Frankrijk 2012. RDGA, Cote d'Azur, Route Napoleon

Bazz85

Die hard MF'er
2 jun 2006
347
5
Hoewel ik normaal gesproken meer een lezer dan een schrijver ben, hier op MF, heb ik denk ik eindelijk een reden om ook eens een topic te starten. Ik hoop het een beetje leesbaar te houden.....

Ik heb de afgelopen drie weken namelijk iets gedaan wat al heel lang op mijn verlanglijstje stond: ik heb (onder andere) de Route Des Grandes Alpes gereden. Terwijl ik me daar op aan het voorbereiden was vond ik wel redelijk wat informatie op heb internet, maar toch denk ik dat ik ook nog wel het een en ander toe te voegen heb. Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk om te posen met je vakantiefoto's :-) Bij deze een voorproefje:
full



Tijdens de vakantie heb ik met de app van everytrail.com m'n routes gevolgd, waardoor mensen misschien nog is wat inspiratie kunnen opdoen…..


Het hele idee begon dus met het feit dat ik de RDGA wilde rijden. Ik ben al vaak met de auto in de Alpen geweest, en heb me menig maal zitten verbijten als er weer een motor voorbij kwam. Helaas hebben mijn vriendinnetje en ik enkele maanden geleden besloten te stoppen met onze relatie, waardoor ik besloten heb om dan nu toch maar lekker in m'n eentje op vakantie te gaan. Nog even getwijfeld, want alleen is natuurlijk ook maar alleen, maar ja, ik had deze periode toch al vrij gehouden, en het idee van motorrijden in de Alpen bleef wel heel erg verleidelijk.


Het plan was vanaf het begin al om te kamperen. Ik hou van tentjes, buitenlucht, lekker met je pannetje voor de tent, het hele plaatje…… daarnaast is ook het budget natuurlijk een belangrijke factor. Ik kon het me nou veroorloven om uiteindelijk 3 weken weg te blijven… Met hotelovernachtingen zou dat een ander verhaal worden.

Ik hou niet van teveel plannen. Wil geen campings reserveren, wil kunnen rijden en stoppen wanneer ik dat wil. Ik heb dus met mezelf afgesproken dat ik per dag zal kijken wat ik doe, en pas naar huis te gaan als ik daar zin in heb, of het geld op is, of ik weer moet werken. Ik had gedacht het in m'n eentje anderhalve week, maximaal 2 weken uit te houden, maar dat werd dus ietsje langer. :-)


Qua materiaal had ik gelukkig het meeste al. Ik heb alleen nog even een nieuw tentje, een slaapzak, een roltas, en stoel (m'n enige luxe) en wat handige kleine dingetjes gekocht en de motor weggebracht voor een grote beurt. Nieuwe voorband erop en Bazz is klaar om te gaan. Althans, als ie weet hoe die al z'n zooi in z'n tassen gaat krijgen. Is toch nog iets lastiger dan in een auto….blijkbaar.

Uiteindelijk is dat ook goedgekomen, en zag de motor er zo uit:
full


In de ene zijtas kleding, de andere kook- en andere praktische spullen. Daarbovenop in de roltas een matje, slaapzak, handdoeken en alles wat niet in de zijtassen paste. en daarvoor het tentje en de stoel. Lekker aan mekaar vast ratelen en klaar is kees. In de tanktas m'n elektronica, kaarten, campingboekje, drinken, portemonnee. In andere woorden, alles wat belangrijk is. En daarnaast ook een beetje ruimte voor boodschappen......


Zo heb ik de motor de avond voor vertrek bij mijn ouders in de schuur gezet, zodat ik de volgende dag lekker vlot weg zou kunnen. Naar huis voor een goede nachtrust, waar natuurlijk niks van komt.....
 
Dag 1. Huis - Auxonne

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1685413&code=432dae71fb2a51d198745141c47e2c32

Ik hou ervan om op de eerste vakantiedag ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk zo ver mogelijk weg bent Daarom vandaag een dagje snelweg. Met de auto heb ik in het verleden met gemak 1600 km in 1 dag gereden. Ik heb echter geen idee hoelang ik het op de motor volhoud. Helemaal niet aangezien het natuurlijk geen tour- of allroadmotor is. Ik heb geen idee hoelang het duurt voordat welk deel van mijn lichaam pijn gaat doen.... Gaan we vanzelf achter komen. Mijn enige doel is dat ik in maximaal 2 dagen bij Thonon-les-Bains wil zijn, aan het begin van de Route Des Grandes Alpes.

Het rijden ging eigenlijk best soepel. Op een gegeven moment had ik in de gaten hoe ik kon verzitten om bepaalde houten lichaamsdelen even verlichting te geven. Daarnaast moet ik om de 240 km tanken, wat er toch ook voor zorgt dat ik even mijn benen strek.

Nederland gaat traag. Hoewel ik op maandagochtend, net na de spits ben vertrokken, krijg ik bij Nijmegen en Maastricht flinke files. Normaal gesproken hoef ik niet vaak file te rijden, en ik vraag me ook nog even af of het met m'n bagage eigenlijk wel gaat, maar he, ik ga echt niet in de file staan!

Na 5 minuten ben ik helemaal vergeten dat ik bagage achterop heb, en rij ik lekker tussen de auto's en caravans door. Ik rij Nederland uit en vanaf dat moment voelt het als vakantie.

Ik rij langs Luik, het verkeer wordt steeds rustiger, en voor ik het weet ben ik in Luxemburg. En op het moment dat ik denk dat ik daar eigenlijk nog even zou kunnen tanken, rij ik Frankrijk al in. Nou ja, op 10 liter maakt het ook niet zoveel uit. Ik heb onderweg in Belgie nog even geluncht. Ik merk dat ik in culinair verstandigere gebieden terecht kom, als ik proef dat op een stokbroodje ham, ook een subtiele dosis mayonaise zit
full



Ik heb m'n ritme gevonden. Rij de hele dag lekker door, en kom rond 6 uur ter hoogte van Dijon. Dan besef ik me dat ik misschien maar is een camping moet gaan zoeken. Met de auto was te laat op zoek gaan al een valkuil, dat zal met de motor nog wel erger zijn.

In het kleine campingboekje van de ANWB een leuke camping gevonden in Auxonne, iets voorbij Dijon. Even bij het tankstation een hapje gegeten, het adres in m'n navigatie gezet en nog een klein uurtje gereden. De camping ziet er goed uit, meisje achter de balie is vriendelijk. Ze verrast me aangenaam met het "Tarif Motard" van 10 euro.

Ik zoek een plekje op, aan de rivier. Zet m'n tentje op (ben zo gelukkig dat ik een nieuwe tent heb gekocht, want deze staat letterlijk in een minuut) en ik zit even later te genieten van m'n eerste avond op pad. Voelt nog een beetje spannend, maar heel goed.
full
 
Ik lees ook enthousiast mee. Op 10 september ben ik aan de beurt voor de RDGA met de tent. Wie weet kom je nog met goede tips.

Na de RDGA wil ik de Gorges du Verdon induiken.
 
Ik lees ook enthousiast mee. Op 10 september ben ik aan de beurt voor de RDGA met de tent. Wie weet kom je nog met goede tips.

Na de RDGA wil ik de Gorges du Verdon induiken.

Oh.... da's trouwens ook leuk... ook die contreien... Gorges du Tarn! (ligt ook een prettige camping aan het stroompje trouwens) en de gieren vliegen op de termiek. *O*
Zijwegen zoals Gorges de Daluis etc ook meepakken. :Y
 
Oh.... da's trouwens ook leuk... ook die contreien... Gorges du Tarn! (ligt ook een prettige camping aan het stroompje trouwens) en de gieren vliegen op de termiek. *O*
Zijwegen zoals Gorges de Daluis etc ook meepakken. :Y
Goede tip!

Ik zat er aan te denken om na de col de la Bonnette richt Gorges verdon te gaan en daarna weer door naar col de Turini, col de Tende (!) en col Agnel. Daar zal het dan zo'n beetje eindigen.

Ook nabij Susa ga ik ook nog wat van de verharde paadjes af.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees ook enthousiast mee. Op 10 september ben ik aan de beurt voor de RDGA met de tent. Wie weet kom je nog met goede tips.

Na de RDGA wil ik de Gorges du Verdon induiken.

Heb ik ook gedaan... absoluut de moeite waard!
 
Leuk verhaal en ook ik kijk uit naar het vervolg. Zat in juli samen met een vriendin met onze moto's in de Drôme Provençale in de buurt van de Mont Ventoux en de Route Napoleon + de Gorges waren het onderwerp van een dagrit. Helaas hebben we deze niet kunnen uitrijden omdat mijn reisgezel bevangen werd door de hitte (het was dan ook onmenselijk heet en wij zweren bij volledig in het pak rijden voor de veiligheid) Wij hebben de rit dus ergens onderweg moeten afbreken en zijn teruggekeerd naar het vakantiehuisje. Staat dus nog altijd op de to do lijst voor een volgende keer.
 
hier nog iemand met plannen.
ik vertek 25 augustus naar Geneve om de dag erop aan de RDGA te beginnen, vervolgens omhoog met route du napoleon en dan richting de zwitserse passen, italiaanse meren en wellicht eindigen bij de dolomieten.
 
Lees ook ff mee .Eerst nog ff Spanje in de rondte..... Op de terugweg nemen we ook de RDGA(hoop datie begin oktober nog te rijden is)
 
hier nog iemand met plannen.
ik vertek 25 augustus naar Geneve om de dag erop aan de RDGA te beginnen, vervolgens omhoog met route du napoleon en dan richting de zwitserse passen, italiaanse meren en wellicht eindigen bij de dolomieten.

Wij vertrekken de 22e en rijden de eerste dag ook naar de Zuidkant van het meer van Geneve en pakken de route op. Van daar uit RdgA en weer richting Noorden met een lus (geen route Nap.) via Col d'Agnel richting Zwitserland, daar Furka, Grimsel, Susten, Klausen, Albula, Bernina, Apricot en richting Gavia, Umbrail en uiteindelijk richting Bregenz... Lekker ritje. :Y
 
Wij vertrekken de 22e en rijden de eerste dag ook naar de Zuidkant van het meer van Geneve en pakken de route op. Van daar uit RdgA en weer richting Noorden met een lus (geen route Nap.) via Col d'Agnel richting Zwitserland, daar Furka, Grimsel, Susten, Klausen, Albula, Bernina, Apricot en richting Gavia, Umbrail en uiteindelijk richting Bregenz... Lekker ritje. :Y
Ik ben ook mijn route aan het plannen voor over een paar weken maar google maps schijnt de Col d'Agnel niet zo lief te vinden... : Google Maps
Tussen punt A en B ligt de Col d'Agnel maar van Google mag ik der niet overheen...... :X
 
Best vervelend als je een mooie route wilt plannen :+

Goed ik ga toch gewoon rijden en hoef me niet te houden aan wat ik uitprint, maar het is wel fijn als het klopt.... :+

Nu kijken of ik (als de route helemaal af is, is ie nog niet) hem van google maps overgezet krijg in Mapsource om hem op mijn streetpilot te zetten (en dan hopen dat die streetpilot niet weer de route gaat herberekenen... )
 
Best vervelend als je een mooie route wilt plannen :+

Goed ik ga toch gewoon rijden en hoef me niet te houden aan wat ik uitprint, maar het is wel fijn als het klopt.... :+

Nu kijken of ik (als de route helemaal af is, is ie nog niet) hem van google maps overgezet krijg in Mapsource om hem op mijn streetpilot te zetten (en dan hopen dat die streetpilot niet weer de route gaat herberekenen... )

Waarom maak je hem gewoon niet direct in Mapsource?
Dat vind ik juist reuze handig...
 
Laatst bewerkt:
Ik vind google-maps qua overview handiger dan mapsource/basecamp.

Verder kun je daarmee makkelijker aan anderen je route laten zien dan met mapsource/basecamp.
:^ Daarom dus inderdaad, vind het een heel stuk sneller werken. (Maar dat kan ook komen omdat ik nog nooit echt met mapsource heb gewerkt, alleen een keer een route gemaakt om te testen met de streetpilot -die vervolgens bij het starten de route ging herberekenen en dus al mijn mooie stukken eruit had gegooid...-)
 
Ik vind google-maps qua overview handiger dan mapsource/basecamp.

Verder kun je daarmee makkelijker aan anderen je route laten zien dan met mapsource/basecamp.

Ik werk denk ik anders.... ik werk vanaf de conventionele papieren kaart (motor-editie)
.... zo heb ik mijn overzicht. En van daaruit klop ik de knooppunten in in Mapsource.
Ik heb het hele Alpenmassief op 1:200.000 (Frankrijk, Italie, Zwiserland, Oostenrijk, Duitsland). Daar kan ik ook de allerkleinste doorgangetjes makkelijk uithalen.

Leuk om te zien dat ieder er echt een eigen manier/methode voor heeft he?
 
Laatst bewerkt:
Ik werk denk ik anders.... ik werk vanaf de conventionele papieren kaart (motor-editie)
.... zo heb ik mijn overzicht. En van daaruit klop ik de knooppunten in in Mapsource.
Ik heb het hele Alpenmassief op 1:200.000 (Frankrijk, Italie, Zwiserland, Oostenrijk, Duitsland). Daar kan ik ook de allerkleinste doorgangetjes makkelijk uithalen.

Leuk om te zien dat ieder er echt een eigen manier/methode voor heeft he?
Kijk, met papier is jou manier denk ik fijner. Zonder papier ga ik voor google-maps. Grappig om te zien dat ieder z'n eigen methode heeft en dat het voor iedereen werkt.

Heb zelf wel kaarten van 1:300.000 maar daar staan niet de kleinste weggetjes op. Jij hebt toch de grosse-alpen-fuhrer oid?
 
Laatst bewerkt:
Kijk, met papier is jou manier denk ik fijner. Zonder papier ga ik voor google-maps. Grappig om te zien dat ieder z'n eigen methode heeft en dat het voor iedereen werkt.

Heb zelf wel kaarten van 1:300.000 maar daar staan niet de kleinste weggetjes op. Jij hebt toch de grosse-alpen-fuhrer oid?

De Denzel.... ja, die heb ik ook, is een prachtig naslagwerk waarin alle passen haarfijn worden beschreven, met stijgingspercentage etc etc... Daarnaast heb ik een grote kaartenset met het hele alpenmassief, en die gebruik ik voor het plannen van de route.
Als ik keuze heb uit twee passen pak ik de Denzel er even bij en kies ik de meest aantrekkelijke van de mogelijkheden.
Tevens loop ik de route naderhand op de kilometer na en kijk of ik niet ergens een beter alternatief in kan zetten. Zo heb ik de Apricot pas vervangen door het weggetje dat kleiner is, meer pins heeft, en achterlangs loopt... Ik ben wel even bezig met routes hoor.... maar vind het ook leuk om te doen. Zou mijn beroep moeten zijn. 8-)
 
De Denzel.... ja, die heb ik ook, is een prachtig naslagwerk waarin alle passen haarfijn worden beschreven, met stijgingspercentage etc etc... Daarnaast heb ik een grote kaartenset met het hele alpenmassief, en die gebruik ik voor het plannen van de route.
Als ik keuze heb uit twee passen pak ik de Denzel er even bij en kies ik de meest aantrekkelijke van de mogelijkheden.
Tevens loop ik de route naderhand op de kilometer na en kijk of ik niet ergens een beter alternatief in kan zetten. Zo heb ik de Apricot pas vervangen door het weggetje dat kleiner is, meer pins heeft, en achterlangs loopt... Ik ben wel even bezig met routes hoor.... maar vind het ook leuk om te doen. Zou mijn beroep moeten zijn. 8-)
Met kaarten is helemaal mooi, en vaak ook gedetailleerder *O*

Die heb ik alleen niet, dus dan maar mooi met google maps. (wat ook prima werkt, alleen dingen zoals nu bij de Col d'Agnel zijn wat irritant)
Nog tips trouwens hoe ik kan zorgen dat wat ik in mapsource maak aan route ook de daadwerkelijke route wordt op de streetpilot? (zou zonde zijn als die weer zelf gaat herberekenen namelijk!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan