Frame van guzzi afgebroken door zijspan

Deze
Kleine wielen heb ik ondertussen al en normaal is het plan om zelf een voorvork te bouwen .
Moest ik de kans krijgen om er 1 te kopen zou ik dat misschien wel doen maar deze zal het niet worden ( ziet er gewoon niet uit) die laatste wielen ( buiswielen zijn volgens mijn geschikt voor Kees zijn guzzi dus bij deze @ bougievonk
 
16266749956053404150077819092702.jpg

Jerrycanhouder ondertussen gemaakt en nieuw plaatsje gegeven .
Door het grotere wiel op span kon hij niet meer op zijn oude plaats blijven en heb ik hem geplaatst tussen span en motor
 
Bekijk bijlage 1655470
Klein spatbord staat er eindelijk op .
Nu nog een nieuwe houder zien te maken voor mijn jerrycan ( mijn oude heb ik nog gemaakt in een tijdperk dat ik nog dacht dat "hoe meer en zwaarder ijzer hoe beter" ) ik denk er een kg of 2 te kunnen besparen. Dan nog een bermlicht op span
En ik ben klaar voor te vertrekken op verlof . Dinsdag middag vertrekken we .
Eerst nog mijn tweede prik halen en dan vertrekken we voor het eerst samen op verlof met 2 motoren .
Mijn zoon langs achter bij mij , dochter in de bak en vrouw op de bandit 🥳🥳
Tof zeg! Veel plezier
 
Hoe gaat het met uw nieuwe claxon?
Werkt hij nog ?
Grtz Fox
haha, ja, hij zit er nog net zo. Maar ik heb het hele zijspan de garage in gedouwd en niets meer aan gedaan. Alleen nagedacht aan al die klusjes die naar boven kwamen rond het BOT: nieuwe schokbrekers achter, buddyseat repareren, nieuwe & verbeterde toeter. Nu is eerst de solo KTM aan de beurt: dinsdag ermee op vakantie (dinsdag met motor en dochter achterop naar Frankrijk, als ik er tenminste in mag)
 
20210727_163603.jpg
20210727_163610.jpg

Draadstang m20 achterste punt onder afgekraakt. Vermoedelijke oorzaak treksterkte 4.6 .
Deze langs voren ondertussen ook wat gebogen🤬 ondertussen een nieuwe stang gekocht van 8.8 morgen weet ik wat doen op camping . Ps alles stond perfect spanningsvrij . Zijn die 4.6 dan echt zo slap ?
Grtz Fox
 
  • Wow
Waarderingen: EHE
Draadeind is sowieso dunner en dus slapper dan een as in die diameter en dan heb je de kerfwerking nog.
Ik zou er stukken buis of as tussen lassen. Je weet nu de maat toch?
 
En ja, 4.6 is echt zo slap
4.6 heeft maar de helft van de treksterkte van 8.8
400 t.o.v. 800 N/mm2
En de rekgrens, dat is het punt waarna staal niet meer terugveert na buiging, is nog veel minder dan de helft
4.6 is niet geschikt voor de dragende, constructieve delen.
Bij een spatbordje houdt het wel op
 
En ja, 4.6 is echt zo slap
4.6 heeft maar de helft van de treksterkte van 8.8
400 t.o.v. 800 N/mm2
En de rekgrens, dat is het punt waarna staal niet meer terugveert na buiging, is nog veel minder dan de helft
4.6 is niet geschikt voor de dragende, constructieve delen.
Bij een spatbordje houdt het wel op
Ben ik dan nog beter met 12.9 of is dat dan te hard en breken die nog sneller af ?
 
12.9 zou ik niet gebruiken voor delen die op buiging belast worden, alleen voor trekbelasting.
10.9 kan wel maar 8.8 is lekker taai, liever een beetje buigen dan in 1 keer, zonder waarschuwing, breken.
 
Je houdt je topic titel zo wel lekker in ere ;)
Gelukkig kan ik er nog mee lachen .
Gewoon een beetje werk en probleem opgelost . Jammer dat ik niet met zekerheid weet of er nu 4.6 inzat of 8.8
Volgens mij waren het gewoon restjes van op het werk dus heb ik het raden ernaar.
Het is in ieder geval niet goed voor mijn gemoedsrust .😑
Zal hier leuk werken worden vandaag op camping , is hier weeral water aan het gieten pfff
 
De treksterkte bij draadeinden wordt aangegeven met kleuren op het uiteinde. Geel is dacht ik 8.8 Koop je iets bij de bouwmarkt zonder kleur is het gegarandeerd 4.6 Je kan ook kijken of je 10.9 kan krijgen, taaier dan 8.8 maar minder hard dan 12.9. Toen je bij mij was heb ik er helemaal niet bij stilgestaan. We waren meer met andere dingen bezig.
 
De treksterkte bij draadeinden wordt aangegeven met kleuren op het uiteinde. Geel is dacht ik 8.8 Koop je iets bij de bouwmarkt zonder kleur is het gegarandeerd 4.6 Je kan ook kijken of je 10.9 kan krijgen, taaier dan 8.8 maar minder hard dan 12.9. Toen je bij mij was heb ik er helemaal niet bij stilgestaan. We waren meer met andere dingen bezig.
Hoe zou jij het oplossen ? Nieuwe draadstangen of daf zijn voorstel ?
Ik zou een as (35mm dikte van mijn buizen)kunnen afdraaien met aan beide zijden m20 getapt en het tussenstuk op juiste lengte laten erop bouten en vervolgens de boel lassen .
Nadeel is dan wel dat ik niet meer kan verstellen .
Grtz Fox
 
Wouw neem jij staal en een draaibank en lasttoestel mee op vakantie Fox .?

Een reparatie met een draadstang van 8.8 is te doen en dan lekker van je vakantie verder genieten dan kan later aan een oplossing werken die heel blijft
Oje weet je zeker dat er niets zit te bewegen tijdens het rijden , want ik geloof niet dat een draadstang van M20 4.8 door trillen breekt
 
Ik zou voor nu een betere kwaliteit draadeind nemen en als je tevreden bent met de rij eigenschappen is een vaste verbinding zo gek nog niet. het enige dat je met de draadeinden versteld is het toespoor. Finetunen kan je door de vlucht te verstellen met je spoorstangen. Zo werkt het ook bij mijn EML.
 
Wouw neem jij staal en een draaibank en lasttoestel mee op vakantie Fox .?

Een reparatie met een draadstang van 8.8 is te doen en dan lekker van je vakantie verder genieten dan kan later aan een oplossing werken die heel blijft
Oje weet je zeker dat er niets zit te bewegen tijdens het rijden , want ik geloof niet dat een draadstang van M20 4.8 door trillen breekt
Ik heb thuis niet eens een draaibank laat staan op camping ( voor thuis is er wel 🦆tje onderweg , leveringsdatum onbekend 🤓) ondertussen heb ik er een 8.8 tussengestoken en is de loctite uitgebreid aan het drogen .
Proost 🍻🍻
 
Is als je dat deel van het frame verstelbaar wilt houden een EZS achtige oplossing niet handiger? daar zit in de onderste twee buizen richting de gaffel gewoon een gleuf met boutgaten (klem) waardoor het laatste deel van de buis (wanddikte dunner in diameter uiteraard) kan schuiven. Leo weet wat ik bedoel want die heeft het in het echie gezien en de voorste bevestiging zelfs verlast omdat hier de gaffel niet meer goed uit kwam door de kleinere wielen van de motor (EZS heeft combinatie destijds gebouwd en de aansluitdelen pas gemaakt op de originele wielen en voorvork)

Kan ook wel even wat foto's maken als dat gewenst is.

Fijne vakantie verder
 
Terug
Bovenaan Onderaan