Framenummer op circuitfiets?

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Stel een gebruikte circuitfiets heeft geen framenummer meer (is weggevijld). In theorie zou dat problemen kunnen geven als je onderweg (met de motor op de aanhanger) wordt aangehouden.

Is iemand ooit eens aangehouden waarbij de oom agent naar de papieren van de motor op de aanhanger vroeg?? 'Is een circuitfiets agent, daar zit geen kenteken bij.' Vragen ze dan door? Gaan ze de fiets bekijken?

En hoe zit het aan de grens? En het buitenland?

(ff voor de duidelijkheid: in dit - strikt hypothetische - geval is het framenummer al heel lang geleden door een van de vorige eigenaren verwijderd. Het betreft een - denkbeeldige - circuitfiets die al jaren meerijdt in de ZAC)
 
Laatst bewerkt:
alle motorvoertuigen ooit geregistreerd horen een frame/chassis nummer te hebben alleen al daaraan klooien is al strafbaar,net zoals een letter of cijfer op je kentekenplaat uitpoetsen weet er alles van :) ,als ze willen nemen ze hem inbeslag en krijg je alleen de eraangemonteerde onderdelen terug '(
ook een scootertje achterop een aanhanger waarin geen framenummer meer staat pikken ze zo in. B|
 
Maar heeft iedereen dan altijd eigendomspapieren bij zijn (oudere) circuitfiets? En hoe groot is de kans dat je wordt aangehouden?

Het zou trouwens erg lullig zijn als die motor ooit is gestolen. Ze hebben er van mij ook wel eens een gejat en ik weet hoe rot dat voelt... Maar als het bij deze - hypothetische - circuitfiets is gebeurd, dan al lang geleden, want deze - denkbeeldige - motor rijdt al heel lang over de circuits.

Zijn er meer mensen van wie de circuitfiets geen framenummer heeft?
 
Heb bij mijn circuit fiets ook geen papieren en maatje van mij ook niet ... heb ook een tijdje geleden een motor toto gereden .. heb toen het frame laten vrijwaren , hebben ze de papieren ingenomen frame nummer eruit getikt en het frame kon ik weer meenemen, als je daar een circuit fiets van bouwt heb je ook geen papieren en geen gestolen frame

geen idee of het problemen kan opleveren ... lijkt me niet ?
 
Er doen veel geruchten de ronde, maar toevallig is mijn broer bij de prinsemarij in duitsland en ik kan jullie verzekeren dat op een voertuig dat op afgesloten terrein word gebruikt geen identifikatienr. behoeft te staan!
Reden van ontbreken framenr. kunnen zijn:
1. Nooit een ingestaan, sommige framebouwers doen dat niet voor racemotoren
2. Fiets afgekeurd en kenteken ingetrokken of onbruikbaar gemaakt
3. Kentekenbewijs is los verkocht, iid legaal in duitsland
4. Voertuig is verbeurd verklaart en doorgeveilt door domeinen
5. Hij is gejat!
Meer kan ik niet verzinnen, maar zelf zou ik er iig een nr. intikken en dan vooral met het oog op een grensoverschrijding naar landen buiten de EG die importheffingen kennen. Bvb je geboortedatum of de bodymaten van je vriendin...
 
...zelf zou ik er iig een nr. intikken en dan vooral met het oog op een grensoverschrijding naar landen buiten de EG die importheffingen kennen. Bvb je geboortedatum of de bodymaten van je vriendin...

Niet dat ik nu direct plannen heb om naar circuits buiten de EU af te reizen (alhoewel, ik zou wel eens op Laguna Seca willen rijden) maar ik denk dat ik dat maar doe. Gewoon een nummer erin, om van eventueel gezeur af te zijn. Ik ga vanavond nog even mijn meisje opmeten.

Dat de - uiteraard strikt hypothetische - fiets momenteel geen nummer heeft zal wel te maken hebben met oorzaak 2, 3 of 4 (zie boven). Daar ga ik dan maar van uit.

Maar is er überhaupt wel eens iemand van jullie aangehouden met de circuitmotor in de bus of op de aanhanger, en zo ja: werd er daarbij door de dames en heren van de prinsemarij (zoals Pruus dat zo mooi noemt - zelf noem ik ze meestal anders) aandacht besteed aan de motorfiets?
 
Maar is er überhaupt wel eens iemand van jullie aangehouden met de circuitmotor in de bus of op de aanhanger, en zo ja: werd er daarbij door de dames en heren van de prinsemarij (zoals Pruus dat zo mooi noemt - zelf noem ik ze meestal anders) aandacht besteed aan de motorfiets?
Grappig genoeg ben ik gister staande gehouden tijdens een normale controle. Hierbij keken ze in mijn busje en werd er naar papieren gevraagd van mijn motorfiets die achterin stond. Het rare was dat ik verder niks hoefde te laten zien, dus geen autopapieren of rijbewijs. Agent wist zich niet echt veel raad met de situatie, want ik heb een normale straatfiets maar had het een en ander afgeplakt en de kentekenplaat eraf geschroefd, dus leek me duidelijk dat ik er mee had geraced. Hij heeft even in de papieren gekeken, een praatje gemaakt en geloofde het toen wel.

Als je geen kentekenpapieren hebt lijkt het me handig als je tenminste een aankoopbon hebt ofzo. Ik heb echter geen idee wat ze hadden kunnen doen als ik geen papieren erbij zou hebben.
 
Ik heb wel een normaal framenummer maar verder geen papieren. Daarom heb ik met de verkoper een contractje gemaakt waarin het framenummer en het aankoopbedrag staan. Dan heb je bewijs dat je de motor 'ter goede trouw' gekocht hebt voor aan aannemelijk bedrag. Mocht de motor later gestolen blijken, dan kan je aantonen dat je daar niet van op de hoogte was.
 
Bij aankoop heb je een onderzoek PLICHT om vast te stellen of een motor niet gestolen is.
Hierbij kun je naast het frame nummer ook naar het motornummer kijken.

Je kunt e.e.a. laten controleren bij CBR bijvoorbeeld. Ik meen zelfs dat die ook kunnen zien of de motor bij een aantal andere Europese landen geregistreerd staat als gestolen

RF900 zal daar wel meer details over weten
 
Ja moet je eens proberen bij de pliesie vragen of dat en dat fr nr als gestolen bekend staat ,nee ik heb geen kenteken wat het is een racer .
Nee meneer daar hebben we geen tijd voor als we daar aan zouden beginnen .....enz enz
NEEEEE je collegas zitten in een flits auto de krant te lezen ja !!
 
Ja moet je eens proberen bij de pliesie vragen of dat en dat fr nr als gestolen bekend staat ,nee ik heb geen kenteken wat het is een racer .
Nee meneer daar hebben we geen tijd voor als we daar aan zouden beginnen .....enz enz
NEEEEE je collegas zitten in een flits auto de krant te lezen ja !!

:^

zou me er trouwens niet al te druk om maken als je denkt dat die niet gestolen is ... zeker als het nummer er niet meer in staat dan kunnen ze toch nergens over zeiken , je komt niet op de openbare weg dus ze hebben geen reden en volgens mij zelfs geen bevoegdheid om die motor te controleren ...
 
Ik ben 2 jaar geleden (met een onbekende ZZR) prima geholpen door zowel politie als CBR. Mijn ervaring is dus anders.

Politie is wel degelijk bevoegd om op andere plaatsen als openbare weg controles uit te voeren overigens, dus dat zou ik niet als bescherming nemen.
 
Een frame hoeft geen nummer te hebben: als je een los frame besteld van de fabriek, komt het zonder nummer aan bij je leverancier.

Echter: elk motorblok heeft wel een nummer! En dat nummer hoeft nooit verwijderd te worden bij een total-loss verklaring of zo, dus je kunt er rustig van uit gaan dat een weggevijld bloknummer geen zuivere koffie is.
 
Altijd een fiets hebben met nummers. Weggeveild is bijna zeker een gestolen fiets. En dan kun je er wel mee rondrijden, dan help je eigelijk alleen de dieven mee, want die hebben dan een markt waar ze hun gestolen fiets aan kwijt kunnen. FF vijlen en klaar. Dus als ik jouw was zou ik (indien mogelijk) de nummers terug laten plaatsen, of eerst etsen om de oude terug te vinden.

Veel mensen weten dat niet, maar veilen heeft geen zin. Omdat het erop geslagen wordt, is het metaal onder de letters ook samengedrukt geraakt, en reageerd/roest minder snel weg bij etsen dan de rest. Dus weggeveilde nummers zijn terugtehalen door het glad te poleisten, en dan etsen.
 
Ik heb bij mijn vorige fiets ook geprobeerd het framenr te laten controleren of deze niet gestolen was zowel bij het RDW (Kunnen het wel maar mogen het niet vertellen zeggen ze)
En de politie doet hier niet meer aan (zeggen ze )

Vroeger kocht ik ooit een citta deze heb ik laten controleren via de telefoon en nu praten we over een veel duurdere aankoop en je kan er niet eens achter komen of ie wel of neet gestolen is.....
:(

Dus dan sta je voor de keuring en dan krijg je te horen dat ie idd gestolen is want dan mogen/ zeggen ze het wel.......... ;(

Bovenste was gelukkig bij mij niet van toepassing 8-)

Maar het moraal ik kon niet eens controleren of ie wel of niet gestolen was |(
 
Zeker in Duitsland worden framenummers van auto's en motoren door verzekeraars en overheid "onbruikbaar" gemaakt (weggevijlt) in geval van total-loss schades (daar hoeft niets met het frame gebeurd te zijn), verbeurverklaring en dergelijke.
Vraag bij dergelijke fietsen dus wel een aankoopbewijs en zorg dat je dat bij je hebt, of maakt er kopieen van en zorg dat je die bij je hebt. Een koopovereenkomst kan ook door een particulier opgesteld worden.

In ieder geval uit Duitsland kunnen dus legale voertuigen komen zonder framenummer.
Maar let op, er moet dus een redelijk bedrag voor betaald zijn, een 2003 GSX-R1000 met schade koop je niet voor 500 Euro (dan krijg je er waarschijnlijk ook geen bonnetje bij).
 
Terug
Bovenaan Onderaan