Frame van guzzi afgebroken door zijspan

Hoi.

Een stuk van de veer afknippen maakt hem ook stugger.
Het afgeknipte stuk vervang je door een bus, oid.

Hoeveel je afknipt?
Proberen.

Groeten, Paul.
Leg me die eens uit.....Ik denk dat het niet werkt....
 
Daar word die veer echt niet stugger van want je veranderd de veerconstante niet. Je zorgt er wel voor dat de veer door het verminderd aantal windingen eerder doorslaat.
Mijns inziens wordt de veer wel stugger als je deze inkort, dit heb ikzelf ook in de praktijk gemerkt.
Elke winding veert eenzelfde stuk in, de totale invering is de som daarvan.
Dus minder windingen = minder inveren = stugger
 
Nee, zo werkt het helaas niet. De veerconstante is niet lengte gebonden.
Minder windingen=minder veerweg=eerder bottomen
 
Het klopt wel.
Simpel gezegd:
Om een zelfde aantal mm's in te veren met minder windingen, moet de draad in elke winding verder torderen.
Dat geeft meer torsiespanning en daarmee een grotere veerconstante

Kijk er de catalogi van de verenboeren maar op na, zelfde diameters van draad en windingen geeft een hogere veerconstante voor kortere veren
 
Laatst bewerkt:
Ok jullie zijn goed bezig , doe zo verder hier valt een oplossing uit de bus
Even wat meer uitleg : vorig jaar heb in nieuwe dempers en veren geplaatst na even googelen kwam ik uit bij fac dempers in combinatie met progressieve veren dat beloofde een flinke upgrade van mijn voorvork te worden . Dus heb ik die boel besteld en geplaatst. Toen ik doe stilstaand teste kon ik hem zonder veel moeite doen bottomen .( zoals hellracer het zo mooi vernoemt.) hier was iets wat niet klopte de boel terug open ,alles eens goed bestudeerd niets aan te zien wat zitten rondbellen onder andere naar tlm niemand wist raad mijn broer er ook bijgeroepen , geen oorzaak te vinden , na een paar keer de boel open en dicht te doen werkte ze plotseling wel . Wat de oorzaak was zijn we nooit te weten gekomen maar ze werkte .

Ben ik nu na het plaatsen van die bussen het zelfde probleem tegengekomen als voorheen ? Ik weet het niet maar toen ik de bussen uithaalde kon ik hem terug doen bottomen , weer uitéén en terug samen probleem opgelost ???:?

Met die bussen erin stond hij wel veel mooier rechtop de bussen zijn 30 mm
Is dit te veel?

Bij die fac dempers zit de demper langs boven en de veer langs onder ( het tegenovergestelde of origineel) ook is er een ventiel waar je max 0.2 bar lucht kan inblazen.

Hopelijk is de situatie wat duidelijker en komen we tot een oplossing .
Alvast bedankt grtz Fox
 
Zou het kunnen dat het progressieve gedeelte van mijn veren vlugger inzakt dan de rest en dat ik misschien beter weer de originele veren plaats
 
Zware veren zijn vaak niet progressief maar dat hoeft natuurlijk niets te betekenen. het kan nl. gewoon wel. bij veel Hagon dempers zijn de lichte veren wel progressief maar de zware gewoon lineair. Je wilt een stuggere vering voor je span hebben dus een dikkere veer erin. Ik heb zelf ook slechte ervaringen gehad met stuggere BMW voorvorkveren toen er ooit nog een telescoop in mijn R100Rt span zat. die dekten de lading niet, werkten echt niet goed genoeg. Toen ik pijnlijk achterkwam dat niet gebrek aan veerweg niet meewerkt aan wegligging heb ik een schommel erin gebouwd.

Een goede veringsspecialist moet een echt stuggere veer kunnen leveren voor een niet te gek bedrag. Er zitten specialisten die veren maken maar ik zou Hyperpro eens bellen. die maken zelf veren en kunnen je misschien goed adviseren. Er zit er ook een in Utrecht die veren op maat kan maken voor zo' n beetje alles.

Drukveren van BesTeVeer Technische Veren in Utrecht


Niet eens heel erg duur. Een kennis van mij van de UDCN heeft er voorvorkveren laten maken voor zijn rus op maat die nog geen 30 euro per stuk waren.
 
Zware veren zijn vaak niet progressief maar dat hoeft natuurlijk niets te betekenen. het kan nl. gewoon wel. bij veel Hagon dempers zijn de lichte veren wel progressief maar de zware gewoon lineair. Je wilt een stuggere vering voor je span hebben dus een dikkere veer erin. Ik heb zelf ook slechte ervaringen gehad met stuggere BMW voorvorkveren toen er ooit nog een telescoop in mijn R100Rt span zat. die dekten de lading niet, werkten echt niet goed genoeg. Toen ik pijnlijk achterkwam dat niet gebrek aan veerweg niet meewerkt aan wegligging heb ik een schommel erin gebouwd.

Een goede veringsspecialist moet een echt stuggere veer kunnen leveren voor een niet te gek bedrag. Er zitten specialisten die veren maken maar ik zou Hyperpro eens bellen. die maken zelf veren en kunnen je misschien goed adviseren. Er zit er ook een in Utrecht die veren op maat kan maken voor zo' n beetje alles.

Drukveren van BesTeVeer Technische Veren in Utrecht


Niet eens heel erg duur. Een kennis van mij van de UDCN heeft er voorvorkveren laten maken voor zijn rus op maat die nog geen 30 euro per stuk waren.
Bedankt zal ik zeker eens checken
 
Zware veren zijn vaak niet progressief maar dat hoeft natuurlijk niets te betekenen. het kan nl. gewoon wel. bij veel Hagon dempers zijn de lichte veren wel progressief maar de zware gewoon lineair. Je wilt een stuggere vering voor je span hebben dus een dikkere veer erin. Ik heb zelf ook slechte ervaringen gehad met stuggere BMW voorvorkveren toen er ooit nog een telescoop in mijn R100Rt span zat. die dekten de lading niet, werkten echt niet goed genoeg. Toen ik pijnlijk achterkwam dat niet gebrek aan veerweg niet meewerkt aan wegligging heb ik een schommel erin gebouwd.

Een goede veringsspecialist moet een echt stuggere veer kunnen leveren voor een niet te gek bedrag. Er zitten specialisten die veren maken maar ik zou Hyperpro eens bellen. die maken zelf veren en kunnen je misschien goed adviseren. Er zit er ook een in Utrecht die veren op maat kan maken voor zo' n beetje alles.

Drukveren van BesTeVeer Technische Veren in Utrecht


Niet eens heel erg duur. Een kennis van mij van de UDCN heeft er voorvorkveren laten maken voor zijn rus op maat die nog geen 30 euro per stuk waren.
Wij bestellen via het werk bijna wekelijks bij die mannen! Kwaliteit dat ze leveren.

Echter moet je denk ik wel zelf goed en duidelijk doorgeven aan ze wat je nu hebt, en wat je wil!
 
Zware veren zijn vaak niet progressief maar dat hoeft natuurlijk niets te betekenen. het kan nl. gewoon wel. bij veel Hagon dempers zijn de lichte veren wel progressief maar de zware gewoon lineair. Je wilt een stuggere vering voor je span hebben dus een dikkere veer erin. Ik heb zelf ook slechte ervaringen gehad met stuggere BMW voorvorkveren toen er ooit nog een telescoop in mijn R100Rt span zat. die dekten de lading niet, werkten echt niet goed genoeg. Toen ik pijnlijk achterkwam dat niet gebrek aan veerweg niet meewerkt aan wegligging heb ik een schommel erin gebouwd.

Een goede veringsspecialist moet een echt stuggere veer kunnen leveren voor een niet te gek bedrag. Er zitten specialisten die veren maken maar ik zou Hyperpro eens bellen. die maken zelf veren en kunnen je misschien goed adviseren. Er zit er ook een in Utrecht die veren op maat kan maken voor zo' n beetje alles.

Drukveren van BesTeVeer Technische Veren in Utrecht


Niet eens heel erg duur. Een kennis van mij van de UDCN heeft er voorvorkveren laten maken voor zijn rus op maat die nog geen 30 euro per stuk waren.
Ondertussen contact gehad met Bes TeVeer , ik heb mijn veren die er nu inzitten moeten opsturen naar hen zodat ze kunnen kijken hoe zwaar deze zijn , en wat ze mijn kunnen aanbieden die ongeveer 30% stugger is .
Normaal kunnen ze ook progressieve veren leveren
Grtz Fox
 
Hou je er wel rekening mee dat wanneer de veer erg veel zwaarder is als standaard de demping misschien tekort schiet?
 
Hou je er wel rekening mee dat wanneer de veer erg veel zwaarder is als standaard de demping misschien
Als ik de motorfiets mooi rechtop wil zoals origineel (zonder span) zou de veer 50% zwaarder moeten zijn .
Die 30% is een compromis geworden tussen motorfiets mooi rechtop en (hopelijk) goed werkende veer .
Mijn dempers zijn er van fac deze zijn beter dan de originele en ik kan er zo nodig nog wat lucht bij pompen voor extra demping.
Het is sowieso een tussenoplossing in afwachting van een schommelvork .
Eerst mijn zijspanframe en mijn 15 inch achterwiel afwerken. Als dat klaar is zou ik nog mijn zijspanbak willen doorzagen en langer maken .
Grtz Fox
 
Ondertussen zij de zwaardere veren voor de achterzijde al geleverd, deze heb ik gekocht bij hobbyist
 

Bijlagen

  • 20201204_122037.jpg
    20201204_122037.jpg
    143,8 KB · Weergaven: 3
Volgens mij is 30% zwaarder een goed compromis. Ik ben achter ook 30% zwaarder gegaan. Hij duikt niet onaangenaam in rechter bochten maar is ook niet plank hard. Als je heel sportief rijdt is harder miscchien prettig, of op een hoogpoter, maar voor een toerfiets gaat het prima.
 
Ondertussen contact gehad met Bes TeVeer , ik heb mijn veren die er nu inzitten moeten opsturen naar hen zodat ze kunnen kijken hoe zwaar deze zijn , en wat ze mijn kunnen aanbieden die ongeveer 30% stugger is .
Normaal kunnen ze ook progressieve veren leveren
Grtz Fox

Goed om te weten.
Mijn schokbrekers zijn gereviseerd, en de veren vervangen, door Jan Droog maar ik ben er niet tevreden over.
Ik wil nu eerst de veren vervangen door wat anders.
In het nieuwe jaar dus maar eens contact met ze opnemen.
 
Vandaag na een 7 tal weken bericht gekregen van Bes TeVeer ( eindelijk )
Ze kunnen struggere veren maken die maximaal 20% zwaarder zijn dan de veren die erin zaten
De prijs is wel veel hoger dan verwacht ,
98 euro per stuk
Maar geen probleem de grote baas ( mijn vrouwtje)heeft groen licht gegeven
De veren moeten nog gemaakt worden en dat duurt blijkbaar 4 a 5 weken .
Hopelijk zijn ze het wachten en hun geld waard
 
Dat is lang, ik ben. Gewend snel antwoord van ze te hebben, en de gemaakte veren op maat met een dag of 5 a 6 in huis te hebben!
 
Terug
Bovenaan Onderaan