Frankrijk/Zwitserland

TC800

MF veteraan
In memoriam
10 apr 2005
3.195
215
..
In Augustus ga ik een weekje rondknallen in de Hautes Alpes ,
mijn aanrijd route is de route du Napoleon .
De terug weg wil ik oa de Mont Blanc en de Matterhorn aandoen
(en rondje Furka,Grimsel,Susten pas).
Wie heeft er nog tips over plaatsen/bezienswaardigheden in die regio ?
 
In Augustus ga ik een weekje rondknallen in de Hautes Alpes ,
mijn aanrijd route is de route du Napoleon .
De terug weg wil ik oa de Mont Blanc en de Matterhorn aandoen
(en rondje Furka,Grimsel,Susten pas).
Wie heeft er nog tips over plaatsen/bezienswaardigheden in die regio ?


Eerste 2 weken van augustus is er'n georganiseerde groepsreis van 10 dagen, 5 dagen Oostenrijk, en 5 dagen Zwitserland. Ik weet niet of ik de naam van de organisator mag noemen ivm spam.. maar kost voor half pensioen, incl routes nog geen 700 euro. :W
 
Wat wil je doen met de Mt Blanc en de Matterhorn? Bij beiden kome je niet echt met de motor in de buurt...

Zermatt is sowieso niet bereikbaar met de motor (paar km met de trein), en de rit vanaf de Hautes Alpes door het Rhonedal is niet één van de mooiste... (snel kan wel maar dat kost je veel centen)
 
Vergeet die napoleonsroute en pak de route de grandes alpes. veeel mooier! En hij ligt dichter tegen zwitserland aan.
 
Eerste 2 weken van augustus is er'n georganiseerde groepsreis van 10 dagen, 5 dagen Oostenrijk, en 5 dagen Zwitserland. Ik weet niet of ik de naam van de organisator mag noemen ivm spam.. maar kost voor half pensioen, incl routes nog geen 700 euro.
ik heb mn Horizon al verbreed in 2007 ;)

Vergeet die napoleonsroute en pak de route de grandes alpes. veeel mooier! En hij ligt dichter tegen zwitserland aan.
De Napoleon route rijd ik naar het zuiden , de grote alpen route naar het noorden

Zermatt is sowieso niet bereikbaar met de motor (paar km met de trein), en de rit vanaf de Hautes Alpes door het Rhonedal is niet één van de mooiste... (snel kan wel maar dat kost je veel centen)
bedankt voor de informatie *D
 
ik heb mn Horizon al verbreed in 2007 ;)De Napoleon route rijd ik naar het zuiden , de grote alpen route naar het noordenbedankt voor de informatie *D

doe je goed en als je tijd hebt moet je ff een paar dagen in het national parc mercantour rijden ( zitten ook delen in van de route des grandes alpes).

eventueel ook een leuk hotel waar ik vorig jaar was.

Hotel Le Bellevue - Beauvezer - France

ik zit er dit jaar weer *D
 
Wat wil je doen met de Mt Blanc en de Matterhorn? Bij beiden kome je niet echt met de motor in de buurt...

Zermatt is sowieso niet bereikbaar met de motor (paar km met de trein), en de rit vanaf de Hautes Alpes door het Rhonedal is niet één van de mooiste... (snel kan wel maar dat kost je veel centen)
Wat betreft het Rhonedal en de Matterhorn klopt dat. Al is het Rhonedal wel de enige verbinding tussen de Mt Blanc en Furka/Nufenen/Grimselpass.

Rondom de MtBlanc kan je een mooi dagritje maken, van Chamonix (Frankrijk) richting Martigny (Zwitserland). Vergeet niet vlak na de Zwitsers-franse grens even links af te slaan naar het Lac d'Embosson met schitterend uitzicht op de Mt Blanc, en belangrijker, een fantastisch stuurweggetje omhoog. In Chamonix niet gelijk de Gd. St Bernard opstuiven maar 100 meter doorrijden en bij de volgende rotonde de Col des Planches oprijden. Hoe steil kan een weg langs een bergwand klimmen? Zo steil dus!

Over de rustige Col des Planches de weg vervolgen tot je weer op de grote weg naar de Gd. St Bernard uitkomt. Nog niet genoeg van mooie, smalle weggetjes? Dan even terug rijden in de richting van Martigny om bij Les Valettes af te slaan en een smalle, diepe kloof in te duiken die je kronkelend naar boven brengt tot in Champex. Daar duik je de E27 weer op die met wijde bochten richting de Gd St Bernard gaat. Vergeet niet vlak voor de tunnel de bordjes pas te volgen! De pasweg op de Gd St Bernard zelf is mooi maar druk. Boven de obligate foto's met pluchen St Bernardshonden, vriendelijk zwaaien naar de Italiaanse douane en de pas af denderen terwijl boven je hoofd het verkeer dat door de tunnel is gereden in een grote betonnen buis niets van het landschap meekrijgt. Eenmaal beneden in het dal de grote weg blijven aanhouden tot de snelweg, en daar de tolweg richting Frankrijk nemen. (Binnendoor door het dal is niet aan te bevelen)

Bij Morgex de snelweg weer verlaten (anders duik je de MtBlanc tunnel in!) en even zoeken naar het begin van de route over de Col d'Aspy. Een mooiere aanlooproute naar de Pt. St. Bernard dan de pasweg zelf. In La Thuile kom je halverwege de Pt. St. Bernard weer uit op de pasweg. Verbaas je boven op de Pt. St Bernard over het totaal ontbreken van commercie waar z'n grotere broer alleen maar uit commercie lijkt te bestaan. Snel doorrijden dus, Frankrijk in, naar Bourg St Maurice.

In bourg St Maurice neem je de D902 over de Cormet de Roselend, misschien wel het mooiste stuk weg van de route, in ieder geval het meest ongerepte. Bij het Barrage de Roselend linksaf, over de stuwdam de Route du Col du pré op. Terwijl achter je de Mt Blanc in je spiegels staat duik je opeens een lieflijk ogend dal in, vergeven van de haarspeldbochten. In Beaufort kom je weer uit op de D925 en die volg je een paar kilometer tot je de D218b opslaat richting Les Saisies, zo'n lelijke wintersportplaats waar de Fransen patent op hebben. Bij Fumet heb je de keuze: Als je voor die dag wel genoeg kilometers hebt gemaakt kan je via Megeve en Les Plagnes rechtstreeks terug naar Chamonix, of je plakt er nog een (mooiere) omweg aan vast door via Saint Jean de Sixt, Le repoisoir en La Frase richting Cluses te rijden waar je de snelweg opduikt richting Chamonix. Met die laatste lus erbij is de route een kleine 450 km mooi stuurwerk.
 
Wat betreft het Rhonedal en de Matterhorn klopt dat. Al is het Rhonedal wel de enige verbinding tussen de Mt Blanc en Furka/Nufenen/Grimselpass.

Rondom de MtBlanc kan je een mooi dagritje maken, van Chamonix (Frankrijk) richting Martigny (Zwitserland). Vergeet niet vlak na de Zwitsers-franse grens even links af te slaan naar het Lac d'Embosson met schitterend uitzicht op de Mt Blanc, en belangrijker, een fantastisch stuurweggetje omhoog. In Chamonix niet gelijk de Gd. St Bernard opstuiven maar 100 meter doorrijden en bij de volgende rotonde de Col des Planches oprijden. Hoe steil kan een weg langs een bergwand klimmen? Zo steil dus!

Over de rustige Col des Planches de weg vervolgen tot je weer op de grote weg naar de Gd. St Bernard uitkomt. Nog niet genoeg van mooie, smalle weggetjes? Dan even terug rijden in de richting van Martigny om bij Les Valettes af te slaan en een smalle, diepe kloof in te duiken die je kronkelend naar boven brengt tot in Champex. Daar duik je de E27 weer op die met wijde bochten richting de Gd St Bernard gaat. Vergeet niet vlak voor de tunnel de bordjes pas te volgen! De pasweg op de Gd St Bernard zelf is mooi maar druk. Boven de obligate foto's met pluchen St Bernardshonden, vriendelijk zwaaien naar de Italiaanse douane en de pas af denderen terwijl boven je hoofd het verkeer dat door de tunnel is gereden in een grote betonnen buis niets van het landschap meekrijgt. Eenmaal beneden in het dal de grote weg blijven aanhouden tot de snelweg, en daar de tolweg richting Frankrijk nemen. (Binnendoor door het dal is niet aan te bevelen)

Bij Morgex de snelweg weer verlaten (anders duik je de MtBlanc tunnel in!) en even zoeken naar het begin van de route over de Col d'Aspy. Een mooiere aanlooproute naar de Pt. St. Bernard dan de pasweg zelf. In La Thuile kom je halverwege de Pt. St. Bernard weer uit op de pasweg. Verbaas je boven op de Pt. St Bernard over het totaal ontbreken van commercie waar z'n grotere broer alleen maar uit commercie lijkt te bestaan. Snel doorrijden dus, Frankrijk in, naar Bourg St Maurice.

In bourg St Maurice neem je de D902 over de Cormet de Roselend, misschien wel het mooiste stuk weg van de route, in ieder geval het meest ongerepte. Bij het Barrage de Roselend linksaf, over de stuwdam de Route du Col du pré op. Terwijl achter je de Mt Blanc in je spiegels staat duik je opeens een lieflijk ogend dal in, vergeven van de haarspeldbochten. In Beaufort kom je weer uit op de D925 en die volg je een paar kilometer tot je de D218b opslaat richting Les Saisies, zo'n lelijke wintersportplaats waar de Fransen patent op hebben. Bij Fumet heb je de keuze: Als je voor die dag wel genoeg kilometers hebt gemaakt kan je via Megeve en Les Plagnes rechtstreeks terug naar Chamonix, of je plakt er nog een (mooiere) omweg aan vast door via Saint Jean de Sixt, Le repoisoir en La Frase richting Cluses te rijden waar je de snelweg opduikt richting Chamonix. Met die laatste lus erbij is de route een kleine 450 km mooi stuurwerk.
:9~ Geweldig , ik ga dit uitwerken en meenemen in mijn reis :}

nog maar 5 maandjes wachten |(
 
En als je nog een camping op hoogte wilt hebben, iets van net boven de 2100 m en daaro als enigste staan, lijkt wel wildkamperen, het is 3 km oostelijker van de Furkapas bij het dorp Tiefenbach, 1 hotel en 5 schuren :)

p1020752smallzw3.jpg


Verder kan je bij Chamonix de kabelbaan pakken naar Aiguille du Midi, das een berg in het Mont Blanc massief, en die berg daaro langs is het grootste broertje 8-)

p1030684customsmallac0.jpg
 
mijn enige tip is...ga NIET door de Mt.Blanc tunnel. Ten eerste is het ontzaggelijk duur, ten tweede is het ranzig om daar met de motor door te rijdene, ten 3e moet je bijzonder voorzichtig rijden want als je de regels overtreed ben je de sjaak en last but certainly not least vond ik het persoonlijk wat intimiderend...voelde me toen wel erg kwetsbaar! Ik denk dat je vanaf de rout de gd. alpes beter via de petit st bernhard naar het Aostadal kan en van daaruit de gd.st bernhard kan rijden. Zijn ook nog eens majesteuze passen!
 
En als je nog een camping op hoogte wilt hebben, iets van net boven de 2100 m en daaro als enigste staan, lijkt wel wildkamperen, het is 3 km oostelijker van de Furkapas bij het dorp Tiefenbach, 1 hotel en 5 schuren :)

[http://img396.imageshack.us/img396/3020/p1020752smallzw3.jpg (afbeelding)]

gaaaaf!!
 
......Bij Morgex de snelweg weer verlaten (anders duik je de MtBlanc tunnel in!) en even zoeken naar het begin van de route over de Col d'Aspy. Een mooiere aanlooproute naar de Pt. St. Bernard dan de pasweg zelf. In La Thuile kom je halverwege de Pt. St. Bernard weer uit op de pasweg. Verbaas je boven op de Pt. St Bernard over het totaal ontbreken van commercie waar z'n grotere broer alleen maar uit commercie lijkt te bestaan. .

Heeeeee, daar ga ik ook heen. Die piccolo san Bernardino heb ik een paar weken terug nog gedaan op ski's en dat wil ik in juni overdoen op rubber :]
Hier de foto van de pas als ie in de winter skipiste is.
*D
ross8.jpg
 
En als je nog een camping op hoogte wilt hebben, iets van net boven de 2100 m en daaro als enigste staan, lijkt wel wildkamperen, het is 3 km oostelijker van de Furkapas bij het dorp Tiefenbach, 1 hotel en 5 schuren :)

[http://img396.imageshack.us/img396/3020/p1020752smallzw3.jpg (afbeelding)]

Verder kan je bij Chamonix de kabelbaan pakken naar Aiguille du Midi, das een berg in het Mont Blanc massief, en die berg daaro langs is het grootste broertje 8-)

[http://img72.imageshack.us/img72/2496/p1030684customsmallac0.jpg (afbeelding)]
Geweldig uitzicht daarzo :Y maar een tentje is niets voor mij :o

@ grimmklot : ik ga de route volgen zoals Koffer m beschreef , idd om de tunnel heen :Y
 
Laatst bewerkt:

Voor nog meer indrukken van da gebied en die camping, moe je maar kijken op de volgende link: http://zulu.messageboard.nl/12946/viewtopic.php?t=177&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=&sid=df35034690be2edf4bd8265a5723deca (Colletjes toer 1)
 
De Motor-Forum OMA zegt: Dit is een oud onderwerp,
de laatste reactie was meer dan 14 dagen geleden!
full



FF een kickje dan maar :P
 
Eerste 2 weken van augustus is er'n georganiseerde groepsreis van 10 dagen, 5 dagen Oostenrijk, en 5 dagen Zwitserland. Ik weet niet of ik de naam van de organisator mag noemen ivm spam.. maar kost voor half pensioen, incl routes nog geen 700 euro. :W

Vooruit, ik kick even mee. Niet goed als een reis je het halve pensioen kost! :)

Overigens ken ik die organisator wel, ga er al tien jaar geregeld mee op pad. Heb je een goeie aan.

:]
 
Vooruit, ik kick even mee. Niet goed als een reis je het halve pensioen kost! :)

Overigens ken ik die organisator wel, ga er al tien jaar geregeld mee op pad. Heb je een goeie aan.

:]

_O- ik zie het nu pas

dat Uw naam ook op de deelnemers lijst staat ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan