Franks CB 250 '72 project

Danku, hier zal vast wel een passend stuk leer te vinden zijn. Toevallig ook een adres voor schuim :P. Ik heb ergens gezien dat je special spul moet gebruiken in verschillende lagen..
 
Iets van geheugenfoam, traagschuim enof Tempur....denk dat ik maar eens een bedden/slaapkamerspecialist ga latig vallen tot ik een proefstukje krijg.
 
slaapkamerschuim heb je niets aan, is veel te zacht. Kijk anders eens op www.meubelstoffenvoordeel.nl

Maar hou er rekening mee dat je behoorlijk hard schuim nodig hebt.

Marco die of vroeg wakker is, of niet kon slapen vanwege de ideeën :9

Ik zat net ff te zoeken, want ik ben daar natuurlijk ook mee bezig geweest.

platen polyether sg 35 stevige kwaliteit geschikt voor intensief gebruik,bootkussens bankstelkussens,caravan en camperkussens,loungebankkussens.
platen polyether soortelijk gewicht 35 kilo per kubieke meter zeer stevige zitkwaliteit voor banken - boten caravans - campers -tuinbanken ...

http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/?menu=category&categoryID=288537

Let op dus dat je de FIRM soort gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Een buurjongen heeft een zadel gemaakt van geperst (polyether?)schuimisolatieplaat(te koop bij o.a. de bouwmarkt).
Volgens hem aardig te verwerken in 'zitbaar' :)
 
Bedankt voor de ideeen, die vlokkenplaten en polyether matten ga ik even checken.
Ondertussen heb ik even mn carburateurdekseltjes gemotipt en ijzeren carburateur delen met hammerite bewerkt. Daarna alles in elkaar gezet. Ik heb alles al eerder schoongemaakt (biotex, azijn, terpentine).

Resultaat:
full

full


Chromen deksels zijn veel mooier, maar dat liet het budget niet toe
full

full


Zo haalde ik de choke kleppen uit de carburateurs:
full

Geeeeeen idee hoe iemand dit voor elkaar weet te krijgen :? ?
Het veertje van de ''intacte'' klep is kapot, daardoor hangt het luikje los.
Iemand een idee waar ik nieuwe kleppen kan krijgen? Of kan ik de andere klep gewoon afvijlen en 2 halve kleppen installeren :P
 
Inderdaad, zijn die geperste vlokken, worden ook gebruikt voor geluidsisolatie. Maar volgens mij zijn die platen niet erg goedkoop.

Als ik me niet vergis is het dit spul:
http://www.gamma.com/stappenplan.html?i=710
Hij had het bij een sloperij gehaald(zijn broertje werkt daar).
Deze waren wanden aan het slopen waar dit allemaal tussen zat :Y

Dus een tip: Bakken napluizen van bouwbedrijfjes :Y
Die 'tik' heb ik overigens nogsteeds :Y(van mijn vader overgenomen toen we vroeger koper(draad) gingen zoeken. Afstoken op een afgelegen terrein, en daarna inleveren(toen koper nog wat waard was ;) )
Maar ik dwaal af :Y
Bedankt voor de ideeen, die vlokkenplaten en polyether matten ga ik even checken.
Ondertussen heb ik even mn carburateurdekseltjes gemotipt en ijzeren carburateur delen met hammerite bewerkt. Daarna alles in elkaar gezet. Ik heb alles al eerder schoongemaakt (biotex, azijn, terpentine).

Resultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]

Chromen deksels zijn veel mooier, maar dat liet het budget niet toe
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er erg goed uit *O* :}
Zo haalde ik de choke kleppen uit de carburateurs:
[afbeelding]
Geeeeeen idee hoe iemand dit voor elkaar weet te krijgen :? ?
Het veertje van de ''intacte'' klep is kapot, daardoor hangt het luikje los.
Iemand een idee waar ik nieuwe kleppen kan krijgen? Of kan ik de andere klep gewoon afvijlen en 2 halve kleppen installeren :P
Geen idee :N wemoto cmsnl ??
Setje gebruikte carbs. erbij kopen?
 
Ziet er bekend uit, ik heb een 350 en ook bij mij zijn de chokekleppen kapot. een ook dat veertje heb ik mee lopen stoeien....

bij mij waren de schroefjes losgetrilt en opgezogen door de motor, met een beschadigde zuiger
en kop tot gevolg. Bij het in elkaar zetten de boel met locktite vastgezet om zeker te zijn.
 
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst gepost heb. Het project heeft even stil gelegen door mn studie, maar ik heb de afgelopen tijd veel kunnen doen.

Ik heb besloten het cat-eye achterlicht te laten voor wat het is (misschien voor een volgend project) en heb bij rocket een miller achterlicht gekocht en geinstalleerd:
full


Verder heb ik een zadelpan van polyester gemaakt. Ik heb het zitje als mal gebruikt en heb er folie overheen gespannen om te voorkomen dat de hars aan het zitje zou hechten.
full


Vervolgens heb ik hier een stuk neopreen aangelijmd.
full


De zadelpan wordt met vier bouten vastgemaakt aan het zitje. De koppen van deze bouten zijn niet meer bereikbaar door het neopreen, dus heb ik kartelringetjes gebruikt om te voorkomen dat de bouten doordraaien als ik ze probeer vast te zetten.

Nu moet ik het neopreen nog wat bijschaven en bespannen met kunstleer. Een lichte congac-lijkt me mooi bij zwart bodywork.

Het zitje is na een paar uurtjes plamuren ook al bijna af. Even een totaalplaatje:
full

Het zadelslot is weggeslepen en de gaten zijn dichtgelast. Het achterste stuk van het frame is ook bijgeslepen. Deze lijn loopt nu vloeiender over in het zitje. (nu niet echt te zien, het zitje zit er niet goed op)



De wielen van de cb waren niet meer te redden. De naven heb ik lostgeknipt en gepolijst en door haanwheels laten spaken. De spaken zijn van RVS en de banden zijn dunlop arrowmax. Zo staan ze er nu bij:
full

full

full



Ik heb besloten zo veel mogelijk van het aluminium te polijsten, daarom ben ik alvast begonnen met de tellers:
full

full



Ik ben momenteel bezig met het blok, deze is vrijwel helemaal gepolijst/gespoten.
Ben echter een los stuk rubber tegen gekomen in de carter dus ik zal m alsnog uit elkaar moeten draaien. Daarover later meer.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ik zat net je achterlichtophanging te bekijken, ziet er leuk uit qua plaatsing maar volgens mij trilt dat kapot. Ik had ook zo'n stukje plaat (veel breder en dikker waar mijn nummerplaat op zat, maar na verloop van tijd scheurt dat in bij de vouwnaden (metaalmoeheid). Je zou nog 2 extra strippen naar links en rechts, iets lager op het frame kunnen maken om het trillen te onderdrukken.

Succes!
 
Jullie hebben inderdaad gelijk. De ophanging was veel te zwak en was waarschijnlijk ontzettend gaan trillen. Daarom heb ik twee beugeltjes gefabriceerd en een stuk neopreen tussen het frame en de ophanging bevestigd.

full


Morgen ga ik het frame nog wat bijschaven en dan naar de poedercoater. Zit nog even te twijfelen tussen glanzend en mat zwart.
 
Het frame is inmiddels binnen, gecoat en wel (mat zwart). Heb de achterbrug en -wiel gemonteerd en ga me nu op het blok focussen. Van het geheel zal ik morgen wat foto's maken en posten.

Het blok heb ik opengemaakt omdat ik na het losschroeven van de carterkap dit losse stukje rubber tegenkwam: roller pin rubber Na het verwijderen van de cilinder bleek dat beide stukjes rubber gewoon nog op hun plaats zaten, de vorige eigenaar heeft waarschijnlijk een van de rubbertjes laten vallen in het blok en een nieuwe gemonteerd.

Maar nu heb ik nieuwe problemen ontdekt, zo is de geleider van de nokkenasketting naar de filestijnen:

full


En mijn nokkenas is een beetje beschadigd:
full


De zuigers zien er nog goed uit. Een van de cilinders heeft wel een voelbare kras.

Het wieltje ga ik vervangen, maar wat is jullie advies op het gebied van de kras en de beschadigde nokkenas/tuimelaar? En zijn er verder nog dingen die ik moet nakijken/vervangen?
 
Laatst bewerkt:
En mijn nokkenas is een beetje beschadigd:
[afbeelding]

De zuigers zien er nog goed uit. Een van de cilinders heeft wel een voelbare kras.

Het wieltje ga ik vervangen, maar wat is jullie advies op het gebied van de kras en de beschadigde nokkenas/tuimelaar? En zijn er verder nog dingen die ik moet nakijken/vervangen?

Als er echt een voelbare kras in zit dan lijkt het mij aangewezen om de cylinders te laten opboren naar de volgende maat. Nu is het blok toch uit elkaar... Als het maar een licht krasje is kan het misschien nog weggehoond worden.

Die nokkenas lijkt er op de foto slecht aan toe. Ook het stuk van de glijlager ziet er ingesleten uit. Misschien kan je een extra los blok vinden? Dan ben je direct van beide problemen verlost :)
 
Ja misschien is dat beter, ik heb een onbeschadigde cilinder met nokkenas en tuimelaars gevonden in Duitsland. Het is een cilinder uit hetzelfde jaar maar wel een 350 cc, klopt het dat ik deze zonder problemen kan monteren op mijn 250 blok?
 
Ja misschien is dat beter, ik heb een onbeschadigde cilinder met nokkenas en tuimelaars gevonden in Duitsland. Het is een cilinder uit hetzelfde jaar maar wel een 350 cc, klopt het dat ik deze zonder problemen kan monteren op mijn 250 blok?
Hmmm, ik heb hetzelfde gevraagd over mn XS400. Ik had een XS250 krukas en wou die in een 400 blok bouwen, maar de krukas is anders gebalanceerd gezien het gewichtsverschil van de zuigers.
Dit zal er dus voor zorgen dat je krukas uit balans is en dat brengt heel wat trillingen extra met zich mee.
Voor zover ik me nog iets herinner van de lessen trillingen heb je misschien zelfs kans om een lelijke resonantietrilling te ontwikkelen bij een bepaald toerental waardoor je blok gewoon kapottrilt.

Vraag het voor de zekerheid eens aan iemand die motorblokken tuned e.d. Zij weten meestal wel hoeveel je mag afwijken van het originele gewicht van je zuigers.
 
Hevige trillingen zouden de pret aardig drukken.. Is hier iemand die weet of mijn blok uit elkaar zal trillen als ik dit plan door zou voeren?

Even een plaatje van het geheel tussendoor:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan