manier!!

Heel vervelend maar het is niet anders, datzelfe probleem hebben oude martin frames ook... Daar zie je nog maar zelden een exemplaar van met de originele nikkel laag... Kortom ik zou proberen te redden wat er te redden valt en dat conserveren met blanke lak ofzo, en anders stralen en coaten in een kleurtje dat het originele nikkel benadert...

Vriendelijke groeten,

Loek
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Je schrijft dat je frame al een laag nikkel heeft... dan wordt het een lastig/riskant verhaal! Die oude laag moet er eerst vanaf namelijk. En dat kan gruwelijk mis gaan. Ongeacht of de laag nikkel chemisch of electrolitisch is aangebracht moet hij er vanaf. Dat gebeurt in een badje met iets smerigs erin.... Als jouw frame gebrazeerd is (soort hardsoldeer toevoegmateriaal) kan dat sowiezo niet, het spul lost eerder op dan het nikkel, einde frame.... Als je frame met staal toevoeg materiaal is gelast kan het in theorie wel ontdaan worden van de laag nikkel.... MAAR ze moeten een inschatting maken hoelang je frame in dat ontnikkelbad moet. Als dat misgaat is je frame letterlijk WEG. Ik heb pas nog voor het werk iets chemisch laten vernikkelen, de kwaliteitseisen waren hoog, de vernikkelaar vond zijn eigen werk niet voldoende en heeft het toen proberen te ontnikkelen.... en je raadt het al... foetsie, nog maar 10% van het product over (stalen kap 1,5mm).

Kortom ik zou nooit het risico nemen om een echt EGLI frame te laten ontnikkelen op een chemische manier!!

Heel vervelend maar het is niet anders, datzelfe probleem hebben oude martin frames ook... Daar zie je nog maar zelden een exemplaar van met de originele nikkel laag... Kortom ik zou proberen te redden wat er te redden valt en dat conserveren met blanke lak ofzo, en anders stralen en coaten in een kleurtje dat het originele nikkel benadert...

Vriendelijke groeten,

Loek

Top info :t
 
Je schrijft dat je frame al een laag nikkel heeft... dan wordt het een lastig/riskant verhaal! Die oude laag moet er eerst vanaf namelijk. En dat kan gruwelijk mis gaan. Ongeacht of de laag nikkel chemisch of electrolitisch is aangebracht moet hij er vanaf. Dat gebeurt in een badje met iets smerigs erin.... Als jouw frame gebrazeerd is (soort hardsoldeer toevoegmateriaal) kan dat sowiezo niet, het spul lost eerder op dan het nikkel, einde frame.... Als je frame met staal toevoeg materiaal is gelast kan het in theorie wel ontdaan worden van de laag nikkel.... MAAR ze moeten een inschatting maken hoelang je frame in dat ontnikkelbad moet. Als dat misgaat is je frame letterlijk WEG. Ik heb pas nog voor het werk iets chemisch laten vernikkelen, de kwaliteitseisen waren hoog, de vernikkelaar vond zijn eigen werk niet voldoende en heeft het toen proberen te ontnikkelen.... en je raadt het al... foetsie, nog maar 10% van het product over (stalen kap 1,5mm).

Kortom ik zou nooit het risico nemen om een echt EGLI frame te laten ontnikkelen op een chemische manier!!

Heel vervelend maar het is niet anders, datzelfe probleem hebben oude martin frames ook... Daar zie je nog maar zelden een exemplaar van met de originele nikkel laag... Kortom ik zou proberen te redden wat er te redden valt en dat conserveren met blanke lak ofzo, en anders stralen en coaten in een kleurtje dat het originele nikkel benadert...

Vriendelijke groeten,

Loek

Waarschijnlijk omdat die verchroomd zijn :+ Ik heb er ééntje en mijn chroom is heel niet slecht gelukkig, ik ken een stel andere Martin eigenaren en die van hun zijn allemaal gepoedercoat of overgespoten vanwege met de problemen om de oude laag te verwijderen die hierboven zijn genoemd.
 
Bij Kanigen in Genk heb ik eens alle bouten/moeren/ijzeren delen van een ganse moto laten doen, en dat was perfect gedaan. Is een groot bedrijf dat weet wat ze doen en hebben oa het grootste bad van Europa. Grote industrieen laten daar onderdelen vernikkelen die tot op de micro-meter juist moeten zijn.

zijn klant van ons voor hun heftrucks.
 
hallo robby, dit is al een ouder topic maar ik vroeg me af of je uiteindelijk een oplossing hebt gevonden voor het hernikkelen.ik heb hier namelijk een rickman frame dat ook een beurt zou kunnen gebruiken.die zijn ook koper gesoldeerd/gelast hoe je het ook wil noemen. alvast bedankt
Ooit ook een Rickman frame gehad en wou het ook opnieuw laten behandelen maar heb er vanaf gezien omdat geen
garantie kon worden gegeven dat het niet mis zou gaan,het verwijderen van de oude laag is hierbij het
probleem,het tast de koperlassen aan,uiteindelijk heb ik het frame laten poedercoaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan