Franks CB 250 '72 project

Mooie lijn van tank naar zitje! En je wielen zijn ook erg :9~

ivm die trillingen: ik heb de indruk dat niemand hier op het forum het 100% zeker kan zeggen. Hier een linkje naar een topic dat ik had geopend naar aanleiding van mijn probleem met 250cc kruk en 400cc blok (zelfde slag, andere boring natuurlijk):
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/17165733#17165733

Hopelijk ben je er iets mee, maar tenzij je graag de avontuurlijke toer op gaat met je motorblok zou ik het niet doen. Als ik deze zomer geen herexamens heb, wil ik een blok samenstellen met een XS250 kruk en de rest van een XS400. Allemaal met reserveonderdelen, geen ramp als het niet houdt dan.
 
Bij het ontwerpen van onderdelen wordt bij de bijbehorende krachten altijd een veiligheidsfactor opgeteld, en de uitgerekende maten vaak wat groter genomen.
Dit zorgt er dan dus voor dat je blok/frame grotere krachten kan verwerken dan deze 250cc veroorzaakt.

Maar als je wil weten of frame/blok de 350cc zal kunnen verwerken heb je hier natuurlijk niks aan.
Het beste kan je opzoek gaan naar iemand die deze ombouw heeft gedaan, of je probeert achter wat maten van het 350 blok te komen, het zou best mogelijk zijn dat de blokken identiek zijn.

Wordt mooi trouwens, vind de vorm van het zitje vooral heel speciaal :Y
 
Laatst bewerkt:
Bij het ontwerpen van onderdelen wordt bij de bijbehorende krachten altijd een veiligheidsfactor opgeteld, en de uitgerekende maten vaak wat groter genomen.
Dit zorgt er dan dus voor dat je blok/frame grotere krachten kan verwerken dan deze 250cc veroorzaakt.

Maar als je wil weten of frame/blok de 350cc zal kunnen verwerken heb je hier natuurlijk niks aan.
Het beste kan je opzoek gaan naar iemand die deze ombouw heeft gedaan, of je probeert achter wat maten van het 350 blok te komen, het zou best mogelijk zijn dat de blokken identiek zijn.

Wordt mooi trouwens, vindt het erg vet dat het kontje aan het eind van het zitje weer een stukje naar voren loopt })

kan geloof ik 1 op 1 overgezet worden...Frames zijn nagenoeg identiek
 
Ik heb even de workshop manual doorgenomen, en ook het blok is vrijwel identiek, op wat kleine verschillen na zoals andere ratio van 5e versnelling en andere koppelingsveren.

De krukassen zijn identiek, het zal zonder problemen kunnen :)

http://www.mediafire.com/?mc50oz4ujvn

Voor als je nog een volledige zoekt, vrijwel alles wordt hier in besproken
 
Laatst bewerkt:
Blokken en rest zijn identiek op paar puntjes.

De kopbouten van de 350 zijn 1 maatje dikker. Natuurlik zijn de cylinders een maat groter incl de zuigers, maar de krukas is identiek aan de 250. De kop heeft een iets grotere compressieruimte ivm aansluiting op de grotere maat cylinders. Nokkenas, kleppen en stoters zijn identiek aan de 250.

Natuurlijk is het goed mogelijk om de dikkere kopbouten van een 350 te monteren, moet je wel de draad in je blok opnieuw laten snijden. Je kunt dan geen 250 cylinder meer monteren.

Overbrengingsverhouding is eenvoudig aan te passen met ander tandwiel. Complete close ratio sets zijn ook verkrijgbaar, maar dat is te kostbaar.
 
Blokken en rest zijn identiek op paar puntjes.

De kopbouten van de 350 zijn 1 maatje dikker. Natuurlik zijn de cylinders een maat groter incl de zuigers, maar de krukas is identiek aan de 250. De kop heeft een iets grotere compressieruimte ivm aansluiting op de grotere maat cylinders. Nokkenas, kleppen en stoters zijn identiek aan de 250.

Natuurlijk is het goed mogelijk om de dikkere kopbouten van een 350 te monteren, moet je wel de draad in je blok opnieuw laten snijden. Je kunt dan geen 250 cylinder meer monteren.

Overbrengingsverhouding is eenvoudig aan te passen met ander tandwiel. Complete close ratio sets zijn ook verkrijgbaar, maar dat is te kostbaar.

of weer helicoils zetten..dan weer geschikt voor een 250...

Ik had al zoiets...ron zal zo wel even reageren..en ik had weer gelijk... :9
 
Heb het net eens even helemaal zitten lezen, leuk project! Ik doe er ook wel goede inspiratie op voor mijn 'zadel', want dat moet ik binnenkort ook op mijn polyester kontje maken.
Welke lijm heb je gebruikt om het neopreen op het polyester te lijmen?

Een maatje van me heeft nog een hoop CB250 twin onderdelen (waaronder een compleet blok) liggen die hij volgens mij wel wil verkopen (http://link.marktplaats.nl/394085638). Gezien het verschil in carbs is het wellicht een ander type, maar misschien het uitzoeken waard.

Succes met klussen, ik blijf 'm volgen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle informatie, een modificatie is dus prima te doen. Ik heb vandaag bericht gekregen van een duitse dealer, hij heeft een blok gedemonteerd dat pas 5000 km gereden had en kan de complete cylinder/kleppen/zuigers leveren voor 200 euro. Hij garandeert slijtage-vrije onderdelen.
De deal komt met return optie, dus geen risico op miskoop.

Als ik het goed begrijp moet ik dan nog 8 kopbouten op de kop tikken en de schroefdraden laten tappen.

Backfire zou de vertanding ook gefixed kunnen worden door alleen het voortandwiel aan te passen?

En de lijm die ik gebruikt heb voor het zitje is normale twee componentenlijm. Moet wel zeggen dat het neopreen erg hard is, denk dat ik er nog stukken uit ga snijden om deze te vervangen door zachter schuim
 
Laatst bewerkt:
Voortandwiel is heel goed te doen, zo heb ik een 15 tands en een 16 tands liggen. Als ik op vakantie ga doe ik de 15 tands er op en hier in NL de 16 tands.
 
Bedankt voor alle informatie, een modificatie is dus prima te doen. Ik heb vandaag bericht gekregen van een duitse dealer, hij heeft een blok gedemonteerd dat pas 5000 km gereden had en kan de complete cylinder/kleppen/zuigers leveren voor 200 euro. Hij garandeert slijtage-vrije onderdelen.
De deal komt met return optie, dus geen risico op miskoop.
Kon je ook het hele blok kopen van hem? Een blokje met 5000km lijkt me wel fijn en probleemloos...
 
Nee die heeft ie al verpatst helaas. Klopt het trouwens dat de cb 350 maar 325 cc heeft?
Las dit ergens..
 
hallo wat een leuk project waar je mee bezig bent ik ben een honda uit 1974 g aan het opknappen waar haal jij zo je onderdelen groeten reinder
 
Zo, de vakantie is weer voorbij en de drankflessen leeg. Heb gelukkig naast alle kerstvakantie clichés het een en ander kunnen fixen aan de motor. Om te beginnen heb ik een voorvork van een cb 250 N op de kop getikt. Het chroom van de oude poten was niet meer te redden... De oude kroonplaten passen uiteraard perfect. De as moet ik wel veranderen. Zon 250 N heeft een poot die identiek is aan een 250 K en een poot die iets anders in elkaar zit. Kwestie van een 250N-as bestellen en misschien de spacer aanpassen lijkt me.

Verder heb ik 350cc (325) cilinders en zuigers gekocht van een amerikaan.
Ben benieuwd of ik die zo in kan bouwen... Weet iemand misschien een goed adres (omgeving utrecht of dordrecht) om je cilinders te laten honen?

Zal deze week wat foto's uploaden van de gemonteerde voorvork en clipons.

@Hawk gt, bedankt voor het aanbod, ik heb besloten het bekleden nog even uit te stellen, maar ik zal het zeker laten horen als ik ermee begin.

@ Reinder De meeste dingen heb ik van de bekende leveranciers: Roukama, Rocket Cafe Parts, cmsnl.com en honda4.nl de rest van ebay(wereldwijd) en marktplaats.
 
Laatst bewerkt:
gisteren twee pakketjes aangekomen en vandaag een aantal van die onderdelen gemonteerd.
Hier het resultaat:
de conische lagers waren natuurlijk een verplicht nummertje. Moest wel wat van de lagerschalen slijpen om alles passend te krijgen en van de oude schaal heb ik een spacer voor de onderste lager gemaakt
full


Daarna de nieuwe voorvork samen met stuur,lamp en wiel even provisorisch gemonteerd voor het beeld. Ook de nieuwe hagon schokdempers zitten er op, moet daar nog wel even mooie dopmoeren voor zoeken:

full


Verder is mn nieuwe cilinder binnengekomen. Ziet er allemaal prima uit, gladde cilinderwanden en de zuigers zijn maar heel licht gekrast. Er mist helaas 1 zuigerveer. Denken jullie dat ik een nieuwe zuigerveer kan installeren zonder de boel te laten honen. Er zijn geen voelbare krassen of randen.

Verder heb ik naar de gaten voor de kopbouten gekeken en het lijkt er op dat deze even groot zijn als de gaten van een 250cc cilinder. Lijkt er op dat ik geen andere kopbouten hoef te regelen.

full
 
het is even geleden dat ik voor het laatst poste, maar mn project heeft niet stil gestaan. Het voorspatbord is klaar, het motorblok maakt vorderingen (plaatjes komen) en ik ben nu begonnen met de elektra. De kabelboom is op een paar breuken na prima, zal wel wat nieuwe krimpkousen en wat tape aanbrengen. Mn gelijkrichter was uit elkaar gevallen en incompleet, dus ik heb deze via roukama gescoord: een exemplaar van een 250 n.

full



ik heb alleen geen idee hoe ik deze moet aansluiten. Moet ik de drie gele draden samenvoegen en aan de enkele gele draad van de kabelboom koppelen?

De kleuren van de kabelboom zijn: rood/wit, geel, groen en roze

Heb nog even een vraagje over de accu. Klopt het dat amperage per uur (Ah) de capaciteit van de accu aangeeft en dus alleen aangeeft hoe lang een accu energie levert?
 
Laatst bewerkt:
Rood/wit gaat op rood/wit, groen op groen, geel op geel en roze op een andere gele.

Dat ding wat je gekocht heb is zo te zien ook spanningsregelaar (zwarte draad) waar jij niets aan hebt met permanente magneten. Of heeft een 250n ook permanente magneten?
 
Als ik dat zo snel ff bekijk dan heeft een 250n een veldspoel en geen permanente magneten, let dus op dat je spanningsregelaar van je 250k moet blijven gebruiken.

250n regelt voltage van de veldspoel om laadspanning te regelen
250k maakt gewoon kortsluitstroom om het te veel aan laadspanning af te voeren via de massa.
 
Terug
Bovenaan Onderaan