frame "verven"

slijpschijf

Rookie
19 feb 2009
20
0
Hallo, ik ben bezig met een zelfbouwframe en nog niet 100% zeker dat alles goed zal zijn, nu het bijna af is en moet gespoten worden, daarom zou ik er eerst even (paar maanden, jaartje) zo mee willen rondrijden. Om het geheel niet te veel te laten terug roesten en ook om een old scool look te krijgen ben ik van plan om het gewoon met de borstel te verven, zodanig dat het ook geen zonde is om mijn spuitwerk of poederlak te verknoeien als ik nog even iets moet verlassen. Heeft hier iemand ervaring mee? Is het te doen om dit toch een beetje mooi te doen en welke verf gebruik ik hier best voor? Rollen of met een borstel, wat is best?
 
Wat je ook kan doen is gewoon wat zwarte lak met de spuitbus erover doen, gaat sneller en is ook leuker werk.
Mssschien hebben ze hamerite wel in spuitbus.
 
Precies,hammerite!Hebben ze in spuitbussen ja.
Doe even een pic van het zelfbouwframe. :W
 
Ik heb het gewoon een keer met zwarte lak gedaan en een goeie kwast. Geen kwast uit de 50 cent bak bij de gamma halen maar gewoon een goeie kopen.
Ik heb er geen foto's van en de motor is inmiddels weer helemaal opgebouwd.
Maar het is niet van spuitwerk te onderscheiden.

Ik heb voor de kwast gekozen omdat een frame spuiten een stuk lastiger is dan het lijkt. allemaal ronde buizen, rare hoeken, lasnaden, stukken waar je niet goed bij kunt. Het is best lastig om dat helemaal strak te krijgen.
 
@ Erik99, autolak of laat ons zeggen Gamma lak? En verdunnen of niet? Heb mijn auto ooit nog gerold in de mennie, rij er nog mee rond maar dat is laat ons zeggen er iets over.
 
Is het frame van staal of RVS? Een stalen frame lijkt mij erg mooi om licht op te laten roesten en dan te behandelen met lijnolie, dit conserveert het metaal zeer goed en je krijgt hierdoor een hele aparte kleur, zo ben ik nog nooit een motor tegen gekomen. (dit komt uit de scheepsbouw, maar dan van heel vroeger.) Als je hier echt interesse in hebt, zal ik bij een buur eens navragen hoe zij haar antieke scheepje exact heeft behandeld, nl een mix van lijnolie, met nog iets anders. Ook erg makkelijk te onderhouden, bij smeren en wat je knoeit kan je van de andere onderdelen weer afpoetsen.
 
Spuitbus "Plasticote metal protect" bij de praxis, bijna net zo goed als hammerite en ook geen grondlak nodig
 
@ Erik99, autolak of laat ons zeggen Gamma lak? En verdunnen of niet? Heb mijn auto ooit nog gerold in de mennie, rij er nog mee rond maar dat is laat ons zeggen er iets over.

Gewoon lak van de Gamma/praxis/ etc... Niet de huismerk-lak maar een iets betere kwaliteit. Niet verdund wel goed geroerd.
 
Gewoon een spuitbus Rustoleum. Makkelijk aan te brengen, beetje hittebestendig als je meer lassen wilt en met 2 of 3 lagen roest 't nooit meer.
 
GÉÉN hammerite. echte droogtijd kan wel enkele weken duren voor je er wat overheen kunt smeren cq. spuiten!en dan nog gaat het niet met alle lakken en verven samen,dus opgepast!
beter kun je voor rustoleum gaan.met kwast werkt heel goed en dekt onmiddelijk.heb het met mijn xj900 gedaan ,best strak.spul is roestwerend,wordt door de zwitserse spoorwegen gebruikt voor onderhoud.
 
Ijzermenie is voor mij nog de beste remedie tegen roest,daarna lak erover, mits je een ijzeren frame hebt.
 
Ik heb laatst een frame met action spuitbussen gespoten. Ging erg goed en kost geen drol. Eerst primer dan kleurtje dan blanke lak Cagiva SST350 ala verde verbouwing
De tank heb ik blank gemaakt en alleen blanke lak er op. De onderkant van de tank is action matzwart met blanke lak wat toevallig een nog matter effect geeft.
 
Laatst bewerkt:
Kornfed mag ik vragen welke korrel schuurpapier je gebruikt heb voordat je de primer er op spoot en welke tussen de primer en lak laag?
 
Ik ben begonnen met 380, daarna 600. Dat is fijn genoeg. Ik gebruik ook vaak spray putty. Is wel wat duurder en niet bij de action te koop maar vult wel mooi krasjes ed op. Daarna heel licht op schuren met 600 of fijner en spuiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan