Framenummer balhoofd graveren waar?

mellos-r1

Die hard MF'er
26 mrt 2009
624
0
Nijmegen
Hallo.

Ik zit met een probleem :)

Ik heb een mooie yzf426 crosser (zonder kenteken) met blinkend verchroomd frame.

En ik heb vandeweek van een mede MFer een yzf426 supermoto gekocht met NL kenteken en een minder mooi gespoten / geroest frame.

Nou zou ik graag mijn mooie blinkende frame in mijn SM hebben , maar dan moet ik wel de nummers van het oude frame in mijn chromen frame hebben.

Zijn er bedrijfen die dit kunnen graveren of erin kunnen slaan , zoja zou ik graag weten of er een bedrijf is in de buurt van Nijmegen die dit kan doen.

Volgens mij kan dit ook bij de RDW , maar of hun de nummers uit 1 frame in een ander frame slaan lijkt me sterk , of ik zou mijn gespoten frame moeten vernietiggen lijkt mij?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen , ik heb geen zin om mijn frame weer te laten verchromen aangezien de olietank in het frame zit en ik hier vorige keer veel geouwehoer mee heb gehad.

Groeten Mellos-R1.
 
Dit is nou wat we noemen het klassieke "omkatten" van een voertuig.

Het om nummeren "omkatten" van een voertuig naar een ander voertuig.
Lees voor voertyuig : frame.

Dat motorblokken wel of niet worden omgehangen doet aan het feit niets af.

In de praktijk:

Je hebt een total loss voertuig. koopt een ander goed exemplaar (meestal stelen)
En je brengt de nummers van het eerste voertuig over in het goede voertuig.
Dat kan door nummers inslaan, of het komplete frame nummer plaatje over te zetten.
Onzichtbaar lasje leggen.

Hoe mooi je het ook wil maken, het blijft strafbaar.
De Rdw of welk zelf respecterend bedrijf zal jouw daar niet mee helpen.

En door de wet zelfs gezien als een economisch delict.

Dat betekend, in belslagname van het voertuig, en een oproep van de rechtbank.

Hoe komen ze er achter ????

Meestal bij schade gevallen, of een algemene voertuig kontrole.

Hoe kom je nu aan een nieuw frame bij schade ?????
Simpel, deze bestel je bij de importeur, met opgave van het oude frame nummer.
Inleveren van het oude frame, voordat je het nieuwe frame krijgt.


Soms zijn de frame nummers niet meer leesbaar. b.v. door roest.
Dan mag er, onder toezicht van een douane inspecteur, op een andere plek, in hetzelfde voertuig, hetzelfde nummer worden ingeslagen.
Wel met de voorgeschreven letter type en grootte.

PS. De straffen varieren van ca. 40 uur werkstraf(een malig) tot 50.000 euro bij grootte zaken waar aan de lopende band omgekat wordt.
 
Laatst bewerkt:
Niet erg slim van jullie om hier met naam en toenaam vertellen wat jullie van plan zijn of gedaan heben.

Er zijn forum leden, die dagelijks hun werk hebben bij de:

Douane.
Politie.
Fiod.
Recherge.
0verheid.
Rdw.
Stoomwezen.
Verzekering.
Etc.

We hebben zelfs een "Moderator" die dagelijks zijn werk bij de Politie heeft.
 
Laatst bewerkt:
Niet erg slim van jullie om hier met naam en toenaam vertellen wat jullie van plan zijn of gedaan heben.

Er zijn forum leden, die dagelijks hun werk hebben bij de:

Douane.
Politie.
Fiod.
Recherge.
0verheid.
Rdw.
Stoomwezen.
Verzekering.
Etc.

We hebben zelfs een "Moderator" die dagelijks zijn werk bij de Politie heeft.

Is de rest ontslagen dan :? :+
 
Hoezo niet slim?

Ik ben met niks illegaals bezig lijkt mij , ik heb voor beide motoren eerlijk betaald.

Wie dit niet gelooft mag komen kijken , kan je meteen helpen met ombouwen scheelt mij weer werk :)

De bedoeling is gewoon om een zo mooi mogelijke motor te bouwen , thats it!

Vast bedankt voor jullie reacties , Grtz Mellos.
 
Hoezo niet slim?

Ik ben met niks illegaals bezig lijkt mij , ik heb voor beide motoren eerlijk betaald.

Wie dit niet gelooft mag komen kijken , kan je meteen helpen met ombouwen scheelt mij weer werk :)

De bedoeling is gewoon om een zo mooi mogelijke motor te bouwen , thats it!

Vast bedankt voor jullie reacties , Grtz Mellos.
Hahaha, echt wel illegaal.
 
Ik ben met niks illegaals bezig lijkt mij , ik heb voor beide motoren eerlijk betaald.
Ik wil graag m'n S-klasse (eerlijk gekocht in Duitsland) laten voorzien van het framenummer van m'n lelijke eend, kan ik zo de platen overzetten en scheelt me dat gezeik met die keuring, BPM en wegenbelasting!

Jij hebt twee identieke frames, niet gejat, en wil alleen maar een mooie motor bouwen. Prima. Maar de RDW staat gewoon niet toe dat je eigenhandig met een kenteken gaat shoppen voor een mooi frame. In jouw geval omzeil je volgens mij daarmee de kentekenkeuring en BPM-aangifte.

Ik zou even contact opnemen met de RDW voor de legale opties, want een standaard politiecontrole wordt toch wel erg spannend met een omgekat framenummer.
Wat zou de verzekering zeggen, als na een ongeluk blijkt dat jouw voertuig niet het ding is wat ze in verzekering hebben genomen?
 
Hoezo niet slim?

Ik ben met niks illegaals bezig lijkt mij , ik heb voor beide motoren eerlijk betaald.

Wie dit niet gelooft mag komen kijken , kan je meteen helpen met ombouwen scheelt mij weer werk :)
Je hebt de tips hierboven gelezen, doe er wat mee, wat jij wilt is illegaal EN strafbaar! Wees verstandig en begin er niet aan, kies de legale weg (lees: begin met het RDW eens te bellen en post daarna de opties hier).

Andersom kan trouwens wel: koop een 25 jaar oud motorvoertuig, waarbij het frame niet veranderd is (Jeep Cherokee), koop een gloednieuwe, sloop alles van het oude chassis af, zet alle nieuwe onderdelen er op, en je rijdt zonder wegenbelasting/BPM een gloednieuwe auto.
 
Niet erg slim van jullie om hier met naam en toenaam vertellen wat jullie van plan zijn of gedaan heben.

Er zijn forum leden, die dagelijks hun werk hebben bij de:

Douane.
Politie.
Fiod.
Recherge.
0verheid.
Rdw.
Stoomwezen.
Verzekering.
Etc.

We hebben zelfs een "Moderator" die dagelijks zijn werk bij de Politie heeft.


Stoomwezen is allang niet meer ......... beetje samen met de laatste stoomtrein in de mottenballen gezet.

Daarnaast vraagt de TS-er hoe of wat, heeft geen motor gestolen en als het serienummer uit het oude frame haalt, doet hij het niet volgens de regels, maar steelt hij ook niets.

Zolang hij het andere frame niet voor de openbare weg gebruikt, zal het allemaal wel meevallen.
 
Ik wil graag m'n S-klasse (eerlijk gekocht in Duitsland) laten voorzien van het framenummer van m'n lelijke eend, kan ik zo de platen overzetten en scheelt me dat gezeik met die keuring, BPM en wegenbelasting!

Jij hebt twee identieke frames, niet gejat, en wil alleen maar een mooie motor bouwen. Prima. Maar de RDW staat gewoon niet toe dat je eigenhandig met een kenteken gaat shoppen voor een mooi frame. In jouw geval omzeil je volgens mij daarmee de kentekenkeuring en BPM-aangifte.

Ik zou even contact opnemen met de RDW voor de legale opties, want een standaard politiecontrole wordt toch wel erg spannend met een omgekat framenummer.
Wat zou de verzekering zeggen, als na een ongeluk blijkt dat jouw voertuig niet het ding is wat ze in verzekering hebben genomen?


mercedes= appels, lelijke eend = peren.

en niet te vergelijken

Als je het met een RDW of douane moet doen, staat het er allemaal erg schots en scheef is. Daar wordt je motor mooi van zeg. Denk alleen dat slagletters in combinatie met chroom misschien ook niet heel erg mooi gaat worden......
 
Hoezo niet slim?

Ik ben met niks illegaals bezig lijkt mij , ik heb voor beide motoren eerlijk betaald.

Wie dit niet gelooft mag komen kijken , kan je meteen helpen met ombouwen scheelt mij weer werk :)

De bedoeling is gewoon om een zo mooi mogelijke motor te bouwen , thats it!

Vast bedankt voor jullie reacties , Grtz Mellos.

Het nummer is het VIN. Voertuig gebonden. Bij motorfietsen is het zo dat het frame het voertuig is.

Je veranderd dus de identiteit van een voertuig, ook al is het hetzelfde model. Los daarvan heb je nu twee versies op één uniek VIN. En ook dat mag al niet.

Ook wil ik je er op wijzen dat men bij de RDW wel weet hoe de nummers van verschillende merken er uit horen te zien.

Het kan trouwens heel goed zijn dat je ter goeder trouw handeld hoor. Ik wil je enkel meegeven dat er best wat haken en ogen aan zitten.

Voorbeeldje: je slaat het nummer om, vernietigd het oude frame keurig. Over twee jaar wordt je motor gestolen, je doet aangifte en claimt bij de verzekeraar en die betaald uit. Na twee maanden wordt je motor teruggevonden en bekeken door de schade expert, die nog nooit dat lettertype VIN heeft gezien.

Dan hang je bij de Belastingdient, Justitie en de verzekering (van belastingontduiking, valse aangifte en verzekeringsfraude). Nog los van het strafbare feit dat je pleegt.

Ik zeg niet dát het gebeurd, maar het is een risico dat je neemt.

Als je toch alles van je oude frame af haalt; laten stralen en poedercoaten?
 
Andersom kan trouwens wel: koop een 25 jaar oud motorvoertuig, waarbij het frame niet veranderd is (Jeep Cherokee), koop een gloednieuwe, sloop alles van het oude chassis af, zet alle nieuwe onderdelen er op, en je rijdt zonder wegenbelasting/BPM een gloednieuwe auto.

Dat mag volgens mij ook niet meer helemaal zoals jij het doet voorstellen...het liep o.a. met Range Rovers de spuigaten uit...als ik mij niet vergis moet 75% van de onderdelen van het voertuig ook uit het daadwerkelijke bouwjaar zijn...verslijtonderdelen even daargelaten natuurlijk...
 
Mijn verhaal:
Krijg een aanrijding met ingevoerde ( al wel op kenteken dus verzekerde) auto....
politie maakt een fout met opname aanrijding ( niets wat de feiten veranderd, maar raakt zoek) en ik krijg dus niet uitbetaald van de verzekering ( is na 1 1/2 jaar toch goed gekomen)
Dus om de boel goedkoop te repareren, koop ik een ander voertuig in Dld, voor de onderdelen.
Ik bel het RDW, om te vragen wat en hoeveel ik over mag zetten zonder keuren...
Nou alles, als u maar van het chassisnummer afblijft !!!!!!!!!!
Dus K@W@ slijpt de oude auto rond het chassis nummer weg, slijpt het chassis nummer uit de nieuwe auto, en last de nieuwe auto rond het chassis nummer van de oude, dus ik ben niet aan het chassisnummer geweest, heb er alleen een andere auto omheen gelast......

enfin zal je het hele verhaal verder besparen, maar een overijverige agent houdt mij op een gegeven moment aan, en na veel treiteren zegt hij als ik wegrijdt dat dit nog een vervolg krijgt....

5 maanden later staat er plotseling een sleepauto voor de deur, en politie die mijn auto in beslag komen nemen, wegens verdachte identificatie...
Ik wordt 's middags al op het bureau ontboden, en wordt beschuldigd van omkatten....

Ik leg het hele verhaal uit, zeg dat ik heb gehandeld op aangeven en binnen de richtlijnen van het RDW, overleg alle aankoopbewijzen, en eis mijn auto terug....nou geen schijn van kans volgens de heren die er zaten ( OvJ, 2x douane, en betreffende agent)
Nou dan niet, ik zie jullie wel voor de rechter, en zeg bij het verlaten van het pand nog dat als ik Moscovitch mee had gebracht hij jullie allemaal met die dikke rechtsboeken om de oren had geslagen, maar ik ben niet ban voor jullie....

De volgende morgen wordt ik gebeld, en vertellen ze dat ze overleg hebben gehad, en ik moest begrijpen dat ik mij op de grens van het toelaatbare had begeven, zij vonden erover, maar aangezien ik geen criminele ideen bedoelingen had, kon ik mijn auto terugkrijgen, en werd in staat van beschuldiging gesteld zonder straf, zodat ik eventueel nog in beroep kon gaan, en ook de douane zag af van een boete.....

Dus het is maar hoe je het brengt, maar zorg dat je alle papieren en gegevens bij de hand hebt, of goed bewaard, kan altijd van pas komen
 
Mijn verhaal:....

Toch nog een beetje gerechttigheid :)

Bij een motor zit het in het balhoofd.

En het komt meer voor dat het hele balhoofd er af wordt geslepen en elders op wordt gelast.

RDW kan dit zien als een ingrijpende aanpassing in de constructie en daarmee een herkeuring eisen.

Is net een verschil met het plaatjes uit een auto slijpen alle onderdelen rondom het plaatje wegslijpen en balhoofd omzetten.
 
Toch nog een beetje gerechttigheid :)

Bij een motor zit het in het balhoofd.

En het komt meer voor dat het hele balhoofd er af wordt geslepen en elders op wordt gelast.

RDW kan dit zien als een ingrijpende aanpassing in de constructie en daarmee een herkeuring eisen.

Is net een verschil met het plaatjes uit een auto slijpen alle onderdelen rondom het plaatje wegslijpen en balhoofd omzetten.

Ja dat begrijp ik wel , maar gaat mij er eigenlijk om dat er verschil zit tussen omkatten en een schade auto/motor weer OK te maken, en dat je dat toch binnen de regels van de wet kunt doen, maar soms moet je een beetje creatief zijn.
 
Toch nog een beetje gerechttigheid :)

Bij een motor zit het in het balhoofd.

En het komt meer voor dat het hele balhoofd er af wordt geslepen en elders op wordt gelast.

RDW kan dit zien als een ingrijpende aanpassing in de constructie en daarmee een herkeuring eisen.

Is net een verschil met het plaatjes uit een auto slijpen alle onderdelen rondom het plaatje wegslijpen en balhoofd omzetten.


Ik ken heel veel ducati's waarvan in een bepaald aantal jaren de frames scheurden, alle frames netjes volgens de regels onder garantie vervangen, met slagletters schots en scheef framenummer overgeslagen, Deze rijden ook nog allemaal vrolijk rond. Iedere boeren l*l die een beetje ziet hoe het origineel is, ziet dat het niet meer is zoals het hoort, maar hoor niemand over in beslag genomen voertuigen.

De TS heeft pas een probleem als hij in zijn oude frame het framnummer ook laat zitten, dan maakt hij er een schaduwmotor van en zeker als die op straat terecht komt ben je bij aanhouding het sigaar.

Regels zijn regels, maar als je alles netjes bewaard m.b.t. aankoopnota's e.d. zal het wel een beetje loslopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan