Frame te strak voor het wiel

Canvas

Rookie
12 jul 2017
26
0
Amsterdam
Tijdens het vervangen van de achterband bleek mijn achterwiel erin zetten een stuk lastiger dan eruit halen.
Het zal wel onder fabriekstolerantie vallen, maar het is kennelijk mogelijk dat een achterframe in ontspannen toestand eerder te krap dan te ruim is. Zo kwam ik 2 mm speelruimte tekort om de originele opvulbus tussen wiel en frame (en waar je de achteras doorheen steekt) terug te plaatsen. Dat lijkt weinig, maar zonder hulp van buitenaf is het onmogelijk om de benodigde ruimte te creëren.

En dan moet je creatief zijn. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk, zoals op zoek gaan naar een 2 mm kortere opvulbus, maar zelf bedacht ik bijgaande oplossing, zie foto:
1 Steek een bout (A) die lang genoeg is om de remschijf te bereiken door een montage-gat van de achterremklauw, en plaats aan de binnenkant een ring (ter bescherming ) en een moer (B).
2 In principe fungeert de remschijf als afzet, maar omdat je die evenmin wilt beschadigen en om de druk te verdelen plaats je tussen schijf en bout en een metalen plaat (C) of iets dergelijks (wil je het perfect doen, dan maak je vooraf ook nog een ondiepte boorholte op de plek waar de bout de plaat raakt; hierdoor blijft de plaat beter op zijn plaats).
3 Draai de moer aan en voorkom tegelijk dat de bout meedraait. Hierdoor zet je de boel onder spanning en verkrijg je de benodigde speelruimte.
 

Nicolaas

MF veteraan
4 mei 2004
2.212
40
Fabriekstoleranties zorgen ervoor dat het altijd past. Hier is iets anders aan de hand.
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
13.833
429
57
Enkhuizen
Vind je het niet wat vreemd dat een wiel er zo tussenuitvalt ineens 2 mm te kort ruimte heeft bij het terugmonteren?

Als ik jou was zou ik een WPHB downloaden en eens kijken of er/je niks verkeerd zit/doet.
 

vuurbloed

pet-fles-pap
14 aug 2005
22.148
72
56
Hoofddorp
iets makkelijker:

zet met een spanband je linker achterbrug deel vast aan de schuurdeur
de andere aan de schutting.
nu kun je met de ratel die op de spanband zit de hele achterbrug wijd trekken.
net zo ver als je wilt.....desnoods om er een 230 achterwiel in te hangen.
 

hans zx 10

MF veteraan
Donateur
19 jun 2005
6.594
137
rotterdam
iets makkelijker:

zet met een spanband je linker achterbrug deel vast aan de schuurdeur
de andere aan de schutting.
nu kun je met de ratel die op de spanband zit de hele achterbrug wijd trekken.
net zo ver als je wilt.....desnoods om er een 230 achterwiel in te hangen.
Zo doe ik het ook als ik van bil wil gaan als mijn vriendin geen zin heeft.
 
Laatst bewerkt:

Canvas

Rookie
12 jul 2017
26
0
Amsterdam
Vind je het niet wat vreemd dat een wiel er zo tussenuitvalt ineens 2 mm te kort ruimte heeft bij het terugmonteren?

Als ik jou was zou ik een WPHB downloaden en eens kijken of er/je niks verkeerd zit/doet.
Het is niet het wiel maar de opvulbus, en die viel er niet spontaan uit maar moest ik eruit tikken nadat ik achteras verwijderd had.
 

Canvas

Rookie
12 jul 2017
26
0
Amsterdam
iets makkelijker:

zet met een spanband je linker achterbrug deel vast aan de schuurdeur
de andere aan de schutting.
nu kun je met de ratel die op de spanband zit de hele achterbrug wijd trekken.
net zo ver als je wilt.....desnoods om er een 230 achterwiel in te hangen.
Goed idee. Ik begin gelijk met een schutting bouwen.
 

superduc again

MF veteraan
6 mrt 2004
7.165
81
dussen
Is een van de busjes aan 1 kant niet konisch en heb je die om gewisseld
Ook wel eens gehad bij mijn monster , doe je maar 1 keer fout
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.555
240
52
Dat er nog niemand gevallen is over de topic titel want een wiel zit normaal gesproken nooit in het frame maar tussen de voorvorkpoten of tussen de achterbrug gemonteerd. Of de motor nou ja motor }) _O- moet omgebouwd zijn naar een rigid uitvoering. Dan zou het wel kunnen kloppen met heel veel fantasie.