Frame poedercoaten, spuiten of zelf met hammerite behandelen

HCBF

Die hard MF'er
15 jan 2011
425
3
Haarlem
Hey,

ik weet niet wat ik nou precies moet doen.. ik ga een motor uit '74 restaureren en ombouwen naar een caféracer.
ik heb via mijn baas een adres kunnen regelen om alles te laten spuiten en waar ik alleen de verf betaal.

Van verschillende mensen heb ik gehoord dat ik voor het frame beter iets anders kan doen dan professioneel spuiten.

Dus: Wat vind jij de beste oppervlakte behandeling met een goede prijs/kwaliteit behandeling?

Adresjes etc zijn welkom.


Gr Ard

Foto-NIAB4VWL-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Poedercoaten, absoluut. Bij voorkeur ook eerst stralen. Zelf ook laten doen, ziet er als nieuw uit en is inderdaad keihard. Zet wel even een boutje in elk schroefgat zodat dit niet meegecoat wordt, anders kun je ze opnieuw tappen. Laat ook niet per ongeluk een kunststof dopje zitten. Wordt het ook niet mooier van.
 
Poedercoaten is een goedkope manier om alles netjes in kleur te kunnen zetten echter .....

Als je achteraf een puntje (schade) wil herstellen is het niet het meest ideaale product om te kunnen herstellen.
 
Spuiten wordt onderschat. Een poedercoating is inderdaad kneiterhard, maar.. Ik heb nog nooit een gepoedercoat frame gezien dat er strakker en beter glimmend uitziet dan een vakkundig gespoten frame. (Ik ben vroeger als poedercoater en spuiter werkzaam geweest).

Belangrijk als je een resto doet is dat je met een gespoten frame wel heel erg voorzichtig moet zijn bij het afmonteren van de motor.
 
Spuiten wordt onderschat. Een poedercoating is inderdaad kneiterhard, maar.. Ik heb nog nooit een gepoedercoat frame gezien dat er strakker en beter glimmend uitziet dan een vakkundig gespoten frame. (Ik ben vroeger als poedercoater en spuiter werkzaam geweest).

Belangrijk als je een resto doet is dat je met een gespoten frame wel heel erg voorzichtig moet zijn bij het afmonteren van de motor.

:^

Setje velgen gespoten .... met die rede ;)

n19rtj.jpg


[edit]Deze waren zwart.... met gespoten gele rimstriping.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
:^

Setje velgen gespoten .... met die rede ;)

[http://i56.tinypic.com/n19rtj.jpg (afbeelding)]

[edit]Deze waren zwart.... met gespoten gele rimstriping.[/edit]

dat ziet er wel mooi uit :D alles aan deze motor wil ik zwart hebben, incl cilinder&velgen. En dan een rode race-streep over de tank en het zitje.
 
Bij spuiten:

- Stralen

- 2X Epoxy primer (EP) liefst de minder gezonde "zink chromaat" variant

- Als het echt als een zwarte spiegel moet worden 2 lagen sanding filler (niet verplicht dus)

- Als je de filler doet moet er ook waterproof geschuurd worden, P800

- Aflakken met 2K (2 komponent) PU (poly-urethaan) lak, RAL9005 (zwart)


Resultaat bij bovenstaande methode is een frame waarmee je een show kan winnen. Als je echter alleen EP doet en dan 2X zwart (dus geen geschuur), dan is dat nog steeds mooier dan een poedercoating.
 
epoxy, wat is dat dan? waar kan ik het laten doen? hoeveel kost het? :P


Dat is een 2 componenten product dus dat moet gemengd worden maar kan gewoon worden gespoten, dan moet deze wel uitharden.
Jij had al een gratis spuiter... die zou dat moeten kunnen.
Hoeveel het kost... die spuiter zou gratis spuiten dus alleen de epoxy/verf toch?

Ik heb al vaker XT500 frames zo laten doen.
Stralen, epoxy, spuiten en dat beschadigd niet snel want je hebt dan toch ook een dikkere laag.

