staat er nu nog zo bij, gewoon woon/werkpaard
aankomend weekend ga ik een sloop cb400n ophalen.
kijken of daarvan het blok (is los en goed in olie) en de carbs van kan redden en dan blok omwisselen.
geen idee of dat zal goed gaan en of het extra vermogen niet te veel is.
cb250n heeft ~ 17PK, jawa origineel ~ 20PK en de cb400n heeft ~ 43PK.
het frame was al op 2 plaatsen gescheurd.
cb250N & jawa hebben top van ~120 km/h, de JAPA rijd ~ 110km/h (toerenteller nog niet in het rood, maar de snelweg was te kort en te veel wind)
cb400n heeft top van ~ 160 km/h (volgens websites).
Geen enkele ervaring met het rijden met snelheden boven de 120km/h op een jawa.
De originele voorvork met trommelrem vind ik het mooist.
de 640 voorvork met schijf vind ik praktischer (remt beter), voor "normale" snelheden goed genoeg, maar of het goed genoeg is voor "hogere" snelheden?
mijn enige ervaring hiermee is het oefenen (op lege snelweg) van noodstops/noodstoppen (doorhalen wat niet van toepassing is) met een 640 zijspan (top 105km/h).
laten we het erop houden dat het een zeer leerzame ervaring was en dat mijn anticiperend vermogen is verdubbeld alsook de afstand tot voorganger.
dus als het lukt om de cb400n in te bouwen wil ik ook iets aan de remmen doen, of
1. kijken of ik de voorvork van de cb400n over kan zetten (2 schijfremmen), maar dan moet achterwiel ook over gezet worden (kromstar wielen, spaken vind ik mooier)
2. rem klauw vervangen door betere (al paar keer gezien hier op forum)