Op een of andere manier heb ik het niet zo op poedercoaten.
 
is poedercoaten niet juist meer bestand tegen beschadigingen dan spuiten.
dacht dat velgen in de lak meer kleur kwijt raken bij een stoeprandje dan velgen in de poedercoat (auto in dit geval)

CB-saco lijkt te weten waar hij het over heeft....
 
is poedercoaten niet juist meer bestand tegen beschadigingen dan spuiten.
dacht dat velgen in de lak meer kleur kwijt raken bij een stoeprandje dan velgen in de poedercoat (auto in dit geval)

CB-saco lijkt te weten waar hij het over heeft....

hij zegt alleen dat lakken onderschat wordt, niet dat het beter is dan poedercoaten.
maar als die verschillen tussen lakken en coaten zo dicht bij elkaar liggen, dan kan ik misschien toch maar beter voor lakken gaan.
 
Dus: Wat vind jij de beste oppervlakte behandeling met een goede prijs/kwaliteit behandeling?

Laat mijn frame volgende week poedercoaten dus kan ik je dan meer vertellen. ;)

Heb wel ervaring met het laten spuiten van een frame en het zelf in de Hammerite zetten. Beiden zijn zeer goede opties waarbij je in het geval van de Hammerite wel moet weten hoe je het precies moet doen. En vooral weten wat voor goedje het is en vooral wat het niet is... dus geen anti roest wonder middel.. komt wel wat meer bij kijken.
 
Laatst bewerkt:
Laat mijn frame volgende week poedercoaten dus kan ik je dan meer vertellen. ;)

Heb wel ervaring met het laten spuiten van een frame en het zelf in de Hammerite zetten. Beiden zijn zeer goede opties waarbij je in het geval van de Hammerite wel moet weten hoe je het precies moet doen. En vooral weten wat voor goedje het is en vooral wat het niet is... dus geen anti roest wonder middel.. komt wel wat meer bij kijken.


Hammerite werd mij door mijn buurman aangeraden. Maar er zit nauwelijks roest op het frame dus ik heb ook geen wondermiddel nodig ;)

Zou graag je ervaring met poedercoaten horen en hoe het in zijn werk gaat & de kosten etc.
 
Hammerite doet ook niet veel met je roest, het sluit het op en zonder zuurstof stopt de oxidatie in veel gevallen. Maar geen garanties op dat vlak en verder hecht Hammerite ook vooral aan zichzelf en niet aan je frame dus kortom in het geval van Hammerite moet je wel degelijk het frame ontroesten en daarna eerst in een (Hammerite) primer zetten. Maar goed het eindresultaat wordt wel knoerthard..

Zal binnenkort mijn ervaringen met poedercoaten hier wel ff vermelden, maar volgens mij zijn er genoeg ervaringsdeskundigen hier op het forum.
 
hij zegt alleen dat lakken onderschat wordt, niet dat het beter is dan poedercoaten.
maar als die verschillen tussen lakken en coaten zo dicht bij elkaar liggen, dan kan ik misschien toch maar beter voor lakken gaan.

crap, je hebt helemaal gelijk, ik las met een gepoedercoat frame moet je voorzichtig zijn, niet wat er echt stond "resto doet is dat je met een gespoten frame wel heel erg voorzichtig moet zijn"

oeps...

iets interesants om te weten voor mij, wat is lichter? poeder of lak? gewoon nieuwschierig.
weet bijvoorbeeld dat in de keuze naar een nieuw voertuig voor het amerikaanse leger de willys bijna werd verstoten om het gewicht. er is toen een model neergezet met minder lak lagen en werd gekocht....
dus lak weegt genoeg om een leger de keuze van een voertuig ervan te laten afhangen...
 
Ik ben groot fan van poedercoaten, omdat het sterk, makkelijk en het goed betaalbaar is.
Een gespoten frame kan inderdaad mooier zijn, maar een gepoedercoat frame is heel netjes!!
Ik heb het al een paar keer laten doen, tot grote tevredenheid!!
Je frame wordt gestraald door het bedrijf als je het weg brengt om te laten coaten, daar hoef je je dus niet druk om te maken.
Ik betaalde 125 euro voor het frame, 25 - achterbrug, 60 - per velg, en 30 voor het kleine grut.
Het enige wat je doet is heen brengen en ophalen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan